2020-03-19 15:10:00
Mini Clubman CooperS All4
Mini Clubman CooperS All4
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Mini Clubman Cooper S All4 – Midi kombi má lepšie karty, než sa zdá

Mini Clubman je najštýlovejší zástupca segmentu, z ktorého už takmer všetky značky odišli.

K čomu prirovnať Mini Clubman, aby človek lepšie pochopil o aké auto vlastne ide? Štýlovo je to Mini z dodávkovými dverami. Práve tie dvere sú kľúčom k rozlúsknutiu myšlienky prečo radšej Midi ako Mini. Priestorovo v kabíne je to prakticky akékoľvek kombi, či sedan z vyšších tried. Neuveríte, no do kabíny tohto auta sa pohodlne zmestí štvorica vysokých postáv. Dokonca vzadu bez problémov odveziete deti v akýchkoľvek sedačkách, aj tých protichodných, to aj za vysokým vodičom, či spolujazdcom. A dokonca – čisto teoreticky, sa vzadu na kratšie trasy odvezú relatívne znesiteľne aj piati. Veľkosť kufra nie je očarujúca, no je násobne lepšia ako v Mini s tromi dvermi. Je taká ako v priemernom hatchbacku v segmente B. 360 až 1250 litrov stačí. Stačí dvom aj na dovolenku. Do kufra sa zmestí veľký detský kočík s vaničkou, príslušenstvo s prebaľovacou taškou a ešte nejaká tá flaška a pár drobností – odskúšané. Dvojkrídlové dvere sú nesmierne zaujímavé a už len pre ne je Clubman výnimočným autom. Jediným problémom je, že ak zaparkujete kolmo k stene cúvaním, vyberať nákupy a tie kočíky bude ťažké. Pýta si to položiť veci na strechu. Lenže pozor, Cooper S má vzadu krídielko s povrchom z klavírového laku, a to sa tak rýchlo poškriabe, že ani nestihnete vysloviť slovo „vulgarizmus“. Použi vo vete: „no do vulgarizmu aj s tým!“

Zdroj: Ján Hargaš

Na zadných sedadlách sa sedí dobre, priestorová rezerva je aj pre vyššie postavy slušná v každom smere. Je jasné, že sedíte v malom aute, no predsa to pôsobí ako Ford Anglia z knihy o mladom čarodejníkovi – ako kúzlo.

Vpredu je posed ozaj pohodlný, športový. Sedíte nízko, výhľad z auta je dobrý, volant je po ruke, ovládače sú po ruke. Cítite sa ako v Mini. Dokonca aj vzdialenosť od čelného skla nie je taká veľká ako v malom Mini – je o niečo prirodzenejšia. Len pozor na pomerne zvislé čelné sklo a jazdy po diaľnici za neumytými a zle prikrytými osemkolesovými nákladiakmi. Určite si čelňák poistite a ak môžete, nekupujte vyhrievanie predného skla. Bude to skrátka lacnejšie.

Zdroj: Ján Hargaš

Mini je spomedzi všetkých značiek absolútna jednotka v oblasti bižutérie. Sekunduje mu azda len francúzske DS. Bižutériou myslím všetky tie tlačidielka, detailíky s vlajočkami akéhosi ne-európskeho súostrovia. Detaily robia majstra a pri prémiovom aute to platí do bodky. Krásne sú svetlá so vzorom Union Jack, to auto je hrdé, že je britské. Jediné, čo mi chýbalo, bola podobizna hlavy královnej Alžbety na volante namiesto znaku Mini, ale možno by vám to vedeli vymeniť. Alebo si tam nalepte obrázok, či aspoň nejakú mincu s vyrazenou Alžbetou. Veď v Británii nie je nič istejšie ako kráľovná Alžbeta... možno len vlajka Union Jack, popularita futbalu, divné jedlo a pivo bez peny. A presne tak sa cítite v Mini Clubman – ako pivo bez peny, alebo kráľovná Alžbeta.

Zdroj: Ján Hargaš

Obzvlášť vo farbe Indian Summer Red. V slovenčine je to odtieň indiánsky červeného leta, niečo ako indiánsky západ slnka – neviem si to úplne predstaviť, ale v mojej predstave tam niekto niekoho skalpuje, zapadá slnko a bizón beží o život...

V chlapskom ponímaní je to rúžová. V metrosexuálnom ponímaní je to rúžovo-oranžová a v ponímaní mladej ženy je to skoro broskyňová... Tak či onak, hádam sa zhodneme, že akokoľvek pekný sa vám tento odtieň môže zdať, nie je úplne chlapský. Dotvára štýl Mini a dobre pasuje ku všetkej tej bižutérii.

Zdroj: Ján Hargaš

Je to paradox, pretože motorizácia auta, jeho vnútornosti, to je výhradne chlapská záležitosť. Vysoký výkon, objemný dvojlitrový twin power turbo motor, pohon všetkých kolies a obratnosť vysokozdvižného vozíka. Dobre, možno aj z tohto číha ženský rozmer ideálneho auta, no keď si do auta sadne chlap, naučí sa ho milovať. A zároveň nenávidieť za tú divnú farbu a pocit akejsi nepatričnosti.

Zdroj: Ján Hargaš

Preto som zašiel do konfigurátora a pokúsil sa ho pochlapiť. Potešila ma cena. Mini Clubman štartuje na 21 300 eur. Nie zlé, no chýba tomu minimálne jeden valec. Mini Clubman Cooper S má valcov už dosť a aj s výkonom 190 koní môže byť spojený s manuálnou prevodovkou a pohonom iba prednej nápravy. Verte, či nie, náhon na predok je v Mini presne to pravé orechové. Vysoký výkon a poháňaná predná náprava s manuálom je super, ale... Ale Mini v tomto prípade ponúka výborne vyladený športový automat s meničom a s pohonom všetkých kolies All4 a stojí to 30 524 eur. Také malé auto pohon všetkých kolies nepotrebuje, pretože i bez neho jazdí výborne, no s ním jazdí ešte lepšie. Vybral som si teda to. Chválim, že Mini má stále normálnu radiacu páku automatickej prevodovky. Chlap má rád v pravačke poriadnu páku, to predsa všetci vieme... Konfigurátor ukázal poriadne hlbokú čiernu metalízovú farbu, k nej som napasoval 18-palcové disky s názvom Yours British s úžasným dizajnom Union Jack. Pridal som zdvihák, skrutky a dojazdovú rezervu – lebo to chlap v aute jednoducho musí mať. Dal som autu na kapotu dva rýchle sivé pruhy a spoiler dozadu, stmavil zadné sklá. Vyhol som sa balíku John Cooper Works.

Zdroj: Ján Hargaš

Niežeby bol zlý, no zmenil by mi kolesá a pridal zbytočnosti. Na záver som autu pridal adaptívny podvozok so športovým režimom a bolo vymaľované. Výsledkom bola cena 35 469 eur a pekne do čierna vybrúsený jedoš zbavený čačiek-mačiek a zbytočností. To isté s manuálom a predným pohonom bolo za 31 512. Testovaný automobil stál s daňou 48-tisíc. Možno som v konfigurácii niečo nenaklikal, no je to zreteľný dôkaz toho, že auto môže byť chlapské a nemusí stáť príliš veľa. Cenovka sa síce vyrovná tým najostrejším hot hatchom s predným pohonom, no zároveň sa cenovka vyrovná tým najostrejším hot hatchom s iba predným náhonom... Jasné, no nie? A za pár stoviek si môžete výkon zvýšiť, priestor tu je. Alebo sa popýtajte na Clubman JCW s motorom zo 135i s výkonom 306 koní a s pohonom All4. Ten ale určite nebude lacnejší.

Zdroj: Ján Hargaš

Či už s bižutériou a asistentmi, alebo bez nich, Mini Clubman je praktické, a pritom vynikajúco jazdiace auto. Drží sa asfaltu ako pribité, športová prevodovka reaguje i na ten najmenší dotyk nohy na plynový pedál. V zákrutách krásne sedí, riadenie je ostré, podvozok tvrdý, no nie až tak, aby vytriasol kosti. Solídny výkon predvádzali aj adaptívne LED svetlá. Intenzita, presnosť i adaptívnosť fungovali dobre.

Potešila ma tiež prítomnosť bezdrôtového Apple CarPlay, ktorý dopĺňa možnosť bezdrôtového nabíjania. Mini sa nemôže pochváliť výraznou uhlopriečkou, no displej má výborné rozlíšenie a sledovať na ňom mapy s informáciami napríklad z Waze je ľahké a bezproblémové.

Zdroj: Ján Hargaš

Nuž a prečo by ste mali siahnuť po motore s označením Cooper S? Spomínaný štvorvalec od BMW s výkonom 141 kW (192 k) má maximálny krútiaci moment 280 Nm medzi 1350 až 4800 ot/min. Z 0 na 100 km/h zrýchli za 6,9 sekundy. Pružné zrýchlenie zo 60 na 100 km/h zvládlo testované auto za 5,76 sekundy. Z 80 na 120 km/h zrýchli za 6,45 sekundy. Ide o údaje merané bez prípravy v štandardnom (MID) jazdnom režime.

Priemerná spotreba je tabuľkovo 7,5 litra benzínu na 100 km. Počas testu sa v studenom počasí a s relatívne ťažkou nohou vyšplhala na 8,3 litra. Bez pohonu všetkých kolies by to bolo určite menej. Bez jedného valca tiež.

Zdroj: Ján Hargaš

Mini Clubman Cooper S je výborné auto. Či už si ho zvolí dáma, alebo pán, obaja budú spokojní a obaja si ho môžu nakonfigurovať k obrazu svojmu. Je to hrdé malé auto s veľkým kufrom. Je to zároveň auto, ktoré popiera zmysel päťdverového mini. Clubman je kombi Mini. Nie je až také malé, no stále je to Mini, vyzerá dobre, jazdí dobre a je aj praktické. 7 z 10 bodov má istých. 

Zdroj: Ján Hargaš

 

 

Technické údaje

Model: MINI Cooper S Clubman ALL4
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1995
Prevodovka: 8. stupňová automatická
Poháňaná náprava predná+zadná
Výkon (kW/ot.):  141/5000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 280/1350-4800
Maximálna rýchlosť (km/h): 228
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,9
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 7,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4253/1800/1441
Rázvor náprav (mm): 2670
Objem batožinového priestoru (l): 360/1250
Objem palivovej nádrže (l): 48
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1435
Užitočná hmotnosť (kg): 495
Rozmer základných pneumatík: 225/45 R 17
   
Základná cenníková cena modelu: 21 300 €
Základná cena verzie: 31 150 €
Cena testovaného vozidla: 48 002 €

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku