17.02.2021

TEST: Cupra Leon e-Hybrid – Cupra s nabitými batériami

Španielska športovo-prémiová značka Cupra neustále rozširuje ponuku svojich modelov.

 

Nie je na svete dlho, no už sa môže popýšiť solídnym modelovým portfóliom. Nielenže má najsilnejšie deriváty značky SEAT, ešte má aj samostatný model zvaný Formentor. Tu ale o Formentor nejde. Tentokrát píšem o Cupre, ktorá je pokračovaním úspešného príbehu zvaného Leon. Už tretia generácia modelu Leon má aj svoju Cupru. Na konci života druhej generácie sa zmenil slovosled. Podstata zostáva rovnaká. Cupra Leon je model samostatnej značky. V tejto generácii ale bude dostupný nielen s výkonnými benzínovými verziami, ale aj s ekologickou verziou stručne zvanou PHEV. Výrobca ju nazýva e-Hybrid. Plug-in hybridný model má Podkapotou dvojicu motorov, ktorých systémový výkon poľahky dosahuje štandardy modelov Cupra. Celkovo ponúknu 245 koní.

O prenos ich síl na kolesá sa stará nová šesťstupňová viacspojková prevodovka DSG. Tá môže spojiť sily oboch motorov, pustiť na kolesá iba benzínové kone, alebo čisto elektrické kone. Počas testu znamenalo cca 50% nabitia batérie dojazd presahujúci 20 km. Reálne tak toto stredne veľké kombi dokáže odjazdiť takmer 50 kilometrov v studenom počasí v elektrickom režime. S plnou batériou. Batériu nabijete najskôr za 4 hodiny. Maximálny výkon nabíjania je 3,6 kW. Nabíjanie však môžete uskutočniť na akomkoľvek stojane. S dobrým paušálom môžete jazdiť výhodne aj bez toho, aby ste mali doma parkovacie miesto so zástrčkou a nočným prúdom. Platí to samozrejme iba vo veľkom meste a iba v prípade, že radi navštevujete nákupné centrá a trávite tam viac ako pár minút. Čo je v čase korony trošku náročné na predstavu, ale dá sa. Vyskúšal som si to – bachol som auto na nabíjačku v Auparku na dve hodiny. Nabil som si vyše 50% baterky s dojazdom 25 km. Po prechýdzke môže byť auto pekne teplé vďaka predhriatiu. To môže dojazd aj v súčasnom mrazivom počasí udržať na prijateľných hodnotách. 

Pri 13 kWh batérii znamená dojazd do 50 km spotrebu okolo 26 kWh v elektrickom režime. Koľko je to presne? Nemám poňatia, pretože auto spotrebu energie nikde neukazuje. Pritom predpokladám, že tých 13 kWh nie je plne dostupných. Baterka musí mať bezpečnostnú rezervu. Zároveň sa mi ale 50 km na elektrinu v reálnych podmienkach nepodarilo najazdiť. Takže preto 26 kWh plus mínus... autobus.

Najlepšiu priemernú spotrebu v kombinovanom cykle som mal 5,7 litra. To v prípade, že som svojich jednosmerných cca 80 km odjazdil po dvojhodinovom nabíjaní. Bez toho bola spotreba 8,2 l/100 km. Celkový priemer bol 7,1 litra benzínu. Ak tvrdíte, že to isté dosiahnete s motorom 1,5 TSI bez plug-in hybridu, nebudete ďaleko od pravdy. 

Dá sa však aj za menej. Ako relevantných by som v prípade môjho dojazdu bral tých 5,7 litra. Ide o trasu, ktorej 50% tvorí diaľnica, 40% okresné cesty a 10% zahŕňa mesto. A aj to mesto je obvykle relatívne rýchle a bez zápch. V čisto mestskom prostredí je jazda na elektrinu najefektívnejšia. Vraj by sa malo dať jazdiť podľa navigácie tak, že si auto samo povie, aký motor využije kedy. Mne sa to nepodarilo a auto si vždy snažilo najprv minúť všetku elektrinu, až potom jazdilo na benzín.

Zmeniť sa to dá cez správu vozidla v menu infotainmentu. Tam si môžete nastaviť, či chcete jazdiť v elektrickom, alebo hybridnom režime. A v hybridnom režime si môžete nastaviť rezervu energie, ktorú si chcete ponechať na neskôr. Problém je, že aj keď si ju nastavíte, jediné čo tým docielite je, že auto si neudržiava danú úroveň, iba z nej ukrajuje násobne pomalšie. V aute si síce môžete nastaviť aj vyššiu rezervu energie, než máte aktuálnu úroveň nabitia, no auto sa výrazne nesnaží dosiahnuť ju. Je to preto, lebo má vlastný rozum, uprednostňuje ho pred vašim a snaží sa jazdiť s čistými emisiami za každých podmienok. Dobíjanie batérie za jazdy viac ako o pár percent prebieha jedine pri ustálenej vyššej rýchlosti. Najviac mi to išlo pri rýchlosti medzi 90 až 110. Je to pochopiteľné. Vtedy je spaľovací motor najefektívnejší, a tak si riadiaca jednotka môže dovoliť zaťažiť ho trošku viac a mierne zvýšiť spotrebu pre zvýšenie elektrického dojazdu. Trvalo by vám však stovky kilometrov, aby ste si batériu za jazdy dobili naplno.

Vadí mi, že sa nastavená úroveň nabitia zakaždým vymaže, keď sa auto vypne. Že zakaždým štartuje v elektrickom režime? V poriadku. Ale prečo sa tam tá rezerva batérie neuloží a musím ju pri každom štarte vyklikať? Stačilo by ju mať neaktívnu (pre zachovanie štartu na elektrinu) aktivovať jedným dotykom a veci by boli jednoduchšie. Pár ďalších infotainmentových nezmyslov by som ešte vedel narátať v rýchlom slede. Najviac ma pri teste hnevalo neustále vypínanie motora po otvorení dverí vodiča  pri parkovacom režime. Nie preto, lebo sa auto vypne a treba ho opäť štartovať tlačidlom. Problémom je, že to nezvláda infotainment prepojený s mobilom. Prepojenie sa zakaždým vypne a zapne. Spravíte to dvakrát a buď sa zblázni mobil, alebo infotainment. 

PHEV Cupra nemôže mať superšportový volant. Ten je vyhradený pri Leone len pre verziu 2,0 TSI 310 k. Testované auto má režimy skryté v menu infotainmentu. Jazdné režimy reálne ovplyvňujú jazdu prostredníctvom zmeny odozvy plynového pedálu, tuhosti posilňovača, či zvukovým prejavom.

Základnú zmenu režimu (z comfort do sport) uskutočníte zatlačením voliča prevodovky. Obvykle ide o zmenu režimu prevodovky, no pri plug-in hybride sa prevodovka príliš športovo tváriť nevie. Nemôže. 

Dynamiku ovplyvňuje i stav nabitia batérií. Platí, že čím máte v baterke menej šťavy, tým menej z Cupry máte. Je to úplne jednoduché. Pri úplne vybitej batérii funguje systém ako mild-hybrid. Teda elektromotor mierne pomôže v hluchých miestach spaľovacieho motora, no inak je všetko na 1,4 TSI. V meste sa elektromotor zapája viac aj bez nabíjania a drží spotrebu na úrovni "medzimesto". 

Dajme si čísla: Pri ukazovateli nabitia batérie na úrovni 0% je zrýchlenie zo 60 na 100 km/h za 6,22 sekundy. Z 80 na 120 je to za 7,58 sekundy.

Pri nabití batérie 50% Cupra zrýchlila zo 60 na 100 za 4,21 sekundy. Z 80 na 120 km/h šprintuje za 4,76 sekundy.

A ešte jednen údaj: Pri nabití na úrovni 18% je zrýchlenie zo 60 na 100 km/h za 4,91 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 5,34 sekundy.

Nemyslím si, že pri nabití medzi 40 až 100% je výrazný rozdiel. No s menej ako tretinou batérie sa dynamika pomerne rýchlo vytráca. Znamená to, že napríklad na okruhu si môžete dať niekoľko naozaj rýchlych kôl, no potom vám (namiesto bŕzd) začne vädnúť auto. Lebo brzdy to má ozaj dobré.

Táto Cupra z hľadiska dynamiky nemá na verzie s motorom 2,0 TSI. Neponúkne samosvorný diferenciál. Síce má vzadu multilink a jazdí naozaj vyrovnane, okruhovú ostrosť svojich väčších bratov jednoducho nepobrala. Vyrovnane... Neutrálne vo väčšine situácií, no pri prudkej zmene smeru jazdy vie zadok predbiehať predok. 

Leon Cupra je bezpečne najkrajší Leon v ponuke a z môjho pohľadu je aktuálne najkrajším autom v nižšej strednej triede. Vo verzii Cupra má nielen dynamicky prémiový šmrnc, má aj dávku reprezentatívnosti, ktorá auto posúva o segment vyššie.

A o segment vyššie ho tlačí aj priestorová ponuka i výbava. Leon je medzigeneračne väčší a v kufri má e-Hybrid krásnu rovnú podlahu. A ani sa vám tam nepovaľujú nabíjacie káble. Tie sa zmestili do priečinku v podlahe. Priestor v dvoch radoch sedadiel znesie porovnanie s autami v strednej triede. Nastupovanie do auta je medzigeneračne lepšie najmä vzadu.

Porovnanie s väčšími znesie i vďaka kvalitnému audiu (Beats) a naozaj obšírnemu infotainmentu. Len ho netrápte neustálym vypínaním vozidla ako ja, lebo sa zblázni – ako mne. Po dlhom stlačení vypínacieho tlačidla (audio) sa ale dokáže reštartovať.

Opäť mi nezostáva iné ako chváliť svetlá. Nemajú matrix funkciu, ale radšej nech poriadne svietia (čo robia) ako by sa mali snažiť o niečo, na čo nemajú. Lebo možno neviete, no nie je matrix ako matrix.

Krásne sedačky sú aj užitočné. Kvalita vnútorného spracovania a použitých materiálov je taktiež na vysokej úrovni. Odhlučnenie je solídne, i keď nie výnikajúce.

Na záver ešte zmienim komfort jazdy. Adaptívne tlmiče novej generácie majú možnosť nastavenia vo veľkom pásme. Ja som si ich dal do režimu komfortnejšieho ako Comfort a z Leona som si spravil Superb na veľkých kolesách. Jednoducho výborná hojdačka. V najostrejšom pásme je to auto na oduševnenú jazdu na kvalitnom povrchu.

Auto potrebuje nabíjanie. Ak mu ho nedoprajete, nebude úspornejšie ako benzínový mild-hybridný variant. Od výkonnostných modelov Cupra s dvojlitrami ale bude e-Hybrid úspornejší vždy. Je navyše príjemne rafinovaný a disponuje funkciami, ktoré dramaticky zvyšujú pohodlie jazdy. A aj životnosť spaľovacieho motora. 

Vďaka napríklad vyhrievaniu motora aj počas počiatočnej jazdy na elektrinu (po studenom štarte) sa po následnej potrebe aj spaľovacieho motora zobúdza agregát už príjemne zohriaty. A naopak, motor poháňa chladenie batérií aj vtedy, keď auto batérie nevyužíva (pri jazde po diaľnici).

Cupra Leon PHEV je Leon s výkonnou hybridnou sústavou. Je pre tých, ktorí hľadajú niečo originálne, unikátne, výkonné, reprezentatívne a zároveň zelené. Ak máte možnosť domáceho nabíjania a zvyknete si auto po každej jazde bachnúť do štekra, aj pri nepriaznivom jazdnom režime (veľa km mimo mesta) budete jazdiť výrazne úspornejšie ako mild-hybrid, či spaľovacie verzie. Bez nabíjania toto auto nemá zmysel. 

Páči sa mi kombinácia úspornej jazdy so športovými parametrami. Nie, toto nie je okruhová Cupra. Ale ani nemusí byť. Veď sa pozrite na najpredávanejšie špecifikácie prémiových značiek ako BMW. M Paket a základný motor... Toto má ešte niečo navyše. Šetrí to vzduch v meste a pri predbiehaní má dynamiky na rozdávanie.

Moje pocity z vozidla sú rozporuplné, napriek tomu si viem predstaviť zákazníka, ktorý by takéto auto chcel. Taký zákazník chce všetko - aj ekológiu, aj dynamiku. A má tých 36 a viac tisíc na úverovom strope. Je mi sympatickejší ako ten, ktorý chce okrem ekológie a dynamiky ešte aj nízku spotrebu pri v vysokom aute. Toto auto má štýl a zároveň smiešne imituje zvuk motora dvanásťvalca. Rozporuplné, ale dá sa ľubiť. 7 z 10.

Technické údaje

Model:

Cupra Leon Sportstourer eHybrid

Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem motora (cm3): 1395
Prevodovka: 6-stupňová DSG
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW): 180
Krútiaci moment: 400
Maximálna rýchlosť (km/h): 225
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 1,3-1,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4657/1799/1437
Rázvor náprav (mm): 2683
Objem batožinového priestoru (l): 470
Objem palivovej nádrže (l): 40
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1717
   
Základná cenníková cena modelu: od  37 570 €

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku