2023-01-13 15:00:00
Mazda MX-30 R-EV
Mazda MX-30 R-EV
Zdroj: Mazda

JE TO TU: Mazda predstavila nový model s rotačným motorom. Plug-in už nie nadávka

Mazda MX-30 na Wankelov motor čakala zopár rokov. Avšak dočkala sa.

Už tento rok si budú môcť zákazníci vyberať medzi dvomi verziami modelu MX-30. Buď si kúpia čisto elektrický model, alebo plug-in hybridný model. Skôr než nad druhým menovaným zlomíte palicu, nazvime auto ešte trošku inak, napríklad elektromobil s predlžovačkou.

Či presnejšie s predlžovačom dojazdu a úplne presne R-EV, tak nazvala Mazda svoju novú verziu, ktorá Podkapotou skrýva 0,83 litrový rotačný motor s maximálnym výkonom 55 kW (pri 4400 ot/min) a s maximálnym krútiacim momentom 116 Nm pri 4000 ot/min. To nie sú obzvlášť lákavé parametre pre pohon vozidla, ale nebojte, tento motor svoju silu neodovzdáva kolesám. Smeruje ju ku generátoru a ten vyrába dostatok elektrickej energie na to, aby silnejší elektromotor mohol MX-30 povoziť cca 600 km na jedno nabitie - nie tankovanie. Auto má pritom nádrž s kapacitou 50 litrov, takže koľko kilometrov odjazdí tento plug-in hybrid na tankovanie? To treba ešte len zistiť. Priemernú spotrebu má podľa WLTP 1 liter na 100 km, no takýmto údajom sa vedia pochváliť prakticky všetky plug-in hybridy. Ak by bol 600 km dojazd zároveň maximum na nádrž, môže byť reálna spotreba až niekde na úrovni 8,3 l na 100 km.

Lenže tento plug-in dokáže odjazdiť 85 km bez príspevku spaľovacieho motora a to vďaka batérii s kapacitou 17,8 kWh, ktorá je uložená v podvozku vozidla. Otázkou teda je, či sa dojazd automobilu zníži na 0 v rovnaký čas ako klesne na nulu zostatok paliva, alebo to bude inak a drobný Wankelov motor síce bude mať v nádrži palivo, no bez nabitia vám skrátka jazdiť ďalej nedovolí. Samozrejme, skôr to vyzerá na možnosť B, ak máte iný názor, šup s ním do diskusie. Mimochodom, tento plug-in si vie kompletne nabiť baterku za hodinu a 40 minút pri nabíjaní prostredníctvom striedavého prúdu s výkonom 11 kW. Pri DC nabíjaní sa z 20 na 80 percent dostane za 25 minút (max 36 kW).

Vozidlo poháňa elektromotor s maximálnym výkonom 125 kW (167 k) a s maximálnym krútiacim momentom 260 Nm. Hmotnosť kompaktného crossoveru je na úrovni 1703 kg. To je o cca 28 kilogramov viac, než má čisto elektrická verzia s dvojnásobnou kapacitou batérie, avšak s tretinovým dojazdom. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h je za 9,1 sekundy a maximálna rýchlosť je limitovaná na 140 km/h. Motor i detailné skice a priehľadný model nájdete v bohatej galérii.

Vozidlo má počiatočnú cenu v Nemecku stanovenú na takmer 36-tisíc eur (prakticky to isté ako čisto elektrická verzia), strop je na úrovni 45-tisíc (limitovaná edícia Edition R - čierne auto v galérii). To nie je málo za 4,4 metra dlhý crossover, no treba uznať, že teraz ho unikátnym už viac nerobia len protichodné dvere a absencia B-stĺpika, či eko materiály v kabíne. Ak mám byť úprimný, konečne je tu niekto kto nasledoval príklad BMW i3, konečne niekto kto našetril peniaze na to, aby nerobil zo spaľovacieho auta plug-in hybrid, ale z elektromobilu plug-in hybrid. Auto má batérie v podvozku, spaľovací motor vpredu, dostatočnú kapacitu kufra a dosť miesta pre štyroch. Nie je to žiaden veľkáč, je to štýlovka, ale je to prvý elektromobil, pri ktorom sa nemusíte báť o dojazd. A ozaj, niečo podobné má v ponuke aj Nissan, no keďže tam ide len o ne-zástrčkový hybrid a spaľovací motor ide prakticky stále, je to predsa len trošku iné. Teším sa na ďalšie detaily, toto auto má okolo seba ešte veľa neznámych parametrov, ale aj tie sa hádam čoskoro objasnia.

 


AUTOR: © Zoznam/jh

Komentáre k článku


Stream naživo