2021-12-21 12:45:00
Suzuki Swift Sport
Suzuki Swift Sport
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Suzuki Swift Sport – zmenil sa, no podstata zostáva

Nový Svišť vo verzii Šport je skoro taký istý ako predtým. V skutočnosti je ale dôkladne zmenený.

Hlavnými zmenami sú cena – čo je vzhľadom na súčasnosť prirodzené a mild-hybrid – čo je vzhľadom na súčasnosť prirodzené. Vynútené zmeny oberajú Svišťa o jeho Šport len minimálne. Že dnes rastú ceny všetkého? Rastú. No ceny áut rastú už dlhšie, čo je vlastne dobré, aspoň rast ceny Svišťa tak veľmi nevidieť. Keď však rastie niečo, čo bolo pred rastom celkom malé, stále to bude menšie, než ostatné – čo bolo pred rastom väčšie, všakže? To boli silná veta však? Povinne prečítať ešte raz. Niežeby bolo treba. Len z pasie.

Športujúci Svišť sa na oko nezmenil. Teda zmenil sa aj na oko, pretože pri ostatnom teste bol v krikľavej žltej, dnes je v bielej perleťovej a pôsobí to, akoby vybledol. Kanárik ale nie je kanálik a nezaslúži si nudnú farbu. Aj keď aj biela na ulici dostatočne svieti, najmä takto na jeseň – keď za svitu nočných lámp a lístia na zemi zožltne.  

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Zvýšenie základnej ceny je v porovnaní s časom prvého testu súčasnej generácie 2000 eur. Tak predtým, aj teraz si už nemáte veľmi čo dokúpiť. Zároveň ani neexistuje priama konkurencia. Lebo nech sa na vec pozeráte akoukoľvek optikou, Swift nie je ani tak malý ako Fiat 500 Abarth, ani tak veľký ako napríklad VW Polo GTI. Keď to porovnáme s Abarthom, základná verzia je o približne 1000 eur lacnejšia, no verzia, ktorá by bola schopná byť lepšia – 595 Competizione so samosvorom za 2000 eur navyše stojí už 27 500 eur. Väčšie Polo tiež neponúka samosvorný diferenciál, koníkov má ale viac hneď v základe a stále nemusí byť mild-hybridom. GTi je za 24-tisíc eur, avšak pomerne nedokončené – vo výstavbe. Chce to ešte pár stoviek, ba tisícok, aby ste mali auto, ktoré Svišťa vezme do vrecka a ani svištie hryzance mu vadiť nebudú. Podobný je osud aj modelu i20 N. Pri ňom si poviete, že jasné: ako Polo, väčšie. Lenže nie o veľa. Nová i20 N je malý hatchback s vysokým výkonom, avšak aj so samosvorom. Svišť má navyše vzpriamenejší posed vzadu, čo je vo vyššej karosérii efektné a dotvára to dojem väčšej vzdušnosti a priestoru. I20 N je za pekných 23 390,-. V tomto prípade nejde o nedokončenú stavbu, dokončená už je, avšak ku kolaudácii mu ešte kúštik chýba.

Zdroj: Ján Hargaš

Výsledok tohto zamyslenia? Rovnakú zábavu s výrazne vyšším štýlom môžete mať aj za menej peňazí. Volá sa to Fiat 500 Abarth. Na druhú stranu – Svišť je len o málinko drahší a za tie peniaze dáva výrazne modernejšiu karosériu s vyššou torznou tuhosťou a bezpečnosťou, no a ako čerešničku – viac priestoru vzadu.

Priemerná spotreba bola počas testu 7,8 l/100 km. Išlo o nájazd v pomere 50% diaľnic, 40% okresiek, 10% mestských presunov. Bola to spotreba, ktorá neustále stúpala. Z úsporných prvých kilometrov a spotreby 6,6 sa šplhala niekam k desiatim litrom. To preto, lebo ma auto čoraz viac bavilo. Zároveň som už na druhý deň testu narazil na jeho limity: samosvor absentuje. Rád by som napísal, že ho netreba a ono to azda pre väčšinu z vás, milí čitatelia, aj platí. Ale nie pre každého. A podobné je to aj pri obmedzovači otáčok. Ten ma hneval rovnako ako pri prvom teste. Neopovážte sa točiť nad 5500 ot/min! Obmedzovač vám bachne vám po tvári dvojfacku ako pani Škopková.

Zdroj: Ján Hargaš

Mojou zásadnou výhradou sú športové sedačky – veľkosť S. Pre väčšie rite a charaktery treba aspoň veľkosť L. Akurát si nemyslím, že má Suzuki takúto sedačkovú konfekciu. Sedačku som po dvoch dňoch rozsedel, ale aj tak mi pri viac ako polhodinovej ceste začínali tŕpnuť nohy a bolieť chrbtica.

Auto opäť výborne svietilo, dobre hralo a krásne jazdilo. Nie je to vyslovene superšportové náčinie, ani pravý hot-hatch. No aj keby to bol ľavý hot-hatch, aj tak si v ňom užijete viac zábavy ako v hocičom väčšom a drahšom. Toto sú autá, kde aj nízke rýchlosti stoja za pozornosť a uvoľňujú solídne dávky adrenalínu aj bez potreby zbierať mastné pokuty. Lebo veď skúste tie vracáky s poriadnymi rýchlosťami, uvidíte.

Auto je ozaj tvrdé a deravé cesty našich regiónov a Hladného mesta sú skutočne nepríjemné. K autu tohto typu však tvrdý podvozok patrí. Nič mu teda nevyčítam – na rozdiel od ostatných Svišťov.

Zdroj: Ján Hargaš

Druhú polovicu testu odjazdil kolega. Do Prahy a späť na Swifte? Áno, Swift nebol prvou voľbou, no nakoniec výrazne prekonal očakávania – aj preto, lebo boli minimálne, aj preto, lebo to auto môže dobre slúžiť aj ako jediné a na tvrdosť podvozku si dokážete zvyknúť. Navyše na vynovenej D1 do Prahy to už nie je také zlé. Tempomatových 140? Tam a späť za pekných 6,8 l. Svišť pritom nemá problém svižne zrýchľovať so šestkou na diaľnici. Malý kanárik má ozaj veľa sily a prítomnosť mild-hybridu si uvedomíte iba v momente, keď po uvoľnení plynového pedálu začne auto brzdiť „motorom“ ako za starých čias – v dobe väčšieho vnútorného trenia.

Je tu ale ešte jedna drobnosť. Aj keď sa Suzuki podarilo pri Svišťovi udržať maximálne výkony na dobrej úrovni, priebeh výkonu i krútiaceho momentu je iný a iná je i hmotnosť vozidla. Malý elektromotor sa na dynamike podpisuje skôr negatívne. Pri zrýchlení zo 60 na 100 km/h je auto o vyše sekundu pomalšie ako pred hybridizáciou. Konkrétne zo 60 na 100 km/h zrýchli v 3. stupni za 5,55 sekundy. Predtým to šlo za 4,31. Čas zrýchlenia na 3. stupni pri zrýchlení z 80 na 120 km/h je horší iba o pár stotín. Zvládne to za 5,97 sekundy. 

Dôvod? Áno, výkon je fajn, ale je o 7 kW nižší ako pred faceliftom. O 5 Nm síce stúpol krútiaci moment, avšak zhoršila sa jeho krivka. Ale čo je hlavné, auto je o viac ako 100 kg v pohotovostnej hmotnosti ťažšie. To tá baterka, káble, elektromotor a ďalšie príslušenstvo s tým súvisiace. A toto sa presne podpisuje na celkové zhoršenie dynamiky. Lebo zvýšenie hmotnosti o 125 kg pri aute s hmotnosťou 970 kg je markantné. Vidieť to aj v tabuľke. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h je o celú sekundu horšie ako predtým. 

Zdroj: Ján Hargaš

Pocit z auta je dobrý, no už nie taký dobrý ako pri prvom stretnutí. Toto auto má veľkú chuť do života a je nesmierne zábavné. Mám ho rád už len preto, lebo je malé, svieže a prudké. Krásne manévruje, cesty sa drží zubami nechtami a tie desatinky až tak nepocítiť. Ale nepocítite ani výhodu prítomnosti mild-hybridu. Je tam preto, lebo tam musí byť. Preto, lebo pri teste spotreby podľa WLTP má auto o 0?4 litra nižšiu spotrebu. Je v reálnom svete nižšia? Nuž môže byť, závisí to však v prvom rade od vodiča. Keď bude chcieť pokojne dá priemerku pod 7 litrov. Ale prečo by to chcel? Auto prišlo o svoju bombastickosť, ale stále je to vynikajúci warm hatch za príťažlivú, i keď horšiu cenu. Za mňa stále pekných 7,5 bodu z 10.

 

Technické údaje

Model: Suzuki Swift Sport 1,4 BoosterJet Hybrid
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1373
Prevodovka: 6 stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  95/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 235/2000
Maximálna rýchlosť (km/h): 210
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,1
Spotreba kombinovaná WLTP (l/100 km): 5,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3890/1510/1480
Rázvor náprav (mm): 2450
Objem batožinového priestoru (l): 265/579/947
Objem palivovej nádrže (l): 37
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1095
Celková hmotnosť (kg): 1445
Nosnosť (kg): 350
Rozmer pneumatík: 195/45 R17
   
Cena verzie: 20 600 €
   

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku