30.12.2020

TEST: Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line – prvá trieda z Wolfsburgu

Volkswagen Arteon je spolu s Touaregom tým najlepším, čo vám Volkswagen vie ponúknuť.

 

A nie je to málo. Odporca bude namietať, že veď je to rovnaké ako iné, iba drahšie. Ale na odporcov zabudnime a pozrime sa na auto realisticky. Popri Volkswagene sa viaceré značky z jeho vlastných radov snažia vyšvihnúť vyššie. Materskej značke sa však aj autami, akým je Arteon darí budovať vlastný štýl. I keď je dnes doba zlomová, doba elektromobilová, Arteon má štýl a prestíž, ktorú mu môžu závidieť aj drahšie elektrické hračky.

A pritom platí, že čoskoro do ponuky prídu aj hybridné motorizácie spolu s tradičnými benzínovými i s verziou Arteon R.

Aktuálne si môžete vyberať z troch naftových motorizácií. Všetko sú to najnovšie verzie dvojlitrového štvorvalca 2,0 TDI EVO. Vybrať si môžete buď automat, alebo automat a štvorkolku. A štvorkolku jedine s výkonnejším motorom. Testovaná verzia bola slabšieho razenia. 150 koní a 7-DSG s pohonom prednej nápravy.

Jedným dychom dodávam, že testovaná špecifikácia je nadmieru dobre urobená. Nenavyšuje extrémne základnú cenu, no má všetko nevyhnutné a zároveň neobsahuje pridrahé prvky. Hlavné je, že ide o R-Line. Dizajn je pre Arteon enormne dôležitý a pri Shooting Brake to platí taktiež. Okrem dizajnu prednej masky a doplnkov po celej karosérii pridáva R-Line zadné plne LED svetlá, parádny kožený volant s perforáciou, hliníkové pedále a TOP sedadlá v kombinácii kože a alcantary. I keď sa volajú TOP, aby som ich aj rovnako hodnotil, museli by mať hlavovú opierku nastaviteľnú v štyroch a nie len v dvoch smeroch. Sú to úplne bežné sedadlá, ktoré vyzerajú pekne, no nájdete ich naprieč viacerými modelmi značky. Tieto navyše mali len čiastočné elektrické ovládanie. Posun sedadla je ručný, ostatné nastavenia elektrické.

Testovaný kúsok si zvolil Pure bielu farbu za 270 eur a k tomu 19-palcové disky Montevideo za 460 eur. Aj základné 18-palcové kolesá sú fajn, ale pri pohľade zboku je zadobok utopený. 19-palcové kolesá sú jednoducho nutnosť, aby bolo auto vyvážené. Dvadsiatky sú podľa mňa zbytočné a iba zvýšia hlučnosť a spotrebu. Priestor na „zhoršenie spotreby“ tu je, pretože nový motor je ozaj úsporný aj na 19-tkach, no na Slovensku je dvadsiatok škoda.

Komplikovanosť cenníku zjednodušujú zvýhodnené balíky. Stačí si vybrať jeden z Business, Comfort, alebo Multimedia a auto je vlastne kompletne hotové. Môže byť aj za 45. Testovaný kúsok bol za 47. tisíc.

A teraz chvíľu dišputujme o cene. Je to veľa? Nuž z hľadiska priemerného platu v hospodárstve je to dosť. Z pohľadu reálneho priemerného platu je to strašne veľa. Ale priemerný „hospodár“ si takéto auto nekupuje. Toto je vrchol a ten patrí do rúk výborne zarábajúcej vrstve populácie. U nás platí, že auto ufinancujú aj solídne zarábajúce vrstvy populácie. Jednoducho sme pre štýl ochotní utratiť mesačne viac ako bežná populácia v rodnej krajine vozidla.

A prečo nie Passat? Alebo Superb? Obe výborné autá. S identickými motorizáciami a prakticky aj možnosťami. Passat je v skupine jediný aj ako sedan. Ja mu fandím asi preto najviac. Čím som starší, tým viac ma baví trojpriestorová karoséria typu sedan. Ale aj Passat vraj čaká populárnejší liftback. Pri Shooting brake-u je možno ešte ľahšie vysvetliť prečo je VIAC ako Superb. Toto je dynamické kombi, ktorého najbližšími konkurentmi sú Mercedes CLA Shooting Brake a... A to je aj všetko? Čo ešte? Panamera Gran Turismo? Predbiehala ma na diaľnici. Áno, Panamera je strop medzi dynamickými kombi typu SB. Veľa áut tohto typu naozaj nie je.

Asi ťažko si niekto na otázku Panamera? Odpovie Arteon. Dilema je skôr: BMW 4 Gran Coupé, alebo Audi A7? A načo, zoberiem Arteon SB a dám si tam všetko. Ušetrím. A ešte mám aj krásne auto s veľkým kufrom. Tak veru, Superb a Passat sú chudobní príbuzní. Ponúknu vlastne to isté, ale v kruhoch kde je unikátnosť a štýl viac, tak tam je Arteon vyzývateľ väčších mien. Passat a Superb sú z tohto hľadiska druhou cenou. I keď stále solídnou a k ich kúpe je nutný úspech v pracovnej oblasti.

Arteon je z môjho pohľadu najcharakternejší Volkswagen. Štíhly, elegantný, dynamický a vo verzii Shooting Brake je ešte zaujímavejší. Pozvoľne sa zvažujúca strecha neuberá autu z litrov v batožinovom priestore. Daň za krásu v oblasti vnútorného priestoru nie je vlastne žiadna. Iba zadné sklo je v ostrejšom uhle. Čo by ste tam nosili? Palety?

Podvozok je tichý a aj napriek faktu, že automobil nemá oddelený batožinový priestor od kabíny, v aute je i vo vyšších diaľničných rýchlostiach ticho. Posed za volantom je výborný, moja jediná výhrada je k sedadlám. Mohli skrátka ponúknuť viac možností rôznym postavám. Ovládacie prvky nie je ťažké nájsť a na prácu s nimi si rýchlo zvyknete. Dokonca aj informačno-zábavný systém, ktorý mi takto pred rokom spôsoboval vrásky pri teste Passatu pracoval počas testu Arteonu už úplne bezchybne. Bezdrôtový CarPlay je len ďalším pozitívom vo výpočte.

Priestoru na zadných sedadlách je veľa. Obzvlášť vyniká ponuka v oblasti kolien. Dvojica urastených pasažierov bude mať vzadu veľké pohodlie. Trojica sa bude tlačiť. Najmä ten v strede. Aspoň nemá medzi nohami tunel (4Motion ho mať akiste bude).

Jazda je na základnom podvozku „superbovská“. Vozidlo sa na nerovnostiach zhupne. Prekvapí však, že narozdiel od Superbu mu kombinácia veľkých kolies a krátkych výrazných dier nespôsobuje vrásky. Adaptívne tlmiče netreba. Zvolil by som ich jedine so silnejším motorom. Obzvlášť kombinácia väčšej sily a pohonu prednej nápravy (aj hybrid) by mohla zvýrazniť dynamický potenciál vozidla a pomôcť mu prekonávať i náročnejšie úseky s väčším prehľadom.

Nový naftový motor je medzigeneračne tichší a pri bežnom jazdení aj obdivuhodne úsporný. Dá sa s ním jazdiť aj pod päť litrov v chladnom počasí. Ja som mal priemer 5,2 litra. Tak ako obvykle, aj teraz išlo o priemernú spotrebu zodpovedajúcu nájazdu v pomere 50% diaľnic, 40% okresiek a zhruba 10% nájazdu boli mestské presuny. Na taký kočiar výborná spotreba. Čiastočne ju ovplyvnil fakt, že auto bolo úplne nové, a tak som ho de facto zabiehal. Jazdil som opatrnejšie, ale odchýlka od môjho bežného jazdného štýlu s veľkým „hojdavým“ autom bola minimálna. Po najazdení pár tisíc kilometrov tak môže spotreba zostať na rovnakej úrovni aj pri dynamickejšej jazde, prípadne reálne klesne pod 5 litrov v priemere. Opäť sa mi chce písať o tom, na čo nám sú plug-in hybridy, keď máme moderné naftové motory, ale veď nemusím rýpať v každom teste.

Potešujúcou správou je istý druh návratu pocitovej dynamiky ku kombinácii naftového štvorvalca s výkonom 150 koní a dvojspojkovej prevodovky DSG. Azda si môže prevodovka dovoliť nebyť lenivá, no z môjho pohľadu je táto kombinácia plne postačujúca a mám z nej lepší pocit ako zo staršej verzie motora a prevodovky (pred EVO). Radí hladko, rozumne a ani nízke otáčky nespôsobujú dunenie. Minimálne sa do kabíny nedostanú. Isteže treba pripomenúť vyššie uvedené – s autom som robil prvé kilometre. Logicky mi dvojspojka v tomto aute pasovala. Veď som ju mal prvý, teda nestihla sa naučiť (zlo)zvykom iných vodičov.

Arteon Shooting Brake je jedno krásne reprezentatívne auto. Ak poškuľujete po prémii, ale o pohon všetkých kolies, či pohon zadnej nápravy vám nejde, hľadáte rozumného spoločníka, tento fešák bude výborne reprezentovať, a pritom sa od papierovej spotreby nemusí vzďaľovať. Výborné auto s rozumnou konfiguráciou a krásnym dizajnom. Je jedným z mála, ktorým vyslovene pasuje biela farba. Pravda, bez polepov. 8 z 10.

Technické údaje

Model: VW Arteon Elegance 2,0 TDI, 110 kW
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1968
Prevodovka: 7-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  110/3500-4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 360/1600-2750
Maximálna rýchlosť (km/h): 216
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,1
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 5,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4866/1871/1462
Rázvor náprav (mm): 2839
Objem batožinového priestoru (l): 565
Objem palivovej nádrže (l): -
Pohotovostná hmotnosť (základná) (kg): 1585
Užitočná hmotnosť (maximálna) (kg): 622
Rozmer pneumatík: 245/40 R19
Základná cenníková cena modelu od (1,5 TSI MT - nový cenník 12/20): 34 680 €
Základná cena verzie od: 42 140 €
Akciová cena verzie od:  40 640 €

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku