2022-04-05 11:30:00
Mercedes EQA 250
Mercedes EQA 250
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Mercedes EQA – vyniká medzi kompaktnými elektromobilmi

Mercedes v prémiovom segmente kompaktných vozidiel vďaka EQA má len minimálnu konkurenciu.

Mercedes EQA dnes môžete kúpiť v troch špecifikáciách. Testovaný model bol v základnom výkone a v čase testu bol zároveň jedinou možnosťou ako získať kompaktný elektromobil od značky Mercedes. Dnes je už ponuka širšia. Okrem EQA si môžete kúpiť aj EQB v konfigurácii 5 plus 2 miesta. EQA 250 štartuje na cene 52 900 eur. Ponúkne výkon 140 kW na prednú nápravu a dojazd podľa WLTP do 427 km. NEDC píše dokonca takmer 490 km, ale oba údaje treba brať s rezervou. Napriek rezerve, ktorá v prípade batérií tohto auta znižuje využiteľnú kapacitu na 66,5 kWh, je auto schopné odjazdiť na nádrž viac ako 300 km, dokonca pri jazdení mimo diaľnice a v meste to môže byť údaj atakujúci 350 km. Tých 300 teda aj s pokojnou jazdou na diaľnici. Ponáhľanie na diaľnici – cca 130 km/h a viac už dojazd skreše, no aj pri našich kopcovitých úsekoch by čisto diaľničné kilometre mali vystačiť z Bratislavy po Budču na jednu šupu.

Platí však, že elektromobil nie je aktuálne prostriedok na dlhé samostatné jazdy. Na to potrebuje naozaj dobré plánovanie, vysokorýchlostné nabíjanie a často aj viac peňazí ako by to stálo s naftovou alternatívou v podobnom šate.

Zdroj: Ján Hargaš

Lebo tvary auta neklamú, toto má skutočne veľa dielcov spoločných s modelom GLA novej generácie. Avšak vnútornosti sú celkom iné, navyše to nie je elektromobil postavený z GLA, len využíva rovnakú platformu. Stred auta je ale celkom iný, batérie v dvoch vrstvách v masívnom ochrannom kryte nie sú „vopchaté“ na voľné miesta, ale tak ako pri elektromobiloch s vlastnou platformou, aj tu ide vlastne o skateboard. Teda najprv sú ploché baterky, okolo sa vystavia auto. Sú konštrukčnou súčasťou vozidla, no zároveň ich Mercedes obstaval, aby dokázal filtrovať hluk, či drsnosť chodu, ktorá by sa inak na posádku prenášala výraznejšie. Nehovoriac o veľkej bezpečnosti vozidla. Nielen posádka, ale aj batérie majú masívne deformačné zóny, ktoré čiastočne limitujú možnosť vkladania väčších batérii. Namiesto extrémne veľkých batérií, na ktoré jednoducho nie je miesto (lebo bezpečnosť), zameral sa Mercedes na zvyšovanie efektivity, možno ešte viac ako by urobil v prípade veľkých batérii. A tak tu máme kompaktný elektrický Mercedes, ktorý pristupuje k elektromobilite rozumnejšie a auto by sa dalo nazvať ako elektromobil 2,5-tej generácie. Nie je to pre každého, ale relevantne dokáže pokryť potreby veľkej časti populácie. To je niečo, čo vodík aktuálne nedokáže, rovnako tak to nedokážu plug-in hybridy a ani mnohé elektromobily s nižšou cenovkou. Systém pohonu je skrátka efektívnejší ako u konkurentov z radov lacnejších automobiliek. Nemá na Teslu, ale je pol kroka za ňou a pridáva vyššiu pasívnu bezpečnosť a punc Mercedesu. Niekomu nemusí stačiť, a niekomu to môže byť fuk. To neznamená, že nedbá na bezpečnosť, ale...

Už som to slovko spomenul veľa krát a spomeniem ešte raz. Aj hmotnosť hovorí o bezpečnosti. Lebo stále ide o kompaktné auto, no jeho hmotnosť je aj „bez náplní“ cez dve tony. To je skutočne veľa v tejto veľkosti a nejde to len na vrub batéríi.

Zdroj: Ján Hargaš

Tú hmotnosť samozrejme cítiť a vo všeobecnosti platí, že je lepšie mať ju väčšmi pod kontrolou a kúpiť verziu 300 s pohonom aj zadnej nápravy. S dvomi motormi je auto totiž ešte o kúštik úspornejšie. Paradoxne. Ale je to tak. Dokáže rekuperovať oboma motormi a vzájomná kombinácia motorov pomáha ešte zvýšiť efektivitu jazdy. Zadný synchrónny motor je odlišný a auto ho používa aj tam, kde ten predný nie je taký efektívny – pri pohybe v kolónach, či pri cúvaní. Naopak, v ostatných situáciách je zas úspornejší predný asynchrónny motor. Zvýšená efektivita sa samozrejme rozplynie, keď s autom začnete tlačiť na pílu a vyťažujete naplno oba motory, zvýšená spotreba pri zvýšenej dynamike platí aj o 250-tke. Poteší, že spotrebu znížuje i tepelné čerpadlo, ktoré netreba dokupovať.

Priemerná papierová spotreba je 17,7 kWh. Ja som jazdil so spotrebou 19 kWh. Bolo príjemné teplé počasie, takže klimatizácia pracovala nadčasy. Potešilo ma však, že aj napriek spoločným prvkom so spaľovákom je auto úsporné aj pri náročnejších situáciách. Ani na diaľnici nie je náročné udržať spotrebu pod 25 kWh. S vetrom za chrbtom je aj maximálnych 160 km/h možné jazdiť za 19 kWh. Mám to odfotené a aj tak sa tomu ťažko verí. Pokrok je veľký, elektromobily sú efektívnejšie a je zrejmé, že Mercedes ich už nerobí len preto, aby ich aj on mal. Chce byť najlepší. Ešte tam nie je, ale nie je ani ďaleko.

Zdroj: Ján Hargaš

Auto je tiché, to je celkom jasné. Auto je pohodlné. Ale zas nie príliš. Jeho hmotnosť v kombinácii s veľkými kolesami sťažuje tlmičom prácu. Tvrdšie nerovnosti tak prenikajú do kabíny viac, než by som od Mercedesu čakal. Je to malý Mercedes a upokojiť sa možno nižšou hlučnosťou podvozku. Jazdná stabilita je v poriadku. Auto sa pri prudších manévroch nakloní, stabilizácia robí čo môže, no potom to už je na eko pneumatikách a tam je priľnavosť pri bočnom preťažení slabšia. Dynamika je pekná, aj vo vyšších rýchlostiach. Predbiehanie je bezproblémové. Pravda, to platí, keď máte viac ako poslednú štvrtinu batérie, potom už výkon nie je taký zaujímavý. 140 kW a dve tony zázraky nerobia, ale okamžitý nárast výkonu pomôže a mení parametre v porovnaní so spaľovacími alternatívami s obdobnými výkonmi.

V kabíne je dostatok priestoru pre štvoricu pasažierov. Tri sedačky vzad dáte jedine s veľkým sebazaprením a trochou kombinatoriky. Tri rovnaké veľké sedačky – ťažko. Batožinový priestor je dostatočný. Celkovo je nová generácia GLA/EQA priestrannejšia než tá predtým. Navyše v aute sedíte vyššie, máte výrazne viac „SUV“ pocit. Auto malo okrem základnej výbavy ešte zhruba 10 000 eur v doplnkoch. Panoramatickú strechu s batériami v podvozku by som si odpustil. Vŕzganie spozorujú pozorné uši už na začiatku života vozidla. Čo bude neskôr? No asi stále vŕzganie.

Zdroj: Ján Hargaš

Výborne svietia svetlá. Nie sú extra prešibané, ale silu majú a aj viditeľnosť do strán v noci, či za zhoršenej viditeľnosti je v poriadku. Nie sú to Multibeam, ani nič pokročilejšie, sú to len vysokovýkonné LED-ky. Nerobia žiadne zábavnosti, len svietia a viac ako slušne.

Zaujímavý dizajn, štandardné tvary doplnené elektrickými detailmi, pekná farba, hlboký infotainment, kopa možností ako si auto sledovať na diaľku, ako si svoj elektrický život do budúcna zlepšiť. Aplikácie, konektivita, galvanizované páčky. Miestami pocit lacnoty a znižovania nákladov, no to všetko so zreteľom na drahé materiály zabudované do veľkej oceľovej škatule pod sedadlami.

Zdroj: Ján Hargaš

Medzi autami tejto kategórie nie je toto auto zbytočne drahé, no je drahšie ako podobne vybavená spaľovacia alternatíva. Nie však o veľa. Osobne by som radšej oželel trocha výbavy a investoval do dvojmotorovej techniky. V prípade potreby viac výkonu, no pri bežnom jazdení ešte vyššia efektivita a naozaj zaujímavý dojazd. 300 km v každom ohľade pri pohodovom jazdení, bez problémov 370 pri úspornejších kilometroch. To je na vozidlo v tejto cenovej kategórii s hviezdou na čele fajn. Sú lepší v pomere ceny a protihodnoty? Sú, ale nie o veľa. A nie sú Mercedesmi. 7 z 10. Záleží, či vám na tom záleží. Nie je to len o znaku, je za tým viac, no... Všetko je o prioritách.

Technické údaje

Model: Mercedes-Benz EQA 250
Počet valcov: -
Zdvihový objem motora (cm3): -
Prevodovka: 1-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 140/-
Krútiaci moment (Nm/ot.): 375/1
Maximálna rýchlosť (km/h): 160
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,9
Spotreba kombinovaná (kWh/100 km): 17,7
Maximálny výkon nabíjania (kW): 100
Dojazd na jedno plné nabitie max (km): 414
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4410/1834/1619
Rázvor náprav (mm): 2729
Objem batožinového priestoru (l): 340
Objem palivovej nádrže (l): 43
Pohotovostná hmotnosť (s výbavou) (kg): 2040
Užitočná hmotnosť (kg): 430
Rozmer pneumatík: 235/55  R18
   
Základná cenníková cena modelu: od 52 902 €
Cena testovaného vozidla: 64 350 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku