09.02.2021

TEST: Hyundai i30 Family 1,5 dPi – slovenského srdca šampión

i30 po facelifte získala nový motor. Má veľkú šancu získať srdcia slovenských zákazníkov.

 

Na Slovensku máme len zopár áut, ktoré si bez výhrad kupujú zákazníci. Šampión slovenských zákazníkov musí mať peknú cenu, dobrú výbavu a atmosférický motor. I keď sa vplyvom zmien na trhu toto postupne mení, atmosférický motor je stále veľkým lákadlom.

Azda aj pre žiadostivosť európskeho zákazníka je základným motorom v katalógu novej i30 práve atmosféra. A nielen tak hocijaká. Ale štvorvalcová. Nový motor 1,5 dPi má štyri valce, viacbodové nepriame vstrekovanie a je dostupný výhradne so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Maximálny výkon 81 kW (110 k) dodáva pri 6000 ot/min a maximálny krútiaci moment 144 Nm má v strednom pásme otáčok – teda na úrovni 3500 ot/min.

Jeho silnou stránkou je okrem základných charakteristík manuálna prevodovka. Tá má podľa všetkého ľahší finálny prevod, takže motor ide do otáčok rýchlo a s autom sa nenatrápi. Toto je klasika, ktorú som v novom aute v segmente C nezažil už minimálne päť rokov. To znamená, že ľahké prevody relatívne krátko za sebou. Dvojku do 80, trojku do 120. Dvojka je ešte pomerne krátka, takže zrýchľovať pri predbiehaní z tohto prevodu je zmysluplné azda len pri mestských rýchlostiach. Zaradená trojka má pri 60 km/h 3000 ot/min a je tesne pred vrcholom krútiaceho momentu. Zo 60 na 100 km/h som na 3. stupni zrýchlil za 8 sekúnd. Pri radení z 2 na 3 za 8,35. Radenie teda len zbytočne zdržuje. Z 80 na 120 km/h na 3. stupni idete na doraz, no nie až po obmedzovač, ale rovno z 4000 tesne za 6000 ot/min. Zrýchlenie v takom prípade prebehne za 8,11 sekundy. Ľahké prevody pomáhajú aj pocitu zo zrýchlenia. Pozitívom je, že motor žiadajúci vysoké otáčky nie je v otáčkach hlučný, ale solídne utlmený. Ponúka pekný „obyčajný“ zvukový prejav.

Tieto zrýchlenia nie sú zázračné, ale šikovný vodič vďaka nim dokáže predbiehať celkom ľahko. Iné bude predbiehanie s plným autom v stúpaní smerom na dovolenku. Tam motoru bude zreteľne chýbať malá vrtuľka tlačiaca vzduch do valcov. Testované pružnosti sú pri zaťažení len vodičom (105 kg). Na začiatku testu som očakával, že vplyvom ľahkých prevodov bude i30 dPi schopná pokoriť Mazdu 3 SkyG s výkonom 122 k. Tá je dobre známa ťažšími prevodmi. Lenže je známa nielen vyšším výkonom, ale predovšetkých vyšším krútiacim momentom. I30 Mazdu 3 neprekoná ani v jednom zo šprintov, i keď je pravda, že i30 pôsobí vďaka svojmu nastaveniu naoko dynamickejšie. Mimochodom, i30 má takú tú tradičnú odchýlku rýchlomera. Pri tachometrovej rýchlosti 140 km/h máte reálne 132 km/h podľa GPS. O to dynamickejšie bude auto na posádku pôsobiť. Je to ale rovnako príjemný klam ako zvuk motora.

Priemerná spotreba počas testu bola 6,8 litra. Chladné počasie a môj štandardný jazdný štýl. Žiadne obmedzovanie sa. Pohodové tempo zo začiatku testu na rovnakom okruhu znamenalo o liter nižšiu spotrebu – 5,8 l/100 km. V tom momente som presadal z plug-in hybridu obdobnej veľkosti, kde som končil s priemernou spotrebou... 5,8 litra. Samozrejme, že išlo o spotrebu bez nabíjania, no parafráza zostáva rovnaká: kde udělali soudruzi chybu? Nechajme tak...

Pri tachometrovej rýchlosti 140 km/h má motor 4000 ot/min, no hlučnosť nie je vyššia ako v iných autách tejto triedy pri danej rýchlosti. Bežná práca motora je naozaj výborne odhlučnená. Počuť iba keď sa namáha/trápi. Kulisa prevodovky je lepšia ako v minulosti, ale úplný zázrak to nie je. Spojka by mohla reagovať lepšie, ale aj na to sa dá zvyknúť.

Po presadnutí z naftovej verzie vo výbave N Line+ s veľkými 18-palcovými pneumatikami som si v hatchbacku potvrdil to, čo som písal v teste kombi. Zvuk motora a zvuk odvaľujúcich sa pneumatík škodili audiu a to bolo najmä vo vyšších rýchlostiach nedostatočné. Jednoducho povedané: frekvencie pneumatík a motora brutálne rušili počúvanie i kvalitnej streamovanej hudby. Na menších kolesách bol jazdný prejav auta aj viac vyvážený. Podvozok je primárne komfortný. Na vlnách sa zhupne a dobre filtruje aj väčšie krátke nerovnosti. To robilo vyšperkovanému kombi problém.

Ani si nevšimnete, že auto s motormi s nižším výkonom nemá viacprvkové zadné zavesenie ale iba torznú tyč. i30 som mal zafixované ako auto, ktoré za dobré peniaze poskytne prepracovanejší podvozok. Avšak platí to len s výkonnejšími prepĺňanými motormi. Torzná priečka je nastavená dobre, dobre sú uložené i nastavené tlmiče aj pružiny a priečne nerovnosti nie sú veľkým problémom. Auto je skoro na nerozoznanie v jazdnom prejave s naftovým kombi. Lenže kombi malo ťažký nos a multilink. Hatchback je pocitovo živší, no utlmenie nerovností je vlastne zhodné. Vo všeobecnosti platí, že bez ohľadu na techniku podvozku, i30 jazdí nadpriemerne. 

S relatívne ľahkým motorom je hatchback naozaj dobre jazdiace auto. Výborný je posed za volantom. Vodič si môže sadnúť športovo nízko a má kvantum priestoru pre dolné končatiny vrátane kolien. A to bez výrazného obmedzovania pasažierov vzadu. Samozrejme, vzadu to nie je zázrak, ale pre dve deti v autosedačkách je to plne postačujúce. Postačujúci je aj kufor s dvojitou podlahou a kapacitou takmer 400 litrov.

Postačujúce sú aj halogénové projektorové svetlá. A osobne by som ich uprednostnil pred Full LED svetlami. Diaľkové svetlomety sú úplne v poriadku. Stretávačky by si zaslúžili lepšie žiarovky s intenzívnejším svetlom. Ale dajú sa nastaviť ovládačom – teda ľahko a efektívne. Full LED neprinášajú také zlepšenie svetelného výkonu, aby ospravedlnilo vyššiu obstarávaciu cenu a vyššiu cenu ďalšej údržby. 

Nový informačno-zábavný systém je pre mňa zatiaľ skôr len doplnkom k dobre fungujúcej konektivite. Musím sa nútiť, aby som pracoval viac ako s palubným počítačom a prostredníctvom CarPlay. Zobrazenie je však lepšie ako doteraz.

Auto je po facelifte svieže a zaujímavé. Má presne ten kúštik charakteru, ktorý mu pomáha stať sa obľúbeným. Veľmi pekná je i farba silky bronz. Jednoducho vyvážené vozidlo bez veľkých prehreškov, naopak s viacerými silnými stránkami.

Je to nielen základná motorizácia, je to dobré auto pre väčšinu zákazníkov. Obavy z budúcej údržby maže využívanie technológií, ktoré overil čas. Pohodlné, tiché, komfortné. A komfortnejšie, navyše i bezpečnejšie, než väčšina slovenských zákazníckych šampiónov. Či už si vyberiete hatchback, či kombi s týmto motorom (fastback ho nemá) poskytne vám veľmi rozumnú špecifikáciu za veľmi rozumnú cenu. 7,5 z 10 bodov.

Technické údaje

Model: Hyundai i30 Family 1,5 dPi
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1498
Prevodovka: 6. stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  81/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 144/3500
Maximálna rýchlosť (km/h): 187
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 12,3
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 6,1-6,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4340/1795/1445
Rázvor náprav (mm): 2650
Objem batožinového priestoru (l): 395
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1176-1325
Užitočná hmotnosť (kg): 574
Rozmer pneumatík: 205/55 R16
Základná cenníková cena modelu: 13 690 €
Cena testovaného vozidla: 16 480 €
   
 

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku