TEST: Mercedes-AMG CLA 45S 4Matic: nadmieru presvedčivé AMG
V minulej generácii kompaktného modelu CLA bola verzia 45 AMG považovaná za vstupnú bránu do rodiny AMG modelov.
Dnes túto úlohu prebrala verzia 35 AMG. 45 je o stupienok vyššie a hneď na úvod píšem, že je to riadny stupienok.
Ak si niekto z fanúšikov športových automobilov doteraz myslel, že rozdiel medzi verziami 35 a 45 AMG je len vo výkone radového štvorvalca, rýchlo ho vyvediem z omylu.
Tu sú zásadné odlišnosti v jazdných vlastnostiach. Pre niekoho nič, čo by stálo za zmienku, no tomu niekomu úplne stačí AMG Line...
Mercedes CLA Shooting Brake bol už od svojho príchodu automobilom výnimočného dizajnu. Jeho úspech zaujal aj iné značky, a tak sa štvordverový šúting brejk s bezrámovými oknami dostal v ostatných rokoch do popredia po mnohých rokoch ignorácie. Niežeby bolo v minulosti veľa štvordverových šúting brejkov, skôr boli kde-tu shooting brake automobily (poľovnícke špeciály luxusných automobilov).
Nová generácia tohto modelu ale pomohla prvej generácii výrazne zostarnúť. Nové CLA posúva naznačené dizajnové smerovanie ďalej a čo je podstatné, vo verziách AMG má aj tvár AMG. Azda nie je náhoda, že sa auto ponáša aj na také esá ako AMG GT 4Door. Lebo je to tak a táto zámena môže vzniknúť pri dvoch situáciách: v spätnom zrkadle a pri letmom pohľade. To úplne stačí, pretože veľká agresívna papuľa, výrazný znak Mercedesu a plynulé línie s veľkými diskami kolies a predĺženým rázvorom vrcholia na pozvoľne klesajúcej úrovni piatych dverí. A čo som to vlastne chcel povedať? Aha... Že to auto vyzerá výborne. Že patrí do inej fajty ako ostatné CLA Shooting Brake hovorí hneď niekoľko vecí. Okrem spomenutej prednej AMG masky a veľkých 21 palcových AMG diskov s červenými strmeňmi bŕzd sú to pochopiteľne dve sady výfukov trčiacich spod vozidla.
Už len tie výfuky a zväčšená celková šírka i dĺžka hovoria jasnou rečou – výkon tohto auta prevyšuje kategóriu nižšej strednej triedy vozidiel.
45 Máte k dispozícii v dvoch verziách. Základná s výkonom 387 koní a s krútiacim momentom 480 Nm a vrcholná s výkonom 421 koní a s krútiacim momentom 500 nm. Testovaný automobil bol vo vrcholnej verzii.
V medzigeneračnom porovnaní, ale aj v porovnaní s verziu 35 existuje masívne množstvo zaznamenateľných úprav. Už len skutočnosť, že radový štvorvalec je posadený „naopak“ ako v prípade modelu 35 a minulej generácie 45 hovorí jasnou rečou – tu sa na posunoch technológie nešetrilo. Auto má špeciálne odlievaný kľukový hriadeľ i kľukovú skriňu, odlišné výfukové ventily, odlišné chladenie (aj vďaka inému prúdeniu vzduchu). Využíva priame i nepriame vstrekovanie paliva v niekoľkých fázach, pričom je riadené lúčom. Zmien je absurdne veľa, no len dokazujú to, čo nedokázali mnohí ďalší. Že dostať litrový výkon na úroveň viac ako 200 koní je vecou pretekárskych technológií. Aktuálne v ponuke Mercedesu nájdete len jeden jediný motor, ktorý dokáže držať krok s testovaným štvorvalcom. Tušíte správne, ide o osemvalec a práve s ním má tento motor spoločné mnohé, vrátane umiestnenia turbodúchadla na horúcej strane.
O dvojliter s obdobným výkonom sa pokúšal roky aj Volkswagen. No keď si to zrátal zistil jednu zásadnú vec: výsledný produkt síce je možný, ale bol by tak drahý, že by si ho nikto nekúpil – aspoň nie pod značkou Volkswagen. A aspoň nie v tom čase.
Podobne veľa zmien možno nájsť aj na strane podvozku a pohonu. Toto nie je auto s pohonom rovnakým, aký má minulá generácia kompaktných verzií s označením 45. Toto je systém inovovaný a dosahuje úplný strop vo svojej kategórii. Isteže je to stále auto s pohonom primárne prednej nápravy, no prerozdelenie krútiaceho momentu je možné nielen medzi nápravami, aj medzi kolesami a to i s možnosťou uprednostňovania zadnej nápravy. Podobne ako to má napríklad Focus RS, či Insignia GSi. Osemstupňová dvojspojková prevodovka s mokrými spojkami dokáže vďaka tomu poslať väčšinu krútiaceho momentu dozadu. To sa prejaví pri odlišných jazdných vlastnostiach. Samozrejme, že sa s autom dá ísť von po predku. Ale v skúsených rukách sa toto nestane a auto krásne jazdí bokom.
Má k tomu pribalený aj kus geneticky zakódovaného šialenstva, aké poskytujú len modely AMG. Tu sú tri písmenká počuť a cítiť viac. Vlastne miestami až necítiť, lebo auto s radosťou vrazí bokom do stĺpu, ak si všetko povypínate a budete machrovať na mieste, na ktoré ste nedorástli.
Pohon je skrátka ďalej aj v prípade porovnania s modelmi 35. Lebo 35 majú mierne upravený systém pohonu minulej generácie 45, no a 45 je už celkom inde. Výsledné chovanie na ceste závisí pochopiteľne najmä na jazdnom režime. Na bežných cestách za premávky som si netrúfol ísť vyššie ako do štandardného športového režimu. Pravda, klapka musela byť otvorená. Nech to auto nielen každý vidí, ale aj počuje.
S odstupom času sa na auto pozerám ako na jeden z vrcholných letných zážitkov. Nemal som tú česť na okruhu, takže vždy mi vzadu v hlave dobre radil tichý hlas a nezatlačil som auto do úzkych. Ale hranu som dosiahol. Spotený, s tepovou frekvenciou škrečka a so smrťou v očiach.
Poďme na chvíľu k číslam. Zrýchlenie zo 60 na 100 prebehlo počas testu za 3,84 sekundy. Z 80 na 120 za 3,74 sekundy. Zrýchlenie zo 60 na 160 za 8,6 sekundy. Priemerná spotreba klesla pod 10 litrov až na konci testu, keď som vyslovene chcel jazdiť úsporne. Dostal som sa na 9,1.
Toto je fenomén. Fenomén, ktorý skutočný svet AMG priváža do nižších sfér, než bol kedy doteraz. Isteže za auto dáte 80-tisíc, ale ďaleko prevyšuje svoju triedu a ďaleko prevyšuje všetko to, čo možno považovať za konkurenciu. Kombinácia enormného dlhotrvajúceho výkonu s brutálnym brzdným výkonom, s obdivuhodnou tuhosťou a istotou za jazdy vysokými rýchlosťami, to sa naozaj dá nájsť jedine za viac peňazí. A jediné auto, ktoré mu z môjho pohľadu dokáže konkurovať je presne z tej sféry. Akurát môže byť ešte nebezpečnejšie ako auto, z ktorého vychádza. No zároveň je ešte radostnejšie ako pôvodný produkt – M2 Competition. Ja som asi ako jeden z mála uprednostňoval po príchode M2 pôvodnú M3. Lebo na ten zážitok sa zabudnúť nedá a M2 ho neprekonala. Avšak 45-ťku s M3 si netrúfnem porovnať. Neviem, či M3 z piedestálu vôbec dokáže zhodiť nová generácia. Ale šancu jej určite dám... Ak ju dostanem ja.
Je toto ostrejšie ako Focus RS? Nie, ale ani "tupšie" práve naopak. Podstatne rafinovanejšie. No dynamika je porovnateľná. Je to o takmer 200 kíl ťažšie a o 60+ koní silnejšie. Ale je to moderný Mercedes-AMG s luxusom s tým spojeným. A len taká malá poznámka. Keď si dnes kúpite AMG CLA 45 Shooting Brake, nielenže budete mať auto, ktoré vyzerá ako AMG GT z viacerých uhlov, zároveň budete mať základ áut, ktoré už o pár rokov budú hrdo niesť fakľu AMG a budú násobne drahšie. Akurát k tomu budú patriť elektromotory a bude to mať krátkodobo absurdne veľký výkon vďaka baterkám. Ale AMG do budúcna nebude jazdiť s V8. Možno z tohto hľadiska lepšie rozumieť tomu, prečo Mercedes tak tlačil vývoj štvorvalcového benzínového motora už dnes. A tuším, že litrový výkon, ktorý ponúka CLA 45 ešte nie je úplný strop.
Na záver už len dve poznámky k autu. Prvá sa dotýka jazdy za bežných dní. Vďaka adaptívnym tlmičom je auto dostatočne komfortné, aby pôsobilo aj v dennodennej prevádzke. Široké rozpätie nastavenia tlmičov je toho hlavným nositeľom. Ale aj dobré odhlučnenie a priestranná kabína. Pohodlne odvezie štvoricu dospelých a s veľkým batožinovým priestorom tú štvoricu vyvezie aj za vzdialenými zážitkami. S tým súvisí aj kvalitné audio, účinná klimatizácia i balík asistenčných systémov.
Prvýkrát som v kompaktnom Mercedese mohol zakúsiť novú „generáciu“ asistentov so všetkým čo k tomu patrí – aj s Lane Assist systémom, ktorý si môžete priplatiť aj v bežnejších kompaktoch značky. A rozhodne to odporúčam. Lebo základný „povinný“ Lane Assist zbiera dáta len z malého počtu senzorov. Ten príplatkový má senzorov viac, má tiež vyšší výpočtový výkon a pracuje vynikajúco. Akoby som sedel vo veľkom Mercedese aj z hľadiska asistentov. Tento kompakt je aj preto „malým“ Mercedesom len rozmermi. S takýmto srdcom, pohonom a s tak brutálnou prevodovkou, vysokou pasívnou i aktívnou bezpečnosťou a vysokou konektivitou ho od väčších áut odlišujú iba dve veci – ak neberiem do úvahy spomínané rozmery. Prvým sú lacnejšie materiály v interiéri. Radiaca páka alias pero nepôsobí hodnotne a takých príkladov je viac. Tu ale teda nič nevŕzgalo. Druhým je koncepcia pohonu, no zdá sa mi, že na tej dnes záleží čoraz menej. Obzvlášť, ak máte auto s motorom otočeným zadkom pred, ako to je v prípade 45-ťky. Záleží teda na tom ako je motor otočený? Nestačí, že otočený je? Toto je už len taký trápny vtip na záver. AMG 45 je fenomén a v prípade CLA Shooting Brake je to platné dvakrát. To auto má všetko. Jediné, čo nezvládne: je terén. 9 z 10 bodov.
|
AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš
Komentáre k článku