2020-12-28 12:00:00
Škoda Octavia vs. Hyundai
Škoda Octavia vs. Hyundai i30
Zdroj: Ján Hargaš

DVOJITÝ TEST: Hyundai i30 kombi proti Škoda Octavia kombi – dve autá, dve cesty

Hyundai i30 a Škoda Octavia boli a ešte dlho budú modely považované za typických zástupcov nižšej strednej triedy.

 

Pravdou zostáva, že Octavia sa už roky snaží ponúknuť vnútorné rozmery, ktoré patria do strednej triedy. Nová generácia v boji o preradenie do vyššej triedy ešte viac pritlačila a ponúka technológie, ktoré nemá ani mnoho áut v strednej triede vrátane auta, ktoré do strednej triedy patrí a pochádza práve z Boleslavi. I keď v tomto prípade ide o generačný posun, Škoda má dnes dva modely, ktoré v podstate pokrývajú tri segmenty. Pritom vyzerajú podobne a nie sú to SUV. Nehovoriac o fakte, že obe autá – ako Octavia, tak Superb majú viacero karosárskych verzií, ktorými dokážu vyplniť ešte viac políčok a očakávaní.

Hyundai i30 je v inej pozícii. Vnútornými rozmermi sa z nižšej strednej triedy nesnaží vytŕčať. Naopak, chce byť presne v strede tejto triedy, no podobne ako rozmernejšia Octavia, aj i30 ponúka viac, než je v triede zvykom. A v tomto prípade je to viac podvozkom, jazdnými vlastnosťami a taktiež technikou. Kým Octavia má sekundujúci hatchback zvaný Scala, i30 vypĺňa základné karosárske varianty svojpomocne.

Zdroj: Ján Hargaš

Ak by teda otázka stála, ktorý hatchback od značiek Škoda a Hyundai v nižšej strednej triede, proti sebe by sa postavila i30 hatchback a Scala. Tu ale ide o ešte zaujímavejšie porovnanie. Proti sebe sme postavili dva kombi modely. Oba kombinovali veľký kufor, s dobrou výbavou, pohonom prednej nápravy, automatickou dvojspojkovou prevodovkou a naftovým motorom. Octavia bola vo výbave Style, i30 vo výbave Nline+. Autá mali prakticky všetko čo výrobca ponúka vrátane plnej palby asistenčných systémov. Rovno píšem, že ich správanie je veľmi podobné a rozdiel je azda len v ovládaní. Bežný vodič odlišnosti pocíti len na úrovni – píska/nepíska vtedy, či inokedy.

Kým Octavia vsádza na väčšie vnútorné rozmery vzadu, i30 ju dobieha v batožinovom priestore. Kým Octavia je celkom nová, i30 prešla dôkladným faceliftom. Ten omladil dizajn, ponuku motorizácií a pridal novinky v kabíne vrátane nového informačno-zábavného systému.

Zdroj: Jozef Murárik

Začnime po poriadku tým najzreteľnejším. Škoda Octavia je o vyše 10 centimetrov dlhšia ako Hyundai i30 (4 689 mm vs. 4 585 mm). Rázvor oboch áut je de facto rovnaký (2686 vs. 2650 mm), opäť mierne v prospech Octavie. Zaujímavá je odlišnosť celkovej šírky bez spätných zrkadiel. Octavia 1829 mm, i30 1795 mm. Viac to vidieť zvonku, ako zvnútra. I30 sa zdá byť užšie, no vďaka moderným platformám je v kabíne čo do šírky prakticky remíza a milimetrové rozdiely možno nájsť v šírke sedákov krajných sedadiel v blízkosti dverí. Tak či onak, pohodlné cestovanie je vzadu pre dvojicu v oboch autách. Hyundai ale výrazne stráca v oblasti kolien. Tam je rozdiel výrazný a dokumentuje ho najlepšie odlišná celková dĺžka. Octavia síce nemá vzadu o 10 centi viac priestoru pre nohy pasažierov, ale aj vplyvom tvrdého plastu na zadných sedadlách i30tky je priestoru a pohodlia vzadu v pozdĺžnom smere až dramaticky menej. Za vysokým spolujazdcom a vodičom sa budú tlačiť aj deti v detských sedačkách. Za priemerne vysokým vodičom (do 180 cm) však problém nenastane ani v prípade rovnako dlhého spolujazdca za ním. Ak chce dlháň kórejca, je tu Kia Ceed, alebo SUV Tucson.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Batožinový priestor oboch áut je unikátne veľký. 640 proti 602 litrom. Octavia lepšie pracuje so šírkou dostupného priestoru, i30 naháňa litre možno aj na úkor priestoru na zadných sedadlách. Ak sa s výškou 190 cm pokúsite dočiahnuť na spodnú hranu zadných sedadiel, zaručene si zašpiníte nohy od nárazníkov v oboch prípadoch. Jaskyne v oboch prípadoch. Dvojité dno v oboch prípadoch a miesto aspoň na neplnohodnotnú rezervu v oboch prípadoch. A obe autá môžu mať celkom zbytočné elektrické ovládanie veka.

Zdroj: Ján Hargaš

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Posed v i30 je športovejší, no nie o toľko o koľko je športovejší jeho jazdný prejav. N Line + je výbava bohatá, avšak nijak zvlášť nie je zameraná na zvýšenie dynamiky. Skôr na zvýšenie dizajnovej dynamiky. Octavia si pri jazdných vlastnostiach môže pomôcť adaptívnymi tlmičmi s naozaj širokou možnosťou nastavení. I30 má pri silnejších motoroch (1,5 TGDI a 1,6 CRDi multilink). Octavia ho má až v prípade motorizácií s výkonom nad 150 koní. To znamená, že sa ujde výkonnejšiemu variantu dvojlitrového naftového motora s výkonom 147 kW. Multilink automaticky majú aj plug-in hybridy. Tie i30 v tejto generácii ešte neponúkne.

Jazdne je i30 jednoznačne športovejšia. Športovejší posed za volantom, istejšie a rýchlejšie prejazdy zákrut, stabilný zadok aj pri priečnych nerovnostiach v zákrute. Octavia je nastavená viac na komfort a jednoduchý zadok sa síce drží statočne, absencia stabilizátora sa prejaví. Vo všeobecnosti ale platí, že prechod na vlečné ramená má auto overené už minulou generáciou a jazdí dobre. i30 môžete kúpiť aj bez multilinku a to v prípade najslabších benzínových verzií 1,5 dPi a 1,0 T-GDi.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Pritom ale platí, že podvozok i30 je na vlnách vláčny v štýle Octavie. Tu priam cítiť rovnakú krajinu pôvodu. i30 je na väčších diskoch tvrdšia ako Octavia.

Octavia lepšie svieti. Ide mi hlavne o funkciu prisvecovania do zákrut. Výbava N Line + má integrované predné svetlomety a to aj vrátane prisvietenia zákrut. Nemá adaptívne svetlá, ani samostatné hmlovky, a tým je prisvecovanie zákrut hlboko podpriemerné až celkom neefektívne. V pravouhlej zákrute s Octaviou vidíte kam idete, s i30 nie. Octavia navyše môže mať svetlá Matrix a tie sú o triedu vyššie než Full LED modelu i30.

Zdroj: Ján Hargaš

Kvalita vnútorného spracovania je na strane modelu i30. V materiáloch je to skôr o osobnej preferencii, ale upevnenie jednotlivých prvkov je lepšie v i30. Značná výhoda i30 je, že už ide o roky fungujúci produkt. Octavia sa ešte úplne nestihla zbaviť detských múch, ktoré sa v jej prípade prejavujú práve v detailoch v kabíne. Treba ale uviesť, že sa výroba rýchlo zlepšuje a už v kúskoch, ktoré majú dátum výroby na jeseň chybičky v podstate nie sú.

Infotainment? Octavia má hlbší systém. Hyundai ho má prehľadný, po facelifte s lepšou grafikou a so zaujímavými spestreniami. Obe autá disponujú konektivitou CarPlay, Octavia bezdrôtovo.

Zdroj: Ján Hargaš

Funkcie rozširujúce využívanie automobilu sú v oboch prípadoch na vysokej úrovni. Odomykanie auta bez kľúča, mobilom, sledovanie na diaľku, vyhľadanie auta na parkovisku, posielanie cieľa z mobilu do vstavanej navigácie atď... To zvládne nový Blue Link z Kórei. Octavia verí už USB-C, i30 chvalabohu ešte stále USB. Nadšenie z nových technológii je pri Škode väčšie. Pre bežného užívateľa je to možno... na škodu.

Časom sa to ale môže obrátiť. To však i30 vyrieši novou generáciou... Dnes je stále viac užívateľov, ktorým sa väčšmi hodí klasické USB. Nehovoriac o tom, že je pevnejšie a odolnejšie. Bezdrôtové nabíjanie v kombinácii s bezdrôtovým pripojením telefónu je tak veľkým benefitom. Lacnejšie aparáty ale toto nezvládnu.

Zdroj: Ján Hargaš

Podkapotou modelu i30 sa nachádzala nová verzia naftového štvorvalca 1,6 CRDi vybavená 48 Voltovou sústavou. Octavia je na prvý pohľad tradičnejšia, jej 2,0 TDI si elektromotorom nepomáha. Rozhodne nie je zaostalou a motor disponuje množstvom nových technológií, ktoré sa predovšetkým starajú o výrazné zníženie reálnych emisií. Obe autá vstrekujú do výfukovej sústavy močovinu, takže z času na čas sa treba pristaviť aj pri stojane s Ad Blue.

Pri oboch autách sa priemerná spotreba pohybovala na úrovni 5,3 litra nafty na 100 km. Kilometrový nájazd bol podobný, jazdný štýl vodičov tiež. i30 sa väčšinu testu hojdala na úrovni 5,1 litra, no finálne zvýšenie dávky diaľničných kilometrov a väčší tlak na plynový pedál znamenal koniec testu na rovnakej hranici.

Zdroj: Ján Hargaš

Obe autá majú svoje motorizácie spojené so 7-stupňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou. Obe ponúknu aj manuálne šesť-stupňové prevodovky a obe majú aj slabšie motorizácie k dispozícii. Pri i30 ide o rovnako označený motor, ktorému nepomáha elektromotor a má mierne nižší krútiaci moment. Krútiaci moment je v prípade i30 nižší aj pri mild-hybridnej verzii s novou 6 iMT prevodovkou. Ide o rozdiel 40 Nm. DCT má 320 Nm.

2,0 TDI má 340 Nm. Ten je dostupný v širšom pásme otáčok. Octavii sa to hodí, pretože je v priemere o 100 kilogramov ťažšia. S plnou výbavou má hmotnosť 1675 kíl, zatiaľ čo i30 1528. Ako vidieť, nie sú to žiadni drobčekovia a obe autá sú tým najťažším v ponuke (Octavia má ešte ťažšie verzie Scout a RS). V prípade plnej výbavy sa nosnosť áut zníži a pri Octavii výraznejšie. Tá už odvezie len ďalších 390 kilogramov, kým plne vybavená i30 422 kg.

Zdroj: Ján Hargaš

Zdalo by sa, že výkonnejšia Octavia (110 kW vs. 100 kW) bude jednoznačne dynamickejšia, ale ako som už naznačil odsekom o hmotnosti, nemusí to tak byť. i30 má eso v rukáve v podobe elektromotora (štartér-generátor), ktorý nielenže sporí decilitre pri jazde po meste (v meste má i30 skutočne nižšiu spotrebu), ale vykonáva i pomoc v prípade, keď sa plynový pedál ocitne na podlahe. Pomáha naftovému motoru pri prvom nádychu, takže odozva na stlačenie plynového pedálu je pocitovo lepšia pri i30.

Pri dynamike ide o remízu. Tabuľkové zrýchlenie z 0 na 100 km/h má lepšie Octavia. Zvládne to za 8,8 sekundy, kým i30 za 10,1. Výraznejší rozdiel je pri maximálnej rýchlosti. Octavia 222 km/h, i30 200 km/h. Stavil by som nielen na rozdiel vo vrcholnom výkone, ale tiež v odlišnom sprevodovaní, možno aj to je dôvod prečo sa i30 zdá byť dynamickejšia.

Zdroj: Ján Hargaš

Chlieb sa láme pri pružnosti. Objemový a výkonnostný deficit sa stratí v zmesi ľahšieho sprevodovania, nižšej hmotnosti a v útrobách mild-hybridnej sústavy. Zo 60 na 100 km/h zrýchli i30 za 6,03 sekundy, Octavia za 6,06 sekundy. Z 80 na 120 km/h i30 za 7,57 sekundy, Octavia za 7,76 sekundy. V oboch prípadoch reaguje i30 lepšie a vyšší výkon Octavie sa prejaví až pri pružnosti nad naše zákonnné limity, kde už vyšší výkon, krútiaci moment a samozrejme objem povedia svoje. Aj tam je ale rozdiel veľmi malý a autá zrýchľujú podobne. A podobná je i diaľničná spotreba. Na diaľnici i30 zájde na jedno tankovanie ďalej. Octavia má 45 litrovú nádrž, i30 50 litrovú.

Poďme do finále. Ak by som sa mal ja rozhodnúť pre jedno z testovaných áut, pre svoju výšku neváham ani sekundu a vyberám Octaviu. Pre štvorčlennú rodinu s malými deťmi a vysokým vodičom je lepšou voľbou. Má pohodlný podvozok, peknú spotrebu, solídnu dynamiku a kopu nových funkcií, s ktorými by som sa zoznamoval roky (alebo sa na to vy...).

Zdroj: Ján Hargaš

Ak mám vybrať auto, ktoré je mi sympatickejšie, vyberám i30 kombi. Z môjho pohľadu dokáže odpovedať na viac otázok ako Octavia. N Line + vyzerá veľmi dobre. Najsilnejšou stránkou i30, ktorú som ešte nespomenul je cena. I30 je aj v plnej výbave s najsilnejším motorom o niekoľko tisíc lacnejšia ako testovaná Octavia. Pri rozhodovaní medzi týmito dvomi autami je teda najdôležitejšia výška vodiča a osobná preferencia v kombinácii s cenovým, či lízingovým stropom. Ani jedno z áut nie je zlou voľbou.

Zdroj: Ján Hargaš

Porovnávací test vyšiel vďaka spolupráci s portálom Autogrip.sk

Technické údaje

 
Model: Škoda Octavia 2,0 TDI Style

Hyundai i30 1,6 CRDi 48V N Line+

Počet valcov/ventilov: 4 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1968  1598
Prevodovka: 7-stupňová automatická DSG 7-stupňová automatická DCT
Poháňaná náprava predná predná
Výkon (kW/ot.): 110/3000-4200 100//4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 340/1600-2750 320/2000-2250
Maximálna rýchlosť (km/h): 222 200
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,8 10,1
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 4,3-5,3 4,8-5,1
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4689/1829/1468 4585/1795/1475
Rázvor náprav (mm): 2686 2650
Objem batožinového priestoru  640 602
Objem palivovej nádrže (l): 45 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1675 1528
     
Základná cena modelu s výbavou a s testovaným motorom a prevodovkou od 30 750 € od 25 740 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku