2019-08-29 14:40:00
BMW Z4
BMW Z4
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: BMW Z4 M40i – roadster plný života a radosti z jazdy. Esencia koreňov BMW

Čo je esencia moderného BMW? Pravdepodobne model X3 30d. Ak ide o kombináciu toho najpopulárnejšieho určite.

BMW Z4 si určite veľký kus koláča z predajov v rámci modelového portfólia značky neodkrojí. O to úžasnejšie je, že takéto auto dnes prišlo. Moderné, zábavné a so silnými čisto benzínovými motormi. Je to moderné BMW, no pritom vyrástlo na genetickom kóde, ktorý akoby v ostatnom čase zašiel prachom. Toto nie je len esencia toho, čo pre motoristických fanúšikov BMW znamená. Je to zároveň príklad auta, aké patrí do garáže petrolheada. Je ľahké fandiť jednému zo skvelých hot hatchov, je ľahké fandiť veľkým bavorákom, no oceniť novú Z4, to chce skutočný kumšt. A odvahu. V prípade, že si toto auto kúpite. Lebo narozdiel od iných áut tejto značky, Z4 je raritou, je výnimočné, je sebecké, je iba za odmenu a má v sebe len málo racionality. Nedá sa ospravedlniť vetou typu: aj tak sú všetky autá drahé, alebo vetou typu: keď nebudem mať BMW, budú si myslieť, že sa mojej firme nedarí. Bez všetkých tých populárnych áut by vzniknúť nemohlo.

Zdroj: Ján Hargaš

Pravdepodobne by nevzniklo ani bez Toyoty. Aj keď sa zdá, že projekt Z4/Supra je benefitom len pre Toyotu, nebuďme naivní. Ak by BMW nezdieľalo náklady na vývoj, ekonomické oddelenie by Z4 škrtlo len taký fukot. A aj teraz počuť správy, že auto by mnohí excelovskí majstri svetla najradšej hodili cez palubu. Lebo nezapadá do tabuliek, nie je to konfekcia, nebude to predajný hit. Nebude sa z nej dať vytlačiť prachy na vývoj debilných autonómnych áut. Toto je auto, ktoré tvorí charakter. Auto, ktoré by ste si v štrnástich vycapili na stenu. A aj keď by sa kamoši pýtali, prečo tam nemáte Ferrari SF90 Stradale, vy by ste ich len mávnutím rukou odbili: chalani, vy nič neviete. Toto je auto pre pravého petrolheada a nie ten váš hybridík... No a s iným, podobne naladeným chalaniskom by ste sa zaručene počas prestávky pobili do krvi. Prečo? Lebo on by fandil Supre a vy Z4...

Zdroj: Ján Hargaš

Auto dvoch tvári

Strecha dole: pohodový roadster s výborným zvukom.

Strecha hore: pekelný stroj vrtiaci zadkom aj na suchom asfalte – s výborným zvukom.

Počas testu som nadobudol presne tento dojem. Kým so stiahnutou strechou je to auto, s ktorým si treba vychutnávať slnečné dni, vietor vo vlasoch a jazdu ako takú bez zvláštnej potreby vysokej rýchlosti, zatiahnutá strecha znamená jediné – maximálnu dynamiku.

Zdroj: Ján Hargaš

Dôvodov na takéto vnímanie situácie je viacero. Ten hlavný je, že v roadsteri je najmä pre vyššie postavy príliš malá rezerva nad hlavou na to, aby boli turbulencie príjemné. Okamžite je na palube extrémne veľa hluku, a síce si môžete užívať perfektnú akustiku výfukov, rýchla jazda s otvorenou strechou sa vám pomerne rýchlo zunuje. Ako by povedal štandardizovaný random politik: ľudia ohluchievavajú. Ďalším faktorom je menšia pevnosť konštrukcie. Darmo BMW vyhlasuje, že Z4 je nesmierne pevné a mimoriadne tuhé, keď mu dáte dole strechu, pohyb konštrukcie je citeľný. No a tretí fakt opäť patriaci najmä k vyšším postavám: slnečné clony v takomto malom aute zaberajú len málo. Pokiaľ slnko práve nevychádza, či nezapadá, bude na vás piecť. Ak si vezmete pomôcku pre roadster a kabriolet – šiltovku, riskujete, že vám ju niektorá z turbulencií pri vysokej rýchlosti sfúkne z hlavy. Niežeby z auta človeku trčala hlava tak ako v MX-5. No ďaleko od tejto predstavy určite nie sme.

Zdroj: Ján Hargaš

Po zatvorení strechy auto okamžite spevnie. Cítiť to najmä na cestných vlnách i v zákrutách. Tu naozaj cítiť to, čo opisuje BMW v reklamných materiáloch. Áno, Z4 je enormne tuhé – na roadster s plátenou strechou. Nielenže je pevnejší než mnohí iní so strechou dolu, so strechou hore ide o úplne bežné dvojsedadlové kupé. Akurát má o niečo horšiu akustickú izoláciu. Vzhľadom na obdivuhodne dobre znejúci radový benzínový šesťvalec to ale nikomu normálnemu vadiť nebude. Toto auto znie fantasticky od štartovania až po vrcholné otáčky. V športovom režime je ešte lepšie. Úprimne som mal zo zvuku motora väčšiu radosť ako z V8 z modelu 850i.

Zdroj: Ján Hargaš

Keď už som pri 850i, ak nerátam fakt, že Z4 je o viac ako pol metra menšie a o 300 kg ľahšie (Z4 M40i vs M850i). Z4 je drobnejšie, útlejšie, divokejšie a zamierené na okamžitú zábavu. Toto auto nepotrebuje, aby mu vesmír ustúpil. Toto je extrakt motoristickej zábavy aj na kruháči, v mestských uličkách, či na uzučkých serpentínach. Milujem takýto typ športových áut. Nie je nič lepšie ako malé auto s vysokým výkonom a výborným podvozkom. Jedno slovné spojenie mi pritom napadá a je presnejšie v angličtine – pure drive – čistá jazda. Z tohto hľadiska sú najlepšie práve malé hatchbacky, no Z4 je taký most medzi svetom Mini a svetom veľkých kupé ako je 850i.

Zdroj: Ján Hargaš

Tým smerujem k zreteľnému poznatku – jazdí výborne. Ale sakrametsky divoko. Opäť je tu tá vľúdnosť o akej bežne píšem pri ostrejších BMW. Toto ale nie je až tak tolerantné k hlúposti za volantom. Koní na zadku je na to príliš veľa – pocitovo viac než v papieroch. Opraty treba držať oboma rukami, reagovať treba rýchlo. Aj bez vypnutia asistentov vám toto auto dovolí veľa. Nie, nejde okamžite do pretáčavého šmyku, ako menšia MX-5. Vydrží seriózne tempo i na horskom priesmyku a nemusí zakaždým páliť pneu.

Zdroj: Ján Hargaš

Toto auto má prekvapivo veľa trakcie – nielen vďaka masívnym športovým pneumatikám, ale aj M športovému diferenciálu. Nie, s týmto autom nemusíte kúriť pneumatikami a robiť zo seba... driftera. Jemným ale odhodlaným zaobchádzaním je i s týmto výkonom možné jazdiť v podstate neutrálnu stopu a to často rýchlejšie než s povestným šmykom. A to ma baví na aute ešte viac. Tá precíznosť jazdy, ovládateľnosť, možnosť vybrať si, to sú silné stránky tohto auta. V tom prevyšuje slabších i silnejších. No a zvládanie pretáčavosti? Isteže tu nemáte pol dňa na to, aby ste s autom niečo spravili, no s autom sa dá dobre pracovať, udržiavať šmyk v BMW je azda najpríjemnejšie a situácia sa dá zvrátiť jednoducho kontrou a pustením plynu. Najdôležitejšie je zoznamovať sa postupne, skúšať hranice na otvorených priestranstvách. Zdokonalovať seba a vlastnú jazdu na uzavretých cestách a okruhoch. Stojí to za to. Lebo mať doma toto auto s týmto motorom a jazdiť iba štýlom „strecha dole“ je veľká škoda.

Zdroj: Ján Hargaš

Nový radový šesťvalec s objemom 3,0 litra a s technológiou twin power turbo je ozdobou modelového portfólia. Jeho maximálny výkon 250 kW (340 k) je dostupný od 5000 do 6500 ot/min. Maximálny krútiaci moment 500 Nm je prítomný od 1600 do 4500 ot/min. Motor má fenomenálny zvuk. V Z4 si ho užijete naozaj dosýta. Od studeného štartu, cez poprdkávanie po meste až po otvorenú krajinu. Motor je spojený so športovou verziou 8-stupňovej automatickej prevodovky. Možno je škoda, že táto verzia nie je dostupná s manuálnou prevodovkou, no myslím, že i keď by bola dostupná, drvivá väčšina predajov by išla na vrub práve automatu. A je to dobrá voľba (keď už iná nie je). Motor s prevodovkou sú zľadený jedna báseň. V športovom režime je zvuk motora i radenia ešte zaujímavejší. Dynamika je taká intenzívna, že sa človeku reálne nechce veriť, že sa BMW vôbec podarilo znížiť výkon motora (Európa a jej emisné limity orezali vrchol výkonu).

Zdroj: Ján Hargaš

Z 0 na 100 km/h zrýchli za 4,5 sekundy. Vyslovene brutálne reakcie a dychberúce zrýchlenie auto neopúšťajú ani vysoko nad naše dovolené maximá. Rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h. Pružnosť v komfortnom režime bez prípravy zo 60 na 100 km/h je na úrovni 3,53 sekundy. Približne trištvrte sekundy z toho zaberá podradenie automatu. Zrýchlenie z 80 na 120 km/h prebieha za 3,69 sekundy. V oboch prípadoch to znamená, že za mokra treba s výkonom naozaj opatrne. To, čo dokáže auto okamžite poslať na zadné kolesá by ohlo aj časopriestor. Nie vážne, Z4 je až na stotiny sekundy rovnako pružné ako 850i s motorom V8. Ibaže v Z4 sa pri ovládaní tohto výkonu zapotíte podstatne viac. Tu xDrive nenájdete.

Zdroj: Ján Hargaš

Priemerná spotreba počas testu bola na úrovni 8,4 litra. Zodpovedá to môjmu typickému nájazdu v pomere 50% diaľnic, 40% okresných ciest, 10% mestských presunov. Jazda bola prioritne dynamická, no bez zbytočných porušovaní predpisov a bez zbytočného provokovania osudu. Skrátka dennodenný priemer s naozaj výkonným autom. Dá sa za menej, ak by to niekoho zaujímalo. Väčšinou to ale bude za viac.

Každopádne auto výborne zvláda aj dlhé diaľničné presuny. Veď pri 100 km/h má len 1600 ot/min. Musíte prekročiť diaľničné maximum na našich cestách, aby ste sa vôbec dostali cez 2000 ot/min. Alebo si podradíte, či len šliapnete na plyn – to je ale iný príbeh.

Zdroj: Ján Hargaš

Z4 je narozdiel od podobne koncipovanej (roadster) no úplne inak cielenej a postavenej MX-5 auto na každý deň aj pre náročnejších. Adaptívny podvozok udržiava komfort vysoko aj na rozbitých cestách, plátená strecha izoluje slušne (hlučnosť na diaľnici asi ako v lacnom hatchbacku). Strechu stiahnete alebo vytiahnete za 10 sekúnd. Môžete tak robiť až do rýchlosti 50 km/h. V aute sa poľahky odvezú aj vyššie postavy. Sedenie je príjemne nízke, nohy nemáte pod krkom, športové sedadlá sú veľmi príjemné.

Tým ako rýchlo sa dnes posúvajú modely značky BMW vychádza usporiadanie a ovládanie i množstvo doplnkov v Z4 už ako mierne zastarané. Nemáte tam napríklad bezdrôtový carplay, či android auto. Taká X5 má lepšie orientovaný displej a podobne. Stále je to však jedno z najmodernejších BMW so športovým naturelom, ktoré je doslova nabombované doplnkami. A má aj kufor. Tiež sa hodí porovnanie s malým hatchbackom – rozmer je slušných 281 litrov. To znamená, že dvojici na výlety, ba dovolenky úplne postačí. Najmä ak si uvedomíme, že dvojica na výlete v Z4 potrebuje najmä rešpektovanú platobnú kartu ako paštéty v kufri.

Zdroj: Ján Hargaš

Pre mňa je Z4 lepším autom ako kupé radu 8. Tie dve núdzové sedačky vzadu v skutočnosti nikto nepotrebuje. Ani tých 300 kilogramov navyše a ani xDrive. Ba ani 140 kilowattov, alebo tých 352 milimetrov rázvoru naviac mi netreba. Iste, nie sú to autá z rovnakého segmentu, no sú z rovnakého cesta. Z4 je fenomenálny roadster, 850i je vynikajúce luxusné GT. Každé má svojho zákazníka, každé plní iné úlohy. Viac zábavy ale prináša Z4. Je to ideálny kompromis, ktorý v sebe zahŕňa nielen silné športové gény, ale aj to najlepšie z oblasti automobilového športu a automobilovej zábavy. Výnikajúce víkendové auto, ktoré môže slúžiť aj ako daily driver a nikto sa tomu nemôže čudovať. Chytí za srdce, chytí za rozkrok, vystraší, nadchne a rozdelí. Mne jeho dizajn imponuje, aj ten rybací pohľad. Niekomu sa páčiť nemusí. Ešteže je to len vecou vkusu.

Zdroj: Ján Hargaš

Keď pozerám do konfigurátora a cenníku, sám seba presviedčam, že by mi bohato stačila verzia Z4 30i. Pravdou však je, že keď už máte na Z4 30i, určite naškriabete aj na M40i. Stojí to za to. Takéto čisto benzínové motory tu už určite dlho nebudú. No a tomu, čo chce Z4 len ako auto bez strechy bohato postačí aj 20i. 9 z 10 bodov.

Zdroj: Ján Hargaš

 

Technické údaje

Model: BMW Z4 sDrive M40i
Počet valcov/ventilov: 6/4
Zdvihový objem motora (cm3): 2998
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná
Výkon (kW/ot.):  250/5000-6500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 500/1600-4500
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 4,6
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 7,1-7,4
Dĺžka/šírka(vpredu-vzadu)/výška (mm): 4324/1869-2024/1304
Rázvor náprav (mm): 2470
Objem batožinového priestoru (l): 281
Objem palivovej nádrže (l): 52
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1610
Užitočná hmotnosť (kg): 325
Rozmer zákl. pneumatík vpredu: 225/40 R18
Rozmer zákl. pneumatík vzadu: 270/40 R18
   
Základná cenníková cena modelu: 41 100 €
Základná cena verzie: 62 150 €

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku