2021-04-29 20:20:00
SEAT Arona 1,5 TSI
SEAT Arona 1,5 TSI DSG
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: SEAT Arona 1,5 TSI DSG FR – do mesta a aj na výlety

Vrcholne vybavený crossover za cenu väčšieho, no skromnejšie vybaveného hatchbacku?

 

To je otázka, ktorou by ste sa mali zaoberať. Chcete crossover trčiaci zo segmentu B, alebo chcete hatchback vytŕčajúci zo segmentu C? Jednoducho: Arona, alebo Leon?

Je skvelé, že akúkoľvek odpoveď si vyberiete, aj tak si kúpite auto od značky SEAT. Asi je vám jasné, ktoré z týchto áut by som si vybral ja. Už len fak, že touto dilemou začínam test jedného z nich. Napriek tomu neupieram Arone istú dávku príťažlivosti. Najmä vďaka aktuálne platnej akcii Family, ktorá v prípade konkrétne tejto motorizácie dodáva autu výbavu za 3 192 eur zdarma.

Vo výsledku tak získate vynikajúco vybavenú Aronu za cenu priemerne vybaveného konkurenta z rovnakého segmentu, ktorý má navyše o pol litra menší motor a manuálnu prevodovku.

Ale bonus Family je platný aj pre Leon. To len tak, aby reč nestála.

Zdroj: Ján Hargaš

Arona je sympatický mestský crossover, ktorý vďaka svojim malým rozmerom má isté dizajnové nedokonalosti. Tie sú zrejmé pri niektorých pohľadoch, no dajú sa pekne vyvážiť doplnkovou výbavou. Napríklad väčšie kolesá upriamia pozornosť do nižších častí auta a doplnky športovo ladenej výbavy FR zas rozhádžu krivky, ktoré len slabo zakrývajú fakt, že vzhľadom na zastavanú plochu je toto mimoriadne praktické auto.

Vyšší posed je najväčšou devízou auta vo všeobecnosti. Ale vrcholná motorizácia z Arony robí malé multifunkčné auto schopné odviezť menšiu rodinu, či odviezť dvojicu a priateľov za koníčkami. Kufor je hlboký a objemný. 400 litrov je silnou stránkou malého auta. Na litre v kufri netrpí ani priestor na zadných sedadlách. Štvorica dospelých sa odvezie pohodlne. Pätica sa bude enormne tlačiť, ale pár kilometrov prejdú. Keď im nevadí, že k sebe majú blízko, zvládnu aj hodiny. Tomu hovorím štandard triedy.

Vpredu je to o pohodlí. Nič z palubnej dosky netrčí a neobmedzuje priestor pre nohy vodiča. To znamená, že v prípade potreby sa vie pomknúť, posunúť blížšie k volantu a volant odtlačí ďalej. Sedieť bude relatívne pohodlne a pasažier za ním sediaci napríklad v detskej sedačke sa mu odvďačí. A aj pasažier, ktorý v detskej sedačke nesedí. 

Arona má po facelifte nový infotainment a svedčí jej. Ten predtým bol rýchlejší a dobre vyzeral. Ten nový je síce pomalší, ale má viac možností. A miestami sa aj zasekne. Najmä pri bezdrôtovom CarPlay a Android Auto má miestami problém.

Opäť platí, že Full LED svetlá od SEATu patria v segmente k tomu najlepšiemu. Ostré svetlo s výbornou teplotou.

Zdroj: Ján Hargaš

Napriek označeniu FR Arona v najvyššej špecifikácii nie je nastavená športovo. Aspoň podvozkovo nie. Naďalej je primárne pohodlná a tento vnem menia jedine veľké osemnásťpalcové disky kolies. Vyzerajú výborne, avšak nepomáhajú ani spotrebe, ani komfortu na väčších nerovnostiach. Je to relatívne malá dať za vizáž a podvozok stále vie reagovať aj na väčšie nerovnosti.

Auto malo obuté zimné pneumatiky Continental Winter Contact. Tie robili vozidlu výbornú oporu, o to zreteľnejšie boli finesy podvozku. Pri ostro rezanej zákrute so zlým sklonom prechádzanú pod plynom sa auto začne výrazne nakláňať a celý grip zabezpečujú kolesá. Zvýšenie rýchlosti ale neznamená stratu kontroly, skôr zobudenie systému na prerozdelenie krútiaceho momentu medzi kolesami. Ten akoby sa nechal opantať gripom kolies. Keď sa zobudí, okamžite začne stáčať auto okolo vlastnej osi, čo na prvý pohľad pôsobí akoby sa zničoho nič zmenil hroziaci nedotáčavý šmyk na pretáčavý. Lenže auto ešte ďaleko nebude v šmyku vďaka kolesám. Iba sa z ničoho nič rozhodne zamieriť ku krajnici namiesto k stredovej čiare. Pustím plyn a hneď sa pokúša vrátiť ku stredovej čiare. Pár krát a auto pekne rozhodím, až sa preberie stabilizačný program. Stále idem vo svojom pruhu a v zásade sa nič nedeje. Iba mi to prišlo zaujímavé. Podvozok je skrátka aj pri FR viac orientovaný na komfort a ostrá jazda Arone aj vzhľadom na vysoké ťažisko vyslovene neštimuje. Leon na tom istom mieste prejde ako nôž maslom. S Aronou treba viac bojovať, ale dá sa to nazvať aj zábava. Pekné veľké kolesá nie sú priveľkou daňou za vylepšenie dizajnu. Až pri riadnych dierach zistíte, že ste tam dali kolesá možno až priveľké. Nie na Aronu. Na Slovensko. 

Zdroj: Ján Hargaš

Výkon 150 koní v malom aute segmentu B je už o zábave bez skrytých významov. Motor 1,5 TSI má vo svojej výkonovej verzii kopu síl rozhýbať malý crossover. Ani dvojspojka ho až tak nebrzdí. I keď o športovom pocite bola najmä verzia s manuálnou prevodovkou, verzia s automatom plní viacero funkcií bez kompromisov. Isteže, kompromisom je menšie auto, no pokiaľ tento kompromis považujete za výhodu, so silným motorom a automatom získate v skutku príjemný dopravný prostriedok. Nielenže sa nestratí v meste, najviac mu pasujú okresky a diaľnice. Autu dych nedochádza ani pri rýchlostiach rovných alebo vyšších ako sú naše diaľničné maximá. Aj napriek ťažkým prevodom odvádza dobrú robotu. Pri 140 km/h (tacho) má na 7. stupni 2500 ot/min a zrýchľuje aj bez podradenia. To je o 500 ot/min menej ako mala verzia s manuálnou prevodovkou, ktorú som testoval pred tromi rokmi. Dnes tento motor s manuálom pri Arone nedostanete. Zaujímavé je, že pružnosti má lepšie verzia s automatom. Pocitovo bola pritom lepšia práve Arona s manuálnou prevodovkou. Jedine ostré radenie a výraznejšie podradenia spôsobia vyrovnanie časov. Znamená to, že dvojspojka pracuje rýchlo a rozumne, i keď má ťažšie sprevodovanie. 

Zdroj: Ján Hargaš

Zo 60 na100 km/h zrýchli za 6,02 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 7,03. Príjemné časy vo všeobecnosti, v danej triede nadpriemerné. 

Priemerná spotreba sa držala tesne pod 7 litrov aj napriek dynamickejšiemu jazdeniu. Spotreba zodpovedala jazde v príjemnom jarnom počasí. Kilometrovo: 50% diaľnic, 40% okresných ciest, 10% tvorilo mesto. Veľa závisí od vašich preferencií, ja som ku koncu testu zvyšoval tempo, takže sa spotreba prehupla cez 7 litrov. Na okreskách to ale za viac ako 6,5 bude mať len málokto. Na diaľnici pri pokúšaní policajnej Kobry tesne nad limit to bolo za 7,5. 

No skrátka, táto malá škatuľka so silnými svetlami robí naozaj dobré meno malým autám. Malé nemusí byť ani pomalé a ani nepraktické. 

Zdroj: Ján Hargaš

Jediný problém s Aronou mám v cene, ktorá dosahuje úrovne modelu Leon. Malé autá typu crossover príliš neobľubujem. Vyšší posed mi za horšie jazdné vlastnosti a vyššiu spotrebu jednoducho nestoja. Pritom chápem, že vyšší posed ocení ako dedko s babkou, tak mamina, ktorej sa deti ľahšie ukladajú do sedačiek a aj sa jej lepšie nastupuje. Výhodou je zrejme i vyššia svetlosť, vďaka ktorej sa netreba báť ani nespevnených ciest. Na terén to nie je, ale kto dnes reálne jazdí po teréne? 

Keď teda píšem o A, treba spomenúť aj B. Arona ponúka za svoju cenu naozaj veľa. FR-ko vyzerá lepšie a silný motor k výbave pasuje. S automatom je to fajn zvezenie i v meste. Prevodovka je rýchla, rozumná a nevadí jej ani jazda v kolóne. A ak vadí, nenecháva to na sebe poznať.  7 z 10 bodov. 

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model:

SEAT Arona FR  1,5 TSI DSG

Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1498
Prevodovka: 7-stupňová automaticka dvojspojková
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  110/5000-6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 250/1500-3500
Maximálna rýchlosť (km/h): 210
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,2
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 6,0-6,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4138/1780/1552
Rázvor náprav (mm): 2566
Objem batožinového priestoru (l): 400
Objem palivovej nádrže (l): 40
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1239
Užitočná hmotnosť (kg): 521
Rozmer pneumatík: 215/45 R18
   
Základná cenníková cena modelu: 19 490 €
Základná akciová cena modelu: 15 970 €
Základná akciová cena verzie FR Family: 18 440 €
Základná akciová cena verzie a motorizácie: 21 190 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku