19.10.2020

TEST: BMW Z4 30i – ideálny motor pre ideálny roadster

Z4 je jeden krásny roadster. Kto nesúhlasí, nech ani nečíta ďalej. Alebo môže, možno ho presvedčím.

Čím dlhšie na Z4 pozerám, tým viac obdivujem jej dizajn. Iste viete, že BMW pri vývoji tohto automobilu spolupracovalo s Toyotou. Tá vďaka spolupráci oživila legendárne meno. Aj Supru si už môžete kúpiť s dvojlitrovým turbomotorom. S daným motorom je však Z4 akiste lepšou voľbou. Niežeby Supra nebola skvelá. Lebo je. Veď ako by mohla nebyť. Keď podvozok ladilo BMW, keď motor je od BMW a keď dizajn je tak ostrý a tak výnimočný, ako len Japonec môže schváliť. Avšak pri Supre som presvedčený o tom, že potrebuje šesťvalcové srdce. Má pevnú strechu, vyzerá vynikajúco a patrí do rúk výnimočne dobrému vodičovi. Z4 M40i je skvelá, avšak vďaka snímateľnej streche nie je taká tuhá ako Supra.

Sám sebe budem protirečiť. Náhoda chcela, aby ma na cestách dobehla a následne aj predbehla Z4 M40i. Nech je štvorvalec akokoľvek silný a charakterný, so šesťvalcom na rovinke jednoducho neudrží krok. Nečudujem sa nikomu, kto si kúpi Z4 so šesťvalcom vo verzii M40i. Je to skvelé auto, výkonnejšie a s lepším zvukom ako má 30i. Čudujem sa tomu, kto si kúpi Z4 s motorom 20i. Aj to je síce dobrý motor, ale keď už chcete šetriť, prečo radšej nie MX-5? Roadster to je, pohľady púta a stojí menej. Aha, viem. Lebo automat má len Z4...

Lebo MX-5 je pre Z4 skutočne jeden z najbližších konkurentov. Aj keď je celkom zreteľné, že má inú cieľovú skupinu, inú cenovku a porovnávať ju možno Z4 jedine so základným motorom 20i. Bol tu ešte akýsi Fiat 124. Ten ponúkol prepĺňaný motor, ba i automat sa našiel. Lenže 124 to už vzdala...

Poďme sa však porozhliadnuť po prémiových roadsteroch. Dvojmiestnych áut veru veľa na trhu nezostalo. Ako prvé mi napadne Mercedes SL a SLC. Obe autá sú však staršieho dáta, a síce ich na stránkach importéra stále nájdete, nakonfigurovať už nejde ani jedno z nich. Audi ponúkne TT. Ide síce o dvojmiestne vozidlo, no má odlišnú koncepciu. S pohonom predných, respektíve všetkých kolies TT skrátka do partie príliš nepatrí. Pravda, zaujímavé je a naďalej dostupné.

Jediný, kto ešte ponúka celkom svieži roadster je Jaguar. Jeho F-Type môže byť aj ako roadster, tak kupé s pevnou strechou. F-Type v podstate zamestnáva ako Z4, tak Supru. S tým rozdielom, že Džeeg, možno kúpiť aj s osemvalcovým motorom a dokonca aj s pohonom všetkých kolies. Už v základe je ale Jaguar podstatne drahší a BMW má preň hneď niekoľko silných odpovedí. A to je presne cieľom hľadania konkurentov. Pretože najviac konkurentov má pre Z4 BMW vo vlastných radoch. Prvým, rozmerovo a priestorovo najbližším je Rad 2 Cabrio. Je síce koncepcie 2+2, ale môže byť aj ako M240i, ba čo viac, možno ho kúpiť aj ako nafťák! Kto by nechcel chrchot nafty v kabriolete?

Ďalší pán na holenie je rad 4 Cabrio. Aj ako M4 Cabrio... No a vo finále je tu Rad 8 Cabrio a aj M8 Cabrio s osemvalcovým 4,4 litrovým srdcom.

Z4 má teda partiu kamarátov, ktorý jej kryjú chrbát. Zároveň jej berú zákazníkov. Veď kto by nechcel aspoň teoretickú šancu natlačiť do druhého radu pár digitálnych ľudí? To bude asi niečo podobné ako s naftou v kabriolete. Znie to zvláštne, ale populárne to vždy bolo.

Z4 môžete kúpiť so spomínaným základným štvorvalcom 20i, s jeho výkonnejšiou verziou 30i a s vrcholným šesťvalcom M40i s výkonom 340 koní.

Testovaná verzia Z4 30i sDrive bola vybavená športovým M paketom, krásnou modrou metalízou Misano a bielym koženým interiérom. Dobre zvolená farebná kombinácia. Prvý dojem pri pohľade na lak auta je: iba modrá? No postupom času sa do nej človek zakuká a po týždni by si ju najradšej nechal. Nielen farbu laku, aj auto.

Z4 je víkendový roadster. Garáž je pre toto auto správne miesto. Ak nie, aspoň prístrešok uľahčí život textilnej streche. Tá je kompletne elektricky sklopná a v kufri vám neroztlačí batožinu. Sklopiť strechu možno už v rýchlostiach mierne pod 50 km/h. Sklopenie trvá pár sekúnd, rovnako tak opačný pohyb. Auto bez problémov pojme aj dve väčšie postavy. So svojimi 192 cm mi na čelo nefúkalo a aj rýchlosti nad 100 km/h sa dajú celkom v pohode ustáť. Isteže je do kabrioletu správnym spoločníkom šiltovka. Ani so stiahnutými oknami vám ju neodfúkne.

Auto má krásny zvuk motora. Ide o jeden z najkrajšie hrajúcich štvorvalcov súčasnosti. A to sa ani veľmi nesnaží. So špecializovanými výfukmi by vedel hrať ešte krajší soundtrack. Bez pekného zvuku však kabrio nemá veľký význam.

Tu si užívate každé natlakovanie turbodúchadla a potom rev koncoviek. Človek sa so strechou dole v roadsteri nielenže cíti živší, navyše viac vníma aj auto. Istotne to ale nie je v každom aute s otvorenou strechou. Toto auto je na dnešnú dobu enormne komunikatívne a navyše veľmi zábavné. Nemá toľko síl ako M40i, ale stále dosť na to, aby M40i neušla a dosť na to, aby sa človek pri troche snahy omotal okolo stĺpa.

Pritom to nemá kolesá s nízkym valivým odporom, a teda nízkou priľnavosťou. Pneu sú na ceste pekne prilepené a auto vie v komfortnom režime jazdiť krásne neutrálne. Vodič sa môže nežne oprieť do plynu, nemusí príliš tlačiť a auto tiež príliš netlačí. Isteže na plný výkon netreba zatlačiť pedál akcelerátora až na cestu, ale i tak je jeho dávkovanie veľmi príjemné. Prevodovka vie čo chcete urobiť a ak aj nevie, zareaguje rýchlo. Vy navyše môžete podradiť aj ručne. Pri 8-stupňovom automate Steptronic ma ale ručné radenie na ceste vyslovene nebaví, ba mám pocit, že spomaľuje. Stačí športový režim a športová verzia automatu radí krásne, dokonca si aj pekne odfukuje.

Športový režim má viacero verzií, od základného, cez plus až po indivindi. Zásahy elektroniky možno obmedziť, ba vypnúť. Ak túžite po viac ako len neutrálnej stope, stačí športový režim a elektronika vám jemné vrtenie zadkom dovolí. Veľké a dlhé šmyky, na to treba podpísať reverz prostredníctvom vypnutia kontroly trakcie. Kým pri M40i sa mne aj autu do toho chcelo (autu viac), pri 30i sa mne nechcelo vôbec. Väčšinu času som si skôr užíval „nízke prelety“ čisté zákruty a vietor vo vlasoch. Asi starnem, alebo čo.

To auto môže byť aké len chcete. Nie je také žiadostivé na pretáčavosť ako M40i, no pritom dokáže prakticky to isté. Dá sa s ním jazdiť čisto, dá sa zametať cesta v celej šírke, dá sa vychutnávať si jazdu. Priznám sa, že 30i je mojej povahe a súčasnému mentálnemu nastaveniu bližšia ako M40i. O takých desať rokov mi bude bližšie 20i a o ďalších desať MX-5... Potom azda nejaké 4x4, fwd a nakoniec ušiak a rakva..

Podvozok je tvrdší, ale cítiť od neho aspoň snahu aj na väčších dierach. Dokonca ju aj počuť. Stačí prechádzať popri pevnom plote a započúvať sa. Auto sa drží cesty ako prikované. V športovom režime ešte viac. Pôsobí mimoriadne tuho. Aj so strechou dole. Strecha hore účinne znižuje hlučnosť. Tá sa dá porovnať s malými lacnými hatchbackmi s pevnou strechou. Nie je to zlé, to som tým chcel povedať, ale v porovnaní s BMW s pevnou strechou je zreteľný rozdiel. No i so zatiahnutou strechou poteší zvuk motora a to si cením.

Auto púta pozornosť. Má mierne neobvyklé predné oči, no krása nesmierne dlhej kapoty, nízkeho posedu a krátkych previsov... Toto auto by som ako dieťa rád kreslil, keby som ním dnes bol. Krásne kolesá tomu dávajú čerešničku.

Sedenie je skutočne nízko športové. Obruč volantu hrubá, nešmýka sa, pekne sadne do rúk.  Infotainment ťaží z najnovších technológii značky, vrátane bezdrôtového Carplay. Ovládanie kolieskom i dotykom a k tomu prehľadný digitálny prístrojový štít. Odkladacích priestorov je dostatok. Je kam vložiť fľašu, kľúče, telefón a čo viac vlastne treba?

Batožinový priestor je litrami drobný, ale pohodlne vystačí aj na dvojčlennú dovolenku. Veď kto potrebuje veľa batožiny, keď nemá hlboko do vrecka?

Z4 30i je výnimočné auto, ktoré je dostupné za pekné peniaze. Nie je vo výpredajovej cene, no toto je auto, ktoré nenajazdí veľa kilometrov. Ani to nie je auto, ktoré budete každý deň stretávať na cestách v iných farbách a v rukách iných majiteľov. Je to vzácnosť. Je skvelé, že je tu. A s výkonom 258 koní je také „akurátne“. 9 z 10 bodov.


AUTOR: © Zoznam/jh

Komentáre k článku