2020-03-10 14:22:00
Smart EQ ForFour
Smart EQ ForFour
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Smart EQ ForFour – mesto a nič len mesto. Vo štvorici

Smart sa stal čisto elektrickou značkou. Hodí sa mu to mimoriadne.

Značka Smart minulý rok aktualizovala všetky svoje modely a spravila z nich čisto elektrické autá. Ako to spravila? Nešlo len o vyčiarknutie benzínových verzií. Zmeny sa dotkli aj dizajnu, najmä však aktualizácie informačného systému, a tiež aktualizácie smart aplikácie pre smart telefóny. Tu zatiaľ u nás nespustíte. Ale aj to bude.

Smart je dostupný ako EQ ForTwo a EQ ForFour. K tomu patria dva ďalšie deriváty: EQ ForTwo Cabrio a EQ FourFour s plátenou sťahovacou strechou.

Zdroj: Ján Hargaš

Nemusíme si klamať, ostatná generácia spaľovacích motorov v Smarte nepatrila k tomu najpríjemnejšiemu, čo ste v malom aute mohli mať. Či už atmosférický jednolitrový motor, alebo 0,9 litrový TCe trojvajec buď nemali výkon, alebo ho aj mali, ale nemali kultivovanosť. V rámci malých áut to nebolo zlé, no ak ste chceli niečo, čo nebolo zlé, mohli ste kúpiť lacnejšie Twingo.

Prechod na elektrickú energiu pomohol vo viacerých oblastiach. Pomohol kultivovanosti, hlučnosti i dynamike. Nepomohol iba dojazdu. Lenže Smart to ani nehrá na mestské A prímestské približovadlo. Od začiatku musí byť každému jasné, že toto auto patrí do mesta a za jeho hranicami sa necíti vôbec dobre. A nebudete sa ani vy. Hlavným dôvodom je výrazne limitovaný dojazd.

Zdroj: jh

Kým v meste s autom nie je ťažké odjazdiť na jednu plnú nádrž 120 km, mimo mesta sa dojazd minimalizuje priamo úmerne s rýchlosťou, ktorú chcete dosahovať. Jednoduchý prepočet: priemerná jazda pri pohodlnom a mierne dynamickom jazdení mimo mesta a na diaľnici bola 21,5 kWh. Kapacita batérie je však 17,6 kWh. Ako by povedal klasik, to mi nevychádza.

Diaľničné rýchlosti toto vozidlo ešte ako tak zvláda. Jazda rýchlosťou 120 km/h je celkom príjemná. Auto má systém boja proti bočnému vetru, takže jeho nápor nie je taký citeľný. Horšie je to s diaľničnou spotrebou. Mimo mesto záleží všetko od vášho jazdného štýlu. V režime ECO dokážete udržať spotrebu niekde okolo 17 kWh, no je celkom možné, že pri vašej akcelerácii ostatní účastníci premávky začnú šedivieť. V meste sa mi bez spustenej ventilácie darilo jazdiť do 15 kWh. 

Zdroj: Ján Hargaš

Úplne iné je to v meste. Tam sa Smart cíti ako doma. Lebo tam aj doma je. Jeho dojazd sa zvyšuje, jeho dynamika úplne postačuje. Čo viac, nejeden frajer na služobnej Octavii zbledne závisťou z vášho zrýchlenia na maximálnu povolenú rýchlosť – v meste. A to platí aj na obchvate. Elektromotor má silu a je na vás ako ju použijete. No zároveň platí, že v meste je vašou takmer povinnosťou nezapínať režim ECO, kým to nie je nutné. Lebo ten z potenciálu elektromotora ukrojí skutočne výrazne.

Zdroj: Ján Hargaš

Nevýhodou je, že bez režimu ECO auto takmer nerekuperuje. Ide v autonómnom režime rekuperácie, rekuperujete hlavne brzdovým pedálom, no aj tak je rekuperácia relatívne slabá a pri silnejšom stlačení brzdového pedálu sa skôr chytia mechanické brzdy akoby sa výrazne zvýšila rekuperácia. Štandardný režim ale má svoju veľkú výhodu. Práve ten autonómny režim. Ideálny je v meste, pretože auto rekuperuje podľa aktuálnej premávky. Ak sa pred vami nachádza vozidlo, systém hodnotí jeho rýchlosť a podľa toho rekuperuje a teda brzdí. Je to ako adaptívny tempomat, akurát tu nemusíte nič zapínať. Stačí, že sa vlečiete v kolóne áut. Len sa touto šikovnou funkciou netreba nechať opantať. Brzdiť pred stojacim vozidlom, či pred zákrutou predsa len treba. Aj to má ale Smart zmáknuté. Keď už hrozí náraz, nielenže na riziko upozorní a v poslednej chvíli aj aktivuje brzdy, on ešte aj pri hroziacom náraze vypne audio, aby ste zvukové upozornenie vnímali intenzívnejšie. A funguje to.

Zdroj: Ján Hargaš

Elektromotor je uložený vzadu. Jeho maximálny výkon je 60 kW (82 k) a maximálny krútiaci moment 160 Nm. Motor dodáva autu naozaj peknú dynamiku v nižších rýchlostiach. Tabuľkové zrýchlenie z 0 na 60 km/h je možné za 4,8 sekundy.

Nameraná pružnosť zo 60 na 100 km/h je relatívne príjemných 7,81 sekundy. Z 80 na 120 km/h je to už podstatne horšie – 12,38 sekundy. To sa už auto blíži k svojim rýchlostným maximám a len to podčiarkuje tvrdenie uvedené vyššie – diaľnica radšej výnimočne. Najdôležitejšie aj pri pružnosti je, že motor reaguje na stlačenie plynu okamžite. Všetky „ňútnmetre“ máte pod kopytom vždy pripravené, a tak sa na zrýchlenie nemusíte nijak zvlášť pripravovať. Predbiehanie vyslovene pomalých vozidiel je ľahké aj mimo mesta. Len pozor na skracujúci sa dojazd...

Zdroj: Ján Hargaš

Infotainment získal zlepšenia, ani tie nezakryjú, že ide o prepracovaný systém známy z áut značky Renault a Dacia. Skrátka R-Link... Nevýhodou je, že nepodporuje CarPlay, iba Android Auto.

Zdroj: jh

Podpora je slabá aj ohľadom aplikácie pre smartfón. Práve tá zvýrazňuje schopnosti a výnimočné danosti vozidla. Smart EQ Control dokáže mnohé. Napríklad vám pomôže lokalizovať auto na parkovisku, nájde vám k nemu aj najvhodnejšiu trasu - pešo. Na diaľku môžete zistiť stav batérie. No tu výpočet nekončí. Auto má predprípravu na zdieľanie. Vybrať si môžete z dvoch režimov. Buď vozidielko zdieľate zdarma so svojimi blízkymi, alebo môžete jednotlivých členov „zdieľacej“ skupiny premiestniť do platenej časti. Tam si sami určíte cenu za minútu používania vozidla, čím sa celkom jednoducho podelíte o náklady na užívanie vozidla. Pritom zostávate výhradným administrátorom zdieľania, ostatní auto používajú na základe autorizovaného smartfónu.

Zdroj: Ján Hargaš

Apka má aj gadgety ako sledovanie rozmerov prepravovaného tovaru. Keď sa napríklad so Smartom vyberiete na nákupy a chcete kúpiť nábytok, odfotením čiarového kódu vám apka povie, či vôbec a ako sa daný tovar zmestí do auta. Ak napríklad využívate Smarty v rámci zdieľacej služby, apka vám povie, či na váš nákup treba dvojmiestne, alebo až štvormiestne vozidlo. Žiaľ, u nás apka nie je dostupná.

Ale poďme späť na slovenské reálie. Auto má solídne svietiace svetlomety. Aj stretávacie podávajú solídny výkon, diaľkové detto. Jazdné vlastnosti sú také ako pri benzínových Smartoch súčasnej generácie, akurát toto je o niečo lepšie prišpendlené k povrchu vozovky. Má nízko ťažisko a má dobre rozloženú hmotnosť – batérie v strede vozidla, malý elektromotor vzadu.

Zdroj: Ján Hargaš

Komfort podvozku je slušný najmä v nižších rýchlostiach. Väčšie diery prechádzané s väčšou razanciou utlmí naozaj ťažko. Ostrejšie manévre podvozok tiež nemá rád. Odskočí vám zadok, no zhupne sa aj predok. To auto je skrátka vysoké a krátke, plní teda najmä účel základnej osobnej mobility. V tom je naozaj dobré.

Testovaný model mal textilnú elektricky sťahovateľnú strechu. Zaujímavá vec obzvlášť za letných mesiacov. Veď vďaka takejto streche nemusíte autu znižovať dojazd klimatizáciou. V studenom februárovom počasí však strechu možno použiť iba v prípade, že vám stále nie je dosť zima s vypnutou vzduchotechnikou. Lebo áno, toto auto nerado kúri a kúrenie obmedzuje dojazd.

Zdroj: Ján Hargaš

No a čo s tým dojazdom? Nič. V meste, obzvlášť v meste veľkosti Bratislavy reálne najazdí viac ako 100 kilometrov denne možno kuriér, či taxislužba. Väčšina z nás najazdí denne v hlavnom meste výrazne menej. Osobne som nikdy neprekonal denný nájazd 50 kilometrov. Možno cez víkend, keď som pre nákupy šiel na opačnú stranu mesta. Aj tie nákupy ale zvládnete hravo, veď auto môžete zaparkovať na nabíjacom slote a nechať ho, nech cucá. Auto zvládne nabíjanie s výkonom do 22 kW. Konektor je klasické AC (u ZSE max 43 kW). 22 kW nabíjanie je však za príplatok. Keď som na nabíjačku prišiel s vyžmýkanou baterkou (6%) trvalo 23 minút, kým som sa dostal na 30% kapacity. To mi poskytlo 32 kilometrov (bez vyhrievania). A to zas stačilo na cestu naprieč celou Bratislavou od Borov na Zlaté Piesky cez mesto aj so zastávkami a ešte mi zostalo.

Zdroj: Ján Hargaš

Jednoducho, Smart EQ je vynikajúce mestské vozidlo. Spočiatku som nerozumel tomu, prečo kupovať štvormiestnu verziu. Veď na vybavovačky je ideál dvojmiestna verzia. Aj pre enormne ľahké parkovanie. Štvormiestny Smart je ale skvelý, ak pri dennodenných vybavovačkách nechodíte sami. Viem si predstaviť, že doma máte väčšie auto so spaľovacím motorom a vybavovačky jazdíte so Smart EQ ForFour. Vybavovačky aj vozenie dvoch-troch detí do školy, škôlky, na krúžky a domov. Presne na to je Smart EQ ForFour ako stvorený. A keď ho ešte ani nemusíte nabíjať z rýchlonabíjačky, ale pekne doma káblom, nie je nič lepšie. V porovnaní s konkurentmi napríklad od VW, toto síce má nižší dojazd a mierne vyššiu cenu, sedíte v ňom vyššie a je to väčšia štýlovka – navyše ho kúpite tam, kde Mercedes. Aj so službami, ktoré k tomu patria. Cena tohto auta začína na úrovni 23-tisíc eur. Aj s nejakými doplnkami, špeci farbou a spomínanou výkonnejšou nabíjačkou ho kúpite za 25. Ak sa budúcej vláde podarí urobiť dotačný program lepšie, alebo aspoň opakovane, môžete ho reálne kúpiť za 17-tisíc. Doma ho budete nabíjať vyslovene za pár centov. Batérie majú záruku 8 rokov, alebo nekonečných 100 000 km (v meste to najazdia azda len taxíky a MHD). Stručne a skrátka, kúpite si auto, ktoré môžete mať (prehnane) desiatky rokov, alebo kým vám ho dospievajúce dieťa nevrazí do lampy... A ani to nebude predstavovať nejaký závažný problém. Ak je niečo celkom isté, tak to, že Smart dobre chráni posádku pri mestských nehodách. Robil to už predchodca, tento to vie ešte lepšie.

Zdroj: Ján Hargaš

Týmto finálnym odsekom som sa len snažil vcítiť do situácie s otázkou: prečo by som chcel takéto auto? A mať tak taký život by vôbec nebolo zlé. Predpokladá to byt s garážovým státím pre dve autá aj s aspoň jednou zástrčkou, alebo rovno dom s prístreškom a wallboxom. Keby to nevidím naživo v jednej z bratislavských prémiových štvrtí, ani by ma to nelákalo. Ale ozaj je to fajn a človek sa nemusí tlačiť v MHD. Namiesto toho si jazdí pekne v pohodlíčku vo svojej bubline, a keď veľmi chce, aj klimatizáciu si pustí...

Ak ale vystúpite z takejto bublinky a uvedomíte si, že väčšina z obyvateľov Slovenska takéto príjemné starosti nemá, pochopíte prečo sa to auto nestane predajným hitom. Predajný potenciál ale má. Ďalej ako dvadsať-tridsať kilometrov od centra mesta/záujmu už ale stráca význam v 95% prípadov. Dobre to vystihuje aj funkcia dojazdového perimetra v navigácii. Tá podľa dojazdu ráta ako ďaleko môžete ísť – čím menej šťavy, tým menší je perimeter.

Zdroj: jh

Okrem nabíjacích staníc zobrazuje s rovnakým dôrazom aj vlakové stanice. To preto, lebo aj na to sa Smart EQ ForFour výborne hodí – ako auto, ktoré necháte pred stanicou niekde v obci blízko mesta a do centra mesta idete vlakom. Výhodou je, že mu krátke trasy nikdy vadiť nebudú a pokiaľ ho doma občas pripojíte do štekra, určite vás v chladnom počasí nenechá mrznúť na stanici preto, lebo sa mu chudáčikovi chrchliačikovi vybila baterka. Taký je aj pocit zo štartovania. Smart totiž štartujete otočením kľúčika. Keď kľúč otočíte do poslednej polohy, niečo tomu chýba – zvuk a vibrácie štartujúceho spaľovacieho motora.

Zdroj: Ján Hargaš

Ak teda obmedzím hodnotenie vozidla výhradne na mestské používanie, je Smart EQ For Four výbornou voľbou. Zaberá málo miesta, hravo s ním zaparkujete, otočí sa takmer na pätníku vďaka malému rajdu. Je z neho výborný výhľad, sedíte vyššie, a pritom v kabíne pokojne pojme aj štvoricu priemerných dospelcov. V meste má dynamiky na rozdávanie. Môžete s nám jazdiť ako hulvát, ani frajer vo veľkom naftovom SUV vášmu zrýchleniu medzi semaformi nebude stačiť. Aj keď po pár metroch roztoží turbodúchadlá a prekročí povolenú rýchlosť, len aby vás dobehol...

Ak by som ale Smart EQ mal brať ako multifunkčné vozidlo so všetkým, čo k tejto kategórii áut patrí, hodnotenie výrazne klesne. Takže: Smart EQ For Four ako výhradne mestské vozidlo má 7 z 10 bodov. Celkovo 3 z 10 bodov. Nie, toto nie je univerzálne auto. Má jeden konkrétny účel a cieľ. To treba mať na pamäti.

Zdroj: Ján Hargaš

 

Technické údaje

Model: Smart EQ ForFour
Počet valcov/ventilov: -
Zdvihový objem motora (cm3): -
Prevodovka: 1-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná
Výkon maximálny (kW): 60
Krútiaci moment (Nm): 160
Maximálna rýchlosť (km/h): 130
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 12,7
Spotreba kombinovaná (l/100 km): -
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3 595/1646/1554
Rázvor náprav (mm): 2494
Objem batožinového priestoru (l): 188
Objem palivovej nádrže (l): -
Kapacita batérií (využiteľná) kWh 17,6 
Maximálny dojazd (NEDC)  145-157
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1200
Užitočná hmotnosť (kg): 370
Rozmer pneumatík: 165/65 R15 a vzadu 185/60 R15
   
Základná cena : 23 322 €
Celková cena modelu 29 079 

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku