2022-09-07 12:25:00
Citroen C5X petrol
Citroen C5X petrol
Zdroj: jh

TEST: Citroen C5 X – Nástupcovi to ide a svedčí

Citroen C5 X je produktom čínskeho závodu Citroenu. Zdá sa vám to zlá správa? Prosím, aktualizujte svoje predsudky, ich platnosť vypršala.

Alebo sa spýtajte majiteľov áut značky Tesla, aký progres pre nich znamenajú autá vyrobené v Číne. Už roky platí, že zamestnanci čínskych fabrík predbiehajú kvalitou a intenzitou práce zamestnancov v USA a aj keď si to nechceme priznať – aj v Európe. Parafráza slov šéfov Volva to dosvedčuje tiež. Či sa to Európanom páči, alebo nie, Číňania dokážu dbať na kvalitu a presnosť výroby lepšie. Nielen lepšie ako európsky zamestnanec, lepšie ako európsky robot. Tak, predsudky sú aktualizované, môžeme sa posunúť ďalej.

Výroba v Číne má ešte jedno pozitívum. Nie je ním uhlíková stopa dopravy vozidla do Európy, to je celkom zrejmé, je ním však skutočnosť, že nebyť výroby v Číne, C5 X by v Európe určite neexistovala. Lebo automobily strednej triedy sú v Číne výrazne populárnejšie a výrazne lepšie sa predávajú ako v Európe a Citroenu by sa neoplatilo postaviť tento produkt len pre SUV-čkami posadnutého Európana. Zdvihnutie auta a oplastovanie je tak už len akási poistka pre dobré predaje na všetkých trhoch.

Zdroj: jh

Že C5 X do Európy prišla je dobrá správa hlavne preto, lebo je to naozaj veľmi slušné auto. Nebojím sa prehlásiť, že v cenovom rozpätí 30 až 50-tisíc patrí do TOP 10 najlepších áut na trhu. Osobne ju radím ešte vyššie, ale to je predovšetkým o mojich preferenciách. Každopádne platí, že toto auto je s danou ponukou motorov veľmi dobre navrhnutý produkt a neprítomnosť naftového motora nie je prekážkou. Kým bude v ponuke testovaný motor. Lebo ten spája dravosť čisto benzínového motora s úspornosťou moderného agregátu. Úspornosť, ktorá sa v prípade tejto jednotky v danom výkone môže porovnávať s naftovými spotrebami prevažne konkurencie (pri danej veľkosti a triede).

S autom som najazdil cca 1500 km v najvyšších horúčavách, ktoré Európu toho roku zasiahli. Zhruba 60% z kilometrov bolo na diaľnici a rýchlostných cestách. 35% bolo na okreskách, zvyškových cca 5% bolo v meste. Priemerná spotreba? 6,3 litra. Klimatizácia naplno, na okreskách zábavná jazda miestami i vyššie nad povolené hranice, na diaľnici na hrane povolenej odchýlky, niekedy aj za ňou. Pravdaže s ohľadom na bezpečnosť a hustotu premávky. Áno, auto poslúžilo štvorčlennej rodine ako dopravný prostriedok na dovolenku do Chorvátska. A poslúžilo výborne. Komfortne ladený podvozok s adekvátne silným benzínovým štvorvalcom, automat, veľký kufor, kvantum miesta v kabíne a dobrý pocit za volantom.

Zdroj: jh

Auto je zvýšeným kombi s moderným priam shooting brake-ovým dizajnom. Ako je vo Francúzsku zvykom, domáci auto nazývajú hatchback. Lenže kým v krajine opradenej legendami o slimákoch a smotane je názov hatchback tým najlepším, čím môže byť, u nás je toto označenie pre auto tejto veľkosti a schopností priam podcenením. Pokojne teda C5 X volajme shooting brake a ešte pokojnejšie zvýšené kombi. Terénne ambície nemá podobne ako väčšina modelov z Francúzska, no jazdu po nespevnených komunikáciách predsa len prežije a vy s ním. Podvozok je stavaný aj na zlé cesty a je dosť vysoký, aby mu opatrný vodič nespôsobil ťažkosti. Posed za volantom reflektuje požiadavku dnešnej populácie na zvýšené sedenie, no nesedíte ako na stračej nôžke/latríne a jazdné dojmy sú stále slušné. Horšie je to s výhľadom. Bez cúvacej kamery ani na krok, chce sa mi napísať, že bez kamery s obrazom 360° okolo auta ani na krok. No po týždni som si aj ja začal pomaly zvykať a parkovanie začalo byť o niečo rýchlejšie a presnejšie. Je to veľké auto s veľkými diskami, uvidieť z neho obrubník je doslova zázrak.

Podvozok je tradične komfortne ladený a to ako z hľadiska tlmenia, tak odhlučnenia. Väčšie kolesá na veľkých dierach dajú pocítiť svoju veľkosť, no predsa sa s vozidlom dobre jazdí. Na nových dobrých chorvátskych cestách je to vyslovene lahôdka. Ako inak, aj tu platí, že prudšie manévre už dávajú podvozku zabrať a prebúdzajú asistenčné systémy. Pri vysokorýchlostnom predbiehaní kamióna tesne pred zle klopenou zákrutou (s ešte aj nerovným povrchom) mi už pekne stiahlo žalúdok i nižšie položené partie, no zaobišlo sa to bez panického brzdenia v oblúku. Auto ale pocitovo chcelo uplávať. Tak to skrátka francúzske autá robia a inak to asi nebude, veď GTi sme tu už dlhšie nemali.

Zdroj: jh

Dynamika je slušná. 181 koní, 250 Nm a pohotovostná hmotnosť na úrovni 1556 kg hovoria jasne: bežné predbiehanie postačuje, na viac adrenalínu treba plug-in hybrid. 8-stupňový automat je z hľadiska pružnosti nápomocný a väčšinou netreba mať na jeho reakciu pedál na podlahe. Pružné zrýchlenie zo 60 na 100 km/h prebieha za 5,73 sekundy bez prípravy. Z 80 na 120 km/h je to za 6,36 sekundy. V oboch prípadoch ide o parametre viac ako postačujúce, vozidlo zvládne predbiehanie aj na kratších voľných úsekoch. Automatická prevodovka vozidla dynamiku i pohodovú cestu mimo mesta zvláda veľmi dobre, v mestských kolónach na ňu treba ale veľmi jemne a niekedy nestačí ani to. Rozbehy, či pomalé posúvanie sa v meste jej robia problém o niečo viac ako pri súčasných konkurenčných riešeniach s dvomi spojkami. I keď ide o automat s meničom, prevodovku nikto nenaučil, že si v istých momentoch môže pomôcť preklzom a k radeniu pristupuje príliš striktne. To spôsobuje výraznejšie trhavé pohyby, aj keď je vodič uspávač hadov a robí čo môže, aby automatu pomohol. Lepšie reaguje na drsnejšie zaobchádzanie, ostrejšie jazdenie aj v nízkych rýchlostiach. Alebo ju treba od začiatku v meste hyčkať a pristupovať k nej nežne. Aj tak ale bude treba miestami odpúšťať.

Stručne a skrátka, auto má slabinu - je ňou kultivovanosť automatickej prevodovky, ako ďalšiu slabinu môžem spomenúť absenciu pohonu všetkých kolies, či absenciu adaptívnych tlmičov a ďalšie komponenty, ktoré majú súperi radi. Aj preto však cena C5 X zostáva na prijateľných úrovniach a aj s nadmieru dobre vybaveným vozidlom neprekročíte úroveň 50 000 eur. Viem, že vám teraz asi zabehla slina, ale toto auto viete kúpiť aj za menej. S výbavou Feel Pack to môže byť do 35-tisíc. Čo dnes stojí menej? Rožky? Treska?

Zdroj: jh

Auto v teste malo vyššiu výbavu. Shine. V nej nájdete kopu pokročilých asistenčných systémov, head-up displeja, bezdrôtové nabíjanie a potom všetko to, čo je aj vo Feel Pack. Auto teda neprichádza holé bosé, ponúkne bezdrôtovú konektivitu CarPlay a pripoja sa aj androiďáci. V aute sú dlhé trasy veľmi príjemné, ergonómia je výborná. Kvantum odkladacích miest, veľký batožinový priestor, ktorý v podstate vôbec netrpí na "fastbackovskú" líniu strechy. Vzadu sa luxusne odvezú dvaja, traja to zvládnu tiež. Nový infotainment je fajn, akurát tá konektivita sa po piatich hodinách na cestách pohulákala tak veľmi, že mobil som už jednoducho pripojiť nevedel inak než cez Bluetooth. 

Auto v noci výborne svieti, jazda je tichá, pohodlná a vďaka veselému benzínovému motoru i zábavná. Pokiaľ by to nebolo vyslovene nutné, zvolil by som práve benzínovú verziu. 1,6 litrový motor je základom aj pre plug-in hybrid, no aj bez elektrického dopingu je postavený primárne na úspornosť prevádzky a to mu ide ozaj dobre. Nemusel som sa veľmi snažiť a stačilo dodržiavať iba základný balík úsporných opatrení, aby bola spotreba na spomínanej úrovni (dobrzďovanie pred obcou motorom, či dodržiavanie zákonných limitov s max. odchýlkou 5 km/h a predbiehanie len keď sa inak nedá). 8 z 10 bodov.

 

 

Technické údaje

Model:

Citroën C5 X PureTech 180

Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1588
Prevodovka: 8 - stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  133/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 250/1650
Maximálna rýchlosť (km/h): 230
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,1
Spotrebakombinovaná (l/100 km): 6,5-6,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4805/2062/1485
Rázvor náprav (mm): 2785
Objem batožinového priestoru (l): 545
Objem palivovej nádrže (l): 53
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1566
Užitočná hmotnosť (kg): 364
Rozmer pneumatík: 205/55 R 19
Aktuálna základná cena modelu: 29 990 €
Aktuálna cena verzie 35 490 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku