2021-07-21 11:30:00
Škoda Octavia Scout 2,0
Škoda Octavia Scout 2,0 TDI
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Škoda Octavia Scout – pohodlné kombi so silným motorom

Aj štvrtá generácia modelu Octavia prichádza s populárnou výbavou Scout.

 

Tá zahŕňa zvýšený podvozok so zakrytovaním háklivých častí, špecifické kolesá, plastové ochranné a estetické prvky karosérie, špecifické hnedkavé sedadlá s nápismi Scout, hnedé akcenty, špecifickú tkaninu na palubnej doske a „drevenú“ lištu pozdĺž celej palubnej dosky. Auto získalo aj vlastné vonkajšie laky, pričom ten najzaujímavejší je práve uvádzací modro-sivý. Auto má svoj pôvab a hovorí jasnou rečou – má bohatú výbavu. Poznám však aj Scouta v bielej farbe a ten je menej nápadný v zmysle – menej komunikuje, že auto je natlačené doplnkovou výbavou.

Vozidlo malo Matrix LED svetlá, infotainment s navigáciou, digitálny prístrojový štít a elektrické veko piatych dverí. Mňa najviac potešila štandardná zásuvka na konci stredového tunela.

Model Scout bol pri predfaceliftovej tretej generácii jedným z mojich najobľúbenejších áut na trhu.

Zdroj: Ján Hargaš

Uprednostnil by som ho pred väčšinou SUV. Medzičasom sa kvality modelov SUV zvýšili, no zlepšila sa aj samotná Octavia. Octavia kombi je v novej generácii skutočne obrovské auto. Priestranné s gigantickým kufrom. Pohodlné tak ako súčasný Superb. Aj výbavou a statusom porovnateľné práve so Superbom.

V teréne je veľkosť modelu na príťaž. Rovnako enormne pohodlný podvozok. Pohojdávanie sa na ceste je slastné a podvozok dokáže realne odizolovať nielen vlnky a väčšie nerovnosti, poradí si aj s menšími. Ten tradičný nesúlad pohodlných áut na veľkých kolesách tu nie je a auto je reálne pohodlnejšie ako porovnateľný Mercedes na vzduchu. Preto, lebo Mercedes na vzduchu si kúpite s obrovskými diskami s nízkoprofilovými pneumatikami – lebo je na vzduchu. A to je chyba. Aby sa tento Scout reálne mohol porovnávať s najvyššou ligou terénnych kombi, potreboval by adaptívne tlmiče. Pomohli by nielen v prípade, že vodič má chuť do ostrejšieho jazdenia po ceste, ale pomohli by aj v prípade jazdy v teréne. Rovinaté "polňačky" z plagátov sú s týmto podvozkom lahodné. Ale u nás takto obvykle ani poľné cesty nevyzerajú a každú chvíľu je na nich výmoľ, či nerovnomerná vlna. Pohodlný podvozok obmedzuje rýchlosť, ktorou po polno-lesnej ceste môžete ísť. Auto sa na dierach rozhúpe ako plachetnica na mori a potom si tresne prednú peru o prichádzajúcu nerovnosť. Podobné sa, pochopiteľne, môže udiať aj medzi vzdialenými kolesami. Ešteže sa k tomuto ako majiteľ pravdepodobne nedostanete, pretože vozidlo má plastové ochranné prvky aj na podvozku – konkrétne aerodynamické kryty pred kolesami, ktoré slúžia ako taký snímač rýchlosti jazdy a intenzity nerovností. Počuteľné škrabnutie tohto prvku vraví o blížiacom sa limite vozidla. Tak ako pri väčšine áut pri parkovaní na obrubník. Tu to nehrozí, svetlá výška je naozaj vysoká a obrubníkov sa so Scoutom báť naozaj nemusíte.

Zdroj: Ján Hargaš

Pri jazde po ceste sa tvrdšie tlmiče tiež hodia. Najmä v spolupráci s novým naftovým motorom. Lebo ten bezpečne patrí k tomu najlepšiemu čo dnes oklieštený naftový svet ponúka. Neváhal by som ani sekundu a tie cca 2000 eur by som na silnejší motor určite využil. Vráti sa vám to násobne.

V ponuke Scoutu sú totiž len dva naftové motory. Slabší s výkonom 150 k a silnejší s výkonom 200 k. Silnejší je prepracovanou dobre známou verziou s výkonom 190 k. Isteže sa nezmenil len navýšením výkonu. Zmenou prešiel i krútiaci moment, no najmä vstrekovanie paliva, správa spalín, vnútorné trenie a mnoho ďalšieho. Výsledkom ale nie je utlmený teoretik s vyšším výkonom, ale najlepší motor aký ste kedy v Scoute mohli mať a navyše z môjho pohľadu aj jeden z dvoch najlepších motorov v ponuke Škody v súčasnosti. Ten druhý je najvýkonnejšie dvojlitrové TSI. Ten ale kúpite jedine k RS, alebo Superbu. 

Pritom ani jeden z motorov v ponuke Scoutu nie je vyslovene lenivý, no tento agregát v spolupráci s pohonom všetkých kolies, to je radostná udalosť. A ktoré sú to motory? 2,0 TSI 190k; 2,0 TDI 150k a testovaný 2,0 TDI 200k. Všetko s automatom, všetko s pohonom štyroch kolies. Ale späť k radosti z motora. 

Zdroj: Ján Hargaš

Píšem najmä a predovšetkým o výbornej pružnosti. Motor má klasický naftový zvuk, no v kabíne panuje takmer úplné ticho. S presvedčením a značnou ledabolosťou čelí zákonným limitom. Dosahuje ich rýchlo a ľahko a ani neviete, kedy a začnete si koledovať o pekne mastné odmeny od strážcov cestného poriadku.

Pružnosti (opäť trochu prekvapivo) pomáha aj aktualizované DSG-čko. 7 stupňov a žiaden strach z emisií vďaka novým čistejším motorom. Taký mám dojem z najnovších verzií spaľovacích motorov v kombinácii s dvojspojkami. Stále nie sú tak dynamické ako manuálne skrine s rýchlym vodičom, ale aj v automatickom režime vedia byť rýchle – obzvlášť v S-ku. D-čko ale plne postačuje pri príležitostnom manuálnom podradení a hlavne pri pravidelnom vypínaní štart-stop systému. Ten sa vie ozvať už pri dojazde pred križovatkou. Keď v krátkej následnosti stlačíte plyn – snažiac sa rýchlo využiť malú dieru v prúde prichádzajúcich áut, môžete seba vystrašiť a ostatných nepríjemne prekvapiť. Lebo štart-stop nedokáže reagovať tak rýchlo. A vy ste si pritom ani nemuseli všimnúť, že vám motor zdochol – hlasné audio, no tiež minimum vibrácií z motorového priestoru. Toto mi bolo opakovane mementom, že keď štart-stop, tak jedine cez štartér-generátor. Inak je to taká istá kravina ako pred desiatimi rokmi. Pritom križovatkové odpichy sú vďaka najnovšiemu 4x4 impozantné. Beztak sa musí ozvať kontrola trakcie, no do prúdu áut sa pripojíte s prstom v nose a ešte aj s príjemným zážitkom z dynamiky. Takže vypínať. Ešteže sa stále dá. 

Zdroj: Ján Hargaš

Pružnosť zo 60 na 100 prebieha za 5,15 sekundy. Z 80 na 120 za 5,98 sekundy. Motor sa zohreje rýchlo, najmä však rýchlo kúri a rýchlo si zohreje aj chladiacu kvapalinu. Olejom to trošku trvá, ale opäť veľmi krátko v porovnaní so staršími Octaviami – a píšem o celom aute, lebo to nie je zásluha iba motora.

A spotreba? 5,9 až 6,0 litra v priemere pri častom využívaní potenciálu agregátu a pri nájazde v pomere 50% diaľnic, 40% okresiek a 10% mesto. V meste to bolo okolo 8 litrov, ale to nie je relevantný údaj vzhľadom na možné odlišné chápanie toho čo „mesto“ môže znamenať. Tieto spotreby som dosahoval v príjemnom jarnom počasí. No s takýmto veľkým autiskom jazdiť za tak málo, a pritom s takou radosťou z jazdy. Niežeby som bol odporca elektromobility a elektrifikácie ako takej, ale tu si podobne ako pri modernom nafťáku od Mercedesu môžem s pokojným srdcom povedať: elektromobily, choďte sa pásť na mestské obrubníky a semaforové preteky. Vo všetkom ostatnom je lepšia nafta. Dokonca aj v reálnej ekológii (zatiaľ). Takže áno, toto a Citigo iV. A máte pokryté úplne všetko.

Zdroj: Ján Hargaš

Matrix LED svetlá sú tradične zmätené v situáciách, keď sa za tmy vyskytujú na ceste ďalší účastníci premávky vo vyššom ako sporadickom počte. Podobné je to pri zákrutách, či horizontoch. Svetlá potrebujú ďalší vývoj, aby zabezpečili, že iných nebudú oslepovať ani v momente, keď sa budú pohybovať v trojrozmernom prostredí. Lebo na rovinke to funguje dobre. Už stretávacie svetlá ale svietia dobre a matrix funkcie sa zbavíte ľahko po zmene automatického režimu svetiel.

Práca s ovládaním palubného počítača je pri značke Škoda komplikovanejšia ako pri SEATe, či VW. Škoda chcela stoj-čo-stoj urobiť ovládanie iné a to nemusí byť vždy lepšie. Overil som si to aj pri vlastníkoch vozidiel, ktorí majú problém ovládať aj základné funkcie palubného počítača, nieto využiť plnú hĺbku infotainmentu. Keď ale prekonáte prvotnú barieru horšej intuívnosti prostredia, odhalíte skrytú jednoduchosť. Pravdou ale zostáva, že nie všetky informácie získate cez volant. Napríklad sledovanie údajov o jazde – aktuálnej, od reštartu a od tankovania nájdete jedine cez stredový displej infotainmentu. I keď priemernú spotrebu „od reštartu“ nájdete vo volante a digitálnom prístrojovom štíte. A to isté platí aj o vypínaní asistenta pre jazdu v pruhoch. Možnosť rýchlo ho vypnúť je na okreskách dôležitá. Tu stačí stlačiť dve tlačidlá na pravej strane volantu. Dve tlačidlá na vypnutie systému štart-stop a dve tlačidlá na vypnutie systému lane assist. A auto bude razom znesiteľnejšie.

Zdroj: Ján Hargaš

Nie vážne, Lane assist vadí na okreskách, aj keď sa plne venujete jazde a štart-stop zas v meste. O to lepšie je jazdenie na diaľnici. Adaptívny tempomat i jazda v pruchoch fungujú výborne.

Posed za volantom je veľmi dobrý, avšak vďaka výraznejšej lište pod displejom infotainmentu nemajú vysokí toľko priestoru pre dlhé hnáty ako mali v minulej generácii Octavie. S mojimi 192 cm mám s posedom problém. Buď mám koleno nebezpečne blízko k stredovej konzole palubnej dosky, alebo som už ďaleko od volantu. No a potom také drobnosti ako krátka lakťová opierka na výplni dverí, či nenastaviteľná hlavová opierka. Nemusí to pre vás znamenať nič, no vedzte, že auto vám musí vyslovene pasovať, nevyhovie každému.

Zdroj: Ján Hargaš

To však koniec koncov ani nie je jeho úlohou. Nová Octavia je veľmi dobré auto a nový Scout nie je iný. Na plnohodnotné využívanie vozidla a jeho možností vrátane univerzality potrebuje adaptívne tlmiče a silnejší motor. Testovaný kus to má za 7 z 10 bodov. Pekné auto s bohatou výbavou, silným a úsporným motorom. S adaptívnymi tlmičmi by to bolo za 7,5.

Technické údaje

Model: Škoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG 4x4
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1968
Prevodovka: 7-stupňová DSG
Poháňaná náprava predná a zadná
Výkon (kW/ot.):  147/3600-4100
Krútiaci moment (Nm/ot.): 400/1750-3500
Maximálna rýchlosť (km/h): 230
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,8
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 5,7-5,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 47031829/1508
Rázvor náprav (mm): 2680
Objem batožinového priestoru (l): 640/1700
Objem palivovej nádrže (l): 55 (+12 SCR)
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1602-1766
Užitočná hmotnosť (kg): 504-668
Rozmer pneumatík (základ): 225/45 R18
Základná cenníková cena modelu: 34 550€
Základná cena verzie: 36 720 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku