13.01.2021

TEST: Škoda Octavia Combi G-TEC – ráčite trošku plynu? Rozumný plug-in hybrid

CNG sú tri písmenká, ktoré na Slovensku nie a nie uchytiť sa. Je to ale hybrid bez lítia.

 

Škoda si od uvedenia CNG verzie na Slovensku veľa nesľubuje. Nemá rúžové okuliare a vie akú máme sieť čerpacích staníc. Kým nabíjacích staníc pre plug-in hybridy a elektromobily pribúda ako húb po daždi (a stále ich nie je dosť), CNG infraštruktúra sa nehýbe už roky. Veľkolepé plány, potom dlho ticho a ďalšie veľkolepé plány. Zopár staníc pribudlo, počty sa ale veľmi nevyvíjajú.

Existujú ale miesta, kde má zmysel kupovať auto jazdiace na CNG. Napríklad v Rakúsku, Česku, či Nemecku. Práve u susedov v Česku patria verzie na CNG k najpredávanejším aj pri značke Škoda.

Na Slovensku sú miesta s dostatočným pokrytím. Konkrétne ide o mestá, kde sa nachádza aspoň jedna stanica. Napríklad Bratislava, Košice, no tiež Nitra a Žilina. Ak si teda hľadáte ekologickejšiu alternatívu napríklad pre firmu pôsobiacu na západe Slovenska, alebo pre vlastné taxi služby v Bratislave, CNG pre vás má zmysel.

Najväčšou výhodou v porovnaní s plug-in hybridnými variantmi je rýchle nabíjanie. Za päť minút máte nabité a jazdíte ďalších 400 kilometrov. A najlepšie na tom je, že aj keď vám dôjde „hybridná šťava“ máte ešte necelých 100 kilometrov pohody, kým vám dôjde aj rezerva v podobe 8 litrovej nádrže na benzín. A benzín načerpáte kdekoľvek. Ale...

Ako som tlačil CNG Octaviu

Keď máte nádrž s kapacitou osem litrov a ukáže vám dojazd 0 km, auto vám tie tri kilometre k najbližšej čerpacej stanici jednoducho neprejde. Prejde tak dva, dva a pol, potom sa zakucká a zhasne. Viete, tlačiť auto s automatickou prevodovkou a automatickou ručnou brzdou je niečo, čo vám naozaj neodporúčam.

Roky jazdenia ma naučili, že keď auto napíše 0 km, po najbližšiu čerpaciu stanicu jednoducho prídem. Žijeme na Slovensku, čerpačka je doslova na každom kroku.

Pri novej generácii modelov koncernu Volkswagen to veľmi neplatí. Kým taká benzínová Octavia, či benzínový Leon po nule jazdia ešte tak desať kilometrov, niečo s malou rezervnou nádržou už nemá veľmi veľkú rezervu v rezervnej nádrži...

A prečo sa mi to vlastne stalo? To viete, život na hrane. Auto som desať kilometrov od cieľa parkoval s tým, že počítač ukazoval 25 km dojazdu. To znie dobre, nie? No a potom sa ochladilo a palubný počítač sa rýchlo vzdal pôvodných čísel. O deň neskôr, po studenej noci tých 25 kilometrov zamenil za 11 po dvesto metroch. No a po 7 kilometroch tam už svietila nula. Vlastne dve nuly. V oboch nádržiach. Od Avionu k pumpe na Rožňavskej to už nevydalo. Iba po križovatku Galvaniho/Rožňavská. Motor zhasol, zasvietili kontrolky a ja som si uvedomil, že ak zastavím, už sa nepohnem – automatika. Tak som za jazdy vyskočil so zaradeným prevodom a odtlačil auto asi tristo metrov k čerpačke rakúskej značky. No a keď už som bol skoro pri stojane, zacítil som potrebu spomaľovať. Akonáhle však rýchlosť klesla pod nejakých 5 km/h, zatiahla sa automatická brzda. Dva metre od stojanu. Už ani neviem akou kombináciou stláčania ovládacích prvkov a nadávok sa mi auto nakoniec podarilo dostať ku stojanu. Najzábavnejší však boli vodiči, ktorí na mňa pri tlačení trúbili, keď ma museli obehnúť. Jup, blbec tlačí auto, zatrúbte, bude mu veselšie!

A čo som touto príhodou chcel dosiahnuť? Ukázať, že mám viac šťastia ako rozumu? Možno aj. Chcel som pobaviť? Rozhodne. Ale aj poučiť. Odchýlka merania sa pri moderných autách zmenšuje. V CNG vozidle, kde je benzínová nádrž iba v pozícii železnej rezervy, tak tam to platí obzvlášť. Je to ale značná nevýhoda. V krajine akou je Slovensko je najlepšou možnosťou mať klasickú nádrž na benzín s veľkosťou aspoň dvadsať-tridsať litrov a k nej radšej menší CNG dojazd. Minulá generácia Octavie to tak mala. Tu sa už výrobca spolieha, že sieť čerpačiek je dostatočná a môže benzínový dojazd vymeniť za plynový. Lenže výrobca asi nevie, že aj keď sa na Slovensku už roky sľuby sľubujú, iba blázni sa z nich radujú. Ten začarovaný kruh výhovoriek – nie je dostatočný záujem, lenže ako môže byť dostatočný záujem, keď nemáte dosť čerpačiek? Z môjho pohľadu je toto bezvýchodisková situácia. Akokoľvek dobrým prechodným riešením je spaľovanie CNG, pokiaľ z toho bude mať zákazník viac stresu ako úžitku, vykašle sa na to. Aspoň každé krajské mesto by malo mať čerpačku a mali by byť strategicky aj pri hlavných ťahoch.

Nuž ale... Napriek tomu sa CNG Octavia na Slovensku predáva a aj sa ich pár predá. V blízkom okolí veľkých miest s čerpacími stanicami na CNG to skutočne má zmysel. Otázka tak znie, či by na CNG mala byť práve Octavia.

Štyristo kilometrov dojazdu na CNG je dosiahnuteľných aj v chladnom počasí, aj pri dynamickejšie jazdiacom vodičovi a aj v meste. Ďalších viac ako sto kilometrov je benzínová rezerva. Keby bolo veľmi zle, stále môžete dotankovať tú. Pocitovo je toto podstatne príjemnejšie ako jazdenie s elektromobilom. Jazdný zážitok sa dá porovnávať s modernými plug-in hybridmi. Akurát spotreba je stále rovnaká, či auto pripojíte k stojanu, alebo nie.

Takže prečo CNG Octavia? Ak ide o CNG, dnes vám už nikto neponúkne plnohodnotnú benzínovú nádrž a k tomu CNG. Ak chcete auto na plyn, musíte na plyn aj jazdiť.

Plynová Octavia má Podkapotou 1,5 litrový motor TSI. Ide o jeho úsporný variant s maximálnym výkonom 130 koní a s krútiacim momentom 250 Nm. Nie je to zázračný rýchlik. Ale je presvedčivý či s manuálnou, či s automatickou dvojspojkovou prevodovkou. Pravda, dvojspojka je tu najmä pre pohodlie a presne taká by jazda s plynovým hybridom mala byť. Motor je enormne tichý a výborne odizolovaný od kabíny. Priemerná spotreba CNG sa počas testu pohybovala mierne nad 4 kg, respektíve okolo 6,5 litra benzínu. Pružnosť bola prijateľná. S autom viete predbiehať bez väčších problémov. Kto sa obáva, nech si podradí ručne.

Toto je v prvom rade hltač kilometrov. Podvozok je tichý, pohodlný. Auto nemá zvukovo izolačné dvojsklo, takže v kabíne je priemerná hlučnosť, ktorej nárast je zreteľnejší pri vyšších jazdných rýchlostiach. Podvozkovo je auto dobre urobené, vďaka štvorici nádrží (tri CNG, jedna benzínová) a vďaka karosérii typu kombi je auto schopné dobre odolávať prudšiemu manévrovaniu. Pôsobí však skôr ako rodinná loď, než ako pretekár.

Kabína je enormne priestranná presne tak ako v Octavii má byť. Sedenie vpredu je pohodlné, sedáky i operadlá majú dostatočné rozmery i anatomické tvarovanie. Hlavová opierka je nastaviteľná len v dvoch smeroch.

Na malý pipíš ovládania automatickej prevodovky sa dá zvyknúť rýchlo. Ovládacie prvky výpočtovej techniky sú dobre rozmiestnené. I keď sa ako každý novinár môžem sťažovať na ovládanie vzduchotechniky skryté čiastočne do menu infotainmentu, zmeniť niektoré nastavenia je možné aj bez pozerania do displeja. Keď už sa raz naučíte pracovať s digitálnym prístrojovým štítom a s veľkým centrálnym displejom, postupy nezabudnete. Svoju logiku to má a mne síce niektoré veci trvalo dlhšie nájsť a zvyknúť si, ja som človek pomerne neprispôsobivý. Prvé týždne s autom by ste si mali príležitostne vyhradiť čas na to, aby ste si prechádzali funkcie. Nájdete tam veľa obsahu o ktorom ste doteraz ani nevedeli, že by ste ho mohli využívať a neskôr i potrebovať. Octavia je ako také pojazdné osvetové stredisko. Okrem jazdenia a poskytovania priestoru pre posádku dokáže veľa ďalšieho.

Plynová Octavia je dobré auto. Nie ani tak pre plyn, ale pre fakt, že ide o Octaviu a škodováci sa s ňou vyhrali. Infotainment sa mi počas testu nezasekával a pokiaľ počúvam info od majiteľov áut, problémy postupne miznú a v nových autách sa už takmer nevyskytujú. Radostná je prítomnosť bezdrôtového CarPlay, poteší head up displej i solídne svietenie doplnkových LED svetlometov.

Toto nie je auto, ktoré vo mne vyvoláva nadšenie. Nie je plné emócií. Je to ale rozumná stredná trieda, ktorá sa dá nakonfigurovať s uletene vysokou cenou, no stále môžete mať dobré auto a nemusí príliš veľa stáť. Pravdou však zostáva, že zo svojich kritérií budete musieť pri snahe o zachovanie rovnakej ceny medzigeneračne ustúpiť. Za 30-tisíc nebudete mať všetko. Ale dobré auto s dobrým motorom i prevodovkou kúpiť môžete aj za menej. 7 z 10.

Technické údaje

Model: Škoda Octavia Style G-TEC
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1498
Prevodovka: 7-stupňová DSG
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  96/5000-6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 200/1400-4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 218
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,6
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 3,6-4,4 CNG
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4689/1829/1470
Rázvor náprav (mm): 2686
Objem batožinového priestoru (l): 455/1410
Objem palivovej nádrže (l): 8+17,3 CNG
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1414-1554
Užitočná hmotnosť (kg): 411-551
Rozmer pneumatík (základ): 205/60 R16
Základná cenníková cena modelu: 19 000 €
Základná cena verzie: 26 560 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku