2021-10-14 10:30:00
BMW i4 M50
BMW i4 M50
Zdroj: Jozef Murárik

PRVÁ JAZDA: BMW i4 M50 - Tento elektrošportiak má aj zvuk

BMW postupne rozširuje ponuku elektromobilov a elektrifikovaných áut. To sme si už niekoľkokrát zopakovali.

Ale našťastie to nie je len o malých autách na presun v rámci mesta. BMW i3 sa nemusí urážať. Je fajn, ale najmä v meste a blízko neho. V rámci prezentácie nových modelov sme si skúsili aj niečo z iného súdka.

Keďže v nadpise hrdo svieti názov vozidla, tak teasing a postupné odhaľovanie nemá žiadny zmysel. BMW i4 je štvordverové elektrické kupé, pričom verzia M50 je tá, ktorá stojí a bude stáť na vrchole tohto modelu. Príbuznosť so štvorkovým Gran Coupe so spaľovacími motormi sa nedá odškriepiť. Pozreli sme sa na niekoľko prvkov, ktoré sú zaujímavé.

Vizáž

Budeme sa baviť o veľkej prednej maske? O veľkých ľadvinkách? Nie, netreba. O tých sa už porozprávalo do odpočúvacích zariadení niekoľko terabytov. A popísalo sa toho rovnako veľa, lebo s touto maskou vyrukovali už dávnejšie kupé a kabrio radu 4. Lenže i4 je vlastne Gran Coupe, čo znamená, že má, oproti kupé, pár dverí naviac.

Zdroj: Jozef Murárik

BMW i4 je možné naozaj považovať za štvordverové kupé, lebo má taký tvar strechy a tiež má bezrámové dvere. Nové kľučky netreba stále dokola pripomínať. To je ďalší rozdiel oproti dvojdverákom. Ale teraz je tu jeden otáznik. Hovorí sa tomuto štvordverové, alebo päťdverové kupé? Zadné veko kufra sa totiž otvára aj s oknom, čo z i4 robí naozaj praktické auto.

Vo verzii M50, keď má naviac rozšírené blatníky je zjav až agresívny. Ak by sa niekomu málilo, tak je v ponuke aj balík doplnkov M Performance, ktoré dokážu vytuniť aj klasický balík M. Stačí však prihodiť správnu farbu, ktorou rozhodne Portimao Frozen bude a pekné disky a z i4 je naozaj zaujímavé auto, za ktorým sa oplatí po zaparkovaní otočiť. Možno aj kvôli tomu, aby ste sa uistili, či je správne zapojený nabíjací konektor.

Tradičné vnútro

Po nastúpení do interiéru, cez dvere s oknami bez rámov, je všetko akosi normálne. Dobre, na páke vidno modré detaily a zobrazovací snowboard na prístrojovej doske nie je úplným štandardom, ale nie je to nič, čo by sa vymykalo štandardu prezentovanému automobilkou BMW. Dokonca aj koliesko je na svojom mieste. Toto nie je dvojka Active Tourer, tu musí byť. Ale dopĺňa ho hlasové ovládanie.

Zdroj: Jozef Murárik

Veľkou výhodou infotainmentu s označením 8.0 je použitie kamery na snímanie semaforov. Ak je červená, tak asistenčné systémy auto pekne zastavia a zobrazia semafor aj na displeji. Zobrazenie nie je už vôbec tradičné, ale ku autu sa naozaj hodí. Vlastne, pri jazde máločo dáva tušiť, že toto je elektromobil. Samozrejme, z inštrumentov okolo vodiča.

Zaujímavé je, že štvorka Gran Coupe je aj celkom veľkým autom. Vzadu možno cítiť trochu obmedzenie v oblasti hlavy, ale to je tak všetko. Automobilka použila batérie so zníženou výškou, teda oproti iX, aby ostal pocit športového auta. Články majú výšku len 110 milimetrov a nezavadzajú.

Netradičný pohon so športovou náturou

To, že Podkapotou je elektromotor, či skôr dva, je už logické, podľa názvu auta. Nový model i4 vo verzii M50 dosahuje výkon 400 kW (544 k). To vôbec nie je málo a dostáva sa tak aj nad čísla, ktorými disponujú modelu M3 a tiež M4 Competition. Pretavuje sa do zrýchlenia na stovku za 3,9 sekundy. To už sa dá nazvať športovým výkonom, keďže je to kratšia hodnota ako potrebuje ikonické Ferrari F40.

Zdroj: Jozef Murárik

Stačí zapnúť režim Sport Boost a i4 ide ako utrhnutá z reťaze. Vhodnejší termín zjavne neexistuje. Stačí dať kickdown a pocit hovorí, že auto priam vystrelilo na vyššiu rýchlosť. Pritom tu nie je ani obmedzovať rýchlosti na 200 kilometrov za hodinu. Aj nad touto hranicou i4 M50 zrýchľuje naozaj extrémne. Lenže elektromobil nie je len o tom ako rýchlo ide. Skôr tu treba pozerať aj na spotrebu a dojazd. Reálne, pri využívaní výkonu, nie dlhodobom, ale častom sa vie ustáliť na hodnotách okolo 24 kWh na sto kilometrov. Ak by však nebola noha taká ťažká, tak nie je problém jazdiť pod 20. A v takom prípade je možné na jedno nabitie prejsť aj o niečo viac ako 500 kilometrov.

Veľmi príjemnou správou je, že jazda je stále relatívne pohodlná a nikto nevystúpi z i4 M50 vytrasený. Ku všetkému sa naviac pripája zvuk. Hans Zimmer zložil zvuky, ktoré hrdo prezentuje aj toto auto a sú presne také aké všetci očakávajú. Zaujímavé a adekvátne zrýchleniu. Ak však obľubujete ticho, tak ich môžete vypnúť. Len potom najmä M50 niečo chýba.

Zdroj: Jozef Murárik

Rozdiel cien oproti spaľovaciemu protipólu

BMW i4 eDrive40 začína s cenou 56 900 eur. Ale M50 stojí trochu viac. Má predsa pohon všetkých kolies, viac výkonu a tiež viac výbavy. Tu je cena stanovená na 69 900 eur. Ak sa pozrieme do cenníka M440i Gran Coupe, tak zistíme, že tá je za 69 500 eur. Takže tu argument o tom, že elektromobil je drahší veľmi neobstojí. A M440i má predsalen trochu nižší výkon. A rozhodne ho neservíruje s takou brutalitou. Určite má aj Tesla nejakého konkurenta v ponuke Modelu 3, ale stačí jedna jazda na i4 M50 a jedno prejdenie si detailov a už bude jasná stratégia kúpy elektromobilu.

Zdroj: Jozef Murárik


AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku