02.08.2021

PRVÁ JAZDA: CUPRA Formentor s päťvalcom je úplne iný druh

Už pri prvých jazdách s Formentorom VZ sme dostávali hmlisté informácie o tom, že sa do ponuky pravdepodobne dostane aj niečo extrémnejšie ako dvojlitrový štvorvalec.

 

Predpoklady, že by to mohol byť päťvalec sa potvrdili a my sme si tento špeciál skúsili nielen na bežných cestách, ale aj na pretekárskom okruhu.

Najskôr si ale povedzme, čím je teda VZ5 od obyčajnejšieho Velozu s dvojlitrom a výkonom 228 kW (310 k) odlišný. To, že má stáť približne 60-tisíc a automobilka má v pláne vyrobiť 7 000 kusov je jedna vec, ale druhá je, čo za tento nezanedbateľný obnos dostanete.

V prvom rade má VZ5 trochu iný vzhľad. Menia ho nové karbónové prvky karosérie, ktoré najviac vyniknú na novej béžovo-sivej farbe určenej špeciálne pre túto verziu. Nie je však jediná, na výber sú vlastne takmer všetky ostatné odtiene, ktoré má aj menej extrémny Formentor.

Spredu toho viac nie je, ale vzadu sú znova celkom unikátne detaily. Teda najmä jeden. Medenou farbou lakované koncovky výfuku, ktoré nie sú pekne vedľa seba, ale sú umiestnené trochu šikmo. Okrem vizuálnej funkcie pre odlíšenie nemá takéto usporiadanie žiaden iný význam, ale aj tak pridáva trochu agresie aj z tohto pohľadu.

Ak máte vedľa seba Veloz s dvojlitrom a Veloz s päťvalcom, tak si možno všimnete aj zníženú svetlú výšku. Ubudlo 10 milimetrov. Ale omnoho viac kričia disky kolies, ktoré sú pre päťvalec špecifické. Sú za nimi nové brzdy Akebono. Oproti príplatkovým brzdám Brembo pre dvojliter vraj ešte menej vädnú na okruhu a vydržia drsnejšie zaobchádzanie. Po skúsení môžeme len súhlasiť, že sú fakt brutálne.

Ešte rýchlo interiér a môžeme sa pozrieť na motor. Vnútri má VZ5 úplne nové sedadlá, ktoré sú znova špecialitou tejto verzie. Majú ešte výraznejšie a pevnejšie bočnice. O taký extrém ako má Civic Type-R sa však neobtreli a stále dokážu aj pri driftovaní podržať telo na pôvodnom mieste.

Počkať, driftovať? Áno, Formentor VZ5 dokáže jazdiť bokom. Má na to špeciálny režim a zadný diferenciál, ktorý dokáže vektorovať krútiaci moment podľa potreby a podmienok. Uznávame, nie je to úplne ľahký špás, ale dá sa to zvládnuť po pár dňoch na testovacej ploche. Driftom ide Formentor iba pod plným plynom, pri akomkoľvek povolení sa z neho stáva štvorkolka a stabilizuje sa v neutrálnej polohe.

Za týmto stojí aj fantastický motor. Päťvalec s výkonom 287 kW (390 k) je fantastický. Na meranie spotreby síce nedošlo, ale dynamické parametre má riadne. S autom dokáže poriadne zacvičiť. Je to podobný motor ako majú Audi v menších modeloch RS. Niektoré tuningové firmy z neho dokážu dostať aj viac ako 588 kW (800 k). To je však trochu extrémna úprava a naviac, sériový výkon Formentoru naozaj stačí.

V reálnom svete sa vôbec Formentor VZ5 nespráva ako auto, ktoré by malo trochu vyššiu svetlú výšku a patrilo medzi crossovery. Správa sa ako naozaj výborný hothatch s extrémnym výkonom. To prináša myšlienku, že vlastne jediným reálnym konkurentom, okrem Audi, je Mercedes-AMG GLA45 S. Ten má však len dvojliter, ktorý nemá taký charakteristický a mohutný zvuk ako práve päťvalec vo Formentore.

Po 40 kilometroch na cestách v horských prostrediach máte spotené ruky, čelo, chrbát, proste užívate si každý kúsok cesty. To všetko za predpokladu, že sa nekocháte a nejdete dôchodcovským výletným tempom. Na to ale nepotrebujete VZ5, všakže.

Po okreskách prichádza ďalšia etapa skúšania päťvalcového monštra. Okruh. Kopcovitý terén okruhu Castellolí je ideálne teritórium na predvedenie čo Formentor dokáže. Tu prichádzajú k slovu nové brzdy. Naozaj zvládajú veľmi veľa a ani raz nezaváhajú. Fungujú znamenite a rovnako tak funguje aj motor a podvozok. Máme pocit, že tento kúsok, vrcholná verzia, bola dôvodom vzniku Formentora. Ostatné sú len prípravou na búrku. A pritom rozdiel VZ5 oproti Velozu so štvrovalcom a brzdami Brembo nie je nijako tragický. Ak by sa potvrdili teórie o cene 60-tisíc eur, tak by bol rozdiel len 10-tisíc.

Driftovanie na špeciálnej ploche je fajn, ale je to omnoho náročnejšie ako spraviť rovnaký úkon s bežným zadokolkovým autom. Drift funguje naozaj iba pri plnom plyne a spraviť pekný prechod medzi ľavým a pravým natočením chce veľa tréningu. Jasné, dá sa to zvládnuť, ale táto funkcia je skôr na ohúrenie ako reálne využiteľná. Ale na technickej trati Formentor exceluje, mení rýchlo smer a dokáže tiež okamžite zrýchliť, ak sú otáčky v spektre fungovania turba. To je veľké a pri nesprávnom využívaní a radení sa dokážete dostať do nižších otáčok, kedy sa potrebuje nadýchnuť, aby poskytlo dostatočný tlak na brutálny rozbeh.

Ako celok je Formentor VZ5 úplne fantastickým autom, ktoré zvláda dobre nielen transport posádky, ale poskytuje aj vzrušujúce zážitky z kľukatých ciest.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku