02.06.2021

Verte vede! Dobre. Vodíkové autá Hyundai Nexo a Toyota Mirai lámu rekordy

Hyundai Nexo prekonal rekord dvakrát. Teraz jeho rekordy prekonala Toyota Mirai. 

Či už fandíte elektromotorom, alebo nie, svoju stranu dozaista máte aj pri spôsobe, akým taký elektromotor treba poháňať. Niekto verí, že najlepšie je poháňať elektromotor spaľovacím motorom. Iní zas veria, že najlepšie je napájať elektromotor zo siete cez troleje a ďalší zas veria, že najlepšie je napájať elektromotor energiou uloženou v celom podvozku. No a posledná skupina verí, že najlepšie je poháňať elektromotor tým, čoho je vo vesmíre najviac. A nie je to láska a ani čierna hmota (i keď tej bude asi predsa len viac). 

Vodík vs. batérie. To je o čo tu ide. Pritom je to to isté ako boj viery a vedy. Tí, ktorí chcú bojovať, tí bojovať budú, no tí, ktorí bojovať nepotrebujú, ani nemusia. Lebo možno ešte viac ako pri vierke a viedke, tu platí, že jedno dopĺňa druhé a pokojne môžu nažívať spoločne bez konfliktov. 


Neubehli ani dva týždne odkedy svetový rekord v dojazde na jednu nádrž vodíka prekonal crossover zvaný Hyundai Nexo. Nexo dosiahol svetový rekord aj pár rokov predtým. Najprv na jednu nádrž prešiel 778 kilometrov v roku 2019, tento rok dosiahol dojazd až 883 km (podľa Google máp až 905 km). Priemerná spotreba pri jazde v Austrálii bola 0,706 kg/100 km vodíka. Na crossover s pomerne veľkou čelnou plochou je to naozaj úctyhodné, ale to tu ešte nebol sedan zvaný Mirai.

A ten posunul rekord osobného auta ešte ďalej. Až za magickú hranicu 1000 km. Konkrétne na úroveň 1003 km pri priemernej spotrebe 0,55 kg vodíka na 100 km. A aby toho nebolo málo, ten vodík, ktorý do nádrže načerpal za 5 minút na čerpačke, bol získaný z obnoviteľných zdrojov. 


Obe strany mince majú svoju pravdu a je nepochybné, že elektromobilita bude v nasledujúcich rokoch najpopulárnejšou odpoveďou na otázku: čo ďalej. Avšak vodík rozhodne nie je mŕtvy a jeho čas sa rýchlo blíži tiež. 

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Hyundai, Toyota

Komentáre k článku