2022-03-17 10:30:00
Dacia Jogger Prvá jazda
Dacia Jogger Prvá jazda
Zdroj: Jozef Murárik

PRVÁ JAZDA: Dacia Jogger – Jedno miesto stojí iba 2150 €

Automobilka Dacia začala svoju modern púť v roku 2014, kedy pod vedením nového materského koncernu Renault prišla prvá generácia Loganu.

Odvtedy sa podarilo predať 7,5 milióna automobilov, z toho 50 000 na Slovensku. Tento úspech má pokračovať aj naďalej a jeho strojcom má byť aj úplne nový model Jogger.

Dacia Jogger využíva najdlhšiu verziu platformy CMF-B, ktorú kto kedy v koncerne a aliancii Renault-Nissan-Mitsubishi použil. Rázvor má takmer 2,9 metra, pri celkovej dĺžke auta 4,5 metra. To znamená fakt, že auto sa bude stále ľahko parkovať a zároveň ponúkne obrovský vnútorný priestor, o čom nemôže byť pochýb už pri prvom pohľade. Výraznou devízou Joggeru, z hľadiska rozmerov, bude aj svetlá výška 200 milimetrov. Touto hodnotou prekonáva aj niektoré modely SUV a rozhodne prekonáva aj niektoré zvýšené kombi s prívlastkami o Allroad, či All-Terrain.

Nový model automobilky je výrazne ovplyvnený dizajnovým jazykom súčasných modelov. Predná časť sa výrazne ponáša, ba priam je rovnaká, ako na Sandere Stepway. Veci sa začnú meniť až pri druhom stĺpiku karosérie, kde strecha nezačína klesať, ale ďalej stúpa až do obrovskej zadnej časti. Tento prístup k dôležitej línii bol nutný kvôli vytvoreniu miesta až pre 7 pasažierov.

Zdroj: Jozef Murárik

Novinka bude využívať technológie, ktoré už ukazuje niekoľko ďalších modelov. Dá sa povedať, že nič nie je až tak prevratné. Teda až na celkový vnútorný priestor. Ten je masívny. Pri siedmich sedadlách, pričom všetky sú využiteľné dospelými osobami, stále ostáva 160 litrov na odloženie príručnej batožiny. Zadné dve sedadlá, ktorými disponuje sedemmiestna verzia je možné vybrať a zvládnu to aj slabší jedinci, keďže jeden kus váži iba 10 kilogramov. Po vybratí sedadiel vznikne priestor s objemom extrémnych 708 litrov. Ak však sklopíte aj stredný rad, tak získate objem takmer 2 metre kubické, ak by sme brali do úvahy objem tekutiny, ktorá si tam nájde cestu. S priestorom teda Jogger nežartuje, predvádza ho v plnej sile a v obrovskej veľkosti.

Výhodou platformy CMF-B je nízka hmotnosť. Celkovo Jogger váži do 1,3 tony, čo znamená, že mu stačia aj agregáty, ktoré sú aktuálne v ponuke. Okrem LPG verzie litrového trojvalca s nepriamym vstrekom je v ponuke aj rovnako koncipovaný priamovstrekový motor, ktorý ponúka výkon 81 kW (110 k). Prostredníctvom šesťstupňovej manuálnej prevodovky poháňa predné kolesa. Toto usporiadanie výrazne favorizuje nízku spotrebu. S autom sa tak dá jazdiť do 6 litrov, ak vynecháte diaľnice. Dokonca sa dostanete aj výraznejšie po túto hodnotu a ak sa budete snažiť tak aj pod 5,5 litra na sto kilometrov. To sú spotreby, pri ktorých ani netreba banovať, že ponuke neobsahuje naftové motory. Neskôr, v roku 2023, pribudne aj alternatíva s hybridným pohonom, ktorá bude spojená s automatickým radením prevodových stupňov. Bližšie informácie ešte nie sú známe, ale určite ich automobilka včas oznámi.

Zdroj: Jozef Murárik

Samotná jazda na novom modeli od Dacie je príjemná, dokonca aj predné sedadlá sú veľmi pohodlné. Model netrpí nedostatkom výkonu, teda ak má verziu TCe 110 a dokáže, aspoň s prázdnym autom, predvádzať naozaj dynamické rozbehy. V zákrutách sa nový Jogger správa lepšie ako Sandero Stepway a to z jednoduchého dôvodu. Má dlhší rázvor a lepšie rozloženie hmotnosti. Náklony nie sú príliš veľké, ale zároveň podvozok ponúka dostatok komfortu. Jediným faktorom, ktorý môže pokaziť dojem je vyššia hlučnosť pri rýchlostiach nad 90 kilometrov za hodinu. Hluk však neprichádza od agregátu, ale skôr od kolies a svoju nôtu pridáva aj aerodynamické vyladenie detailov.

S cenou 2150 eur za jedno miesto v sedemmiestnej základnej verzii je Jogger naozaj zaujímavou alternatívou, ktorá má šancu na trhu uspieť aj v sférach, ktoré vznikli po odchode bežného Berlinga so spaľovacím motorom. Sedemmiestne lacné auto s jednoduchým spaľovacím motorom a jednoduchou konštrukciou bola doteraz diera na trhu, ktorú práve tento model úspešne vyplní a ponúkne pritom naozaj nízku cenu, štartuje predsa s o sumou 14 150 eur za päťmiestnu a 15 050 za sedemmiestnu verziu.

Zdroj: Jozef Murárik

Jogger ponúkne aj šikovné riešenia. Zo Sandera Stairway si vezme variabilné strešné nosiče, ktoré sa z pozdĺžnych dajú zmeniť na priečne jednoduchým vycvaknutím a opätovným nacvaknútím. Takisto bude v ponuke s informačno-zábavným systémom Media Control, ktorý sa bude spoliehať aj na displej mobilu v špeciálnom držiaku v strede. Avšak väčšina Joggerov určite bude mať už samostatne stojaci displej, minimálne Media Display, zabudovaný do prístrojovej dosky.

Vrcholom bude systém Media Nav, ktorý príde aj s bezdrôtovým zrkadlením mobilných telefónov. Takto sa dá využiť nielen Android Auto, ale aj Apple CarPlay. Pritom je systém lacnejší ako u ktorejkoľvek inej automobilky a zároveň netreba platiť žiadne udržiavacie ročné poplatky. V závislosti od stupňa výbavy ponúkne Jogger aj potenciál bezkľúčového ovládania, ale aj automatické núdzové brzdenie a elektronickú ručnú brzdu. Nech má výbavu akúkoľvek, hlavnou devízou stále bude priestor a počet sedadiel vzhľadom k cene. Ani najlepšie vybavená verzia Extreme s motorom TCe 110 a výbavou ako je na fotkách nepresiahne 20 000 €. Čiže sa môže stať ideálnym lacným rodinným vozidlom. A to aj pre početnejšie rodiny. Svojim spôsobom je Jogger naozaj bezkonkurenčný.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku