02.03.2020

TEST: Mitsubishi L200 2,2 Di-D 4WD Instyle – nová tvár, nový motor, nová prevodovka

Mitsubishi priviezlo do Európy svoj výrazne prepracovaný pikap zvaný L200.

Testoval som najvybavenejšiu verziu s novým naftovým štvorvalcom. Je menší, má nižší výkon, no má modernejšiu prevodovku s jedným stupňom navyše.

L200 je pikap, ktorý vo výpočtoch toho najlepšieho v kategórii pikapov obvykle akosi absentuje. Nuž je to auto dobré, no nie až tak, aby sa postavilo na vrchol. Naposledy som testoval verziu Black Edition so špeciálnou terénnou úpravou. Práve Black Edition a práve daná úprava najlepšie dokumentovali, čo L200 reálne dokáže. A je toho ozaj veľa. Angličtina má na to dobrý výraz – undertaker. Keď si auto upravíte k svojmu obrazu, bude z neho razom neuveriteľne schopný offroad, navyše s nosnosťou cez 1 tonu. Výhodou je, že vďaka absencii wau efektu bola minulá verzia L200 príjemne lacná a mala tak dostatok priestoru pre ďalšiu modifikáciu. Obzvlášť dopredajové kúsky vo verzii Black Edition.

Dnes je ale situácia celkom iná. Mitsubishi nasadilo svojej L200 futuristickú masku, ktorá spomínaný wau efekt dodala. Auto má naďalej výborné terénne schopnosti, ponúkne naozaj dômyselný pohon všetkých kolies Super Select 4WD II. Disponuje centrálnou rozdeľovacou prevodovkou, uzávierkou centrálneho diferenciálu, samosvorným stredovým diferenciálom Torsen LSD a k dispozícii je aj uzatvárateľný diferenciál na zadnej náprave. Systém tak môže jazdiť len s pohonom zadných kolies, alebo v režime 4WD, ktorý je stály ako na ceste, tak aj v teréne. Pritom prevodovka má aj klasickú redukciu pre naozaj drsné podmienky. Všetka táto mágia sa ovláda otočným ovládačom v kabíne.

Má tiež naozaj solídnu nosnosť – v ložnej ploche sa môže nachádzať tona nákladu, pritom ložná plocha má dĺžku 1529 mm. Auto potiahne príves s hmotnosťou do 3,1 tony. Má prejazdový uhol 24°, nájazdový 30°, výjazdový 22°.

Jediné, čo tomu autu chýba, je skutočne dynamická strojovňa. Viem, poviete si, že pri pracovnom aute je to celkom zbytočné, hlavné je, aby to bol pracant a aby vedel doslova hory prenášať. Lenže konkurencia láka zákazníkov aj na vysoký výkon. Aktuálne má L200 v ponuke nový štvorvalec s nižším objemom a s výkonom 110 kW čo je 150 koní. Rozdiel 23 kW a 30 Nm nepôsobí ako veľa, no auto zároveň disponuje novým „štuplom“ vo výfukovom potrubí. Musí si dôkladnejšie strážiť emisie, používa močovinu, a tak s testovanou automatickou prevodovkou dodáva citeľne nižšiu pružnosť ako predchodca. Nie je to pritom vec prevodovky. Tá má o stupeň prevodov naviac, čo pomáha jednak hlučnosti v kabíne, no tiež spotrebe v rôznych cykloch. Otáčky na diaľnici pri tachometrových 140 km/h neprevyšujú 2300 ot/min. Predchodkyňa radila o kúštik hľadšie, no to sú len také sentimentálne frky a vec softvérového doladenia. Problémom auta je absencia výkonu.

Z 80 na 120 km/h zrýchlil testovaný kus za 14,83 sekundy. Predchodca s vyšším výkonom to zvládol za 8,92 sekundy. Rozdiel bezmála päť sekúnd spôsobí, že predbiehanie sa z dobrého zhorší na náročné a možné len v prípade výrazného výhľadu. Samozrejme, pri nižších rýchlostiach je dynamika vyššia, no aj tak zreteľne cítiť nižší výkon. Manuálne podradenie zlepší parameter len minimálne. Verím však, že to Mitsubishi tak nenechá a ponúkne aj výkonnejší variant.

Každý správny vrták nezabudne podotknúť, že pružnosť pri pracovnom stroji nie je veľmi dôležitá. A bude mať pravdu. Čiastočne. Do momentu, kým s autom nevyleziete z terénu na cestu a nebudete premýšľať, či ten traktor stihnete predbehnúť, alebo nie.

Skutočne je ale podstatou pracovného stroja niečo iné ako dynamika. I keď mi nedá nespomenúť, že práve dynamiku núkajú najväčší konkurenti vozidla vrátane modelov ako Ford Ranger, Volkswagen Amarok, ale aj Trieda X, ba Navara a Alaskan. Pravdou ale je, že ako Amarok, tak Trieda X končia a náhrady sa minimálne zopár rokov nedopracujú.

Tým sa štartovné pole značne preriedi a na trhu tak zostanú vlastne už len tri pikapy: Ranger, Navara, Hilux a práve L200. A síce Ranger prišiel o svoj legendárny päťvalec, má nový silný štvorvalec, Navara má síl tiež dosť. Na druhú stranu, to čo L200 stráca v dynamike, vyvažuje mimo spevnených ciest a v cenách. Ale tiež v praktickosti riešení. Veď na ložnú plochu naložíte naozaj dosť. Mitsu ponúka aj  pekné boxíky pre manažment ložnej plochy. Je radosť s tým autom nakupovať. Teší ma tiež odolná úprava ložnej plochy. I keď som si pre istotu zobral ochranné prvky, povrch zvládne celkom dosť.

L200 DC štartuje s výbavou Invite na cene 29 290 eur s DPH (24 408 bez). Tento model disponuje manuálnou šesťstupňovou prevodovkou, rovnakým motorom, jednoduchším pohonom všetkých kolies Easy Select a výbavou s prvkami ako kožený volant, rádio, klimatizácia, palubný počítač ale tiež množstvo asistentov a tiež 7 airbagov. Auto má pritom ako uzávierku zadného diferenciálu, tak redukciu a pritom pekné balónové kolesá so 16-palcovými diskami z ľahkých zliatin.

Testovaná verzia bola pochopiteľne v najvyššej výbave. Instyle s automatom je za 36 990 eur a ponúkne nielen štýlovejšie 18-palcové disky kolies, no tiež Super Select II, Predné LED svetlá,  automatickú dvojzónovú klimatizáciu, kožené čalúnenie sedadiel s vyhrievaním tých predných a tiež výborný asistent s kamerovým systémom s pohľadom 360° okolo vozidla. Auto malo tiež 7-palcový dotykový displej s novým infotainmentom a s konektivitou CarPlay a Android Auto.

Dobre, poďme teda do kabíny. Najväčším plusom okrem pekných a štýlových, no v lete poriadne horúcich čiernych kožených sedadiel je nový infotainment. Najmä jeho konektivita. Spolupráca nie je úplne dokonalá a tak ako infotainment predchodcu, aj tento občas zamrzne. Faktom je, že taký CarPlay dodáva autu funkcie a prehľadnosť, ktoré doteraz nemalo. Kabína je de facto bez zmeny. Upravil sa dizajn palubnej dosky, nový je i displej infotainmentu, to je pravda, no stále ide o tú istú priestrannú L200 ako doteraz. Aj keď kabína nepôsobí najvzdušnejšie, štvoricu odvezie a celkom pohodlne. Disponuje rafinovanými riešeniami – napríklad úzkymi prednými operadlami, ktoré pomáhajú zväčšiť relatívne malý priestor kabíny pracovného pikapu takmer až na kabínu malého rodinného auta. V L200 nie je ťažké umiestniť ani za vysokého vodiča sedačku otočenú v protismere jazdy. Je síce pravda, že sa vodič musí trošku pomknúť, ale neobmedzí ho to výrazne.

Jazdné vlastnosti na ceste sú z môjho pohľadu lepšie ako u predchodcu. Najmä pri ostrejšom manévrovaní sa auto správa predvídateľnejšie a stabilnejšie. Podvozok je tiež citeľne komfortnejší. Ku komfortu pomáhajú aj pohodlné sedadlá, najmä tie vpredu. Auto síce nemá samostatné výduchy vzduchotechniky pre zadných pasažierov na stredovom tuneli, Mitsu nezabudlo v cenníku uviesť, že má tie v podlahe. Tie ale majú mnohé autá, otázkou je ich funkčnosť za horúcich dní – všetko záleží od izolácie a efektivity vedenia chladného vzduchu pre pasažierov vzadu.

Jazda s testovanou verziou bola presvedčivá. Auto podáva solídny výkon na cestách, s rozvahou vzdoruje diaľničnému tempu a síce zrýchľovaniu nad 100 km/h príliš neholduje, motor si ani na diaľnici nepýta extrémne čísla. V studenom počasí bez zakrytovania zadnej časti to bolo na diaľnici priemerne za 12 litrov nafty. Celková priemerná spotreba sa ustálila na úrovni 10,9 litra. To odzrkadľovalo nájazd v pomere 50% diaľnic, 40% okresných ciest a 10% mestských presunov. Najviac spotreba rastie v meste. Na diaľnici stačí zvoľniť na 120 km/h a spotreba klesne o liter a pol. Mimo mesto sa dokážete pohodlným jazdením dostať krátkodobo pod 10 litrov.

Potešilo ma, že sa motor aj napriek chladnému počasiu zohrieva rýchlejšie ako predchodca. To poteší v zime každého. Zároveň nestratil veľa zo svojho charakteru a stále znie viac ako pracovný stroj než ako motor do osobného vozidla. Jeho krútiaci moment je pritom kľúčový. Auto zvláda horšie cesty s prehľadom a spôsobovalo mi radosť odbočiť z hlavnej cesty a ísť domov po lesných cestách „skratkami“.

Pochváliť môžem predné LED svetlá. Podávajú slušný výkon, i keď si myslím, že vzhľadom na výšku posedu nebudete banovať ani voľbu nižšej výbavy s halogénmi.

L200 je solídny pikap. Naďalej je viac orientovaný na pracovné prostredie. Nesnaží sa šokovať extrémami, ani výkonu a dynamiky na ceste veľa nepobral. Zato sa naňho môžete spoľahnúť pri práci, v teréne, na rozbahnených rozbitých cestách. Je to naďalej ten istý offroad, akurát vyzerá akoby prišiel z budúcnosti. 7 z 10 bodov.

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku