31.03.2020

TEST: Lexus RX L 450h – 7-miestny obor z Japonska

Lexus pred dvomi rokmi predstavil v Bratislave svoj najväčší európsky model. Po novom má 7 miest.

Lexus RX je auto, ktoré netreba fanúšikom japonských áut zvlášť predstavovať. Jeho nová predĺžená verzia nielenže ponúka v základe 7-miest, ako jedno z posledných áut v Európe disponuje silným benzínovým atmosférickým šesťvalcom. Tomu namiesto populárneho turbodúchadla, či rovno dvojice turbodúchadiel pomáha dvojica (trojica) elektromotorov. Jeden silnejší vpredu, druhý slabší vzadu. RX L 450h je tak skutočne veľkým SUV a zároveň autom s pohonom všetkých štyroch kolies.

Jeho pohon všetkých kolies je však skôr virtuálny. Medzi prednou a zadnou nápravou neexistuje mechanické spojenie. Vzadu je samostatný elektromotor tak ako pri RAV4, či pri NX. Dva motory vpredu, jeden vzadu. Celkový maximálny systémový výkon je 230 kW (313 k). Benzínový šesťvalec V6 VVTi má príjemných 193 kW (262 k) a 335 Nm. Jeho asistujúci elektromotor vpredu má maximálne 123 kW (167 k) a 335 Nm. Zadný motor má maximálny výkon 50 kW (68 k) a 139 Nm. Samozrejme, "koníky" a „newtonmetre“ nie sú všetko. Záleží tiež od stáleho prevodu prevodovky. Je však jasné a potvrdilo sa to aj počas jazdy, že zadný elektromotor skôr pomáha, ako preberá zodpovednosť. Je to ako keď sa vyštveriate vlastnými silami na kopec, no pri poslednom kroku vás niekto potlačí a pripíše si zásluhy. Tak to aspoň vyzerá pri zrýchlení v priamom smere na relatívne suchej vozovke. Výraznejšie sa zadný motor zapojí pri preklze predných kolies – teda pri zhoršenej adhézii na ceste a v teréne. Na suchu sa nesnaží pomáhať ani v prípade zrýchľovania v zákrute. Väčšmi prípadnú nedotáčavosť obmedzujú asistenčné systémy. Lebo možno sa to nezdá, ale toto auto nie je Nemec.

Toto auto si dobre uvedomuje svoju hmotnosť, veľkosť a nesnaží sa robiť to, na čo nie je postavené. Napríklad pri prejazde zákrut je celkom zbytočné snažiť sa držať krok s malým hatchbackom. Rýchle zato je. Jeho plynulé zrýchlenie a výrazný zvuk motora potešia dušu. Akcelerácia prebieha okamžite po stlačení plynového pedálu. Dôvodom je okamžitá prítomnosť elektromotora. Následný nárast výkonu benzínového motora neprebieha postupne. Riadiaca jednotka pri potrebe maximálneho zrýchlenia zdvihne otáčky na cca 5000 a tam ich drží, až kým nedosiahnete požadovanú rýchlosť. To značne uberá z radosti zo zvuku veľkého motora. Jeho charakter si tak možno užiť skôr v nižších rýchlostiach, pri bežnom ponevieraní sa svetom. A presne na to je toto auto stavané. Pohodlná luxusná jazda v obklopení kvalitných materiálov a špecifického dizajnu interiéru.

Kým prejdem ku kabíne a k dizajnu, dajte mi ešte chvíľku času s motorom a jazdnými vlastnosťami. Spomeniem totiž pružnosť. Zo 60 na 100 km/h zrýchli za 5,35 sekundy. Krása s takým mamutom. Z 80 na 120 km/h za 5,63 sekundy. Priemerná spotreba bola po teste 9,6 litra. Síce som jazdil po svojej pravidelnej trase rozloženej v pomere 50% diaľnice, 40% okresných ciest a 10% jázd bolo po meste, kilometrov to bolo menej než obvykle. Auto som preberal po kolegovi, ktorého skolila choroba. Ale pár postrehov stihol dodať aj on. O pár riadkov sa k nim dostaneme...

Očakávam že čím viac budete jazdiť po meste a okolí, tým bude spotreba nižšia a môže sa skutočne priblížiť k tabuľkovým 8,1 až 8,2 litra. Na diaľnici sa pri 130 km/h držala v priemere okolo 10 litrov. Potešilo ma, že ani zvýšenie rýchlosti výrazne nezvýšilo apetít. I keď v protivetre a v stúpaní krátkodobo stúpal ukazovateľ k 20-tke, ani dlhý trip po našej diaľničnej trase by si nemal pýtať viac než 12 litrov na 100 km. Nuž darmo, máte najväčšie auto značky s motorom, ktorý je všetko, len nie malý. Ak by v tom ale bol sám, papal by viac. Elektromotor sa zapája často a pomáha aj na diaľnici.

Diaľnica je pre mňa celkovo príjemným prekvapením. Aj vzhľadom na japonský pôvod auta som nečakal tak dobré odhlučnenie. Ani vysoké rýchlosti, ani silný protivietor nespôsobili výrazný nárast hlučnosti v kabíne. Potešujúca je tiež kvalita podvozku a jeho schopnosť tlmiť všetky typy nerovností. Zároveň však nie ste utrhnutí od reality a za volantom si dobre uvedomujete veľkosť i výšku auta.

Ako dodáva kolega: je to milý obor s príjemným a komfortným interiérom na úrovni biznis triedy najprestížnejších aeroliniek. Na predných sedadlách ste za volantom doslova obkolesení stredovým tunelom aj prístrojovou doskou. Napriek celkom inému určeniu som mal miestami pocit, akoby som sedel v kokpite formule. Vôbec nejde o zrýchlenie a dynamiku, ktorú sme už spomenuli, ale mierny pocit tesnosti. Pozoruhodne mi to však neprekážalo. Možno aj vďaka sedadlám, v ktorých sa sedí..., ale to si už prečítate o ďalších pár riadkov ďalej.

Dizajn tohto automobilu sa v ničom neponáša na najbližších konkurentov. Pretože Lexus RX 450hL je priamym konkurentom modelov BMW X7, či Mercedes GLS, švédské XC90, keď to pritiahnem za vlasy, dokonca je konkurentom americký Escallade. Aj keď ten má v USA ešte väčšieho sparinga - LX.

Ak ide o tvar karosérie má bližšie k bratislavskému Audi Q7. Vyššie uvedení sú vo viacerých prípadoch síce dlhší, Lexus ich vďaka odlišnej koncepcii dobieha veľkosťou kabíny. Jeho predĺžená karoséria však rozhodne netrpí na nedostatok tvarov, spestrení a ostrých kriviek. Najzreteľnejšou odlišnosťou v porovnaní s nemeckou konkurenciou je kratší, zato mohutný nos s výraznou mriežkou chladiča a typické svetlomety. Zboku zaujme plávajúci C-stĺpik. Vzadu chrómovaná lišta spájajúca svetlomety. Nepochybne dizajn dotvárajú aj veľké kolesá a v tomto prípade aj elegantná, no zároveň zaujímavá metalíza. V kabíne sú to pre fanúšikov značky typické dizajnové finesy.

Dnes potešia také detaily ako hodiny na palubnej doske, vynikajúci touchpad na ovládanie infotainmentu, ale tiež drevené obloženie. I volant disponuje drevnatými doplnkami a treba povedať, že je to veľmi príjemné. Pri „rúčkovaní“ si ale treba dať pozor na dôkladne lakované drevo hornej časti obruče volantu. Ľahko sa šmykne. Štýlové sú aj hnedé sedadlá. Sú výhrievané i ventilované a disponujú masážnou funkciou. Najmä sa v nich sedí extrémne pohodlne. Ako v takej veľmi luxusnej pohovke v luxusnej obývačke. Radosť mi spôsobuje i audiosystém Mark Levinson. V druhom rade je dostatok priestoru po všetkých stránkach. Tri samostatné sedadlá hovoria za všetko. V treťom rade je miesta menej, no stále dosť, aby auto držalo krok s vyššie uvedenými vozidlami. Systém sklápania sedadiel je elektrifikovaný a na prvý omak mierne komplikovaný na pochopenie. To však platí azda o každom z týchto systémov. Najmä ak disponujú väčším množstvom funkcií.

Lexus RX 450hL nie je úplne nové auto a z niektorých súčastí to už cítiť. Moderného človeka sklame neprítomnosť konektivity CarPlay a Android Auto. Dokonca aj môj šedivý kolega "frfľal", že mu také niečo chýba. Kam sme sa to dostali... Pripúšťam však, že pre cieľovú skupinu zákazníkov toto nemusí hrať veľký význam. Lebo takýto veľký Lexus je o inom. Tu nejde o ponáhľanie sa, tu nejde o auto pre technologického gíka. Toto auto má svoju eleganciu, značnú dominanciu a vyžaruje z neho pokoj a sila. Či ako dodal kolega - je to nonšalantné až pompézne približovadlo. Pritom ale zvládne šprintovať s rovnakým oduševnením ako GLS 400d, alebo X7 40i. Spotrebu nebude mať výrazne nižšiu ako spomínaní konkurenti, zato má prísľub spoľahlivosti a trvácnosti riešenia, ktoré si konštruktéri zvolili. Je to auto, ktorých je málo a vždy ich málo bude. Je to auto, ktoré je snom a pre väčšinu z nás nedosiahnuteľným snom. Niekto by možno radšej zvolil reprezentatívnejší sedan LS, avšak pre tých s vlastnými a viacpočetnými rodinami je práve RX ideálnou cestou ako sa odlíšiť a svojej požiadavke na gigantické osobné vozidlo dodať kúsok ekológie. Je to dizajnová inakosť, je to japonská zarputilosť a odhodlanie to (podľa nich) robiť správne, je to posadnutosť detailom, je to silný šesťvalec, je to hybrid – to sú veci, pre ktoré možno voliť RX 450hL. 8 z 10 bodov. Príjemné spestrenie v segmente plnom západniarskych vozidiel.

 

Technické údaje

Model: Lexus RX 450 hL
Počet valcov: 6
Zdvihový objem motora (cm3): 3456
Výkon (kW/ot.):  193/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 335/4600
Prevodovka: automatická e-CVT
Elektromotor výkon/krútiaci moment vpredu (kW):  123/335
Elektromotor výkon vzadu (kW):  50/139
Maximálny systémový výkon (kW) 230
Poháňaná náprava predná aj zadná
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s):
Spotreba kombnovaná (l/100 km): 8,1-8,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 5000/1895/1700
Rázvor náprav (mm): 2790
Objem batožinového priestoru 7/5/2 (l): 211/652/1656 
Objem palivovej nádrže (l): 65
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2205
Užitočná hmotnosť (kg): 610
Rozmer pneumatík run flat: 235/55 R20
   
Základná cenníková cena modelu: 75 500 €
   

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku