12.10.2020

TEST: Ford Ranger Wildtrak – naďalej kraľuje pikapom

Ford Ranger prešiel faceliftom. Zásadnou zmenou je výmena motorov.

Ranger som dlhodobo označoval za kráľa stredne veľkých pikapov. Dôvodov bolo viacero. Predovšetkým išlo o komplexnosť produktu. To auto je možné využívať viacúčelovo. Nielen ako pracovný stroj a leštič ega. Je to skutočný poctivý offroad s vysokou nosnosťou, no zároveň s výbornými jazdnými vlastnosťami aj na spevnených cestách. Je to auto s vlastným štýlom, ba eleganciou, no pritom s priestrannou kabínou, s komfortným podvozkom, s výborným odhlučnením, širokou paletou verzií a bohatou výbavou.

Jednoducho najschopnejšie SUV s najväčším batožinovým priestorom, ktorý si ešte k tomu môžete modifikovať podľa vlastného uváženia. Neskôr mu pribudol druhý silný konkurent. Volal sa Amarok a medzi TOP pikapy sa dostal potom ako získal trojlitrový šesťvalec. Silný motor z neho spravil auto o triedu lepšie, komfortnejšie a schopnejšie. Potom sa pridala Trieda X, taktiež s naftovým šesťvalcom. Toto bola moja TOP 3 stredne veľkých pikapov niekoľko rokov. Dnes je všetko inak a z TOP3 je už vlastne iba Ranger. Aj ten navyše prišiel o svoj agrárny charakterný päťvalec s objemom 3,2 litra. Namiesto neho dostal dvojlitrový štvorvalec a posunul sa tam, kde pár rokov dozadu kraľoval Amarok so svojim biturbo TDI. Myslel som si, že týmto posunom o svoju korunku príde. Lenže neprišiel. A dôvodom nie je len to, že mu odišli najväčší konkurenti.

Hlavným dôvodom je, že nový motor mu pri najsilnejšej verzii pridal to, v čom strácal napríklad na Amarok V6 i Triedu X s V6. Nie, valce to nie sú. Je to kultivovanosť chodu, nízka hlučnosť. Ďalším dôvodom je, že získal novú automatickú prevodovku s celkovo 10-timi stupňami vpred plus jeden vzad, plus redukcia. Opäť to prispieva ku kultúrnejšiemu chodu, nižšej hlučnosti, no najmä k nižšej spotrebe. S čistým svedomím môžem prehlásiť, že Ranger s novým motorom je najúspornejší pikap pri zohľadnení jeho sily. Nový naftový štvorvalec s objemom 2,0 litra a s označením Ecoblue ponúka Ranger v dvoch výkonnostných verziách. Akokoľvek vyzerá zaujímavo aj verzia s celkovým výkonom 125 kW, tá dôležitá je verzia s maximálnym výkonom 157 kW (213 k) a s krútiacim momentom 500 Nm.

Je silnejšia ako päťvalec, ktorý nahrádza. Uznávam, ani zďaleka nemá taký charakter ako starší motor. Ten sa skutočne dôsledne špecializoval na robenie hluku. Budil rešpekt a stále je môjho srdca šampión. Akurát, že aj na tom novom niečom je. Cením si jeho silu, ktorá je v kombinácii s novou prevodovkou nielenže presne dávkovateľná a rýchlo dostupná. Ešte je aj motor neustále v ideálnych otáčkach a tak nemusí strácať čas práve robením hluku, prevodovka ho znova bachne do ideálneho spektra a on si už ide. Dvojica turbodúchadiel autu pomáha najmä vo vyšších rýchlostiach. Znie to paradoxne, ale skutočne je auto dynamickejšie a to aj tam, kde by teoreticky mal ukázať svoju silu väčší objem.

Lenže neukáže, objem je fajn pre prísľub trvácnosti, ale kľúčový je výkon, krútiaci moment a jeho priebeh. Pružnosť je silnou stránkou tohto motora. Zo 60 na 100 km/h zrýchli Ranger biTurbo EcoBlue za 5,9 sekundy. To je o 0,8 sekundy lepší čas ako pri Rangerovi s motorom 3,2 TDCi v rovnakej výbave. Zrýchlenie z 80 na 120 km/h zvládne nový Ranger za 7,38 sekundy. 3,2 TDCi Wildtrak to mala pred rokom za 8,54 sekundy. Takže áno, rozdiel sa pri vyššej rýchlosti a teda aj pri náročnejších podmienkach ešte zväčšil a to až na 1,2 sekundy. A teraz pozor. Trieda X s motorom V6 s výkonom 258 koní a s krútiacim momentom 550 Nm bola len o 0,13 sekundy rýchlejšia pri zrýchlení zo 60 na 100 km/h. To je tak zhruba o nárazník... Pri zrýchlení z 80 na 120 km/h sa pomyselné nožnice mierne roztvorili, no stále nie výrazne. Presne o 0,33 sekundy. Od Amaroka to bolo o cca 0,55 sekundy.

Ako je to možné? Odpoveď je predsa jednoduchá. Prevodovka. 10-stupňový automat si môže dovoliť mať ešte ľahšie prvé prevody ako 8 (Amarok) respektíve 7 (Trieda X), ba 6-stupňová prevodovka (Ranger 3,2). Ak je navyše dobre naladená a rýchla, motor lepšie dýcha a pracuje sa mu ľahšie. Na otázku, čo by bolo keby dostal nový automat päťvalec nebudem odpovedať. Neplnil normy ani s ňou, to je jasné. A čo by sa stalo, keby dostal päťvalec technológie štvorvalca? Ani na toto neodpoviem. Nemôžem, musím si utrieť slinku...

Technológie motora, nižší objem a opäť prevodovka môžu aj za výrazné zníženie spotreby. Niečo také nezažívam ani pri medzigeneračných posunoch a ani pri hybridizácii. Priemerná spotreba počas minuloročného testu Rangera Wildtrak s 3,2 TDCi bola 10,0 litra. Amarok V6 to mal za 11, Trieda X 350d to mala za 10,1. Ranger EcoBlue biTurbo za 8,7 na 100 km. Všetky autá rovnaký vodič, rovnaké pravidelné trasy, Amarok a Wildtrak aj rovnaké počasie. X mala počasie chladnejšie. Z poznámok k testom vyplýva, že s EcoBlue som jazdil dynamickejšie ako so starším Wildtrakom, počasie však bolo teplejšie počas testu EcoBlue.

Generačne staršia 3,2 TDCi chlad znáša horšie ako modernejší motor schopný sa zahriať rýchlejšie. Jeden z mála konkurentov, ktorí ešte na trhu zostali a môžu sa pochváliť schopnosťou čeliť novým emisným normám je L200. Tá to mala s výrazne slabším motorom, ale s väčším objemom (2,2 DiD) za 11,9. Podobne nízku spotrebu som pri „súčasných“ pikapoch zažil len s Navarou (2,3D biturbo made by Renault). Bolo to však už dávno, zmenili sa pravidelné trasy a mierne aj jazdný štýl (som tlstejší, mám ťažšiu nohu).

Auto prešlo výraznejším faceliftom pred rokom, takže ďalšie zmeny čakať netreba. Len pripomeniem, že facelift mu dodal novú tvár, vylepšil interiér, pridal nový infotainment. Podstata je rovnaká. Ranger vedie v priestorovej ponuke vo svojom segmente. Priestoru má ako dobre postavený hatchback nižšej strednej triedy. To znamená, že za 1,9 metra vysokým vodičom sa bez ťažkostí odvezie 1,8 metra dlhý spolujazdec. Dá sa aj viac, priestorová ponuka sa začne zmenšovať. Dôkazom bohatých rozmerov v kabíne vpredu i vzadu je relatívne ľahké nastupovanie do vozidla – pri zohľadnení výšky kabíny. Dvere dozadu sú dostatočne široké. Sedadlá sú vo vhodnom sklone a auto nemusí klamať parametre ani krátkymi sedákmi, či úzkymi operadlami vodiča a spolujazdca. Typickou nevýhodou pikapu je absencia „vnútorného“ krytého priestoru.

Auto má priehradku za zadnými sedadlami, no najlepšou možnosťou je uzamykateľná nadstavba, či ako v tomto prípade roleta. Nikdy som nebol fanúšik zámkov na týchto nadstavbách. Neviem, či to bolo množstvom užívateľov, no obvykle sa mi po mnohých pokusoch nadstavbu/roletu podarilo nakoniec otvoriť. Tu nič, ani som si nevrzol. Človek pri tom stratí vieru vo vlastné schopnosti a pripadá si... nešikovne. Keď nevie otvoriť ani jeden blbý zámok. Hold, kladivom by som to asi otvoril, ale to by nepokryla poistka... Chcem tým len povedať, že nech si dáte dozadu akúkoľvek nadstavbu, investujte do dobrých zámkov a najmä si ich ovládanie nechajte vysvetliť a najmä č.2: nedávajte kľúče od nadstavby hocikomu. Môže vám ich poškodiť... Ešteže je veko zadných dverí ovládané centrálnym uzamykaním. To je inak tiež v tejto kategórii áut novinka, ktorá prišla s faceliftom pred rokom. Skvelá vec.

Wildtrak je štandardne mimoriadne bohato vybavený, a keď do výbavy ešte čo-to investujete, výsledok je ťažké odlíšiť od nadpriemerne vybaveného SUV. Kvalita materiálov, spracovania, celkový dojem i ovládacie prvky. Sync3 je výborný systém, ktorý dosahuje kvality lepších od prémiových značiek. Konektivita CarPlay je výborná, všetko funguje ako má. Digitálny prístrojový štít ponúkne množstvo informácií. Volant sa príjemne drží. Z auta je vynikajúci výhľad. Sedenie je pohodlné.

Keďže som z Rangera presadol do Pumy, pritom jazdím rovnakými rýchlosťami i štýlom po tých istých cestách, chýba mi rešpekt okolia. Vodiči (nielen) na Slovensku sú za volantom ako malé deti na školskom dvore (chcel som napísať retardi, ale ovládol som sa). Chovajú sa asi takto: vidím veľké auto, rešpektujem jeho rýchlosť; vidím malé auto, prac sa mi z cesty, vyleziem ti na chrbát, budem blikať a predbehnem ťa aj keby si išiel 50 km/h nad limit. Vidím za tým nesústredenosť, či vyslovene mentálnu obmedzenosť, ale takí už raz sme. Stádo vedie najväčší... A keď človek z toho najväčšieho presadne do jedného z menších, odlišné zaobchádzanie vodičmi iných áut mu udrie do očí. Normálne mi chýbajú koronacesty. Časť volov sedela doma na riti a dýchalo sa lepšie.

S tým ale Ranger nič nemá a čo je jeho veľké šťastie, obvykle až tak výrazne neláka vodičov, ktorí by mali výrazné mentálne obmedzenia súvisiace s prerasteným egom. Ranger má charakter silného auta, ale človek za jeho volantom si už obvykle nič dokazovať nemusí. Aspoň nie tak okato.

Na záver poďme k jazdným vlastnostiam. Test Rangera Wildtrak je z pohľadu kalendáru takým navnadením na verziu Raptor. Lenže pohľad očí a ďalších zmyslových orgánov o tomto navnadení zapochyboval. Áno, Raptor je fenomenálna verzia, ktorá opäť len potvrdzuje skutočnosť, že Ranger je kráľom pikapov v Európe. No podstatou tohto zamyslenia je, že už samotná verzia Wildtrak je tak dobrá, až mi dnes príde Raptor len ako haló model. Ako keď si BMW postavilo model i8 a aj vďaka nemu predávalo viac štandardnejších verzií svojich modelov. Je to auto, ktoré pritiahne pozornosť divákov a potenciálnych zákazníkov. Tí nakoniec možno nekúpia Raptor, ale ak skončia pri Wildtraku s rovnakým motorom, nemusí im byť ľúto. Lebo už Wildtrak jazdí po cestách i necestách s neuveriteľným odhodlaním, presnosťou a radosťou. To auto jazdí lepšie ako mnohé SUV modely. A to nepíšem len o jazde v teréne. No práve tam je aj štandardný Ranger vynikajúci. Či už si zvolíte rýchlejšie presuny, alebo presnosť jazdy v teréne, Wildtrak odvedie výbornú robotu. Pravda, toto nie je offroad na to, aby ste prekonávali extrémne prekážky, ale na to, aby ste do náročného terénu odviezli niečo, čo sa tam samé nedostane. Raptor je ďalej, no Wildtrak je vynikajúci univerzál, ktorý na diaľnici nebude pôsobiť ako päsť na oko.

Nový Ranger s novým biturbo motorom dokazuje, že Ranger je stále právom kráľ. O tom už vlastne nie je pochýb. Odkedy odišiel Amarok, konkurencia mu klesla na polovicu. Keď to nakoniec vzdá aj Trieda X (X V6 bude škoda), na trhu zostane Ranger, potom dlhšie nič a následne zvyšok štartového poľa. Aj zvyšné pikapy na trhu sú dobrí pracanti, zaujala ma napríklad Navara vo svojich špeciálnych ediíciách, no náskok Rangera je výrazný. Aj napriek strate objemu a jedného valca. Ale priznám sa hneď, modernizovaný päťvalec s desaťstupňovým automatom je sen, ktorý sa síce nesplní, ale vzbudzuje ešte viac emócií. 9 z 10 bodov.


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku