2020-12-07 10:30:00
Cupra vs. Cupra na
Cupra vs. Cupra na SlovakiaRingu
Zdroj: Ján Hargaš

Jazda: Cupra vs. Cupra – Na okruhu SUV proti CUV

Zastúpenie španielskej športovej značky umožnilo vyskúšať si dva súčasné modely na okruhu.

 

Konkrétne na SlovakiaRingu. Konkrétne Atecu a Formentor. A bol tam ešte jeden. Volal sa Leon a bol to hot-hatch moderného šatu – s plug-in hybridným pohonom. Ten ale na okruh ísť nemohol. Nie preto, lebo by mu zhorela batéria, alebo podobný typ konšpirácie. Jednoducho nemal okruhovú poistku.

Netreba si ale klamať. Spomedzi trojice aktuálne dostupných modelov je Leon najmenej zaujímavý. Lebo si ho môžete kúpiť len ako PHEV. Kým neprídu aj vrcholové špecifikácie.

Zdroj: Ján Hargaš

Lenže Ateca a Formentor ich už majú a to hneď od začiatku. V prípade Atecy ide o rovných 300 koní, 4Drive a 7DSG prevodovka. Formentor má koní 310, 4Drive a 7DSG.

Zdroj: Ján Hargaš

Dobre, Formentor je kompletne nový model vychádzajúci z Leona. Má tuhšiu konštrukciu, nižšiu karosériu. Môže si dovoliť mäkšie základné nastavenie tlmičov. V prudkých oblúkoch vie lepšie preniesť hmotnosť, je dlhšie neutrálny a tak má aj mierne vyššiu rýchlosť na výjazde.

Ateca je vyššia a konštrukčne o trošku staršia. Má preto tvrdšie nastavenie podvozku. Vďaka tomu sa v zákrute o niečo menej nakloní v prvom momente, no potom sa s fyzikou viac natrápi. Na rovinke ale medzi jedným a druhým nie je rozdiel. Desať koní a pár kíl v prospech Formentora prakticky necítiť a šikovnejší vodič miernu nevýhodu Atecy dobehne lepšou jazdou.

Zdroj: Ján Hargaš

Veľkou výhodou Atecy bol výfuk od Akrapoviča. Vďaka nemu je jazdný zážitok na okruhu ešte lepší ako v prípade Formentora. Silnejší zvuk motora je zároveň lepším komunikačným prostriedkom. Lepšie počujete čo robí motor a viete tak reagovať skôr. Nový soft DSG-čka pracuje dobre, ale manuálne radenie je žiaduce a automatika vyhovie len do momentu, kým si človek okruh dobre nezapamätá. Alebo do momentu, kým človeku dovolia drať gumy adekvátnym tempom.

Lebo ja som mal v zákrutách dovolených tak 70% mojej vlastnej miery strachu a možností. Viac sa nedalo. Gumy museli vydržať ďalší program auta. A boli to zimáky, takže si viete predstaviť...

Zdroj: Ján Hargaš

Aj bez prílišného tlačenia na pílu sa dá jazdiť naozaj rýchlo. Moja znalosť Ringu po zhruba dvojročnej absencii na okruhu už nebola vôbec dobrá. Problém som mal najmä s horizontmi. Ale nato som mal po ruke inštruktora, ktorý vedel odpovedať na otázky. Ak by som mohol v poslednej kombinácii pridať viac, na konci rovinky by tam bolo výrazne nad 200. Teraz ale s obomi autami tesných 200. Brzdy brzdia krásne a pri značke 150 je brzda z 200 do prvej pravej úplne zbytočná. Komfortne s tromi štvrtinami účinku krátko pred 100.

Zdroj: Ján Hargaš

Čo to znamená? Že autá idú krásne. Mať tak zopár nádrží a zopár sád gúm len pre seba, bol by to očarujúci studený deň.

Verdikt? Ateca. A úplne bez váhania. Ako som písal. Desať koní a pár kilogramov je mi úplne ukradnutých. Tvrdší podvozok je komunikatívnejší, rovnako ako motor vďaka Akrapovičovi.

Nebudem klamať, z Formentora už na druhom okruhu cítim jedno jediné: Že 310 koní nie je finále. Že je auto dimenzované na viac. Toto je ešte taká "soft" verzia. Či už Akrapoviča dostane aj 2,0 TSI, alebo až 2,5 TFSI, táto špecifikácia znesie vlastnoručný tuning motora prakticky bez úpravy podvozku.

Zdroj: Ján Hargaš


AUTOR: © Zoznam/jh

Komentáre k článku