2021-02-08 12:20:00
BMW 545e
BMW 545e
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: BMW 545e xDrive – Quad Turbo je preč. Napätie stúpa. Počet valcov zostáva

BMW ponúka alternatívu k populárnej verzii M550d xDrive. Tiež má R6 Podkapotou.

A sľubuje podobnú dynamiku pri zachovaní zaujímavej spotreby. Ale benzínu. A elektriny.

Najvýkonnejší naftový trojlitrový šesťvalec so štvoricou turbodúchadiel je preč. Kým benzínový osemvalec v základnom nastavení s označením M50i, či M550i  (zatiaľ) zostáva, naftový superšesťvalec už budúcnosť nemá. Zákazníci ale neplačú, pretože naftový šesťvalec zostáva tiež. Akurát je k dispozícii buď s jedným, alebo s dvomi turbodúchadlami. Avšak pre tých, ktorým 340 naftových koní nestačí, tak pre tých má BMW šesťvalcovú verziu s maximálnym výkonom 290 kW, teda 394 koní cválajúcich z tandemu dvoch motorov. Tento systémový výkon tvorí 80 kW (109 k) od elektromotora a 210 kW (286 k) od radového šesťvalca s objemom 3,0 litra.

Zdroj: Ján Hargaš

Spojenie je to zaujímavé aj preto, lebo BMW už roky benzínový turbodúchadlom dopovaný šesťvalec neponúka s výkonom nižším než 300 koní. A zaujímavé je aj preto, lebo je to už druhý plug-in hybridný motor, ktorý si môžete kúpiť s radom 5. V ponuke je naďalej verzia 530e pracujúca so štvorvalcovým srdcom.

Systémový krútiaci moment oboch agregátov je 600 Nm. Z toho je 265 Nm od elektromotora. Krútiaci moment a ani výkon nemožno spočítavať, i keď sú motory v rade za sebou pred prevodovkou.

Takže náhrada za M550d?

Výkon naftového šesťvalca bol o zanedbateľných 6 koníkov väčší. Vrcholný krútiaci moment M550d bol až 760 Nm. 545e má "len" 600, no vďaka elektromotoru sa vysoký krútiaci moment dostavuje od nulových otáčok a vďaka benzínovému motoru je zas prítomný v stredných a vysokých otáčkach. Nafťák ponúkal vrchol predsa len v užšom pásme otáčok, i keď výrobca neuvádza, kde je dostupný vrchol spomínaných 600 Nm. Mojim predpokladom je, že krútiaci moment je obdivuhodne vysoký (i keď nie maximálny) v celom dostupnom pásme otáčok.

Zdroj: Ján Hargaš

Naftový motor mal nespornú výhodu lacnejšieho paliva. Po teste ale môžem prehlásiť, že spotreba je podobná aj bez pravidelného nabíjania. S ním je 545e jednoducho úspornejšia verzia.

Lenže M550d nemalo pod zadnými sedadlami 12 kWh batérií, takže si auto mohlo dovoliť disponovať poriadnou nádržou. Tu je nádrž menšia, ale aj tak vám umožní zájsť 500 kilometrov bez potreby tankovania a nabíjania. Ja som prvých 500 kilometrov najazdil iba v hybridnom režime bez dodatočného pripájania kábla. Spotreba 8,6 litra benzínu na 100 km tak zodpovedá 450 kilometrom so zapnutým spaľovacím motorom a 50 bolo v elektrickom móde. Ten si auto režírovalo samé.

Zdroj: Ján Hargaš

Prvých 500 kilometrov bolo na mojom štandardnom okruhu s tým, že sa zväčšil podiel jazdy po diaľnici a znížil podiel jazdy po meste. Znamená to, že až takmer 60% kilometrov bolo na diaľnici (D2, D1 a R1 cca Malacky – Nitra) a 40% na okresných cestách. Podiel jazdy po meste bol úplne minimálny, navyše bolo mesto vplyvom pandemickej situácie a končiacich sviatkov takmer prázdne.

Takže je 550d rovné 545e? Nie. Ale je to zaujímavá alternatíva.

Počas týchto prvých kilometrov som skúsil aj režim dobíjania batérie za jazdy. Neodporúčam vám ho. Je dobrý jedine ako nutné zlo v prípade, že máte pred sebou dlhú cestu do bezemisnej zóny a nemáte čas/zabudli ste nabíjať. Alebo si potrebujete trošku vylepšiť elektrický dojazd pred vstupom do mesta. Spotreba vtedy stúpne i na diaľnici z cca 9 litrov na 13,5. Za päť kilometrov dobíjania som získal 2 kilometre dojazdu elektrického, avšak stratil násobne viac dojazdu benzínového. Mimochodom, aj toto nové hybridné BMW už vie automaticky jazdiť v bezemisnej zóne bezemisne. A dá vám jasne najavo, že by ste pred vstupom do takej zóny mali dobiť baterku.

Zdroj: Ján Hargaš

Dobíjanie baterky nie je žiadna veda, ale ani revolúcia. Maximálne 3,6 kWh výkonu pri 16A s napätím 230 V. Úplný štandard, ktorý dnes už prekonávajú aj neprémiové autá. Najväčší konkurent od Mercedesu ponúkne 7,4 kWh na vlastnom wallboxe. Inak dodá to isté.

To znamená, že za dve hodiny máte z 0 tesne nad 50% a celkové nabitie trvá necelé štyri hodiny. Pri pohybe v meste stačí. Za obednú pauzu v nákupnom centre si tak nabijete cca 25% baterky, čo je v optimistickom ponímaní 12 km. V menej optimistickom zimnom ponímaní bez dodatočných eko opatrení je to 8 km. Ja som si za dve hodiny nabil 17 km. Ideálne je si cez apku pri nabíjaní nastaviť aj vyhriatie kabíny, aby ste tým nezaťažovali auto až po štarte. Práve to plug-in hybridom nesvedčí. Auto mi v zime ukázalo maximálny dojazd 34 km. Po takomto dobítí batérie sa vozidlo snaží jazdiť na elektrickú energiu a spaľovací motor spúšťa pri výraznejšom zošliapnutí plynového pedálu, alebo pri rýchlostiach nad 100 km/h. Na elektrinu dokáže ísť až do 140 km.

Zdroj: Ján Hargaš

Ovplyvniť to môžete výberom režimu. Na výber máte ako režim elektrický, tak hybridný a samozrejme športový. No a potom máte režimy eDrive, ktorými si zvolíte, či chcete ísť na spalovák a dobíjať baterku, alebo chcete automatickú hybridnú jazdu, prípadne čisto elektrickú jazdu.

Osobne nemám príliš rád, keď si plug-in míňa batériu jazdou na obchvate BA, takže radšej ho presvedčím, aby si šťavu nechal na neskôr, keď ju budem potrebovať. Systémy dokážu dobre pracovať aj automaticky, ale nie bez spustenej navigácie.

Vo všeobecnosti mi pri plug-in hybridoch chýba väčšie premýšľanie o tom, kde si ktorý typ zdroja energie použije a kde naopak ušetrí. Typickým príkladom je mestský obchvat. Auto sa snaží jazdiť na elektrinu, no nie je v centre mesta a je tak nadmieru neefektívne. Dojazd sa minie rýchlo a to štvorhodinové nabíjanie bolo zbytočné. Našťastie tu máte spomínané režimy. V športovom režime auto síce prvé metre po štarte prechádza na elektrickú energiu, ale hneď ako dosiahne cca 25 km/h štartuje spaľovací motor a s ním pracuje akoby to nebol plug-in ale len auto so štart-stop systémom. V športovom režime tak máte neustále k dispozícii plný výkon systému. Dôležitým bodom programu je udržiavanie aspoň minimálnej úrovne nabitia batérie, aby ste naozaj mali všetky kone po kope. Pri prémiových plug-in hybridoch, a pri tomto taktiež, je pokles výkonu po vybití batérie podstatne menej výrazný a zrejmý jedine na dlhom horskom priesmyku, či na okruhu. Neznamená to teda, že keď budete predbiehať, bez nabitia batérie nebudete mať všetky kone. Budú tam, rovnako tak masívny krútiaci moment oboch motorov. Len vydržia kratšie. 

Zdroj: Ján Hargaš

Pružnosť je vynikajúca. Zo 60 na 100 za 3,92 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 3,87 sekundy. Pri úplne vybitej batérii by to bolo o pár desatín menej. Platí, že keď nevládze elektromotor, potiahne šesťvalec. Len pre porovnanie: M550i s osemvalcom zvláda prvý šprint za 3,33, druhý za 3,43 sekundy. X5 M50d ide v prvom prípade za 4,7, v druhom za 4,72. Auto je väčšie a ťažšie, takže to uvádzam len na ilustráciu toho známeho pocitu, že SUV „je najvác“.

BMW 545e je krásny kus auta. Obdivujem konfiguráciu s nenápadnou sivou metalízou, M-paketom a s čiernou kožou v interiéri. Tá má M prešívanie a vyzerá to všetko výborne. V aute sa sedí fantasticky, jazdí sa s ním fantasticky. Veľké diery sú vďaka veľkým diskom citeľnejšie, svoje robí aj športový podvozok, ale na palube počuť najmä ticho, prípadne ho preruší digitálne dokreslený zvuk príkladne utlmeného spaľovacieho motora. Auto malo mäkké dovieranie dverí, k dispozícii všetky konektívne služby vrátane bezdrôtového CarPlay i dopravných informácií priamo v menu systému.

Zdroj: Ján Hargaš

Nevýhodou tohto auta je, že nemá rýchlonabíjanie a tiež to, že má mierne zmenšený objem kufra. Má to ale vyriešené lepšie ako Trieda E, ktorá si do kufra dala surový schod, tu je vyrovnaný s tým, že voľný priestor za batériami tvorí hlbší priečinok. 410 litrov pri aute tohto typu stačí. Toto nie je rodinné auto. Toto je eko-luxusný reprezentant zachovávajúci to najlepšie z génov BMW aj v 21. storočí. Ak by boli všetky plug-in hybridy s poriadnymi spaľovacími motormi, svet by bol krajší. Najmä s prihliadnutím na spotrebu bez nabíjania. Tomu autu je jedno, že má v kufri 200 kg batérii. Je mu jedno, že fičíte po diaľnici 180. Spotreba je taká, akoby ste ani nemali plug-in. No a potom v meste jazdíte bez emisií a to teší všetky mestské ľadové medvede. 8 z 10.

Zdroj: Ján Hargaš


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku