04.11.2020

TEST: SEAT Leon Sportstourer – 130 koní a manuál je výborná voľba

Rodinné kombi. A keď rodinné, tak s najpopulárnejšou motorizáciou na Slovensku.

Tak som si vybral. Namiesto eTSI DSG som na test kombi verzie získal automobil s motorom 1,5 TSI s výkonom 96 kW a s manuálnou prevodovkou. K tomu bola rozumne postavená výbava Xcellence. Pravdou je, že autu by stačila výbava Style a Premium Pack, ktorý je zdarma.

Lebo v takom prípade sa aj s množstvom doplnkov dostávate na úroveň cca 21-tisíc eur. A to je naozaj príjemná cenovka pre takto praktické, veľké a navyše aj pekné a bohato vybavené kombi.

Po teste Sportstourera ale zostáva v platnosti to, čo som písal o hatchbacku. Lebo hatchback bude stačiť aj rodine. Kombi má kufor obrovský, to je pravda, ale hatchback sa tiež nestratí a ponuka priestoru na zadných sedadlách je porovnateľná. Ide tak len o litre a dizajn. A niekomu môže vizáž kombi pasovať ešte viac. Napríklad mne.

Testovaný automobil si obliekol základnú červenú farbu. HB (hatchback) mal najdrahšiu a zároveň metalízovú červenú Desire Red. Je hlbšia, no obe sú kvalitné a aj ne-metalízová červená je odolná a pevná. Sú metalízy a nie je ich málo, ktoré sú o polovicu mäkšie. Mne osobne vyhovuje aj odtieň. Hodí sa k autu a je skvelé, že naozaj slušná svieža farba je základom. Akoby automobilky z ničoho nič pochopili to, čo novinári už roky opakujú. Že základné farby nemusia byť hnusné a nevýrazné. Pochopil to Peugeot a svoju 208-čku odel do základnej žltej, pochopil to SEAT a dal nám charakternú červenú.

Leon už kúpite aj s výkonnejšou verziou 1,5 TSI v kombinácii s manuálnou prevodovkou. 1,5 TSI 110 kW bude s manuálom nespochybniteľne pocitovo dynamickejšia ako verzia eTSI. Dynamiku eTSI DSG totiž dobieha aj 96 kW verzia s manuálom. A s manuálnou prevodovkou v novom Leone sa ešte aj veľmi dobre pracuje. Je presná, má dobrú kulisu a aj v kolónach je možné zachovávať plynulú jazdu ľahšie ako pri autách so starším dátumom výroby.

eTSI DSG pritom vôbec nie je pomalé auto. Pružnosť má solídnu. Je to ale luxus. Luxus, ktorý väčšina Slovákov obíde a bude skôr riešiť manuál. Ak pravda nepôjde o auto do flotily. Tam budú počty iné. Popularita automatov stále stúpa, to vraví aj SEAT. No na Slovensku je to jasné - Manuel.

Takže ktoré TSI? Do mesta stačí aj 1,0. Vážne.

Malý nájazd kilometrov, najčastejšie trasy skôr v meste a blízkom okolí? 1,0 TSI bohato stačí. Univerzálna a najobľúbenejšia 1,5 TSI sa vo svojich dvoch výkonnostných variantách rieši viac než len vyšším tlakom turbodúchadla pri druhej verzii. Iný je napríklad aj kompresný pomer, režim spaľovania, turbo. 96 kW motor je orientovaný skôr na spotrebu, 110 kW na výkon.

Priemerná spotreba po odjazdení 800 kilometrov s testovaným autom bola 6,0 litra. To je o 1,2 litra menej než mal eTSI DSG. Išlo o tie isté trasy, podobný nájazd. Dokonca kombi odjazdilo viac kilometrov po diaľnici, kde je spotreba prirodzene vyššia.

Pružnosť kombi s 96 kW bola príjemným prekvapením. Pri tomto motore môže človek nadobudnúť pocit, že mu dlhšie trvá, kým naberie dych, kým zaberie turbo. Skôr je to o tom, že si veľmi dôkladne stráži spotrebu. Všetko je len vecou správneho radenia. Dôkazom sú namerané pružnosti.

Zo 60 na 100 km/h zrýchli na 3. stupni za 7,58 sekundy. Poviete si nič-moc. A máte pravdu. Priemer.

Zo 60 na 100 km/h ale pri radení z 2 na 3. stupeň zrýchli za 6,65 sekundy. To je len o pol sekundy horšie ako eTSI DSG.

Z 80 na 120 km/h zrýchli kombi na 4. stupni za 10,88 sekundy. To je horšie ako priemer. Ale na 3. stupni zrýchli za 7,96 sekundy. To je zas len o pol sekundy horšie ako v prípade eTSI DSG.

Isteže je ťažké porovnávať pružnosti manuálu a automatu. Lebo pri automate daný čas odzrkadľuje aj reakciu na stlačenie plynového pedálu – podradenie. Pri manuálnom radení si do vhodného prevodu zaradíte sami. Kým teda eTSI DSG dodá nadpriemernú dynamiku hocikomu, pri 96 kW je len pre tých, ktorí sa naučili/naučia správne radiť pre dynamické jazdenie.

Verzia s výkonom 110 kW bez automatickej prevodovky tak môže byť braná aj ako kompromis. Bude ťahať aj na vyššom prevode, no nebude to také pohodlné ako mild-hybrid. Čo teda vlastne dokáže eTSI DSG? Zvládne aj nižšiu spotrebu ako 7,2. Veď to bola len moja spotreba, nie normovaná. Ide o jazdnú dynamiku a profil kilometrov. Jej úlohou je skôr poskytnúť komfort automatu, ktorý navyše spája s pokročilými asistenčnými funkciami, o ktorých som sa rozpisoval v teste krátkeho Leona.

Takže preto je pre mňa pri Leone najlepšou voľbou 1,5 TSI 96 kW MT, Style.  Hatchback som si aj s doplnkami a väčšími kolesami nakonfiguroval za 21 500,-. Druhé za 21 600,- s rovnakou výbavou. Ako je to možné? Pretože pri tejto motorizácii je medzi kombi a hatchbackom cenový rozdiel len 250 eur. Načo ja vlastne píšem o hatchbacku a o tom, že je praktický? Kašlite naň, berte kombi. Už len z princípu (to sa oplatí).

Dnes je už ponuka bohatšia ako v čase písania testu, takže vyberať si okrem eTSI DSG a TSI MT 96 kW môžete aj TSI 110 kW MT. To je zasa iný motor ako tie dva testované. Nie je to mild-hybrid, nie je to ani millerov cyklus a nemá ani nastaviteľnú geometriu lopatiek turba. Je to priamovstrek s vyšším plniacim tlakom, jednoduchým turbom a celkovo menším množstvom použitých technológií. Zdá sa zaujímavý práve pre toto hľadisko. Moja skúsenosť je, že je aj potešujúco dynamický a s manuálnou prevodovkou obzvlášť. V Leone ho nameraný nemám. Cenový rozdiel 1200 eur (Style 96 kW MT 20240,- a Style 110 kW MT 21 520 eur) sa vám nikdy nevráti. Menší motor je jednoducho úspornejší, i keď vodič dokáže ovplyvniť mnohé.

SEAT Leon je vo výbave Style s benzínovým motorom 1,5 TSI výbornou voľbou bez ohľadu na to, či ide o hatchback, kombi a či ide o silnejšiu, slabšiu, či mild-hybridnú verziu. Ja by som si vyberal medzi manuálnymi verziami. Neviem sa však rozhodnúť či kombi, alebo hatchback. Jasné, kombi sa oplatí viac, ale hatchback je veľký a pritom mne dizajnovo šmakuje viac. Asi by ale aj tak vyhralo kombi – presne pre minimálny cenový rozdiel a praktickejší kufor.

A práve cena je jednou z najsilnejších zbraní nového Leona. Dostanete výborne vyzerajúce i nadpriemerne jazdiace auto s dostatkom vnútorného priestoru. Auto má už vo výbave Style väčšinu významných prvkov, môžete si doplniť mnohé ďalšie a pritom cenou neprekročíte 25-tisíc. Ja by som šiel určite po Full LED svetlách, 17-palcových diskoch, konektivite CarPlay a pravdepodobne by som nepohrdol ani balíkom asistenčných systémov s adaptívnym tempomatom. Adaptívny tempomat je v novom Leone už natoľko rozumný, že je naozaj príjemné s ním jazdiť. Obzvlášť na dlhých diaľničných trasách je to vyslovene odbremeňujúce.

Leon Sportstourer mal v porovnaní s testovaným hatchbackom jednu zásadnú odlišnosť. Odlišnosť, ktorú ešte nenájdete ani v jednom z najväčších (bratských) konkurenčných ponúk - v Octavii. Auto už má kapacitný volant. Kapacitný volant už majú všetky Leony vyrobené od konca augusta. Rozdiel je v tom ako veľmi vie byť otravný systém Lane Assist. Pokiaľ ste nový systém udržiavania v pruhoch jazdili bez kapacitného volantu - napríklad v Octavii, budete mať silné nutkanie vypnúť ho na väčšine slovenských okresných ciest. Lebo príliš zasahuje do riadenia a príliš píska. S kapacitným volantom je to podstatne lepšie. Reakcie sú jemnejšie, menej časte a k pískaniu prichádza neskôr, respektíve vôbec. Pískanie v zmysle hlášky: prevezmite riadenie. Napriek tomu sa nájdu okresky kde sa naučíte vypínať Lane Assist. Lebo nemecký systém nikdy nepochopí ako sa môže šírka vozovky neustále meniť...

S Leonom som sa spolu s rodinou vydal na cesty po Slovensku. Odjazdil som stovky kilometrov a ani raz som nemal pocit, že mi chýba výkon, či priestor. Auto na Goodyearoch krásne drží, je tiché, podvozok je pohodlný. Riadenie je relatívne presné, auto vám rýchlo odkryje karty a povie čo si môžete dovoliť. Pôsobí nesmierne robustne, tuho a pritom je to veľký elegán. Podobné je to aj na palube. Zaujímavá je táto kombinácia sivej s hnedou.

Ak teda zrátam cenu, protihodnotu, jazdné vlastnosti, výbavu a širokú ponuku verzií, Leon patrí na vrchol kombi modelov v nižšej strednej triede. 8,5 z 10.

PS: Ak aj vám bije do očí vyosená prevozná značka, nie ste sami. Vidím to aj ja. Videli to tiež mnohí ďalší vodiči, ktorí na mňa počas ciest s Leonom blikali, ba ma dokonca zastavovali. Vyzerá, že už-už padne, však? Keď si ale všimnete čierny mnohouholník nad spodnou perou vozidla, uvidíte dôvod vyosenia. Ak by značka nebola takto, asistenčné systémy by mali problém fungovať.

 

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku