2021-11-26 11:30:00
Peugeot 308 2022
Peugeot 308 2022
Zdroj: Ján Hargaš

PRVÁ JAZDA: Peugeot 308 – kompletne prepracovaný

Nový Peugeot 308 má evolučný dizajn, no pod plechmi nastala v podstate revolúcia.

Auto stojí na novej platforme – respektíve na jej najnovšej ediícii. Je to zároveň prvé auto s novým informačno-zábavným systémom. Je to prvý Peugeot s maticovými svetlami, prvýkrát má vyhrievaný volant, prvýkrát má k dispozícii kamerový systém s rozhľadom 360° okolo auta a prvýkrát je v ponuke nielen v naftovej a benzínovej, ale aj plug-in hybridnej verzii.

Dizajn je mimoriadne výrazný a zaujímavý. Ide smerom, ktorý sme videli pri crossoveroch 2008 a faceliftovaných 3008 a 5008. Kombinácia oblín s ostrými linkami, zaujímavými prelismi a výraznými dennými LED svetlami je však len malou zmenou v porovnaní s tým, čo sa udialo pod karosériou. A píšem pod karosériou, nie Podkapotou, pretože tam je najväčšou zmenou prítomnosť plug-in hybridného systému dobre známeho z väčších modelov.

Zdroj: Ján Hargaš

Kľúčovou novinkou je úplne nová kabeláž (meď), nové systémy, nové procesory, nové senzory. Auto pri komunikácii medzi jednotlivými systémami a komponentmi využíva novú vysokorýchlostnú sieť, ktorej najzreteľnejším benefitom je dramaticky rýchlejší infotainment. Ten má svoj vlastný okruh, ktorý ešte zrýchľuje jeho reakcie a otvorene priznávam, že systém je rýchlejší ako som očakával a nielen pri pohľade na iné modely Peugeot. Značka sa netají tým, že je prvá, ktorá technológiu využíva a že 308 je prvým modelom s novou kabelážou a celkovo hardvérom. Ďalším zreteľným zlepšením je výrazne lepšia práca asistenčných systémov. Systémy využívajú nové senzory – konkrétne pri sledovaní mŕtveho uhla využívajú radary schopné sledovať premávku okolo vozidla do 70 metrov. Je to v podstate ten istý radar, ktorý tvorí základ predného zoskupenia hardvéru služiaceho na sledovanie okolia. Nový hardvér prirodzene potrebuje lepšiu sieť a lepšie zosieťovanie jednotlivých komponentov.

Zdroj: Ján Hargaš

Centrálny počítač tak dostáva informácie z jednotlivých senzorov vrátane napríklad senzorov otáčania kolies, či bŕzd násobne rýchlejšie. Násobne rýchlejšie ich aj spracuje a násobne rýchlejšie aj zareaguje. Preto je lepší adaptívny tempomat, jazda v pruhoch a množstvo ďalších asistenčných systémov. Nehovoriac o tom, že informačno-zábavný systém má nový operačný systém – nové rozhranie a je podstatne ďalej ako predchodca. Dokonca využíva kvalitnejšie mapové podklady (ak si dobre spomínam, tak Tom-Tom) a tie „na horizonte“ nepixelujú. Nová je aj hlavná anténa na streche „alias žraločia plutva“. Tá obsahuje Wi-fi, 2, 3, 4G, LTE, FM, AM a DAB hardvér. Wi-fi zvonku slúži napríklad na to, aby auto mohlo komunikovať so smart domácnosťou aj v čase zaparkovania v garáži, respektíve na komunikáciu so servisným strediskom v čase prác na technike. Auto má OTA aktualizácie, má nové maticové svetlá – otvorene treba napísať, že na trhu nie sú najpokrokovejšie, avšak konečne tam sú a podľa predbežných informácií by sa mali zaradiť niekam do stredu súčasnej ponuky automobiliek, no nemali by to byť tie najnovšie, ktoré predstavil Opel – ten si v matrixoch drží svoju výsadu.

Zdroj: Ján Hargaš

Podkapotou nájdete dve naftové a dve benzínové špecifikácie. Naftu zastupuje dobre známy 1,5 litrový motor BlueHDi s výkonom 130 koní v kombinácii s manuálnou 6-stupňovou alebo automatickou 8-stupňovou prevodovkou. Rovnaký výkon má aj benzínový 1,2 PureTech a aj ponuka prevodoviek je identická. Vrcholom aktuálnej ponuky je plug-in hybrid, no ten sa na trh dostane až budúci rok. Zatiaľ sú dostupné benzínové a naftové motorizácie a práve jednu naftovú, vo výbave Allure som si vyskúšal.

Ale predtým, než sa k nej dostanem, ozrejmím vám ešte niečo o výbavách. Na Slovensko neprichádza najnižšia výbava Active, ale až Active Pack. Štartuje na cene 17 990 eur. Vo výbave je však toho naozaj dosť, preto ani auto s cenou pod 20 000 eur nebude nedostatočne vybavené. Vyššie stojí Allure, Allure Pack a finále je verzia GT. Allure je ako zlatá stredná cesta s cenou od 20 990 eur. Potešujúce je, že Peugeot opäť stavil na výraznú farbu, ktorú ponúka v základnej výbave. Zelená Olive je bez príplatku, naopak červená Onyx za 800 eur. Maticové svetlomety sú určené výbave GT, avšak aj Full LED svetlá nižších výbav nie sú zlé. Akurát výbava Active Pack má zjednodušené „pazúre“ predných denných svetlometov.

Zdroj: Ján Hargaš

Testované auto s naftovým motorom a s automatom pôsobilo dobre. Pokračuje v trende nastolenom minulou generáciou, a síce väčší jazdný zážitok na úkor výrazného pohodlia. Avšak hneď dodám, že podvozok sa na bežných nerovnostiach správa ohľaduplne a nie je vyslovene tvrdý a ani hlučný. Auto pôsobí tuho a v zákrutách veľmi odhodlane. Jazdný zážitok je vďaka novej generácii i-cockpitu fajn, nevadí mi ani, že displej infotainmentu netrčí von, naopak oceňujem lepší výhľad von a lepšie zobrazenie displeja. Digitálny prístrojový štít má množstvo informácií, ktoré si môžete zobraziť podľa vlastnej preferencie a jeho úloha hybridu medzi prístrojovým štítom a head-up displejom v prípade 308-čky ľahšie vyhovie rozličným postavám. Prvýkrát pri i-cockpite v 308 nešoférujem kolenami a zároveň mám výborný výhľad ako na panel, tak von z vozidla.

Zdroj: Ján Hargaš

Podobný dojem som okrem modelu 3008 a väčších s mojou výškou jednoducho nemal. Motor a prevodovka pracovali počas testu v obdivuhodnej súhre a vozidlo sa prezentovalo slušnou dynamikou, ktorá sa výrazne nelíši od staršieho modelu s týmto agregátom. Motoru idú najmä odpichy z nižších rýchlostí, pri medzimestských a diaľničných rýchlostiach pôsobí skôr odmerane a nie príliš ochotne, avšak lepšie ako pri SUV modeloch. Zo 60 na 100 to bolo za 6,91 sekundy, z 80 na 120 za 9,98 sekundy. Žiaden zázrak, ale na rovných voľných úsekoch sa dá predbiehať aj rýchlejšie, či dlhšie vozidlo bez veľkých problémov. Úspornosť motora sa prejaví pri väčšom nájazde kilometrov, ja som test finišoval so spotrebou 6,2 l/100 km. Je to však údaj, ktorý nehovorí vôbec nič. Očakávam spotreby dlhodobo výrazne pod 6 litrov pre väčšinu zákazníkov.

Zdroj: Ján Hargaš


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku