09.09.2021

TEST: Renault Clio E-TECH – malá spotreba, dynamické auto

Renault Clio som už v teste mal. Benzínový trojvalec tentokrát nahrádza štvorvalec.

 

Avšak s pomocou elektromotorov. Na druhú stranu, Clio netreba nabíjať. Je to FHEV hybrid, teda plnohodnotný hybrid schopný jazdy na elektrickú energiu bez dobíjania zo siete. Jeho jediným a zároveň najväčším konkurentom je Toyota Yaris Hybrid.

Pohľad do cenníka a konfigurátora prezrádza na prvý pohľad jasnú výhodu modelu Yaris Hybrid. Auto kúpite od 16 790 v základnej výbave Active. Najlacnejšie Clio E-TECH je v základnej výbave ZEN za 18 250 eur. To je rozdiel cca 1500 eur, no treba jedným dychom dodať, že Zen je výbava o niečo bohatšia ako Active. Konkrétne o Full LED svetlá v základnej výbave.

Hybrid modelu Clio E-TECH je výkonnejší a to o 22 koní. Pri jazde to aj cítiť. Pružnosť zo 60 na 100 km/h bola počas testu na úrovni 6,55 sekundy, čo je o necelé 4 desatiny rýchlejšie ako Yaris Hybrid. Z 80 na 120 km/h sa rozdiel zvýšil a Clio E-TECH akcelerovalo za 7,42 sekundy. Reálne by to mohlo byť aj rýchlejšie, keby prevodovke netrvalo necelé dve sekundy, kým poslala na kolesá kombinovaný výkon oboch motorov v správnej kombinácii. Yaris to dal za 8,77 sekundy.

Tak Yaris aj Clio sú v porovnaní s konvenčnými motorizáciami dramaticky reaktívnejšie pri stlačení plynového pedálu. Pri dnešnej hustote premávky je to nesmierna pomoc. Elektromotor je pripravený stále a stačí si len pomyslieť, už ste dali odpich, za ktorý by sa nehanbil ani veľký automobil s motorom V6 s dvomi turbodúchadlami. Po pár metroch by to bolo celkom iné, ale tá okamžitá reakcia na stlačenie plynu nie je porovnateľná so žiadnym spaľovacím motorom ani prevodovkou mimo superšportov. Kto jazdil s elektromobilom, vie o čom píšem. S tým rozdielom, že tu sa o dojazd báť nemusíte a ochota zrýchľovať sa nevytráca ani v rýchlostiach nad 100 km/h. Aspoň pri Cliu určite nie.

No a priemerná spotreba? 5,2 litra benzínu na 100 km. Yaris mal 5,1. Podobnosť ma prekvapila. Čakal som, že rozdiel bude väčší. V oboch prípadoch som jazdil 50% diaľnice, 40% okresky, 10% mesto. S tým rozdielom, že Yaris jazdil v zime pri teplotách okolo 0° Celzia a Clio na jar pri teplotách okolo 10° v priemere.

Z môjho pohľadu sa vyššia efektivita a možno dlhší vývoj hybridu Toyoty prejavil v meste, teda presne tam, kde by mali oba hybridy vládnuť. Kým klasické spaľovacie motory v meste trpia a pýtajú si viac a viac, hybridy si pýtajú menej a menej. Ak teda ide o FHEV (HEV) hybridy a nie o mildy a plug-iny. Tie obvykle v meste až tak dobre nefungujú. V druhom prípade preto, lebo ich mestská spotreba je závislá na externom nabíjaní. 

Kým Yaris preukazoval výraznú ochotu tlačiť spotrebu nižšie, Cliu sa až tak nechcelo. Spotreba na mestskom okruhu Yarisu so studeným motorom v zime kulminovala na úrovni 3,7 litra. To som sa naozaj snažil. S Cliom som jazdil ostrejšie, a tak mi spotreba vlastne neklesala a dostala sa na 5,1. S trochou snahy by som ju vedel dostať niekde na 4,5, avšak Yaris toto dokázal v studenom počasí i na krátkej trase. Clio si práve krátke trasy v meste až tak neužíva, a síce je dramaticky úspornejší ako benzínová verzia, na Yaris v tomto zatiaľ nemá. A ide najmä o nastavenie techniky, pretože efektivita systému je nespochybniteľná. Clio totiž po studenom štarte necháva spaľovací motor v chode dlhšie a častejšie ako Yaris. Dobíja tým akumulátor a zohrieva sústavu. Pritom vo viacerých situáciách to už robiť nemusí. Očividne je technika nastavená „pre istotu“. Yaris si skrátka vie dovoliť viac, lebo má výrobca viac skúseností. Ale neberiem to ako mínus. Podstatné je, že Clio hybrid v meste naozaj funguje, spotrebu markantne okreše (nestúpa), avšak potrebuje viac času, aby začal pracovať po studenom štarte tak efektívne ako Yaris.

Čo z toho plynie? Že Clio E-TECH je v inej úlohe ako Yaris Hybrid. Clio tu nie je ako úsporná alternatíva do mesta a príležitostnej jazdy mimo pre pohodového vodiča. Verzia E-Tech je spolu s TCe 140 aktuálne vrcholná špecifikácia malého auta, a tak sa aj správa. Zároveň však dokáže byť extrémne úsporná, a to najmä v meste. To TCe 140 rozhodne nedá. V porovnaní s Toyotou si Clio väčšmi verí aj na okreskách a diaľnici a pružnosťou väčšmi uspokojí i náročnejšieho motoristu. 

To potvrdzuje i dojem z usporiadania a priestoru v aute. Clio zo svojho segmentu vytŕča. Je väčšie ako Yaris, ktorý sa dôkladne drží štandardov v segmente. Clio poskytuje viac priestoru a reálne pôsobí ako konkurent nie tak pre Yaris, ako skôr pre posledný Auris, respektíve pre súčasný i30 Hatchback, či ešte stále aktuálny Peugeot 308. Yaris zas na druhú stranu umožňuje pohodlnejšie nastupovanie dozadu vďaka vyššej línii strechy.

Obe autá mi počas týždňa slúžili ako rodinné automobily. Štvorčlenná rodina ich vie využiť. Akurát vysoký vodič si musí posunúť sedadlo bližšie k volantu – v oboch prípadoch. V kufri je to naopak takmer remíza. Clio po vzore Yarisa vo verzii hybrid nezmenšuje batožinový priestor v porovnaní s konvenčnými autami. Clio utiahne viac. Niežeby to bolo v tejto veľkosti áut zrovna zaujímavé, ale 900 brzdených kíl je viac ako 450.

Renault Clio je auto, ktoré sa mi osobne vpíja do segmentu C. Obzvlášť v tejto verzii skutočne dôsledne vytŕča zo svojho segmentu a dokáže byť veľmi zaujímavou alternatívou k menším automobilom v nižšej strednej triede. Podobne ako to robí napríklad Fabia. Kým tá takto doteraz konala výhradne priestorom, Clio tak koná na základe motorizácie, výkonu i spotreby a najmä výbavy a kvality spracovania. Tým dokáže pohodlne preskočiť viacero väčších áut.

Clio má výborný informačno-zábavný systém Easy Link, má normálne tlačidlá, má nesmierne príjemnú povrchovú úpravu koženého volantu. Využíva najmä mäkčené plasty, vrzgoty sú minimálne. Verzia E-Tech 140 na mňa počas testovacích jázd pôsobila akoby mala o 40 koní menej, avšak v realite tam tých 140 koní je a najmä vďaka faktu, že sú to hybridné kone ide o veľmi príjemné svalnaté, a pritom štíhle kone.

Testovaný model bol vo výbave RS Line. Tá cenu zdvíha vysoko nad Yaris. Nepochybne má na vyššie uvedných tvrdeniach veľký podiel aj ona. Kvalita i dizajn, ktorý ponúka jednoducho ťahajú Clio do nových výšin. Avšak aj cenu to ťahá do priestoru, kde už sú vody preplnené a kam patrí viacero väčších áut aj v rámci vlastnej stajne.

RS Line je teda výberovka pre gurmána, ktorý chce všetko ale v malom balení. Pre ostatných je tu ZEN s niekoľkými paketmi. E-Tech je vrcholné Clio vo všetkých smeroch, no verziu TCe 140 netreba zavrhnúť. 1,33 litrový štvorvalec má kopu síl a z Clia urobí poriadne živého drobca. Len si za to vypýta podstatne viac ako úsporný E-Tech.

Viem, že medzi prvou jazdou a redakčným testom auto prešlo aktualizáciou týkajúcou sa práve prevodovky. Tá je teraz presvedčivejšia, a síce má svoje slabé miesta, sú menej citeľné a myslím si, že Renault so svojim hybridom prešiel obdivuhodne veľký kus cesty.

Auto má svoje mušky – napríklad extrémne citlivý proximity senzor, no táto funkcia automatického zamykania sa dá vypnúť. Kufor nepojme detský kočík bez rozoberania, avšak toto nie je auto určené primárne pre rodiny s deťmi. Je to dobré auto, no výbavu RS Line – aj keď veľmi peknú, by som si vzhľadom na cenovku škrtol a pohral sa s výbavou ZEN. 7 z 10 bodov.

Technické údaje

Model: Renault Clio RS Line ETECH
Počet valcov/ventilov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1598
Prevodovka:

6-stupňová multimódová hybridná

Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 67/5600
Krútiaci moment (Nm/ot.): 144/3200
Celkový systémový výkon hybridu (kW):  103
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,9
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 4,3-4,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4050/1988/1440
Rázvor náprav (mm): 2583
Objem batožinového priestoru (l): 391
Objem palivovej nádrže (l): 39
Kapacita hybridnej batérie (kWh):  1,2
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1313
Užitočná hmotnosť (kg): 520
Rozmer pneumatík: 205/45 R17
   
Základná cenníková cena modelu Clio: od 11 800 €
Základná cena verzie ETECH: 18 250 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku