2022-02-23 11:30:00
BMW M240i xDrive First
BMW M240i xDrive First Drive
Zdroj: Ján Hargaš

PRVÁ JAZDA: BMW M240i xDrive - jednorožec po všetkých stránkach

BMW radu 2 kupé je celkom nové, no predsa strašne staré. Koncepciou v kombinácii s rozmermi.

Koncepcia pohonu - motor vpredu, pohon prioritne zadnej nápravy v kombinácii s krivkami a veľkosťou auta, to je dnes jednorožec bez toho, aby ste poukazovali na dizajn. No tam to nekončí, lebo M240i xDrive má Podkapotou radový šesťvalec. Väčšmi jednorožcom by auto bolo s manuálnou prevodovkou a pohonom len zadnej nápravy. V takom prípade by ale klampiari nestíhali vyklepávať plechy podobne ako pri väčšom a mentálne celkom odlišnom Mustangu.

Také nie je ani jedno auto. Pohon iba zadnej nápravy rad 2 kupé síce ponúkne, ale manuálnu prevodovku nie. Bude prípadná M2 iná? Nuž, varil by som z vody. V ponuke zostáva dokonca naftová verzia 220d so zadným náhonom. Tá bola v minulej generácii dvojkového kupé až prekvapivo zaujímavá, dnes má vďaka väčšiemu podielu štupľov vo výfuku ešte viac koní a "ňutnmetrov" a motor ako taký je príjemný v každej špecifikácii. Pokojne by som sa pozeral aj tým smerom, veď kúpiť dnes naftové kupé, to už ani nie je jednorožec, ale rovno dvojrožec. Nasledujú špecifikácie 220i a 230i. Môžete si vybrať jedine osemstupňový Steptronic, akurát rýchlejší, či pomalší. No a potom je tu (zatiaľ) vrcholná špecifikácia M240i xDrive. Pohon všetkých kolies v BMW nie je až taká barlička ako v bežných autách a na mokrých zákrutách si s ním užijete kopu srandy.

Zdroj: Jozef Murárik

Na voľnom priestranstve, či na okruhu ani nehovoriac. Nie je to však nepredvídavé a zbrklé, takže aj pomalšie reakcie pomalších vodičov túžiacich po športovom výjazde zo zákrut auto požuje a prehltne. Šesťvalec v kompaktnom kupé je vynikajúci spoločník. Na začiatok spomeniem jeho parametre, no v prvej jazde sa aj tak ďalej než za ne príliš nedá dostať. 275 kW (374 k), 500 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,3 sekundy úplne nevystihuje silu, ktorú motor autu a posádke ponúka. Pružnosť je vynikajúca, reakcie najmä v športovom režime veľmi rýchle. A to ako reakcie na stlačenie plynu, tak bŕzd, tak na ovládanie. Auto má adaptívny M podvozok, variabilné športové riadenie, M Sport Steptronic a M diferenciál medzi zadnými kolesami. Stručne a skrátka, dokáže jazdiť veľmi ostro a veľmi presne, no tiež vie veselo krútiť chvostom, vie revať a aj keď je zvuk podfarbený reproduktormi, veríte mu ho a ani sa nemusíte presviedčať.

Pohodová jazda pokojným tempom je v poriadku aj na horších povrchoch. Je to športovec, odskoky kolies nebudú zásadné ani v komfortnom režime, ale tlmenie aj väčších dier existuje. Auto prehovára zrozumiteľným jazykom, informuje o stave cesty i o stave vlastnom. Prudké stlačenie plynového pedálu z miesta poriadne kope, rovnako tak zatlačenie plynu pred predbiehaním. Na diaľnici ťažko nájsť autu strop, jediné čo to zvládne je obmedzovač rýchlosti - 250 km/h. Z pochopiteľných dôvodov, toto už nie je diaľničná rýchlosť u nás a vraj ani v Nemecku už nie.

Zdroj: Jozef Murárik

Celková dĺžka vozidla je 4537 mm, takže rozhodne nepatrí medzi úplných drobcov, aj medzi kolesá z hľadiska rázvoru i rochodu sa kde-čo zmestí, takže napriek kompaktnosti je auto schopné pôsobiť aj ako grand tourer. Má o 51 mm väčší rázvor, no tiež o 31 vzadu a 54 milimetrov vpredu väčší rozchod kolies ako predchodca. Dokonca podobne ako v predchodcovi, aj tu sa zdá byť priestor na zadných sedadlách porovnateľný, ba lepší ako vo väčších kupé  (rad 4, rad 8).

Výbava i spracovanie detailov je na vysokej úrovni a počas prvých kilometrov som nadobudol dojem, že sa autu podarilo vyhnúť chorôbkam, ktoré som si všímal pri predchádzajúcich novinkách. Isteže má drobnosti, ktoré možno považovať za ústupky, ale má napríklad koliesko na ovládanie infotainmentu, takže má celkom jasne o koliesko viac a vy môžete mať tiež - keď si také auto kúpite. Asistenti dokážu asistovať, no až na udržiavanie v pruhoch som nič viac neskúšal. Načo, veď je to športové kupé, volant treba držať pevne oboma rukami. Toto nie je frajerina, s ktorou zabodujete v repovom klipe, no tiež nepatrí na repové pole. Kapota je krásne dlhá, no svetlomety sú nevšedné vpredu i vzadu. Neviem sa úplne rozhodnúť, či sa mi auto páči. Je originálne, je iné a naživo pôsobí dobre. Aj tak mi ale niektoré prvky nesedia. No o to lepšie pre majiteľa. Mať odvahu kúpiť si niečo, čo sa nepáči každému je skoro rovnako odvážne, ako postaviť niečo, čo sa určite nebude páčiť všetkým. Ale ono to bude starnúť veľmi pomaly a za pár rokov si budeme hovoriť ako originálne a úžasné to bolo. Spomeňme si na sedmicu a jej bangle butt...

Zdroj: Jozef Murárik

Výborné kupé s výborným rozložením hmotnosti (preto tá dlhočizná kapota) a stále slušná praktickosť - na dôvažok 390 litrov v kufri. Ešte odvážnejšie by bolo spraviť z tohto auta shooting brake. Na to sa asi v BMW nehecnú, ale bolo by to tak krásne škaredé, praktické a pritom unikátne, že ani označenie dvojrožec by nebolo adekvátne.

Kto ho chce, chápem, kto nechce, nech si kúpi MPV, aj to chápem, ale mať tú možnosť držať v garáži aj takéhoto divniaka, to je parádna predstava. A parádne sú na dnešnú dobu aj ceny. M240i xDrive za 54-tisíc, to je cenovka ktorá si kopla aj do spomínaného Mustangu, no aj do kopy modelov SUV, ktoré možno prekvapivo neponúknu o veľa viac priestoru, no ponúknu omnoho-omnoho horšiu jazdu a zážitok z nej. Pri BMW si jedno omnoho pre SUV škrtnite, no pointa zostáva. Je to výborne vybavené auto, no najmä je to výborný športovec. A teraz to obligátne - pátči, nepátči? Lebo je to celkom jedno. Aj tomu autu, aj mne. A či sa bude predávať? Viete, že bude, však? Menej ako verzia predtým? Nepochybne, veď všetko sa postupom času predáva menej než predtým. Doba rozkročila pokročila. Viac foto v galérii.

Zdroj: Jozef Murárik


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku