18.06.2019

TEST: Mini Cooper SD – úsporný rýchlik, čo sa zmestí do vrecka

Naftová vrecková raketa. Alebo tiež diesel pocket rocket. Total absurd? Nuž počkajte, nie je všetko zlé, aj keď to chrčí ako nafťák.

Povedzme si otvorene: naftový malý hatchback sa už dnes berie ako znak mierneho pomätenia mysle, či hriech minulých životov. Tento nápad vznikol niekde v okolí Paríža, v hlave nejakého bláznivého ekológa – aspoň tak si to dnes môžeme predstavovať. Veď to bol práve malý naftový motor, ktorý podľa minulého testovacieho cyklu dokázal produkovať extrémne nízke emisie CO2. Že v tejto rovnici bolo priveľa neznámych a že trvalo mnoho rokov, kým sa eko-naftový sen o malom úspornom naftovom aute stal skutočnosťou, to už je celkom iný príbeh.

Aj Mini s naftovým motorom je z kategórie malých úsporných áut. Vždy malo o niečo odlišný charakter. Alebo aspoň chcelo mať. Nie vždy to fungovalo. Dôvodom neboli emisie, ale spojenie malého auta, úsporného naftového motora a snahy o športový pocit.

Dodnes nezabudnem na Mini Countryman SD minulej generácie. To bola ale konina. Tvrdé vysoké hebedo a ešte to aj chrchlalo a sypelo a hučalo a dunelo a rozsah použiteľných otáčok bol od 1750 do 1752 cca, pričom prevodovka sa do nich nie a nie trafiť. Malo to asi dvadsať postihnutých koní, krútiaci moment ako traktor na poli, ale čo z toho, keď to žiaden pocit športovosti nedodalo? Ale vyzeralo to ako šperk, ako drahokam, ako kabelka v ktorej môže deva ladných tvarov a drahých šiat ešte aj jazdiť. No a málo to žralo. Čo bol tiež benefit. Podobne absurdne som si pripadal v malom naftovom Mini minulej generácie.

Zmena prišla nebadane, zhruba tak nebadane ako nová generácia a ako jej facelift. Pritom pre fanúšikov značky nebola ani jedna z týchto zmien nebadaná, no fanúšikov značky je málo. O to presvedčenejší sú.

Aj ja som fanúšik. Dlhodobo, latentne, miestami menej, miestami viac, niekedy na to aj zabudnem, ale predsa som. Najmä, keď v tom aute sedím a ešte viac, keď s ním jazdím.

Lebo Mini je niečo, čo láka mnoho ľudí pre mnoho dôvodov. Sú to krásne, mechom praštené autá so skvelými jazdnými vlastnosťami, výnimočným dizajnom, detailmi, z ktorých niekde niekto každých pár sekúnd piští radosťou.

No a čo s tou naftou Podkapotou?

Nič, veď sa ukáž! Potrebujem najazdiť veľa kilometrov. Zhruba toľko som si povedal pri preberaní kľúčov. Tón tejto nevyslovenej vety bol trošku sklamaný, ale keďže veta nebola vyslovená, čo na tom záleží. Nadšenie spôsobilo S-ko na kapote pri prvom pohľade, sklamanie spôsobilo SD na zadku pri druhom pohľade.

S naftovým Mini novej generácie som už mal skúsenosť. Bola to ale iná skúsenosť, bolo to Mini trojdverové a Podkapotou malo menší a slabší motor spojený s dvojspojkovou automatickou prevodovkou. Nejakých 115 koní ale pre trojdverák bohato stačilo – aj vďaka výbornej prevodovke, aj vďaka malosti celého auta. 170 koní v tomto červenom fešákovi s John Cooper Works trim za 4 441 eur s DPH bolo spojených s klasickou 8-stupňovou športovou prevodovkou. Auto malo adaptívne tlmiče (pracujúce v rozpätí tvrdé až ešte tvrdšie) za 509 eur, adaptívne Matrix LED svetlá za 407,- parkovacie senzory za 805 eur, Harman/Kardon audio sústavu za 805 eur, Mini head-up systém (na výsuvné sklíčko) za 611 eur a mnoho-mnoho ďalšieho. Vďaka mnohému ďalšiemu i vďaka už spomenutému sa cena z pôvodných 30 700 eur dostala na 44 901 eur s DPH, teda 37 417 bez DPH.

Nuž toľko stojí päťdverový prémiový hatchback s veľkým motorom a pokročilou prevodovkou, ktoré tvoria vrcholné motorizácie aj pri výrazne väčších modeloch skoro prémiových značiek. Nemusím azda vysvetľovať, že toto je dynamickejšie, lepšie ovládateľné a zábavnejšie, než čokoľvek väčšie, ale s rovnakým náhonom, všakže?

Jazdná zábava je aj s naftovou verziou vynikajúca. Vlastne v ničom nezaostáva za benzínovou verziou. Vážne. Motor je enormne silný na také malé auto a osemstupňový automat umožňuje motoru preniesť maximum svojho potenciálu na cestu.

Iste, keď sa pokúšate o prudký rozbeh z miesta, kontrola trakcie sa rozbliká aj na suchu, nieto na mokre. V zákrutách to tiež bude nedotáčavé, i keď výrazne neskôr, než by človek čakal. Na druhú stranu, Mini už roky dokazuje, že na nedotáčavosti je kopa zábavy, ak sedíte práve v Mini a naftové nie je iné. Iba možno ešte o kúsok nedotáčavejšie, vzhľadom na mierne ťažší nos.

Napriek tomu neexistuje situácia, ktorú by iné auto s rovnakou koncepciou zvládlo lepšie. Ak by pravda nemalo samosvorný diferenciál medzi kolesami. Pravdou ale je, že taký silný malý nafťák v súčasnosti nestavia vlastne nikto. Ani keď pozriete o triedu vyššie, nenájdete veľa konkurencie.

Komu je päťdverové Mini SD určené?

Tomu, kto hľadá šikovné malé auto vyjadrujúce jeho štýl i solídne finančné zabezpečenie. Tomu, kto si potrpí na dokonalosť detailov, na kráse a tiež tomu, kto ocení prvotriedne jazdné vlastnosti. Tiež tomu, kto občas povezie viac ako svojho psíka a nechce prísť o pohodlie päťdverového hatchbacku. No a tiež tomu, kto pomerne často vystrčí päty z mesta a hľadá veselého reprezentatívneho spoločníka aj do diaľav služobných ciest, výletov, ba dovoleniek a road tripov. Lebo presne pre toho je Mini SD určené.

Pružnosť športových áut

Mini SD zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,3 sekundy. Maximálna rýchlosť je 223 km/h. Auto počas testu dokázalo pružne zrýchliť zo 60 na 100 km/h za 4,91 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 6,19 sekundy. V oboch prípadoch ide o pružnosť bez prípravy, bez manuálneho radenia a v oboch prípadoch ide o meranie so zaťažením 100 kg.

Počas testu bola priemerná spotreba priklincovaná na úrovni 5,5 litra. Spotreba zahŕňala vyše 700 kilometrov najazdených v pomere 50% diaľnic, 40% okresných ciest, 10% mestských presunov. Rýchlosť je s týmto autom zároveň radosť, cestu som si užíval, i keď mi premávka neumožňovala zabávať sa toľko, koľko by som chcel. A predsa som predbiehal vždy, keď to bolo možné. Vďaka silnému motoru nebolo treba veľa.

Podvozok auta je vo všeobecnosti tvrdý. Avšak nie vyslovene tupý. Pruženie funguje, tlmenie tiež, auto sa drží povrchu zubami nechtami, akokoľvek zlý ten povrch je. Máloktoré auto dokážete s takou malou námahou poslať žiaducim smerom a na milimeter presne tak ako Mini. Kľučkovanie medzi dierami na ceste je s týmto autom perfektné. Že to narobí s posádkou guláš, to je druhá vec. Guláš s posádkou urobia aj veľké diery, najmä na tvrdých zadných sedadlách. Každopádne sa v aute štvorica dospelých pomestila bez väčších problémov. Mladých sa zmestí veľa, tí prežijú v aute aj dlhšie trasy. Starší členovia posádky potrebujú buď utláčať tých mladších, alebo častejšie prestávky. Auto nie je primárne pohodlné.

Ani predné „škrupinové“ sedadlá také nie sú. Zato držia telo na mieste, a keď sa im podvolíte, vydržíte v nich dlho. Druhá vec je samotná karoséria vozidla. Tá vysokým postavám v aute nepraje celkom prirodzene. Mini je skvelé v potláčaní nedostatkov v tomto smere. Predsa len vysoký človek narazí na niekoľko nedostatkov. Napríklad pri pohodlnom sedení nevidíte na svetlá na križovatke. Miestami som si musel ľahnúť na sedadlo spolujazdca, nech vidím na semafor. Negatívum ale vie byť aj pozitívom. Napríklad do auta vďaka malým oknám a špecifickému posedu prenikne menej svetelných lúčov. To oceníte pri zapadajúcom slnku počas horúcich letných dní. Jazda je však podstatne lepšia než v minulej generácii týchto áut. Vozidlo je aj s naftovým motorom tiché a na kvalitnejších cestách dokonca pohodlné. Stále má športový šmrnc, takže limuzínu nemôžete čakať, ale schopnosti žehlenia nerovností sú na malého športovca skutočne dobré.

Najlepšie sú detaily

Auto je vyčančané k dokonalosti. Každý deň môže vaše oči zaujať iný detail auta. A keď už čaro Mini prestáva účinkovať, zájdite na umývačku a dajte laku nový lesk. To auto je nadčasové, prepojené, bezpečné a pritom malé, šikovné a rýchle. S naftovým motorom navyše naklonené dlhým cestám. Komu sa páči, tomu patrí. Ostatní aj tak nedočítali do konca. Mini má štýl, má charakter a pri tom všetkom je to ešte aj skvelé auto. Nie je ale pre každého. Chvalabohu. 8 z 10.

Technické údaje

Model: Mini Cooper SD 5 dv.
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1995
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 125/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 360/1500-2750
Maximálna rýchlosť (km/h): 223
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,3
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 4,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3 982 / 1727 / 1 425
Rázvor náprav (mm): 2 567
Objem batožinového priestoru (l): 278-941
Objem palivovej nádrže (l): 44
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1370
Užitočná hmotnosť (kg): 475
Rozmer pneumatík: 195/55 R16
   
Základná cenníková cena modelu: 30 700 €
   

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku