02.09.2021

TEST: Peugeot 3008 Allure Pack AT – stredná výbava a pohodlie automatu

Peugeot 3008 prešiel faceliftom. Okrem zmeny vizáže prináša novú techniku.

Pod výbavou Allure sa v minulosti pri modeloch Peugeot vždy nachádzal kompromis medzi výbavou a cenou v úzkom prepojení na príjemný dizajn. Teraz je to tak opäť. Nie je to základ a ani vyslovene voľba rozumu, no rozum to prijme a emócie chuť po GT prehryznú.

Podkapotou testovanej špecifikácie bol benzínový turbomotor PureTech 130 spojený s osemstupňovou prevodovkou s meničom. Pohon prednej nápravy bol doplnený systémom Grip Control. Jeho prítomnosť navonok prezrádzajú 18-palcové disky kolies Los Angeles.

Výbava Allure narozdiel od Active (bez ohľadu na Pack) autu dodáva dnes už vlastne základné asistenčné systémy v balíku Safety Plus. Vďaka prívlastku Pack ale za 500 eur môžete prikúpiť adaptívny tempomat s funkciou stop and go a systém aktívneho udržiavania v jazdnom pruhu. Sú to výborní pomocníci na diaľnici a zídu sa ako občasným návštevníkom tejto štvorprúdovej inštitúcie, ale aj častým diaľničným premiestňovačom. Funkcia stop and go je nová a stojí za tie eurá.

Nový je aj veľký 10 palcový centrálny displej. Vďaka pozícii na palubnej doske sú informácie na ňom zobrazené dobre viditeľné. Nie je však až tak vysoko, aby bránil vo výhľade vpred. Väčšia uhlopriečka pomáha aj pri zrkadlení obsahu smartfónov. Zaujímavým detailom, ktorý zakaždým zabudnem v teste áut spomenúť, sú magic stierače, ktoré nestrieľajú vodu na okno z väčšej vzdielnosti ale rovno na sklo z dýz v stieračoch. Pred pár rokmi s tým prišlo Audi a dnes je to už celkom bežná a šikovná vecička.

Veľká vec, ktorú facelift do modelu priniesol, a síce termovíziu, testovaný model nemal. Táto fičúra je k dispozícii výhradne vo výbavách GT a GT Pack a stojí 1300 eur. Ak sa teda rozhodnete pre jednu z najvyšších výbav, nezabudnite na to. Skúšal som už v 508 i v 5008 a je to výborný pomocník.

No a čo dodať k faceliftu? Úprimne poviem: 3008 ani vylepšovanie tvárovej oblasti nepotreboval. Dizajn Peugeotu sa ukazuje ako progresívny, esteticko-dynamický, no najmä prekvapivo nestarnúci. Ťažko povedať, či nová bezrámová maska túto nadčasovosť vylepšuje, z môjho pohľadu skôr dizajn nenarúša a prináša niečo zaujímavé. A tiež je možné faceliftované auto od staršieho odlíšiť, no opäť platí, že cieľom Peugeotu nebolo degradovať staršie autá a nenúti zákazníkov autá meniť morálnou zastaranosťou. Ale keď sa vám končí financovanie, máte dôvody na to, aby ste pri modeli zostali.

Inak je to stále ten istý Peugeot 3008 ako predtým. Od svojich súrodencov je menší a dnes je už vlastne len tesne väčší v porovnaní s 2008. Rozdiel medzi týmito modelmi vidieť ako vo výbavách, motorizáciách, tak v priateľskosti voči vyšším postavám. V 2008 sa musí vyšší vodič väčšmi snažiť, aby do auta zapadol. V 3008 si ale polohu za volantom nájde a nebude ho auto nikde tlačiť.

Priestorová ponuka je slušná, no jedným dychom dodávam, že ak vám ide o rodinné auto, 5008 je dramaticky lepšia voľba. Nielen pre väčší kufor a možnosť osadiť tretí rad sedadiel. Aj pre trojicu samostatných sedadiel v druhom rade. Tri sedadlá vzadu má aj C5 Aircross, no ten je dizajnovo i zákaznícky namierený celkom inam.

Sedenie za volantom je pohodlné a ostrejší prevod riadenia v spolupráci s menším volantom doslova lákajú k športovejšiemu jazdeniu. Auto ostré prejazdy zákrutami zvláda a zvláda aj vyššie rýchlosti na horších cestách. Najmä však dodáva pocit kontroly, ktorý pri SUV tejto cenovej kategórie nie je taký obvyklý. Ten pocit kontroly ale zíde z mysle v momente prejazdu cez priečnu nerovnosť v zákrute. Tam je podvozok modelu skôr výchovný ako športový a vo vyšších nájazdových rýchlostiach sa odkrví aj odvážnejší vodič. Auto sa zhupne do boku a za mokra už sa rozblikajú asistenti. Tí ale nad francúzskym autom držia dôkladnú stráž a ani prudké manévre nespôsobia stratu kontroly. Stabilizačný program je pre neutrálnu stopu ochotný obetovať úplne všetko. Pri výkone 130 koní je to ale jedno a účinný stabilizačný program je veľkou devízou v porovnaní s inými autami s (prioritne) poháňanou prednou nápravou.

Potešili ma pohodlné sedadlá s dobrou pozíciou hlavovej opierky. Nepotešila už tradičná slabšia odozva na zmeny jazdných režimov pri ovládači automatickej prevodovky. Pozor na to. Vždy sa presvedčte, že ste naozaj zaradili žiaduci režim jazdy a nezostali na režime pôvodnom. Jemné stlačenie tlačidla P ešte neznamná, že ho senzor zaregistruje a auto naozaj pošle do P režimu... Bežať za zakrádajúcim sa vozidlom nie je príjemné a nie je príjemné ani zaradiť R a ísť vpred. Zmeny musíte naozaj myslieť vážne a nie len tak ledabolo. A to platí aj pri štartovacom tlačidle.

Na druhú stranu, výkon základných LED svetiel je adekvátny a nemal som potrebu vyžadovať drahšie Full LED.

No a čo motor a jazda?

Túto pasáž som si nechal na koniec celkom úmyselne. Príde mi ako klišé písať o tom, že novinára niečo prekvapí. Je to skôr slohová barlička, než skutočnosť a človek, čo túto prácu robí roky nemôže byť pri každom druhom aute prekvapený. V mojom prípade však skutočne ide o prekonanie očakávaní. Kombináciu vysokého auta s maloobjemovým motorom ťažko považovať za optimálnu. Peugeot ale svojmu trojvalcu verí a väčší benzínový motor kúpite jedine ako súčasť plug-in hybridného riešenia. Pre tých žiadajúcich benzín a nič než benzín je tento motor pri 3008 jedinou možnosťou.

Ak ale túžite po dynamickom jazdení, ste na nesprávnej adrese. Áno, motor má maximum krútiaceho momentu 230 Nm posadených nízko, no stále je to motor malý vo veľkom aute a je zbytočné žiadať od neho niečo, na čo nemá. Isteže dokáže predbiehať, pomôže mu prevodovka a trojvalec vyslovene pekne ťahá v stredných i vyšších otáčkach, ale pravidelné intenzívne zaťažovanie sa potom môže odraziť na nákladnejšej údržbe. Pre ťažšie nohy sú tu iné agregáty. Vidieť to aj na diaľničných spotrebách. Auto si praje skôr pohodovú jazdu s príležitostným predbiehaním a ideálne ani na diaľnici nie je nutné šliapať mu po krku. V prvom slede sa to vráti na zvýšenej spotrebe. Malý motor a veľké SUV znamená, že pri atakovaní čočiek policajných radarov bude spotreba stúpať bez problémov nad 8 litrov a priemerka tesne pod desiatimi nebude prekvapivá. Naopak s ľahšou nohou využívajúc zásady defenzívneho jazdenia môžete spotrebu poľahky dostať pod 7 litrov. Moje kilometre tradične obsahujú väčšiu porciu diaľničných kilometrov, no ani tam som auto neuháňal a skôr sa držal maximálnej povolenej rýchlosti. V takom prípade bola priemerná spotreba cca 7,5 litra. 

Pružnosť je v prípade akcelerácie zo 60 na 100 km/h dobrá, čo znamená zrýchlenie za cca 7,30 sekundy. Z 80 na 120 km/h o sekundu pomalšie. Motor sa ozaj snaží, ale veľká čelná plocha i hmotnosť už nad 100 km/h hrajú proti nemu. Napriek tomu sa to výrazne na akcelerácii neodráža a s autom sa stále dá dobre predbiehať. 

Vozidlo je na diaľnici tiché a podvozok primárne pohodlný. Väčšie diery zatrasú najmä zadnou nápravou a rázy sa prenesú aj na chrbtice pasažierov vzadu. 

Peugeot 3008 s benzínovým motorom je dozaista lepší s automatom ako s manuálnou prevodovkou. Manuál s trojvalcom v tomto prípade vyslovene nemám rád. Rozbehom chýba v mojom prípade plynulosť a keď ju stoj-čo-stoj chcem dosiahnuť, agregát si pýta veľa spojky a ani to mi nevoní (časom doslova). Automat si s priebehom a charakteristikou menšieho motora poradí ľahšie a síce sú momenty, keď "požuje" menej vibrácii ako manuálna prevodovka, pri výbere by som neváhal. Naopak váhal by som nad použitím naftového motora. Vlastne ani tam nie je veľmi o čom. Je to SUV a v mojom prípade - v prípade polovice bežného nájazdu na diaľnici - je naftový agregát (s automatom) žiaducou voľbou. Plug-in auto v súčasnosti iba zbytočne predraží a síce ponúkne obdivuhodnú dynamiku, k "macatému" SUV mi dynamika daných rozmerov až tak nepasuje. Najmä v prípade verzie s dvojicou elektromotorov je auto ako taká zbesilá veža. Plug-in bude aj preto zaujímavejší práve v menšom 308. Na to sa vyslovene teším. 7 z 10 bodov. Vyvážené auto pre pohodovú jazdu s dobrým výhľadom.

Technické údaje

Model:

Peugeot 3008 GT 2,0 BlueHDi EAT8

Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 1199
Prevodovka: 8 - stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  96/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 230/1750
Maximálna rýchlosť (km/h): 188
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,7
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 6,5-7,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4447/1841/1624
Rázvor náprav (mm): 2675
Objem batožinového priestoru (l): 520
Objem palivovej nádrže (l): 53
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1478
Užitočná hmotnosť (kg): 462
Rozmer pneumatík: 225/55 R 18
Základná cenníková cena modelu: 26 890 €
Základná akciová cena modelu: 24 890 €
Aktuálna cena výbavy a motorizácie: 29 590 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku