06.06.2021

PRVÁ JAZDA: BMW M440i xDrive Cabrio – zvuk, rýchlosť, vietor, pohľady

BMW Cabrio s najsilnejšou motorizáciou je auto, ktoré chcete, ale racionálne nezdôvodníte.

Ale o ráciu kabriolety nie sú. Verzia so šesťvalcovým srdcom je pôžitkárska a zároveň obdivuhodne rýchla a prekvapivo tuhá. Mne však príde zbytočná.

Keď pozerám do konfigurátora, oči mi v momente padnú na verziu 430i Cabrio. Dvojliter Podkapotou 190 kW (258 k), zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,2 sekundy a pohon výhradne zadnej nápravy. Skutočné BMW bez strechy umiestnené do dvadsiatych rokov dvadsiateho-prvého storočia. Dostatok výkonu, zábavná jazda a stále príjemný zvuk. Jednoducho ideálna motorizácia.

Lenže BMW na Slovensku je len málokedy o ideálnej motorizácii. Bude to tým, že nejde o ideálne autá. Ide o autá, ktoré sú snom. Silnou pretrvávajúcou túžbou. A keď príde na lámanie chleba a na výber v konfigurátore, sen sa splní jedine v prípade najsilnejšej motorizácie. Rozdiel v cene je vyše 14-tisíc eur, a to už v mnohých prípadoch môže byť rozhodujúce.

No a potom si sadnete do auta so šesťvalcom a je celkom pravdepodobné, že rácio pôjde skutočne bokom. Tri litre objemu, 275 kW (374 k) a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy. Zvuk síce prifarbený, avšak zreteľne počuteľný aj zvonka a sila navyše, ktorá má hodnotu viac ako 14-tisíc eur...

Testovaná špecifikácia je navyše mimoriadne dobre konfigurovaná. Biela koža, prakticky plná výbava a krásna zelená metalíza, ktorá v závislosti od množstva a kvality slnečného svitu hrá rôznymi odtieňmi.

Auto ma prekvapilo úplnou absenciou vŕzgania a to i s otvorenou strechou. Tá mimochodom opäť využíva plátno a takýto návrat k tradícii mi obzvlášť vyhovuje. Auto vyzerá presne tak, ako by kabriolet so sklápateľnou strechou mal vyzerať. Krásna farba, vnútri koža, na vrchu plátno. Klasika v modernom duchu. A kto pri tomto aute povie, že sa mu nepáči predná maska, ide už len zo zotrvačnosti, respektíve sa opakuje ako opakovací papagáj. To auto je krásne a v prípade kabrioletu dizajn dáva zmysel po každej stránke.

Podvozok je lahodný. Veľké diery síce odtlmiť nedokáže, ale po nekvalitných cestách neskáče ako splašený kamzík. Naopak tlmiče odvádzajú príkladnú prácu. Keď dáte dole strechu, ich robotu môžete na dierach aj počuť. Auto sa pri ostrom manévrovaní neohýba, nevŕzga. Isteže, vozidlo som mal v rukách len necelé dve hodiny, a tak nemôžem tvrdiť, že okruhové tempo auto nerozvŕzga. Môžem však s istotou tvrdiť, že je na tom na začiatku svojej životnej púte lepšie než mnohé iné kabriolety.

Posed za volantom, zážitok z jazdy. Tu nie je čo vytknúť. Je to BMW ako sa patrí. Nečudujem sa, že značka so šesťvalcom ponúka len pohon xDrive. Ten motor má takú silu, taký krútiaci moment i výkon a takú výbornú prevodovku, že xDrive je jediná záruka pre klampiarov, že sa im práca nebude kopiť. Udržať všetku tú takmer okamžitú silu pod kontrolou, to chce nielen skúsenosti a neustále bdenie, aj veľmi rýchle reakcie. Lebo aj s xDrive je auto pretáčavé a po prechode do vyšších športových režimov vrtí zadkom ako tanečnica z Latinskej Ameriky.

V prípade BMW zmena režimu ovplyvňuje dynamiku. Minimálne tým, že prevodovka neradí do najnižších možných otáčok. Má dosť stupňov a je vždy pripravená bez toho, aby aj v zabudnutom športovom režime neobťažovala zvýšeným hlukom motora.

Zrýchlenie zo 60 na 100 km/h prebiehalo za 3,8 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 4,10 sekundy. Športový režim má schopnosť stiahnuť desatinky. Konkrétne pri zrýchlení zo 60 na 100 km/h sa dostanete na 3,57 sekundy.

Komfortné a pritom brilantne ostré. Úvaha zo začiatku testu stráca zmysel v prípade, že ani rozdiel 14-tisíc nestojí za úvahu. Nový motor v kupé nepôsobí tak dobre ako v kabriu. To je aj so zatiahnutou strechou horšie odhlučnené a dá sa porovnávať už len s lepším hatchbackom v nižšej strednej triede. To je aj tak dobré, mimochodom. Na kabrio výborné. A práve vďaka tomu počujete motor utlmený tlmičmi a filtrami lepšie ako v kupé. No a keď dáte strechu dole, je to vyslovene radostná udalosť. Každé podradenie, plný výkon. Toto auto v tejto konfigurácii dokáže zaujať. A nielen chlapcov a pánov popri ceste. Dokázateľne zaujalo aj mladé devy, keď som sa flagrantne otáčal pred strednou školou počas ich obedovej prestávky. No a obzrú sa aj staršie ročníky, ak ich na ceste vystrašíte zvukom výfukov.

Už vidím ako sa po týchto vyjadreniach zvýšujú predaje týchto áut. Ibažeby nie.

 

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku