2022-04-03 12:00:00
Lotus Eletre EV
Lotus Eletre EV
Zdroj: Lotus

FOTO: Lotus Eletre - charakter Lotusu na vyššom podvozku

Dnes vieme, že existujú značky, ktoré vedia dodať športový zážitok aj na zvýšenom podvozku.

Nie je ich však veľa a najmä, vždy to bude mať ale. V prípade ozaj schopných vyšších áut je tým ale technika, ktorá sa stará o to, aby auto dokázalo držať krok s očakávaniami aj náročnejších zákazníkov. 

Podobné by to malo byť aj v prípade nového Lotusu Eletre, ktorý po dlhom čase napĺňa plány automobilky a dodáva jej auto, ktoré môže byť tak trochu tlačiarňou na peniaze. Takým autom je pre športové značky crossover, či rovno SUV. Tento nový stroj značky Lotus sa volá Eletre a vraj to znamená niečo ako zrodiť sa, či tak a vraj dokonca v "nejakom" východoeurópskom jazyku. Ak ten jazyk poznáte, dajte vedieť do diskusie, rád sa naučím niečo nové. 

Eletre stojí na lotusáckej elektrickej platforme. Je to prvé SUV značky, prvý model vyrobený v Číne, no nie je to prvé čisté EV-čko. Eletre príde s výkonom, ktorý veľmi závisí od výbavového stupňa. Začiatok je na úrovni 600 koní, no neskôr má byť k dispozícii aj verzia s výkonom 900 koníkov. Už tá základná motorizácia je vďaka dvojici výkonných motorov na jednotlivých nápravách schopná zrýchlenia z 0 na 100 km/h za cca 3,0 sekundy. Maximálna rýchlosť má byť 260 km/h. Impozantné parametre, ktoré sú hneď na začiatok podozrivé, ale o tom až neskôr.

V podvozku auta sa neskrýva len schopnosť čeliť vlastnej vysokej hmotnosti, tiež je tam podstata tej vysokej hmotnosti. Balík batérii s celkovou kapacitou presahujúcou 100 kWh. Auto by malo byť vďaka takejto porcii lítia a ďalších drahých kovov schopné odjazdiť na jedno nabitie až 600 km. S tým, že nabíjanie má výkon až 350 kW a s takýmto výkonom ste schopný dotlačiť do auta ďalších 400 km za zhruba 20 minút. 

No a poďme k tomu sľubovanému podvozku. Ten má silu skrytú nielen v pohone všetkých kolies, ale aj vo vzduchovom odpružení s možnosťou kontroly svetlej výšky. Auto má tiež aktívne riadenie zadnej nápravy a tiež aktívne stabilizátory pre schopnosť držať stopu aj v zákrutách pod plynom. 

Dizajn auta šikovne maskuje jeho veľkosť, cieľom bolo preniesť vizuál športového auta do karosérie veľkého crossoveru. Podstatné je, že dizajn neslúži len poteche (či nepoteche) oka a ani v úlohe smerovania prúdenia vzduchu nie je neaktívny. Viacero prvkov karosérie je schopných aktívnej kontroly prietoku vzduchu podľa situácie - aj podľa situácie v motoroch a batériách. Lotus síce zo začiatku nepísal nič o hmotnosti, ale vraj by váha modelu Eletre nemala ukázať výrazne viac ako 2 tony. Za to môže konštrukcia z hliníka v kombinácii s karbónom, ktorý vidieť aj zvonku. Ak sa túto hranicu konštruktérom naozaj podarí udržať (a robia pre to maximum aj v kabíne, kde maximálne využívajú ľahké materiály), bude auto zhruba o 400 až 800 kíl ľahšie ako podobne koncipované autá od značiek ako Tesla, BMW, či Audi. To môže vysvetľovať naozaj výborné parametre maximálky a najmä zrýchlenia. No a auto má kabíne plnej displejov tiež kopu asistenčných systémov a nápomocnej elektroniky. 

Lotus odštartuje výrobu auta v novej fabrike vo Wuhane v Číne, prvé kusy sa do Európy a Británie (to je to súostrovie, čo od Európy nedávno odplávalo) a samozrejme do Číny rozbehnú už budúci rok. Pozrite si Eletre v priloženej galérii. 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Motor1, PistonHeads

Komentáre k článku


Stream naživo