2022-11-20 11:30:00
BMW X7 M60i xDrive
BMW X7 M60i xDrive
Zdroj: jh

PRVÁ JAZDA: BMW X7 M60i - katedrála na kolesách prešla faceliftom

Mníchovská katedrála s novou tvárou a ešte aj s poriadnou strojovňou.

BMW X7 prešlo hĺbkovým faceliftom. Okrem tvárovej oblasti sa zmeny dotkli aj interiéru, ktorému kraľuje nový prepojený dvojitý ohnutý displej. Nový je aj informačno-zábavný systém, nový je s ním súvisiaci hardvér, nové sú doplnky, čačky-mačky. Na facelift pomerne dosť zmien. Tvárová oblasť sa teraz väčšmi ponáša na novú vlajkovú loď - rad 7. Rozdvojené svetlomety sú dnes in, v prípade BMW sú rozporuplné, no na rozporuplnosti si BMW v súčastnosti stavia svoj imidž. Toto konkrétne auto disponovalo matnou sivou farbou v kombinácii s bledým koženým interiérom, no najväčším benefitom dizajnu od M sú čierne vonkajšie prvky - maska chladiča, lyžiny a ďalšie veci sú tu bez chrómu a to autu veľmi pomáha - nepôsobiť prehnane okázalo. 

Zdroj: jh

Model X7 je presne tým, čo BMW v boji proti svojim nemeckým konkurentom potrebovalo. Veľké, 6 ba až 7 miestne vozidlo ako luxusný kočiar pre vynikajúco zaopatrené rodiny. V ponuke sa toto auto zatiaľ neobťažovalo s plug-in hybridmi, no to neznamená, že by tu úspora paliva a emisií nehrala úlohu. Základom ponuky sú dva motory s označením 40i a 40d. Oba v kombinácii s automatickou osemstupňovou prevodovkou a s pohonom xDrive. Obe motorizácie sú vybavené mild-hybridnou sústavou so schopnosťou rýchlych vypnutí a opätovných spustení spaľovacích motorov, s režimom plachtenia i s malou pomocou pri akcelerácii, no a hlavne so schopnosťou rekuperácie. 

Zdroj: jh

To isté sa týka aj testovanej verzie M60i. Model s benzínovým 4,4 litrovým osemvalcom tiež disponuje mild-hybridnou sústavou. Jej najväčším benefitom je podľa mňa schopnosť zintenzívniť brzdenie motorom, ktoré okrem teoretického šetrenia paliva zároveň zbiera vydanú energiu späť na ďalšie použitie. Obzvlášť citeľné je to v športovom režime, ktorý funguje podobne ako v plug-in hybridoch a elektromobiloch značky. Tak ako masívny je výkon, tak je zintenzívnené aj "motorové" brzdenie v prospech vyššej efektivity i v prospech udržiavania dostatočného nabitia batérie dlhší čas. 

V8... Môžete v nemeckom aute dnes získať viac? Niečo lepšie? Šesťvalec napríklad? Áno, ten od divízie M je napriek štuplom vo výfukom potrubí ešte stále počuť a vie mať výkon obdobných rozmerov. 390 kW a 530 k nie je nič, čo by X7 nezvládla. Nepotrebuje to, ale auto s týmto výkonom i so súvisiacim krútiacim momentom má schopnosť vystreliť veľkú SUV limuzínu z pokoja, či z pokojnej jazdy s takou intenzitou, ktorá v spolujazdcoch i v ostatných účastníkoch premávky môže budiť strach. A táto motorizácia môže v človeku v spolupráci s týmto autom budiť dojem nezastaviteľnosti. V aute sedíte vo výške prvého poschodia, auto jazdí vo vnútornom pokoji aj v prípade takmer dvojnásobku maximálnych povolených rýchlostí u nás, auto jazdí v zákrutách s menším náklonom, no i s odhodlaním a rýchlosťou, ktoré žiadne iné SUV obdobných rozmerov jednoducho nemá (možno s výnimkou modelov ako Bentayga, či Cullinan). Zároveň je to vozidlo, ktoré svojimi vonkajšími rozmermi, tvarmi budí rešpekt. Kombinácia všetkých týchto prvkov môže v človeku naozaj vyvolať pocit nezastaviteľnosti, nadradenosti a sily, ktorá je ťažko napodobniteľná a doslova nevídaná a vo veľkej časti obzvlášť mužskej populácie je toto veľmi blízko mentálnemu prepadu do bodu, v ktorom prestávate mať zmysel pre realitu a v okamihu jednoducho nechápete možné následky svojich činov. Je to ako kód na nesmrteľnosť v hre o veľkej krádeži áut. Toto auto vo mne na jednu stranu budí rešpekt, obdiv, na druhú stranu ho nenávidím. Za všetkých tých vodičov, ktorí sa v obdobne veľkých autách správajú ako úplní kreténi a šikanujú ostatných účastníkov premávky so zdanlivým pocitom beztrestnosti. Takže pozor, toto auto zvládne omnoho viac, než mentalita veľkej časti ľudí, ktorí na toto auto žiaľ majú dostatok finančných prostriedkov (ba až prebytok). 

Zdroj: jh

Viem, že tieto moje obavy, ba až kázne, nikoho z vyššie opisovaných ľudí od kúpy takéhoto auta neodradia. Väčšinou preto, lebo málokto z nich vôbec číta, no upozorniť na tento aspekt jazdy s takto schopným autom jednoducho musím. Berte to ako varovanie, vy čo viete spájať písmenká do slov a viete slovám porozumieť a pri tomto dnes už podceňovanom potenciále čítania s porozumením zároveň disponujete dostatkom finančných prostriedkov na kúpu takéhoto stroja. 

X7 M60i je úchvatný stroj. Je to auto v ktorom sa spája všetko - schopnosti na ceste, výkon, sila, zvuk, masívna prítomnosť a pritom zábavnosť jazdy s priestrannosťou a nevídaným luxusom. Vysoká miera konektivity, vynikajúci infotainment, kopa doplnkov, posadnutosť detailami, to všetko je v kabíne. 

Fascinujúce pohodlie sedenia s vynikajúcim výhľadom a to pre šesticu pasažierov. Do auta sa naozaj komfortne pomestia šiesti. Nemôžu mať všetci cez dva metre, ale aj sedenie v treťom rade má štýl a dosť ponúkaného priestoru. Všetky sedadlá ovládate elektricky, systém pracuje na vyššej úrovni, než v minulosti, k tomu mäkké dovieranie dverí a piate dvere, ktoré sa otvárajú ako tlama hladného hrocha. 

Zdroj: jh

Výhrady? Nebojte mám. Pre mňa sú celkom zásadné. V prvom rade, auto je na vzduchu mäkké a vďaka výške kabíny sa v rytme nerovností pomerne intenzívne hojdá a to aj v športovom režíme. Nevadí, zvyknete si. Môže to pôsobiť ako kolíska na dieťatko. Akurát tie dvadsaťtripalcové disky kolies to celé riadne kazia. Jednak zaručene zvyšujú spotrebu (môj priemer 12,9 l 100 km), druhak znižujú komfort jazdy výraznou mierou. Nič viac ako 21 palcov na našich cestách, aj to je veľa, no menej kúpite len ťažko. Testované auto malo najmenší rozmer diskov v TP vo veľkosti 20 palcov, respektíve 19 no len pre núdzové dojazdové koliesko... Aký rozmer mali 23-jky? 275/35 R23 a vzadu 315/30 R23. Z toho celkom jasne vyplýva, že auto s nimi má viac ako slušnú trakciu. Veľkú zásluhu na manévrovateľnosti má rafinovaný podvozok s natáčaním zadnej nápravy i s aktívnymi stabilizátormi. O tom som už písal veľa, tak nebudem znova (inak 1 sada pneumatík cca 1700 eur). 

Po facelifte je X7 lepšie v drobnostiach, no drobnosti rozhodujú. Otázkou už len zostáva, či ste v pohode s rozdvojenými svetlometmi. No a možno trošku, ale len trošku zaváži, či máte 120-tisíc eur za základnú verziu M60i bez príplatkov, to treba asi tiež brať do úvahy. 

Zdroj: jh

 

 


AUTOR: © Zoznam/jh

Komentáre k článku