22.11.2020

TEST: SEAT Ateca 1,5 TSI DSG – Po facelifte chce byť navždy mladá

Tak to majú aj ľudia. Síce majú v občianskom starší zápis o narodení, časom chcú byť navždy mladý.

A SEAT Ateca je z podobného cesta. Koniec koncov všetkých nás niečo spája. Uhlík? Matka Zem?

No vidíte. Je toho viac, čo nás spája s automobilmi.

Ateca je spolu s ďalšími autami značky SEAT k dispozícii v akcii Forever Young. Platí do 30.11 a v prípade Atecy je bonus na úrovni 2300 eur pri výbavách Style a Xperience. Istotne náhodou je testovaná Ateca vo výbave Xperience.

Medzi Style a Xperience je viacero rozdielov vrátane ceny. S benzínovým turbomotorom 1,5 TSI štartuje Ateca s výbavou Style na úrovni 23 970 eur. S výbavou Xperience je to na úrovni 25 610 eur. Testovaná verzia mala okrem motora 1,5 TSI ešte aj automatickú prevodovku DSG. Style je za 26 080 eur. Xperience za 27 690 eur.

Zaujímavé je, že Ateca po facelifte naďalej disponuje pôvodnou verziou motora 1,5 TSI DSG bez systému mHEV. Dostanete 150 koní s automatom bez hybridu, ktorý možno nájsť v modeloch, akým je Leon, či Leon Sportstourer.

To azda niekoho sklame, niekto zas bude potešený. Z môjho pohľadu? Na jednu stranu fajn: pocit z menšieho počtu súčiastok. Na druhú stranu: je to škoda, lebo nové asistenčné systémy si s mHEV naozaj rozumejú a pohodlie pri jazde posúvajú na inú úroveň. Ale aspoň sa nemusíte trápiť premenlivou reakciou na stlačenie plynového pedálu. V Atece. Lebo nepotrebuje rekuperovať. Brzdí motorom a brzdami.

150 koní a DSG je pre Atecu zlatou strednou cestou. Väčšina zákazníkov trojvalec obíde a práve 1,5 TSI má silu zaujať. 150 koní je dosť. Auto s nimi ponúka peknú dynamiku a keď si DSG vycvičíte na svoj obraz, budete spokojní.

V cenníku je už aj moja najobľúbenejšia verzia Atecy. Verzia s motorom 2,0 TSI 190 k s DSG a 4Drive. Vo výbave Xperience ju s aktuálnym bonusom máte za 29 260 eur. Ja by som radšej FR, ale tak dobre, aj Xperience je fajn.

I keď mi príde ako najvyššia výbava pre zákazníkov s dávnejším dátumom narodenia. Veď asi preto Forever Young, no nie?

Ale žartíky bokom. Čo sa zmenilo po facelifte?

Keď si auto obzerám, príde mi, že lepšie pracuje s vlastnými proporciami. Dizajnové zmeny sú prakticky nepozorovateľné, všimnete si ich jedine pri priamom porovnaní. Ale že Ateca vyzerá robustnejšie, to si všimnete hneď.

Stále rovnako dobré auto. Ateca je SUV. Žiaden crossover. SUV. Zachovať vyrovnané proporcie pri aute typu A-SUV (najmenšie SUV) je ťažké. Facelift tomu ale pomáha.

I keď je Ateca stále hrčou na štyroch kolesách, má u mňa výrazné sympatie a ani hrčovitosť mi nevadí. Najmä preto, lebo jej proporcie umožňujú plnohodnotné využívanie pre jednotlivca, pre rodinu, na ceste i na nespevnených povrchoch (svetlosť cca 176 mm 4x2).

Vonkajšie proporcie sú dôkazom priestrannej kabíny s veľkým kufrom. Zaujímavé je, ako dobre to auto jazdí, aj keď je vzhľadom k celkovej dĺžke naozaj vysoké. A nejde len o správanie sa v kritických situáciách, kde si pekne kľakne a zasiahne stabilizáciou. Nie, ide o prejazdy zákrut, ktoré zvláda podstatne lepšie než sa sprvoti za volantom zdá.

Verzia 1,5 TSI DSG je naozaj ideálnym kompromisom medzi všetkými atribútmi s výnimkou pohonu všetkých kolies. Lebo ten ponúknu až väčšie agregáty.

Táto motorizácia dodá peknú spotrebu pri prekvapivej dynamike. Zo 60 na 100 km/h zrýchli za 6,28 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 6,83 sekundy. Tieto čísla sú ešte zaujímavejšie, keď ich dám do kontrastu s verziou 1,5 TSI DSG mHEV. Rovnaký výkon rovnakého motora akurát v nižšom no porovnateľne ťažkom aute. Malo by to byť rovnaké, alebo lepšie, veď má ešte aj pomoc elektromotora, no nie? 60 na 100 km/h za 6,13. Z 80 na 120 km/h ale za 7,41 sekundy. Dôvod? MHEV tu nie je na to, aby bol primárne dynamický, ale ekologický. Odlišnosti v chovaní sa techniky sa však nájdu nielen medzi verziami motorizácie, ale medzi aplikáciami. Čo značka koncernu, to odlišné nastavenie, čo auto koncernu, to odlišné správanie. A nehovoriac o odlišnostiach v čase (postupný vývoj/zmeny). Ak ste si doteraz mysleli, že „je to to isté,“ nemohli ste sa viac mýliť.

Priemerná spotreba bola počas testu 7,2 litra benzínu. Išlo o spotrebu zodpovedajúcu nájazdu 50% diaľnic, 40% okresných ciest a 10% tvorili mestské presuny. Na okresných cestách s pokojným vodičom spotreba klesne až ku 6,5 litra. Na diaľnici je to za 7,5. V meste aj viac. Keď som šetril palivo, priemer klesol pod 7 litrov. Všetko teda závisí od vodiča, no s autom sa dá jazdiť aj pod 7 litrov. Väčšina užívateľov bude mať o trošku viac. Najmä, ak si miestami užijú dynamiku a úspornou jazdou sa nebudú trápiť.

Ateca je priestranné vozidlo s dostatočne veľkým kufrom. Pohodlne odvezie štvoricu dospelých. Piaty člen posádky sa na strednom sedadle bude tlačiť. Opäť som to vyriešil poprehazdovaním detských sedačiek. Starší šiel na predné sedadlo a babka s manželkou sa potlačili vzadu. Na dovolenkové presuny to ale určite nie je a auto treba brať tak, ako všetky ostatné päťmiestne SUV v tejto triede – ako autá 4+1. Kufor je pri verzii bez pohonu všetkých kolies naozaj veľký.

Za volantom sa sedí dobre, auto poteší vyváženými jazdnými vlastnosťami. Audio hrá dobre, nový infotainment Atece svedčí. Ešte viac nový adaptívny tempomat a nový volant, ktorý namiesto mikropohybov sleduje dotyk rúk na volante. Keď sa spojí s menej agresívnym (starším) Lane Assistom, je to vyslovene radosť a ani taký frfloš ako ja, ho nepotrebuje takmer nikdy vypnúť.

Najlepším asistenčným systémom okrem núdzového brzdenia sú však SEAT High Full LED svetlá. Ak nič iné, svetlá by som si kúpil. Sú skvelé a ďaleko predbiehajú segment auta. Netrápia sa s natáčaním, ani s Matrix funkciou. Jednoducho svietia a svietia parádne. Presne. Výborne osvetľujú obe krajnice a diaľkové svetlá sú ako z luxusného auta.

Podvozok je dobre nastavený. S autom sa dá prechádzať zákrutami ostrejšie, no pritom nie je tvrdý. Pochopiteľne je tvrdšia zadná náprava. Je tam vlečka s nosníkom a tá je citlivá obzvlášť na väčšie diery, či spomaľovače. Zadný pasažieri sa sťažovali na vyššiu tvrdosť a vyšší hluk. Nuž, tu sa faceliftom nezmenilo nič. Je to priemer.

Ateca ale priemer nie je. Je to výborné auto, ktoré z rovnakého materiálu ťaží viac ako Karoq aj v základných výbavách. Xperience a FR nehovoriac. Bucľaté kompaktné SUV s peknou spotrebou a obdivuhodnou dynamikou. Za slušné peniaze slušné auto. S výbornými svetlami a najnovšími technológiami vrátane infotainmentu. 7,5 z 10 bez mihnutia oka.

Technické údaje

Model: SEAT Ateca 1,5 TSI Xperience DSG
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1395
Prevodovka: 7  stupňová DSG
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  110/5000-6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 250/1500-3500
Maximálna rýchlosť (km/h): 201
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,5
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 6,4-7,3
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4363/1841/1601
Rázvor náprav (mm): 2638
Objem batožinového priestoru (l): 510
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1502
Užitočná hmotnosť (kg): 548
Rozmer pneumatík: 215/50 R18
Základná cenníková cena modelu: 19 990 €
Základná cena verzie: 27 690 €
Cena so zľavou Forever Young: 25 390 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku