2022-03-29 14:15:00
Renault Arkana E-TECH
Renault Arkana E-TECH
Zdroj: Jozef Murárik

TEST: Renault Arkana E-Tech – Elegancia v ekorežime

Vraj až polovica predaných Arkán je s hybridným pohonom E-Tech 145.

Toto SUV kupé, ktoré je prvé od Renaultu má teda naozajstné predajné úspechy. Avšak tu treba dodať, že keby ich je možné vyrobiť viac a kvóty pre jednotlivé trhy sú štedrejšie, tak by ich bolo na cestách asi viac. Každý predsa vie aká je aktuálne situácia s dodávkami kľúčových dielov aj do automobilového sektora. Možno aj tu hrá trochu úlohu vnútorná politika značky, ktorá tlačí viac hybridy, aby automobilka splnila požiadavky na priemerné flotilové emisie.

Renault Arkana má v ponuke viacero výbav. Kým Zen a Intens sú skôr elegantné, R.S. Line nezaprie športové detaily, ktoré sú okamžite viditeľné a robia práve túto verziu inou ako sú tie ostatné. Má predsa iný predný nárazník, úplne. Tento športovejší má v spodnej časti lištu s tvarom, ktorý Renault nazval lištou F1 a používal ho na každom modeli s plnohodnotnými RenaultSport koreňmi.

Zdroj: Jozef Murárik

Zmena je aj na zadnom nárazníku, kde ku difúzoru, teda časti, ktorá ho má pripomínať, pribudla časť po bokoch, ktorá má zase pripomínať koncovky výfuku. Jasné, na čo by tam boli reálne, veď vyústenie výfuku je vľavo pod nárazníkom a je veľmi efektívne schovaná pred pohľadmi okoloidúcich. Tí nebudú vidieť stúpať pary z tých koncoviek, ale zospodu. Prečo je to takto? To už niekoľkokrát odznelo, ale zopakujme si. V niektorých krajinách majú autá, ktoré majú výfuk schovaný o zlomok nižšie poistenie, havarijné, lebo pri náraze zozadu je potenciál, že práve takýmto autám naozaj stačí vymeniť nárazník a výfuk ostane v pôvodnom stave.

Okrem líšt na boku je z tohto pohľadu jasná línia karosérie, avšak R.S. Line má aj iné disky s červenými prvkom na jedno z piatich hranatých lúčov. Tento segment by ani zvýraznený nemusel byť, aj tak by disky vyzerali veľmi pekne. Z hľadiska čistenia bude niekto určite preklínať tú malú medzeru v rozdvojenom lúči, na ktorú bude treba v detailingovom obchode kúpiť maličkú kefku, alebo zobrať nejakú veľmi jemnú zubnú. Celkové línie sú aj napriek týmto športovejším doplnkom naozaj elegantné, čo hovorí línia strechy, predné a zadné svetlá, vlastne všetko ostatné.

V interiér je tiež očividný viac športový stýl ako majú Intens a Zen. Sedadlá majú prešívanie červenou farbou, bezpečnostné pásy majú dve červené línie, ale to hlavné je pred vodičom a spolujazdcom. Obklady prístrojovej dosky sú z karbónu. Lesklého a nie úplne pravého. Nič to však neuberá na vizuálnej dynamike interiérových častí.

Zdroj: Jozef Murárik

Inak je všetko tak ako pri ostatných verziách modelu. Reálne sa však nájde odlišnosť medzi klasickými benzínmi s mild-hybridom a touto hybridnou E-Tech verziou. Stačí sa pozrieť pred vodiča. Grafika displeja je trochu zmenená a viac dáva do popredia ekojazdu, pričom miesto otáčkomera je ukazovateľ rekuperácie a využívania elektrickej energie a energie celkovo. V prípade jazdy na elektrickú energiu, ktorej je Arkana E-Tech schopná, svieti na displeji veľké EV. To je z anglického názvu Electric Vehicle. Je zaujímavé, že ak svieti toto označenie, tak nie je samozrejmosťou, že by bolo možné prepnúť nútene na režim EV. A to ani pri plne nabitej batérii. Predsalen, systém berie do úvahy aj ostatné faktory, nielen interné, ale aj externé.

Veľkostne patrí Arkana presne do toho segmentu ako Megane. Takže C, nie ako kedysi odznelo, že B. To by bolo príliš extrémne. Veľkostne je teda adekvátne najmä Megane Gran Coupe, štvordverovému sedanu. Akurát toto je liftback s asi ešte väčším kufrom. Reálne je veľkosť kufra Arkany s hybridným pohonom viac ako slušných 480 litrov. Je to však o 33 litrov menej ako má Arkana s klasickými motormi TCe.

Priestor na zadných sedadlách je rovnaký a je skôr vhodný pre dvojicu pasažierov ako pre trojicu. To je asi každému jasné, už pri pohľade na tvarovanie sedacej plochy. Trochu menšia šírka interiéru je zrejmá aj pri pohľade na pôdorys lakťovej opierky medzi prednými sedadlami. Ale to neznamená, že by si tam dvaja dospelí neodložili lakte. Možno príde k lakťovej intimite, ale výhodou lakťovky je možnosť posúvania.

Zdroj: Jozef Murárik

A keď sme sa dostali do stredu auta, tak okrem celkom originálneho priestoru na odloženie karty od auta je v strede aj volič režimu prevodovku. Na rozdiel od ostatných verzií má E-Tech e-shifter, čiže shift-by-wire systém s menšou páčkou, ktorá je esteticky omnoho modernejšiea ako klasická veľká páka. To, čo je však dôležité je, že systém EasyLink je ešte lepšie odladený a aj napriek dlhšiemu načítavaniu sa s ním pracuje veľmi dobre. Všetko je logické a jednoduché. Až tak jednoduché nie je umiestnenie mobilu na nabíjaciu sekciu. Ak máte malý, tak tam bude mať veľa priestoru na pohyb a je možné, že netrafí to správne miesto. Inak je ovládanie úplne bezproblémové a logické.

Jazda je pritom všetkom jednoduchá. Pri čom všetkom? Pri tom aká je zložirá prevodovka a tom, že toto auto je hybrid. Prvý hybrid od Renaultu má spaľovací motor, elektromotor a ešte k tomu aj štartér-generátor. Celkový výkon by mal byť 105 kW (143 k), čiže o dve čísla menej ako hovorí označenie E-Tech 145. Prevodovka má označenie multimódová a má 4 prevodové stupne pre spaľovací motor a 2 prevodové stupne pre elektromotor. Na synchronizáciu otáčok nepoužíva spojky, ale elektromotor. Pri tejto prevodovke automobilka využila svoje skúsenosti z F1. A výsledok?

Výsledok je taký, že riadiaca jednotka kombinuje jednotlivé prevody tak, že celkovo je viac kombinácií, čiže viac rôznych prevodových pomerov ako je súčtových šesť. Reálne však už po odjazdení určitého počtu kilometrov prevodovka radí hladko a nie je problém so žiadnymi neduhmi. To, čo však trochu zarazí, že E-Tech 145 má horšie dynamické parametre ako základný TCe 140 s nižším výkonom. Avšak do mesta je absolútne ideálnym spoločníkom. Len netreba pozerať na palubný počítač, lebo ten pri 50-tke ukazuje hodnoty okolo 12 litrov na sto kilometrov. V kombinovanom cykle sa však s Arkanou dá jazdiť za 6 litrov úplne s prehľadom. Po týždni a takmer 900 kilometroch na priemernom počítadle svietilo 5,8 litra, čo je pri využití diaľnic naozaj veľmi príjemná hodnota. Bez diaľnic sa dá spotreba dostať aj pod 5 litrov. Veď pri prvých jazdách Arkana jazdila za 3,5 litra. Lenže to bolo leto a nie zima.

Zdroj: Jozef Murárik

Podvozok Arkany je nastavený skôr komfortne, nie je tuhý. Ak sa však Arkana dostane na naozaj zlé cesty, tak počuť hluk od jednotlivých komponentov. Tento stav má však dva výrazné atribúty, jedným sú teda zlé cesty, druhým neprimernaná rýchlosť. V preklade, ak idete po zlej ceste príliš rýchlo, tak bude občas počuť buchnutie niektorého podvozkového prvku. Ale pri bežných cestách to naozaj nie je problém a podvozok je príjemne nastavený. Do prudkých prejazdov zákrut nebolo nutné ísť, lebo motor proste nechce príliš spolupracovať, teda skôr hybridný systém. Ten je jednoznačne zameraný hlavne na eko atribúty, nie na šport. To platí aj pre režim s takýmto názvom.

Cena takto vybavenej Arkany je približne 30-tisíc eur. Za naozaj dobre vybavené auto so všetkým je to síce super. Len treba naozaj zvážiť, či v meste a pri pomalej jazde strávite toľko času, že sa oplatí vybrať hybrid. To len preto, že TCe 140 má o štipku lepšiu dynamiku za menej peňazí. O 1 100 eur. Ale treba ešte vziať do úvahy, že TCe 160, s ktorou sa dajú na diaľnici dosahovať podobné hodnoty spotreby, ale má o 1,7 sekundy lepšie zrýchlenie na stovku, stojí len o stovku viac ako E-Tech. Preto si to poriadne rozmyslite.

Zdroj: Jozef Murárik

 

 

Technické údaje

Model: Renault Arkana RS Line ETECH
Počet valcov/ventilov: 4/16
Zdvihový objem motora (cm3): 1598
Prevodovka: Multimodal AT
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 105
Krútiaci moment (Nm/ot.): 148/3600 + 205 + 50
Maximálna rýchlosť (km/h): 172
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,8
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 4,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4568/2034/1576
Rázvor náprav (mm): 2720
Objem batožinového priestoru (l): 480
Objem palivovej nádrže (l): 50
Kapacita batérie (kWh):  1,2
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1510-1576
Užitočná hmotnosť (kg): 451
Max. hmotnosť brzdeného prívesu (kg): 760
Rozmer pneumatík: 215/55 R18
   
Základná cenníková cena modelu: od 24 850 €
Základná cenníková cena verzie: 31 750 €
Základná akciová cena  verzie: 29 350 €

 

 


AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku