19.10.2021

TEST: Cupra Leon Sportstourer 310 7DSG 4Drive – partička s prémiovkami

Cupra je dnes samostatná prémiová značka. Leon je ale zdieľaný model so SEATom.

Pravda, svojim menom a hodnotou DNA sa s prémiovými automobilmi z Nemecka nevie porovnávať, ale dnes už na týchto veciach záleží čoraz menej. Podstatné je, že má prémiové parametre, prémiový dizajn a v neposlednom rade aj takmer prémiovú cenu. Tá cena je medzigeneračne vyššia o 5-tisíc eur. A z toho človeka hlava rozbolí, to vám poviem. Lenže čo dnes nie je drahšie? Hlavne, ak to to má hlavu a pätu? 

Zvyšovanie cien áut pri mainstreamových výrobcoch vnímame viac. Lebo keď si niekto z trojice prémiového trojlístka z Nemecka zdvihne cenu o desaťtisíc, zhltneme to ľahšie. Obvykle to skoro ani nevidieť, lebo tých tisícov je tam rádovo o dosť viac, než pri bežných autách.

Jedinou šancou pre ostatných výrobcov je: ponúkať viac za viac, a tým sa pokúsiť držať krok s čoraz vyššími nákladmi na vývoj a výrobu. A podobný príbeh má aj samostatná značka Cupra. Ale kto sa nenarodil včera, tak ten dobre vie, že Cupra je prémiovka založená na mainstreamovej značke SEAT. A to isté platí aj o Cupre Leon.

Chcem v cenníku Cupru Leon 190 7DSG 4Drive. Hneď!

Jediným samostatným modelom značky Cupra je Formentor. Dobre. Chápem. Ale prečo by som si za výbavu a pocit z výnimočnej značky nemohol priplatiť aj pri Leone, aj keď si nekúpim najvýkonnejšiu verziu? K tejto úvahe ma privádza práve Formentor. Ten môžete kúpiť s motorom 1,5 TSI 7DSG a vyzerá na nerozoznanie od vrcholných špecifikácii. Ale máte Cupru. Netvrdím, že Cupra by mala mať výbavu Reference a motor 1,0 TSI, ale výborná špecifikácia akou je 2,0 TSI 7DSG 4Drive s výkonom 190 koní je presne to auto, pri ktorom by si zákazník za logo, sedačky a ďalšie športové prvky mohol chcieť priplatiť. A každého čert do toho, či mám vrcholnú špecifikáciu, alebo nie. A nezaujíma ma odpoveď pánov z Cupry. Ja som o tom presvedčený a môj názor je (pre mňa) najdôležitejší na svete. Vitajte v postfaktuálnej dobe, priatelia! 

Odpoveď SEATu by ale bola v tom duchu, že Leon predsa verziu s danými parametrami ponúka. Mojou odpoveďou by bolo: dobre, je to síce bez 4x4, ale dajte tam znak Cupra a bude to presne toľko chrumkavé, koľko by malo byť. 

Tu však o výkon na pomedzí nejde. Tu ide o vrcholný výkon. Viac vám auto menom Cupra Leon nedá. A na čo by ste aj viac chceli. 310 koní s dvojspojkovou 7-stupňovou prevodovkou a pohonom všetkých kolies je dosť. Viac ako dosť. 

Cena za túto špecifikáciu štartuje na úrovni 42 810 eur. Za 34 170 eur môžete mať ten istý motor s výkonom 245 koní a s tou istou prevodovkou 7DSG. Akurát bez pohonu všetkých kolies. Ale za tie peniaze máte naozaj veľa muziky. Silný motor, priestranné kombi, štýl Cupry a výborné jazdné vlastnosti podporené mechanickou uzávierkou diferenciálu medzi prednými kolesami. 

Samozrejme, v oboch prípadoch ide o cenu už od. Konfiguráciu modelu 2,0 TSI 245 som dokončil na cene bezmála 37-tisíc eur. Podobné auto som konfiguroval aj pri verzii 310. Najpotentnejšia Cupra Leon s batohom za 47-tisíc je z môjho pohľadu stále lepšia investícia ako elektromobil s dojazdom 300 km keď je dobrý deň. A taká je väčšina EV a väčšina stojí približne toľko isto peniazov. V zásade: kým sa dá, poriadny benzín, keď sa nebude dať, poriadne EV... 

V aute som už naozaj nemusel dodávať veľa vecí. Najmä s ohľadom na výkon si nepotrpím na predné brzdy Brembo, už základné musia brzdiť dobre. To pochopiteľne píšem o verzii 245, 310 si Brembá zaslúži, no keď ani do jedného z áut nedáte kožený modrý interiér, aj silnejšia verzia sa vie udržať na úrovni 47-tisíc eur. Kým do verzie 245 odporúčam dokúpiť aj adaptívny tempomat, ideálne v balíku L, 310 ho už má v základe. Ten sa zíde v momente, keď nebudete môcť udržiavať dynamické tempo. 

Zídu sa aj zadné airbagy, kolenný airbag a v prípade verzie bez doplnkových bŕzd aj audiosystém Beats (nedá sa spojiť). Obe verzie majú v kufri dojazdovú rezervu a to je značná výhoda oproti eHybridu. Okrem iného. Už v základe má Cupra mnoho výbavy vrátane navigačného systému a silných Full LED svetiel. Preto sa netreba príliš vzďaľovať od úvodnej ceny. 

No dobre, ceny teda máme vyriešené. Otázkou zostáva, či silnejšia verzia stojí za príplatok.

Isteže stojí, jediným problémom je, či o minutie desaťtisíc eur navyše stojíte vy. 

Spomedzi modelov koncernu Volkswagen mám najradšej Formentor. Lebo vyzerá výborne a má širokú paletu motorov, ktorými vyhovie naozaj každému. Nehovoriac o tom, že je to svieža nová značka s vysokou úrovňou výbavy a komfortu, najmä s výbornými jazdnými vlastnosťami. Keďže Formentor vychádza práve z modelu Leon, musí vám byť jasné, že aj toto je pre mňa zaujímavý model. Nie je najlepší, neodpovedá na všetky otázky, ale zvolil by som si ho radšej ako Formentor - aj vzhľadom na rozpočtové možnosti. A to píšem o krátkej verzii a rozpočte vo verzii "keď budem veľký." Kufor navyše nepotrebujem, i keď uznávam, že kombi vyzerá výborne. Ale to aj hatch a ľahšie sa s ním parkuje - čo ocení najmä polovička (kohokoľvek). 

Očakávania od testu modelu Leon sú teda u mňa veľké. Auto ich ale dokáže napĺňať. Je to priestranné vozdilo so schopnosťou pohodlne odviezť aj štyroch dospelých. Päť dospelých sa už bude naozaj tlačiť, pretože autá v tejto veľkostnej kategórii sú vnútri relatívne úzke a navyše je tretie sedadlo v druhom rade najmä doplnkové, až núdzové. Tri sedačky sa do auta narvať dajú, odporúčam však najmä systém isofix, či aspoň jazdiť bez potreby vyberať ich. Sklon sedadiel navyše môže brániť dobrému uloženiu sedačiek, nehovoriac o tom, že v prípade veľkých sedačiek pre malé deti to celé môže byť až nemožné. To však platí o každom jednom aute v tejto triede. Rodiny s tromi deťmi sú odkázané na autá väčšie a najmä širšie - napríklad na SUV. Nastupovanie do nižšieho vozidla je pochopiteľne ťažšie ako do SUV, avšak odmena v podobe nižšej spotreby a vyššej obratnosti je zásadná. 

Lebo presne o tom Leon Sportstourer je. O tom, že je to mimoriadne agilný jazvečík, obzvlášť v tejto špecifikácii. Toto auto robí divy. Motor sa nemôže pochváliť nejakým extra charakterným zvukom, ale prejav je slušný a soundtrack určite skladala Jannet Jackson... Dá sa s tým však pohrať a časom človek aj zabudne, že je to tak trošku umelé... 

Devätnásťpalcové kolesá sú krásne, ale ich krásu si možno užiť najmä tam, kde sú dobré cesty. I keď sa do nich v poslednom čase u nás dosť investuje, rád by som žil v krajine, kde sú dobré cesty aj bez sťahovania sa... Nuž ale aj osemnástky vyzerajú dobre a zásadný rozdiel v jazdných vlastnostiach tam nebude. Akurát bude jazda o kúštik pohodlnejšia. Isteže sa v tomto ohľade snaží aj adaptívny podvozok, no beztak je to podvozok Cupry a ten je v základe tvrdší. To aby sa s ním dali robiť poriadne psie kusy. 

A dajú. Auto je v serpentínach prinajmenšom rovnako presvedčivé ako na rovinkách. S manuálnym radením je veľká zábava, avšak aj športový režim bude pre väčšinu vodičov dostatočný. Maximálna rýchlosť je limitovaná na 250 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h prebieha za 4,9 sekundy. To je ozaj výnimočne rýchle. 

Auto v rukách nepôsobí ťažko, no svoje proporcie komunikuje dobre. Vyznačuje sa vysokou stabilitou a istotou aj vo vyšších rýchlostiach a aj na horších cestách. I keď sú veľké diery citeľné a aj počuteľné, podvozok sa drží cesty ako kliešť slabín a s dobrým obutím je auto naozaj zaujímavé. 

Pružné zrýchlenie počas testu prebiehalo zo 60 na 100 km/h za 4,60 sekundy v prípade štandardného jazdného režimu a za 3,95 v prípade režimu Cupra. Z 80 na 120 to Leon zvládol za 4,77 v režime normal, za 4,27 v režime Cupra. Priemerná spotreba bola 9,6 litra benzínu na 100 km. To pri nájazde cca 450 km v pomere 50% diaľnic, 40% okresných ciest a 10% tvorili mestské presuny. Údaj zahŕňa aj ostrejšie kilometre na okreskách. 

Skrátka: Leon Sportstourer je sám o sebe naozaj dobré kombi a v tejto špecifikácii je mimoriadne silné. Mať takto výkonné kombi s toľkými litrami v kufri a s takou potentnosťou na ceste, to niečo stojí, no tiež to stojí za to. 8 z 10 bodov je istých. 

Technické údaje

Model:

Cupra Leon Sportstourer 310k

Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem motora (cm3): 1984
Prevodovka: 7-stupňová DSG
Poháňaná náprava predná+zadná (s xds+)
Výkon (kW/ot.): 228/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 400/2000-5450
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 4,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4657/1799/1448
Rázvor náprav (mm): 2679
Objem batožinového priestoru (l): 620
Objem palivovej nádrže (l): 55
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1665
Užitočná hmotnosť (kg): 475
Max. hmotnosť brzdeného prívesu (kg): 1700
Základná cenníková cena modelu: od 34 170 €
Základná cena verzie: od 42 810 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku