2020-08-21 12:00:00

TEST: SEAT Leon 1,5 eTSI – španielsky poklad

SEAT priviezol na Slovensko už sériové verzie modelu Leon. Jeden som dostal do rúk.

Aký Leon chceš? Červený, alebo červený? Približne takto znela otázka pred hromadnou výpožičkou vozidiel SEAT Leon. Niežeby SEAT neponúkal iné farby, no pravdou je, že inú farbu by som asi ani nechcel. Testovaný model mal oblečený príplatkový odtieň červenej farby a vyzerá presne tak, ako by Leon mal.

Zdroj: Ján Hargaš

Je to Španiel. Ale nemeckých rodičov

SEAT Leon bol v tretej generácii skutočne výborné auto. Predával sa osem rokov a mnohí z nás by ho v ponuke privítali aj naďalej. Podobne ako to svojho času robil napríklad Opel, že pri výbehovom aute už ponúkal aj úplne nové auto. Lenže to by si asi SEAT musel menej veriť. A faktom je, že sebadôvera je pri novom Leone štvrtej generácie oprávnená. Španieli to vychytali. Urobili z neho priestranný hatchback s veľkým kufrom. Auto je nabité technológiami, je priestrannejšie ako Golf a jazdí lepšie ako Scala i Octavia. Ako jazdí Golf neviem. Ešte som ho nemal v rukách. 

Zdroj: Ján Hargaš

Je to krásne auto, ktoré má charakter a technológie o akých sa mnohým výrobcom len sníva. A za to všetko obetoval len pár doplnkov, ktoré aj tak nepotrebuje. Napríklad Matrix LED svetlá. Namiesto nich má doplnkové Full LED svetlá s intenzitou až 900 lm. Tie svetlá robia z noci deň, pritom neoslňujú. Teda oslňujú len v prípade, že máte aktivované automatické svietenie. Lebo Leon presne vie v akej vzdialenosti je auto oproti vám a pokojne svieti diaľkovými, až kým sa nepriblíži. Lenže toto na Slovensku nepovažujeme za prívetivé, najmä ak väčšina vodičov jazdí so svetlami typu Full Kahanec, či Matrix Lampáš, ktorých lúče svietia zásadne inam, než je to žiaduce.  A preto veľkú časť vodičov poriadne svetlá pália v očiach, aj keď ste kilometre pred nimi. Následne blikajú, svietia a dozaista i hromžia, no to v tme nepočuť. 

Takže vypnem automatické diaľkové a regulujem si ich sám. A keď už som pri vypínaní. Prvé dva dni som Leon preklínal. Asistent jazdy v pruhoch vyslovene nezvláda naše regionálne cesty. Nechápe ako sa môže krajnica na rovnom a novom úseku vlniť ako cyklista po opici. Nechápe rozbité krajnice a ani úzke cesty. Teda nechápe naše regionálne úseky ciest a v jednom kuse myká s volantom, pípa až kričí. Myslel som si, že tento láskavý asistent možno vypínať jedine cez menu infotainmentu, ale potom som zistil, že ho vypnem dvomi klikmi na volante. Jeden klik ľavým palcom, druhý pravým palcom. A vybavené. A tak sa regionálne cesty stali radosťou rovnako ako iné. Každopádne nie je vypínanie Lane Assistu žiaduce, veď načo tam je, keď ho musíte vypínať na okreskách? Nuž, všetko sa zmení, keď si Leon osvojí kapacitný volant. Lebo presne naň je nový Lane Assist stavaný a bez neho sa na úzkych kľukatých cestách vyslovene trápi a zmätkuje. A kapacitný volant dostanú všetky nové Leony od augusta. Očakávam markantné zlepšenie a teším sa na test s novým volantom (sníma držanie volantu, nie mikropohyby s volantom). V meste a na diaľnici ale Lane Assist funguje už so súčasným volantom dobre. Keď ho vypnete, na prístrojovom štíte sa objaví výstražný trojuholník. 

Zdroj: jh

Asistenčné systémy sú silnou stránkou vozidla a možno ich dokupovať vo väčšom množstve balíkov. Vzhľadom na množstvo situácií, ktoré musí vodič za volantom dennodenne zvládať a vzhľadom na uponáhľanú dobu a kvantum vecí uberajúcich vodičovi pozornosť, sú už prakticky nevyhnutnosťou. Leon ponúkne aj adaptívny tempomat s funkciou stop and go a mnohým ďalším. Tie najdôležitejšie sú ale nepochybne varovanie a aktívne brzdenie pred hroziacou kolíziou a sledovanie mŕtvych uhlov. V Leone funguje toto sledovanie prostredníctvom ambientného osvetlenia (výbavové prvky sú navzájom spojené v balíku Premium Pack za 2400-2600 eur) a slúži naozaj efektívne. Slúži aj v prípade, keď sa vodič alebo spolujazdec rozhodnú otvoriť dvere a hrozí kolízia.

Zdroj: Ján Hargaš

Testovaný automobil bol vo verzii s automatickou prevodovkou DSG spojenou s benzínovým štvorvalcom 1,5 TSI. DSG je a aj vždy bude spojené odteraz s mild-hybridným systémom. Označenie motorizácie je eTSI. Je mi jasné, že veľká časť zákazníkov sa rozhodne pre slabšiu verziu s manuálom, no tým, ktorí pokukujú po automatickej prevodovke môžem povedať jedno – dostanete sa do inej ligy. Lebo eTSI DSG je tandem, ktorý funguje tak ako najpokročilejšie mild hybridné systémy, ktoré ponúkajú také automobilky ako Audi, BMW, či Mercedes.

Jednak disponuje intenzívnou rekuperáciou, navyše ju dokáže používať vtedy, keď je to žiaduce. Nemusíte mať zapnutú navigáciu, stačí sňať nohu z plynového pedála a systém vašu rýchlosť prispôsobí veciam, ktoré vás čakajú. O vašej úlohe – zložiť nohu z plynu vás informuje prostredníctvom digitálneho prístrojového štítu. A kedy to robí? Pred znížením maximálnej povolenej rýchlosti na základe sledovania dopravných značiek a podkladov navigácie, robí to pred vpreduidúcim pomalším vozidlom.

Zdroj: jh

Jednoducho pred nutnosťou spomalenia spomalí automaticky prostredníctvom rekuperácie a efektívne tak využije situáciu presne tak, aby vám odľahčil a zároveň znížil riziko nehody, či pokuty pre porušenie predpisov. Systém adaptívneho tempomatu má aj tzv. prediktívnu funkciu. To znamená, že ak je zapnutý a nasleduje zákruta, zníži rýchlosť pre pohodlný prejazd zákrutou. Isteže má svoje muchy a platí to pre celý koncern. Keď som ho aktivoval na D2, v úrovni križovatky D4 a pri jazde v pravom pruhu začal spomaľovať akoby som schádzal z diaľnice. Prebral nižšiu rýchlosť a intenzívne brzdil. Aj keď som šiel ďalej po diaľnici.

Zdroj: Ján Hargaš

Naopak, keď som z diaľnice schádzal na výjazde Zohor, rýchlosť prudkej zákrute neprispôsobil a pokojne by ma nechal prejsť zákrutou v 140 km/h. Technológia je skrátka na začiatku a nemožno sa na ňu spoliehať. A to platí aj o funkcii dobrzďovania pred spomalením. Nemôžete vchádzať do zákruty s pocitom, že auto urobí všetko za vás. V posledných metroch pred zákrutou napríklad už nerekuperuje a logicky očakáva vaše brzdenie. Ak sa teda bavíme o blbuvzdornosti asistenčných systémov, nemožno výrobcom gratuľovať. Na druhú stranu, blbuvzdorné by malo byť samotné vodičské oprávnenie a schopnosť nadobudnúť financie na kúpu nového automobilu.

Zdroj: jh

Dynamika jazdy nového Leona s eTSI je vysoká. DSG počas testu radilo hladko a nezmätkovalo. Práve naopak, pôsobilo rafinovanejšie, než kedy doteraz. Nerobili mu problémy ani jazdy v kolóne, ani rýchlejšie kilometre na okreskách. Stále pritom platí, že pri DSG je pomerne veľký priestor pre ručné radenie, takže malé plastové pádielka pod volantom človek využije. A keď sa na ne naučí, predbiehanie bude jednoduchšie.

Leon s výkonom 110 kW plní úlohu adekvátne silného zvezenia. Pružnosť je i bez manuálneho podradenia dostatočná na predbiehanie aj na kratších voľných úsekoch. Pretekár to teda nie je, ale väčšinu užívateľov pružnosťou uspokojí. Zo 60 na 100 dokáže zrýchliť za 6,13 sekundy. Z 80 na 120 km/h je to za 7,41 sekundy.

Zdroj: Ján Hargaš

Môj štandardný testovací okruh má 50% kilometrov na diaľnici, 40% tvoria okresné cesty a zhruba 10% je mesto (nie obchvat). Pri takomto rozložení pravidelných trás auto jazdilo za 7,2 litra, a to aj s vyššie uvedeným. Neobmedzoval som sa, jazdu som si užíval a vzhľadom na nastavenie auta bola prirodzene mierne dynamickejšia než napr. s SUV. Auto jazdí naozaj dobre. Pekne sedí v zákrutách, zvládne ich aj pod plynom bez náznaku nedotáčavosti. Keď už veľmi tlačíte na pílu, obmedzenia podvozka odhalíte, ale veď to ste chceli, no nie? Podstatné je, že auto sa v limitných situáciách správa predvídateľne, netrpí veľkými odskokmi zadnej nápravy a kolesá dôkladne kopírujú vozovku. Istotne za to môže aj tvrdšie naladenie spojené s výbavou FR.

Pravdupovediac, Leon by som v inej výbave asi ani nechcel. Ak ide o rozpočtovú zodpovednosť, auto poslúži aj vo výbave Style, no v takom prípade si vystačí so slabším motorom a manuálnou prevodovkou. Práve FR robí z Leona tú pravú španielsku paellu.

Týždeň s Leonom bol príjemný. Narozdiel od predprodukčných prototypov, ktoré sme mohli skúšať počas minulých mesiacov, tu infotainment fungoval spoľahlivo a bez chýb.

Najprv na človeka pôsobí príliš farebne a nezrozumiteľne, no po prekonaní bariéry spôsobenej prechodom na niečo nové, zistíte, že to majú Španieli dobre urobené. Isteže človeku chýbajú dedikované tlačidlá, ale vďaka „plávajúcemu“ displeju je možné displej uchopiť a pracovať s ním palcom. Čo dramaticky znižuje chybovosť dotyku pri jazde. A to najnutnejšie je možné ovládať cez volant.

Zdroj: Ján Hargaš

Infotainment poskytuje mnohodennú zábavu a človeku chvíľu trvá, kým odhalí všetky jeho zákutia a schopnosti. Mňa najviac tešila vysoká konektivita a možnosť rozložiť si jednotlivé prvky menu podľa svojho gusta. Nepochybným benefitom je i hĺbka samotného menu.

Zdroj: jh

Pohľad do kabíny auta je novodobý. Keď človek s autom jazdí, neuvedomí si to, no keď sa takto pozerám na fotografiu, vidím to. Vidím, že mi na obrázku niečo chýba. Chýbajú tam tlačidlá, rôzne zákutia, výstupky. Tu vlastne nemá oko kde spočinúť. Nemá sa na čo zamerať. Je tu displej, je tu volant, jedna lišta na palubnej doske a jeden malý výstupok namiesto radiča automatickej prevodovky. Na juhu Slovenska sa tomu vulgárne povie bazmeg. Tento nový vynález, ktorý ide v priamom rozpore s tvrdením, že páka má byť poriadna je ťažké akceptovať. Aspoň na pohľad. Po pár preradeniach ale zistíte, že je "bytelnej" konštrukcie a pracuje sa s ním dobre.

Zdroj: Ján Hargaš

Dizajnéri v interiéri odstránili všetko nadbytočné, vyčistili plochy, zjednodušili palubnú dosku a všetky kľúčové ovládacie prvky zhromaždili na tri miesta. Displej, stredový tunel a volant. Tam nájdete všetko. A ono to dobre funguje.

Zdroj: Ján Hargaš

V kabíne je bohatá priestorová ponuka pre štyroch urastených cestujúcich. Odviezli sme sa aj piati s dvomi detskými sedačkami. Tri vedľa seba asi nenapcháte, no keď deti rozložíte naprieč autom, dvaja rozmerovo skromnejší dospelci a jedno dieťa sa vzadu odvezú. Obdivuhodný je batožinový priestor. Hlboký, priestranný. Akurát tá nakladacia hrana je tradične dosť vysoká.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Leon je obdivuhodne multifunkčný hatchback. Priestorová ponuka je taká dobrá, že pre štvorčlennú rodinnu dokáže poslúžiť aj bez batohu v podobe kombi modelu. Auto je primerane odhlučnené, výborne vybavené, parádne svieti a viac ako slušne jazdí. Má jazdných asistentov, s ktorými vylieza z vlastnej triedy. Má mild-hybrid, ktorý nijako neobmedzuje vodiča, naopak odľahčuje mu riadenie. Leon je veľký tromf a svätá trojica Golf, Leon a Octavia dokážu spolu s ďalšími derivátmi ako je Scala, Ateca, Kamiq, či T-Roc kompletne pokryť celý segment nižšej strednej triedy. Pre mňa je z koncernu práve Leon aktuálnym víťazom. Je to ideálny balík s príjemnou cenou. Má zopár múch, ale väčšinou len softvérových. 9 z 10 bodov.

Leon štartuje na peknej cene 15 990 eur. Táto cena je tu skôr do reklamy. I keď aj výbava Reference má čo ponúknuť, dobrý Leon - napríklad 1,5 TSI MT 130 k Style štartuje na 19 250 eur. Verziu s automatom eTSI DSG v testovanej výbave FR kúpite od 25 210 eur. Na začiatku predaja pritom platí akcia, pri ktorej dostanete Premium Pack FR, 5 ročnú záruku, PZP a havarijné poistenie na rok a 4 roky servisných prehliadok zadarmo. Ide o akciu na prvých 100 áut na Slovensku. Neskôr je možné, že sa predĺži.

Aktualizácia: SEAT potvrdil, že akcia trvá ďalej.

Na to, aby ste z FR urobili testované auto by ste totiž museli pridať minimálne Premium Pack FR za 2600 eur, metalízu Desire Red za 760 eur a 18 palcové pneu za min 615 eur. Testovaný model stál na 18 palcových diskoch, ktorých cena pri FR podľa typu ide medzi 615-802 eur, no na našich cestách si vystačíte aj so 17-palcovým rozmerom. 18-palcové kolesá ale vyzerajú výborne. 

Technické údaje

Model:

SEAT Leon FR 1,5 eTSI DSG

Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem motora (cm3): 1498
Prevodovka: 7-stupňová DSG
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 110/5000-6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 250/1500-3500
Maximálna rýchlosť (km/h): 216
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,4
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,5-6,3
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4368/1800/1442
Rázvor náprav (mm): 2684
Objem batožinového priestoru (l): 380
Objem palivovej nádrže (l): 45
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1361
Užitočná hmotnosť (kg): 549
Rozmer pneumatík: 225/40 R18
   
Základná cenníková cena modelu: od 15 990 €
Základná cena modelu s motorom a výbavou: od 25 210 €

 

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku