18.11.2020

Ford Kuga HEV - klasický hybrid je najnovším vyzývateľom Toyoty RAV4. Ponúkne aj 4x4

Ford dnes ukázal svoj najočakávanejší prírastok do rodiny elektrifikovaných vozidiel. Ford Kuga HEV.

Zhruba pred šestnástimi rokmi Toyota a Ford oznámili spoluprácu. V tom čase si Ford doslova licencoval časť hybridnej technológie od Toyoty. V priebehu rokov uviedol viacero modelov s hybridnou technológiou vyvíjanou na základe spolupráce s Toyotou. V roku 2013 však Ford a Toyota svoju kooperáciu ukončili a každá značka sa vydala vlastnou cestou. Ford si odvtedy vyvíja hybridy sám bez pomoci Toyoty. Roky skúseností s hybridmi Toyoty a Fordu dokazujú, že ide o zatiaľ najspoľahlivejšie a zároveň najefektívnejšie hybridné riešenie. 

Napriek rozchodu dvoch koncernov majú hybridné autá značky Ford a Toyota mnoho spoločného. Konkrétne v prípade HEV a PHEV vozidiel.

Po mild-hybridných verziách a po plug-in hybridnej Kuge nasleduje aj klasický hybrid zvaný HEV - Hybrid Electric Vehicle, respektíve FHEV - Full Hybrid Electric Vehicle ako svoj nový prírastok volá Ford. 

Najzaujímavejšie na Kuge FHEV (HEV) je, že auto ponúka o 30% vyšší dojazd ako plug-in hybrid. Má totiž až 54 litrovú nádrž. Vďaka účinnej hybridnej technológii pritom auto jazdí v priemere za 5,4 litra benzínu na 100 km (WLTP). Vďačí za to šikovnej spolupráci s elektromotorom prostredníctvom eCVT prevodovky. 

Kuga má pritom len 1,1 kWh batériu. To stačí na niekoľko stoviek metrov v čisto elektrickom režime, no najmä je to dosť, aby auto mohlo ukladať prebytočnú energiu pri brzdení, respektíve aby mohol elektromotor pomáhať spaľováku v momentoch, keď je to efektívne. 

Systém spolupráce je veľmi podobný tomu, ktorý predvádzajú hybridy od Toyoty. To znamená schopnosť jazdy len na spaľovací motor, len na elektrický motor alebo spoločne a to úplne plynulo bez trhania typického pre preraďovanie. Nejde pritom o elektrifikovanú CVT prevodovku, ale o planétovú prevodovku spojenú s diferenciálom a dvomi motormi súkolesím. Celý zázrak je ovládaný vyspelou elektronikou pre čo najefektívnejšiu jazdu. 

Podkapotou má Kuga FHEV rovnaký 2,5 litrový štvorvalec jazdiaci v Atkinsonovom cykle (rovnako ako RAV4). Spojený je s elektromotorom, pričom Ford tvrdí, že sa im pri vývoji podarilo vyhnúť vysávačovému efektu jazdy na vysoké otáčky a prevodovka dokáže simulovať radenie klasického automatu. 

Podstatná užívateľská odlišnosť je v maximálnom výkone sústavy. Kuga ponúka maximálne 141 kW (190 k). S rovnakým maximálnym výkonom však prvýkrát pri elektrifikovanej Kuge možno zakúpiť aj pohon všetkých kolies. Kým ale Toyota využíva samostatný elektromotor integrovaný do zadného diferenciálu, Kuga má klasický pohon všetkých kolies. Ide však o jeho najnovšiu verziu, ktorá pri väčšine jazdných situácií necháva mechaniku odpočívať a pripája zadok len v prípade straty priľnavosti. Zároveň ale dokáže posunúť na zadné kolesá 100% celkového systémového krútiaceho momentu. Pripájanie zadných kolies prebieha v milisekundách a tak sa zdá, že výhodou oproti RAV4 je najmä možnosť poslať viac krútiaceho momentu dozadu v akýchkoľvek podmienkach. Aj preto som zvedavý na prípadný redakčný test. 

Rozdiel medzi čisto benzínovou, či naftovou Kugou a Kugou FHEV je minimálny, ak ide o poskytnutý priestor. Batérie sú umiestnené medzi zadnými sedadlami a kufrom. Zatiaľ nepoznám detaily, no vo videu Kuga FHEV jazdí aj s prívesom. Koľko ale hybrid utiahne ešte nie je jasné. 

Zaujíma ma aj cenník, pretože vzhľadom na vyššie uvedené by sa cena predovšetkým 2WD verzie mala dostať pod respektíve aspoň na cenu RAV4 HEV. RAV4 HEV aktuálne štartuje pod úrovňou 30-tisíc eur. 

*Aktuálne je cena Kugy o 3000 eur vyššia ako cena výkonnejšej RAV4 s rovnakým pohonom a hybridom. Kuga má vyššiu výbavu, ale nie o toľko... Hmmm 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Ford

Komentáre k článku