2020-04-01 16:50:00
SEAT Ibiza FR 1,0
SEAT Ibiza FR 1,0 TSI
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: SEAT Ibiza 1,0 TSI Black Edition – športový štýl s priemerným motorom

Testovaná Ibiza vyzerá, akoby mala Podkapotou minimálne 200 koní. Nemá však ani polovicu.

Dizajn testovaného modelu je postavený na verzii FR. K nej potom SEAT pridal Black Limited. Auto má vďaka tomu čierne osemnásťpalcové disky z ľahkých zliatin, čierne doplnky vrátane čiernych krytov spätných zrkadiel a čierneho prítlačného krídla nad piatymi dverami. To by bolo k tomu Black. K Limited patrí azda len výkon motora. Ten bol limitovaný na 70 kW (95 k).

Zdroj: Ján Hargaš

Podkapotou sa nachádzal benzínový turbomotor 1,0 TSI. Aktuálne k Ibize nič objemnejšie nedostanete, aspoň ak ide o benzínovú ponuku. Pravdou zostáva, že brať do auta veľkosti Ibizy naftový motor, to už vyžaduje skutočne špecifické požiadavky.

Motor je spojený výhradne s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Tá pocit z dynamiky znižuje azda viac než čokoľvek iné. Motor obmedzuje relatívne dlhými prevodmi. Napriek tomu má vozidlo pri rýchlosti 130 km/h cca 2800 ot/min. Nejde pritom o úplný základ. Do auta kúpite aj atmosférický trojvalec s výkonom 59 kW (80k). Ten je určený do mesta. Daný motor s turbom sa nestratí ani mimo mesta. 95 koní vyhovie skôr pokojnému vodičovi.

Zdroj: Ján Hargaš

1,0 TSI s výkonom 70 kW a s päťstupňovou manuálnou prevodovkou je vlastne stred ponuky. V dnešnej dobe sa to zdá málo, ale platí, že to aj málo žerie. Priemerná spotreba počas testu bola 5,6 litra na 100 km/h. Nájazd zahŕňal mojich klasických 50% diaľnic, 40% okresiek a cca 10% km pripadalo na mestské semaforovanie. Mimo mesta sa s ľahkou nohou dostanete dokonca pod 5. Ozaj. Ale budete na hranici brzdy premávky. Tých 5,5 sa však aj na veľkých kolesách dá dosahovať bez výrazného obmedzovania seba, či ostatných. Na diaľnici pri 130 km/h berie z nádrže cca 6,3-6,5 litra v závislosti od poveternosti.

Zdroj: Ján Hargaš

Pružnosť je tiež dobrá. Zo 60 na 100 km/h zrýchli auto na 3. stupni za 7,64 sekundy. Z 80 na 120 km/h na 3. stupni za 8,12. Na 4. stupni za 10,48 sekundy. Pekné. Predbiehanie je možné. Vďaka dizajnu auta vás ani tí na väčších nebudú považovať za nejakého drzáňa a nebudú sa na vás zbytočne tlačiť, či doslova mariť predbiehanie. Lebo aj to sa vám stane. Polovodičov je na cestách dosť.

Zdroj: Ján Hargaš

Musím uznať, že takto konfigurovaná Ibiza vyzerá veľmi dobre. Má množstvo zaujímavých doplnkov, no nie je „preplácaná“ zbytočnosťami. Má dostatočne veľký displej infotainmentu s konektivitou CarPlay a Android Auto. Má len klasický analógovo-digitálny prístrojový štít s jednoduchou grafikou. Má obyčajný tempomat, má Front Assist. Má dvojfarebné ambientné osvetlenie. Má možnosť zmeny jazdného režimu, má Full LED svetlomety, má kožený balíček s volantom a radiacou pákou. Má pekné športovo ladené červenou prešívané sedadlá. Skrátka solídne vybavená Ibiza. Cenovka auta štartuje s týmto motorom na úrovni 15-tisíc eur. Prikúpiť si môžete ako vyšší výkon toho istého motora so šesťstupňovým manuálom, tak automatickú dvojspojkovú prevodovku. Práve s dvojspojkou by to mohlo byť podstatne veselšie. 7-stupňové „malé“ DSG novej generácie sa prezentuje dobrým sprevodovaním práve prajúcim menším a slabším motorom. Zažil som to napríklad v Tarracu s benzínovým 1,5 TSI, no tiež v Arone práve s 1,0 TSI.

Zdroj: Ján Hargaš

Ale späť k testovanej špecifikácii. Že to auto vyzerá dobre a že aj vzhľadom na použitú techniku a segment aj jazdí dobre, to je zrejmé. Ak nie, zopakujem: Auto jazdí dobre. Síce na našich slovenských regionálnych cestách tvrdo, ale dobre a presne. Jazdou Ibiza medzi malými hatchbackmi vyniká. Istotne by sa jej zišiel rafinovanejší podvozok, pokojne aj staršie adaptívne tlmiče, no beztak má auto čo robiť, aby v konkurencii modelov SUV vôbec prežilo. Takéto prvky by jej cenu určite nestlačili nižšie, naopak.

Zdroj: Ján Hargaš

Black edition s bielym lakom je naozaj veľmi dobrá. Pridajte Full LED svetlá a ak ide o dizajn, je to SEAT ako lusk. Tiež čierne disky sú ale z môjho pohľadu kontroverzné. Vyzerajú dobre, ale podvozok už do kabíny prepúšťa dosť veľa. Nielen nerovností, ale aj hluku. Testované boli obuté na zimákoch a to na diaľnici pri 130 vyslovene hučalo podobne ako načaté ložiská. Asi radšej viac gumy a menej disku.

Zdroj: Ján Hargaš

Motor aj v tejto základnej verzii Ibize stačí. Pre FR je to predsa málo, ale i tak ide o malé auto a to treba mať na pamätí. Síce malé, ale postavené na MQB. Znamená to, že aj štvorčlenná rodina sa bez problémov odvezie za dennými povinnosťami, ba aj na kratšie výlety. Vzadu za vyšším vodičom (190 cm) už nezostáva veľa miesta, ale osobnosť s výškou do cca 175 cm sa aj bez obmedzenia priestoru vodičovi pohodlne odvezie. Detská sedačka v protismere jazdy (vajíčko) by už vodiča obmedzila viac. Preto som ju premiestnil za spolujazdca. Batožinový priestor odvezie aj veľký detský kočiar. Problém nastáva so zvyškovým priestorom – už nie je. V Arone je kufor hlbší, to pomôže.

Zdroj: Ján Hargaš

Sedenie vpredu je solídne, relatívne nízke, no predsa nie utopené. Hlavová opierka je nastaviteľná, ale sedadlo nie je až tak ergonomicky tvarované, aby som mohol len chváliť. Ale dá sa. V segmente nie zlé.

Zdroj: Ján Hargaš

Palubná doska vyzerá dobre, prvý omäk tiež nie je zlý. Rýchlo si ale všimnete výhradné využívanie tvrdších plastov. Nie sú spravené zle, no Ibiza jasne ukazuje, že sa modelu materského koncernu – Polu nemá pratať do cesty. I 7 palcový displej infotainmentu stačí, najmä vďaka príplatkovej konektivite. Bez nej auto určite nekupujte. To, čo ponúka CarPlay, či Android Auto vám výrobca v tomto segmente nedá ani náhodou.

Zdroj: Ján Hargaš

Výborné sú Full LED svetlá. Jeden z tromfov Ibizy, povedal by som. Pri ich výbere by som nezaváhal ani sekundu. Najmä ak s autom plánujete častejšie navštevovať regióny, nebodaj jazdiť v noci. A aj dizajnu pomôžu. Halogény schválne nevyzerajú dobre. Bude za tým spiknutie.

Zdroj: Ján Hargaš

Po niekoľkých jazdách s rodinou som si dovolil prehlásiť, že by mi toto auto na dennodenné povinnosti úplne stačilo. Odvezie aj štyroch, núdzovo aj piatich. S menšími kolesami bude akurátne komfortné a pritom jazdne presvedčivé. Má výborné svetlá, motor takmer nič nežerie a ešte aj dynamika vôbec nie je tragická. A manželka s miernym opovrhnutím odvetila: ja by som radšej SUV... Atecu.

Zdroj: Ján Hargaš

A presne toto je problém Ibizy. Nie moja manželka, ale pohľad na vozidlo bežného zákazníka. Ten skrátka nechce malé auto, rozumné auto. Chce SUV. Lebo sa v ňom cíti lepšie, lebo také majú všetci – a v malom sa jednoducho cítite menší, a tiež preto, lebo môže byť bezpečnejšie. Toto už automobilky nevyriešia, ani novinár, ani pár z vás, čo zdieľa môj postoj. Vozenie vzduchu vo veľkých autách je spoločenský fenomén, zákazníci to cítia už priam ako nutnosť. Aj keď na 95% by im stačilo auto menšie, auto praktické, auto ako hatchback. Toto už vyrieši jedine represia. Tlak na emisné normy, pokuty. Skrátka všetko to, na čo tak intenzívne nadávame. Inak sa „zväčšovanie“ priemerného auta nezastaví nikdy a o pár rokov budeme všetci jazdiť v päťmetrových SUV. A ľadový medveď plače...

Zdroj: Ján Hargaš

Ibiza je dobrým autom. Nie je na vrchole segmentu, no vie sa tak tváriť. 95 koní jej stačí. Ak vám nestačia, skúste 115. Ak ani to nie, nech sa páči, priplaťte si za väčšie auto. 7 z 10 bodov.

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model: SEAT Ibiza FR Black Edition 
Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 999
Prevodovka: 5-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  70/5000-5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 175/2000-3500
Maximálna rýchlosť (km/h): 182
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,2-5,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4059/1780/1444
Rázvor náprav (mm): 2564
Objem batožinového priestoru (l): 355
Objem palivovej nádrže (l): 40
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1134
Užitočná hmotnosť (kg): 506
Rozmer pneumatík: 215/40 R18
   
Základná cenníková cena modelu: 12 980 €
Základná akciová cena modelu: 11 480 €
Základná cena verzie: 15 270 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku