08.10.2020

Prvý hot-hatch od BMW: 128ti nemá xDrive, zato Torsen a riadny výkon

BMW rozširuje ponuku športových verzií modelov novej generácie.

Trvalo to dosť dlho, kým BMW odsúhlasilo vytvorenie auta, ktoré sme od tejto značky ešte nikdy nedostali. BMW 128ti je oficiálne prvý klasický hot-hatch značky BMW so všetkým, čo k tomu patrí a ešte s niečím navyše. Takže áno, vysoký výkon v praktickej karosérii hatchback s pohonom iba prednej nápravy.

Zrod legendy? Počkajme si

Byť pritom, ako sa tvorí história. To znie zaujímavo a obvykle sa nám to nepodarí. Najmä preto, lebo máme tendenciu podceňovať udalosti, ktoré sú na prvý pohľad bežné, predvídateľné, no pritom môžu mať z historického hľadiska veľký význam. Vravím vám, tento okamih si zapamätajme. Možno na daný moment nebudeme spomínať desiatky rokov, ale rozhodne je niečím výnimočný.

Pretože je to prvýkrát, keď BMW priznalo farbu a svojej predokolkovej platforme verí natoľko, aby na nej urobilo športový variant bez pohonu všetkých kolies. Lebo 128ti má pohon iba prednej nápravy a iba na prednú nápravu dodáva všetkých 265 koní. Aby z tejto sily mal niečo aj dynamicky jazdiaci vodič, medzi prednými kolesami je samosvorný diferenciál Torsen.

Ľahkonohé, priame a bez kompromisov

Také má byť nové BMW 128ti. Podkapotou má benzínový dvojlitrový turbomotor s technológiou TwinPower Turbo a s výkonom 195 kW (265 k). Maximálny krútiaci moment 400 Nm je k dispozícii v rozsahu 1 750 až 4 500 ot./min. To znamená, že BMW 128ti zvláda šprint z 0 na 100 km/h za 6,1 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť obmedzenú na 250 km/h, pritom spĺňa prísnu emisnú normu Euro 6d. Štandardne dodávaný systém Aktívneho vytvárania zvuku Active Sound Design (ASD) poskytuje špeciálnu úpravu pôvodného zvuku motora a prispôsobuje ho charakteru modelu BMW 128ti. Výsledkom je príťažlivý, bohato športový zvukový zážitok určený pre vodiča, ktorý však nemá žiaden vplyv na emisie hluku. Takže áno, tušíte správne, zvuk budete počuť najmä v kabíne.

Motor je spojený s 8-stupňovou prevodovkou Steptronic Sport. Predná náprava modelu BMW 128ti štandardne využíva rovnaký samosvorný diferenciál typu Torsen ako model BMW M135i xDrive. So zverným pomerom 31 percent pri zrýchľovaní (BMW M135i xDrive: 36 percent) a 26 percent pri spomaľovaní predstavuje dokonalé riešenie pre výkon, motor a pohon predných kolies modelu BMW 128ti. Spolu s lepšou trakciou, obratnosťou a stabilitou sa samosvorný diferenciál stará aj o lepšie prejazdy zákrut. Ak začne vnútorné koleso strácať pri rýchlom prejazde zákrut priľnavosť a vodič zároveň stále zrýchľuje, samosvorný diferenciál pošle viac krútiaceho momentu na koleso s lepšou priľnavosťou, čím sa vyhne preklzu kolesa a zlepší trakciu a obratnosť. Pri predbiehaní a zmene jazdného pruhu vo veľkej rýchlosti sa diferenciál stará o zlepšenie stability a prejavov vozidla pri prejazde zákrutou, ak sa jedno z kolies otáča pomalšie (alebo hrozí jeho zablokovanie) tým, že presúva krútiaci moment medzi kolesami. Prejavuje sa to v harmonickejších dynamických jazdných vlastnostiach spojených s väčším potešením z jazdy.

Mechanickému samosvornému diferenciálu pomáha pri jeho práci viacero elektronických ovládacích systémov. Jeden zo systémov, ktorý prešiel úpravami špeciálne pre model BMW 128ti, je BMW Performance Control, ktorý zostrením rozdeľovania momentu skrúcania vozidla zlepšuje obratnosť zadnej nápravy. Vo vozidle, rovnako ako vo všetkých ostatných vozidlách BMW radu 1, sa nachádza aj technológia ARB (obmedzovač preklzovania kolies). Tento novo vyvinutý systém kontroly trakcie, ktorý sa v spojení so spaľovacím motorom predstavil práve v BMW radu 1, obsahuje kontrolu preklzovania kolies umiestnenú priamo v riadiacej jednotke motora a nie v riadiacej jednotke dynamickej kontroly trakcie DSC. Vďaka tomu môže systém ARB reagovať desaťkrát rýchlejšie. Výsledkom sú jeho jemnejšie a citlivejšie reakcie ako aj lepšie využitie potenciálu motora na rôznych druhoch povrchov. Technológia ARB úzko spolupracuje s DSC a výrazne eliminuje nedotáčavosť vozidla pod plynom, čo je typickou nevýhodou vozidiel s pohonom predných kolies, pričom si nevyžaduje ďalšie stabilizačné zásahy.

Rovnako ako vo vlajkovom modeli BMW M135i xDrive, aj v modeli BMW 128ti sa o požiadavky na brzdenie starajú štandardne montovaná brzdová sústava M Sport. Strmene na prednej náprave nesú logo M a majú červenú farbu (prvý raz v modeli BMW radu 1). Na predných kolesách pôsobia hliníkové 4-piestikové jednodielne pevné strmene a kotúče s vnútorným odvetrávaním s rozmerom 360 x 30 milimetrov, zatiaľ čo zadné kolesá brzdia plávajúce strmene a kotúče s vnútorným odvetrávaním a rozmerom 300 x 20 milimetrov. Brzdy M Sport sa vyznačujú vyššou odolnosťou voči vädnutiu a vynikajúcim pocitom. Medzi prvkami dodávanými na želanie a bez príplatku sa nachádzajú aj športové pneumatiky (Michelin Pilot Sport 4) s rozmerom 225/40 R18 obuté na dvojfarebných exkluzívnych 18-palcových diskoch z ľahkých zliatin Y-spoke 553 M. V ponuke doplnkov sa nachádzajú aj 18-palcové kované disky kolies M Performance s dvojitými lúčmi 554 M matnej čiernej farby Jet Black a 19-palcové dvojlúčové disky kolies z ľahkých zliatin 552 M s pneumatikami s rozmerom 235/35 R19. 

Prečo 128ti? 

Skratka TI (neskôr ti) už od šesťdesiatych rokov znamenala Turismo Internazionale a označovala mimoriadne športové modely. Úspešný príbeh vozidiel TI sa začal písať v roku 1963 modelom BMW 1800 TI a vrchol dosiahol v podobe modelu BMW 2002 TI. Bolo to vozidlo, v ktorom v roku 1970 svoje prvé 24-hodinové preteky na okruhu Nürburgring spolu s tímovým kolegom Clemensom Schickentanzom vyhral budúci jazdec Formuly 1, víťaz Le Mans a šampión DTM Hans-Joachim Stuck. Koncom deväťdesiatych rokov sa k filozofii mimoriadne dynamických kompaktných vozidiel vrátili modely BMW 323ti a BMW 325ti.

Performance Parts od začiatku a ďalšie podľa chuti

Športový vzhľad modelu BMW 128ti zlepšujú viaceré odľahčené prvky s novým karbónovým alebo vysoko lesklým čiernym vzhľadom. Aerodynamiku zlepšujú predný spojler M Performance, strešný spojler so špeciálnymi otvormi na prúdenie vzduchu či aerodynamické krídelká vysoko lesklej čiernej farby, pričom zároveň zlepšujú dynamické schopnosti kompaktného športového modelu. To isté platí pre zadný difúzor z karbónových vlákien.

Záujemcovia môžu dodať svojmu modelu BMW 128ti väčšiu individuálnu pečať napríklad aj doplnkami z exkluzívnej ponuky M Performance Parts. Spolu so zlepšením športového a dynamického vzhľadu majú pozitívny vplyv aj na aerodynamiku a na zníženie hmotnosti vozidla. Dôležitú úlohu tu zohrávajú bohaté pretekárske skúsenosti divízie BMW M GmbH, ktoré sa prejavili aj počas vývoja produktov M Performance Parts.

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: BMW

Komentáre k článku