2020-08-18 12:10:00
Toyota Corolla GR Sport
Toyota Corolla GR Sport HB Dynamic Force
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Toyota Corolla GR Sport – športový štýl, nízka spotreba, solídna jazda

Toyota Corolla výbavou GR Sport stavila na športovú emóciu. Pri nízkej spotrebe.

Toyota prináša model Yaris GR už v druhej generácii. Vyzerá, že bude ešte lepší, než predtým. GR, teda oddelenie s názvom Gazoo Racing má skutočne športové korene. Toyota čaruje vo svete WRC Rely a svoje know-how prenáša aj do homologizovaného cestného sveta.

Práve Yaris GR je spolu so Suprou GR Sport tým najvýraznejším športovým náčiním značky v Európe. Oba modely sú z kategórie áut, pri ktorých odborná obec neprestáva žasnúť. Žasnúť preto, lebo ak by ste komukoľvek pred desiatimi rokmi povedali, že na vrchole športových modelov značky Toyota bude Yaris, Supra a samozrejme GT 86 a že Toyota bude ponúkať výborne jazdiacu Corollu s rafinovaným podvozkom a že hybrid bude mať zrýchlenie ako dvojlitrový benzínový turbomotor, nikto by vám neveril. A predsa je to tak. Dnešná Toyota je úplne iná, ako tá pred desiatimi rokmi. Alebo aj nie. Pretože podstata zostáva zachovaná. Nad všetkými úletmi a športovým pocitom zostáva rozum a dôkladné dlhodobé plánovanie, no tiež istá zanovitosť. Zanovitosť, ktorá urobila z Toyoty najúspešnejšiu značku, ktorá je synonymom pre hybridné vozidlá, pre ekológiu i pre spoľahlivosť. Takéto meno by si priali viaceré európske značky, to mi môžete veriť.

Zdroj: Ján Hargaš

Príkladom je aj nová Corolla. Nová platforma, výborný podvozok, trojica motorov. Štvorvalcový turbomotor a hneď dva hybridy. Jeden plniaci úlohu úsporného kamaráta, druhý plniaci priania zákazníkov s vysokým výkonom a výraznou dynamikou.

Corolla vo výbave GR Sport podčiarkuje schopnosti motora s označením Dynamic Force a dodáva mu ojedinelý charakter. Stručne a skrátka: ak chcete aby auto vyzeralo športovo, malo dobré zrýchlenie, no pritom žralo málo, nemusíte kupovať naftový motor. Môžete si kúpiť Corollu Dynamic Force GR Sport. Získate športový štýl, silný, pritom úsporný agregát.

Zdroj: Ján Hargaš

Podkapotou testovaného vozidla bol už párkrát spomenutý dvojlitrový atmosférický štvorvalec, ktorý sa môže pochváliť mimoriadnou účinnosťou. V kombinácii s dvojicou elektromotorov (jeden trakčný) má krútiaci moment ako naftový motor, avšak bez nutnosti dlhých jázd. Motor zaberá v motorovom priestore dosť miesta, takže klasická batéria sa musela posunúť pod batožinový priestor. Hybridná batéria sa nachádza pod zadnými sedadlami. Je teda jasné, že verzia hatchback nemá extra veľký kufor, no pre túto triedu je to stále prijateľné.

Zdroj: Ján Hargaš

Corolla hatch sa pýši nízkym posedom, pohodlným sedením pre pasažierov vpredu a obmedzenou ponukou priestoru pre zadných pasažierov. Spôsobuje to aj veľká palubná doska obmedzujúca vyššie postavy, ktoré si musia sedadlá posúvať viac vzad. Je to skôr auto pre dvoch. Štyria sa v aute odvezú, no buď ani jeden z nich nebude enormne priestorovo náročný, alebo budú vzadu menšie postavy. Napríklad deti. Vo všeobecnosti ale platí, že pre rodinu je lepšia kombi verzia. Aj tú môžete získať s rovnakou motorizáciou, aj výbavou. Toto je skrátka klasický hatchback nižšej strednej triedy – aspoň čo do priestoru.

Zdroj: Ján Hargaš

Klasikou nie je ani jeho pohon, ani dizajn a ani jazdné vlastnosti. Veľká časť konkurentov ponúka pri autách v tejto triede vzadu vlečné ramená s torznou tyčou, no Corolla verí multilinku a robí dobre. Jazdne je takmer na špici. Jediný kto ju dokáže predbehnúť je Honda Civic. Prípadne vyslovene ostré športové verzie ako Hyundai i30 N, či Renault Mégane RS a im podobní.

Corolla je skôr warm hatch, ako hot hatch. S celkovým systémovým výkonom 184 koní patrí k tomu výkonnejšiemu. Za výkon navyše človek neplatí daň príliš zvýšenej spotreby. Tá sa počas testu dlhodobo pohybovala pod úrovňou 6 litrov aj napriek dynamickému jazdnému štýlu. A aj napriek cca 50% kilometrov strávených na diaľnici.

Zdroj: Ján Hargaš

Pružnosť motorizácie je veľmi dobrá. Zo 60 na 100 km/h zrýchli za 5,7 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 6,7 sekundy. S Corollou GR Sport Dynamic Force je teda ľahké predbiehať a jazdu je možné užiť si. V zákrutách pekne drží stopu a vzhľadom na maximálny výkon nie je problémom ani prevodovka e-CVT. Tá sa naozaj veľmi snaží a po novom za istých okolností dokáže simulovať radenie, a ak nie aspoň otáčky neletia do ideálneho záberu motora tak rýchlo a pri každej príležitosti. Skrátka, správanie sa motorizácie je prirodzenejšie, zohľadňuje viac návyky vodičov s klasickými automatmi s meničmi, alebo s dvojitými spojkami. Zvukový prejav nie je vyslovene športový, ale mne nevadil. Hučiaci motor totiž doprevádza aj intenzívne zrýchľovanie, takže o vysávačovom efekte vozidiel s CVT prevodovkou nie je veľmi reč. Už len preto, lebo eCVT nie je CVT a to úplne od základov (planétová prevodovka vs. variátor).

Zdroj: Ján Hargaš

Elektromotor sa do činnosti motorizácie zapája neustále. Pomáha v nízkych aj vo vysokých rýchlostiach a auto dokáže ísť s vypnutým spaľovacím motorom aj na diaľnici. Vďačí za to vyššiemu výkonu trakčného motora, taktiež silnejšej hybridnej batérii.

Najnižšia je spotreba v meste. Tam klesá až niekam k štyrom litrom na 100 km. Čím horšia dopravná situácia, tým nižšia spotreba. Na okresných cestách je aj Dynamic Force účinný a úsporný. Na diaľnici je spotreba najvyššia, pýta si tak 6 až 6,5 litra v závislosti od profilu cesty. Musíte autu šliapať po krku počas dlhej cesty po diaľnici, aby sa dostala na dohľad hranice 7 litrov.

Zdroj: Ján Hargaš

Auto vyzerá výborne. Svedčí mu dvojfarebná kombinácia. Jeho dizajn je čiastočne konzervatívny, čiastočne emocionálny. Je to správny mix, ktorý znesie ako voľbu nižších výbav, tak ocení dizajnové doplnky v štýle GR Sport. Azda najviac sa mi páči predná maska a 18-palcové lakované kolesá. Vyzerajú akoby mali 20 palcov, pritom pneumatika dobre stráži okraj disku a jazda nie je ani na nich vyslovene nepríjemná.

Corolla GR Sport je takmer najvyššia výbava, no podľa mňa najzaujímavejšia. Podčiarkuje vzhľad novej Corolly a dodáva jej dizajn, ktorý sa nestratí ani na motoristických akciách, či v serpentínach. Na prejav eCVT si človek musí zvyknúť. Odmenou mu bude nízka spotreba a obvykle tichá ekologická jazda.

Zdroj: Ján Hargaš

Auto má bohatú výbavu, má projektorové LED svetlá s vysokou intenzitou, má navigáciu, krásne a anatomicky tvarované športové sedadlá a po novom aj CarPlay a Android Auto.

Corollu GR Sport by som si zvolil v karosérii kombi. Aj ako hatchback je zaujímavá, i keď menej praktická. 8 z 10 bodov si ale zaslúži.

Technické údaje

Model: Toyota Corolla HB Hybrid
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1987
Výkon (kW/ot.):  112/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 190/4400-5200
Prevodovka: automatická e-CVT
Maximálny systémový výkon (kW) 135
Poháňaná náprava predná
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,9
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 4,9-5,3
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4370/1790/1435
Rázvor náprav (mm): 2640
Objem batožinového priestoru (l): 313
Objem palivovej nádrže (l): 45
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1340-1510
Užitočná hmotnosť (kg): 570
Rozmer pneumatík: 225/40R18
   
Základná cenníková cena Corolla HB 15 990 €
Základná cena hybridu 1,8 122: 19 990 €
Základná cena verzie GR Sport: 24 840 €
Základná cena verzie GR Sport Dynamic Force 27 740 €

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku