2021-05-04 18:00:00
BMW X2 25e xDrive
BMW X2 25e xDrive
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: BMW X2 xDrive25e – SUV Coupé jazdí výborne a aj bezemisne

BMW X2 s plug-in hybridným pohonom patrí k vrcholným špecifikáciám modelu.

 

X2 môžete kúpiť ako prednokolku, ako štvorkolku. Môžete si vyberať medzi benzínovými, naftovými a plug-in hybridnou špecifikáciou.

Plug-in hybrid kúpite za cenu, ktorá len o 100 eur prevyšuje porovnateľne dynamickú naftovú verziu X2 25d xDrive. Majú podobný krútiaci moment, podobný výkon. Majú pohon všetkých kolies. Môžu mať podobnú spotrebu. Ale nemusia. Všetko záleží od užívateľa plug-in hybridu.

Zdroj: Ján Hargaš

X2 je jedným z tých BMW, ktoré najväčší machri nemajú v láske. U nás toto auto nemá na ružiach ustlané. Lebo u nás platí, že BMW musí byť veľké, ťažké, supersilné a prestížne. Nevadí, že je staré, morálne i fyzicky zastarané. Musí a basta. A keď je nové, obzvlášť.

Aj u nás sa ale nájdu ľudia, ktorí hľadajú auto od svojej obľúbenej značky a značka pre nich neznamená jeden, maximálne dva modely áut. Značka je viac. Je širokospektrálna a dobrá, úspešná značka vyhovie všetkým nárokom. A keď niekto chce BMW, no zároveň túži po SUV, no až tak veľmi SUV to vlastne byť nemusí. No tak ten tu má model X2. Je to auto pre dušou mladých, zjavne úspešných. Auto nielen do mesta. Hlavne je to kompaktný crossover v štýle SUV Coupé s príjemnou priestrannosťou, výbornou mestskou manévrovateľnosťou, so znakmi BMW kde oko dovidí a s charakterom BMW bez veľkého kriku, či spotrieb.

Zdroj: Ján Hargaš

A presne k autu ako je toto sa plug-in hybridný pohon naozaj hodí. Nie je to rodinný povoz, kde je každý voľný liter objemu v kufri zásadný. Toto je auto, ktorého hlavnou úlohou je reprezentovať, chrániť a zabaviť. Zároveň však kufor má a línia strechy sa nezvažuje až tak príkro, aby sa vzad nikto nezmestil. Postavy s výškou do 185 cm sa vzadu rekulérne dokážu napratať. Ideálne sú však zadné sedadlá pre nižších. Áno, aj to sa vraví: že X2 je prioritne ženským autom. Pravda to byť nemusí. Minimálne nie z hľadiska akéhokoľvek klišé. Ak žena rada jazdí dynamicky, toto auto jej zapasuje viac ako iné autá v tejto kategórii.

Plug-in je taký takmer ideálny moderný povoz vrámci špecifikácii modelu X2. Výkon, nízka spotreba, elektrifikácia pre ochranu životného prostredia, ale nie čistý elektromobil pre ochranu vlastného dojazdu. A to všetko v BMW pozlátku obale. Ak chcete X2, toto je najlepšia voľba. Vážne. Lepšia ako chrapľavý naftový motor a lepšia ako základná, či vrcholná špecifikácia X2 M35i xDrive. Lepšie ako najvýkonnejšia preto, lebo je toto o 10 000 lacnejšie, no nie o toľko pomalšie. No a lepšie ako základná preto... Vlastne neviem prečo. Základný trojvalec s automatom je fajn. S pomocou elektromotora ešte viac fajn. Takže takto: ísť po cene pri BMW je zvláštne, ale bežné. Potom je aj základ dobrý. Plug-in zapasoval medzi ostatné špecifikácie a prináša viac. Okamžitú odozvu na stlačenie plynového pedálu, bezproblémové parkovanie v nákupných zónach a takmer alebo úplne bezemisnú jazdu v meste.

Zdroj: Ján Hargaš

Spomedzi plug-in hybridných pohonov mám ten od BMW pri kompaktných automobiloch azda najradšej. Je technicky jednoduchý a preto geniálny. Vpredu 1,5 litrový prepĺňaný trojvalec so štartér-generátorom (alebo veľmi hladkým štartérom s bleskovými reakciami) a vzadu trakčný elektromotor. K tomu vpredu šesťstupňový automat a vzadu jednostupňová prevodovka. Nič viac – nič menej. Zadný motor sa stará o pohon všetkých kolies, o väčšinu rekuperácie a tiež o bezemisnú jazdu v meste. Predný motor sa nemusí pretláčať s elektromotorom, nemusí si deliť prevody. Jazdí sám za seba a so zadným pomocníkom spolupracuje na základe softvérového prepojenia. Žiaden kardan, žiadna strata trením navyše, žiadna hmotnosť navyše. Teda okrem batérií, ktoré sú tiež vzadu. Vo výsledku má auto vynikajúce rozloženie hmotnosti. To v spolupráci so širokým rozchodom a vynikajúcim BMW podvozkom a kvalitným obutím spôsobuje skutočne výborné jazdné vlastnosti.

Auto je skôr tuhé, pevné, okamžite reflektuje odhodlanie jazdiť športovo. Ale zároveň tlmiče reagujú na všetky veľkosti nerovností. Odhodlane pritom tlačia kolesá k vozovke a dávajú veľmi dobrý pocit z jazdy.

Zdroj: Ján Hargaš

Silným prvkom jazdných vlastností je však aj ten spomínaný pohon všetkých kolies. Motory pracujú v nízkych rýchlostiach spoločne, vo vyšších preberá väčšinu iniciatívy spaľovací motor. Keď sa rozhodnete inak, napríklad potrápite batérie jazdou po diaľnici, spotreba tomu bude zodpovedať. V silnom bočno-čelnom vetre pri rýchlosti 110-115 km/h bola priemerná spotreba 22,4 kWh. V meste je to v priemere o 5-6 kWh menej.

Dojazd je papierovo cez 50 kilometrov, no to platí v meste a pri vhodnejšom počasí. Mne to v jarnom premenlivom počasí vychádzalo cez 40. Viac než elektrický dojazd na baterku ma zaujímal podiel jazdy bez emisií v meste bez nabíjania. Tam sa ukazuje efektivita plug-in hybridu. Aj z tohto hľadiska automobil obstojí a odjazdí bez nabíjania v meste až 2/3 v elektrickom móde. Treba sa trošku snažiť. Ak sa vôbec nesnažíte, ste niekde na 50%. To v mojom prípade znamenalo priemernú spotrebu v meste cca 4,3 litra. Vynásobte (skoro) tromi a viete, koľko by to jedlo bez pomoci elektromotora. To tie semafory, hustá premávka. Na diaľnici bez nabíjania som jazdil za 8,2 l/100 km. Celkový priemer bol bez nabíjania 6,4 l/100 km. S nabíjaním by to aj v mojom prípade bolo menej. Takmer o dva litre. Pripomeniem, že denne najazdím cez 150 km a z toho len 10% v meste (50 % diaľnica, 40% okresky). Čím menej kilometrov najazdíte a čím viac v meste a na okreskách, tým lepšia spotreba blížiaca sa papierovým hodnotám.

Zdroj: Ján Hargaš

Inak nabíjanie je v prípade tohto auta možné len s výkonom do 3,7 kW. Nie je to nič extra, i keď na domáce nabíjanie je to akurát.

Potešujúca je pružnosť, ktorá sa prakticky nemení ani pri prázdnej batérii. So 7% v baterke som zo 60 na 100 km/h zrýchľoval za 4,46 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 5,15. To sú neobvykle dobré parametre pri zohľadnení hmotnosti a maximálneho výkonu (220 k). Lenže nie sú neobvyklé, keď si uvedomíte, že po zatlačení plynového pedálu okamžite reaguje elektromotor vzadu. Následne sa pridá spaľovák a ten je vo vyšších otáčkach taktiež veľmi agilný. Vo výsledku tak máte nadmieru dynamický povoz, ktorý žerie toľko čo nafta (25d), akurát je ešte rýchlejší, násobne rýchlejšie reaguje a je násobne tichší.

Zdroj: Ján Hargaš

No a vo zvyšku bola testovačka dobre vybavená X2. To auto nebolo lacné, ale čo je dnes lacné? A hlavne: má byť BMW lacné? Toto vozidlo je možné brať ako zmenšeninu, ako extrakt tých najpodstatnejších parametrov najmodernejšieho BMW. A tam prd záleží na tom, ktorú nápravu poháňa spaľovací motor. Hlavná je dynamika, stabilita, zábava a prestíž. Sám som prekvapený ako dobre mi s týmto autom bolo. Aj keď až tak veľmi nie, keďže rovnakú techniku malo toto BMW X1. X2 je ale predsa len o pár rokov novší povoz. 8 z 10. Ak by som si z ponuky prémiových kompaktov mal vybrať plug-in, beriem toto. A ak by som si mal z prémiových kompaktov vybrať hocičo, toto by bolo v prvej trojke.

Zdroj: Ján Hargaš

 

Technické údaje

Model: BMW X2 xDrive 25e M Sport X
Počet valcov/ventilov: 3/12
Zdvihový objem motora (cm3): 1499
Prevodovka: 6-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná+zadná
Výkon (kW/ot.): 92/5000-5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 220/1500-3800
Systémový výkon (kW): 162
Systémový krútiaci moment (Nm): 385
Maximálna rýchlosť (km/h): 195
Maximálna rýchlosť v EV móde: 135
Kapacita hybridnej batérie: 8,82
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,8
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 1,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4360/1824/1526
Rázvor náprav (mm): 2670
Objem batožinového priestoru (l): 410/1290
Objem palivovej nádrže (l): 36
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1805
Užitočná hmotnosť (kg): 570
Rozmer základných pneumatík: 225/55 R17
Základná cena modelu: 32 600 €
Základná cenníková cena verzie: 45 650 €
Cena testovaného modelu: 52 500 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku