22.01.2020

TEST: Peugeot 508 GT Line BlueHDi – Grand Coupé od Leva

Peugeot 508 s najsilnejším naftovým motorom útočí na prémiové modely. Chce im znížiť predaje.

Peugeot 508 je jedným z najzaujímavejších modelov minulého roka a dozaista patrí medzi zaujímavé zjavy aj toho roku. Doteraz som sa venoval výhradne verziám kombi, respektíve SW, respektíve shooting brake. Teraz prišiel čas na auto, ktoré si plným právom zaslúži označenie Grand Coupé. Karosársky totiž presne tam patrí. A je to veru elitársky zameraný klub. Nájdete tam autá ako Audi A5 Sportback, Volkswagen Arteon, BMW 4 Grand Coupé, čoskoro aj BMW 2 Grand Coupé... Dizajnom a zameraním i cieľovkou sem patrí aj Mercedes CLA. Ten ale vyznáva tradičnejšie trojpriestorové rozvrhnutie karosérie – sedan. No a zabudnúť nemôžem ani na undertakera tejto skupiny. Volá sa Renault Mégane Grand Coupé a síce je spomedzi nich najlacnejší a tiež najslabší a azda aj najmenej prestížny, je to jedna z najlepších ponúk v tejto kategórii. Aspoň ak ide o cenu a pomery ceny a protihodnoty. No a vo výpočte konkurentov pre Grand Coupé nemôže chýbať najmä preto, lebo sa volá Grand Coupé.

Ale späť k téme. Peugeot 508 je liftback a v kufri ponúka rovných 500 litrov batožinového priestoru. Nie je to veľa, ale ani málo. Tak akurát. Majiteľ liftbacku v našich končinách najpopulárnejšieho si môže povedať, že keď má v kufri 500 litrov voľného pľacu, už tam má týždňový nákup potravín...

Lenže 500 litrov stačí. Najmä ak tie litre 508 vyvažuje štýlom. A čo je tiež fajn – batožinový priestor nebol uprednostnený v neprospech miesta na zadných sedadlách. Normálne sa tam poskladá aj dospelý muž s výškou 190 cm a nebude ani veľmi obmedzený. Akurát kolená bude mať pomerne vysoko a strechu nad hlavou relatívne nízko. Zmestí sa ale aj za rovnako vysokého dospelca. Štyria s touto výškou sa odvezú aj na dlhšiu služobku. Liftback odvezie maximálne päť priestorovo nenáročných postáv.

Je zaujímavé, že auto je medzigeneračne menšie, no ponúka prinajmenšom rovnako priestrannú kabínu.

No a potom je tu i-cockpit. Keď si do auta sadnete a ešte ste tento fenomén nezažili, môžete si byť takmer istí, že prvotný pocit nebude úplne pozitívny. Skôr rozporuplný, ba až negatívny. Dá sa na to zvyknúť. V prípade, že máte vyššiu postavu, v 508 nebudete ani po týždňoch vnímať pozitíva tohto posedu. Ja som ich za tie roky jednoducho nenašiel. Vlastne poznám iba jedno jediné – nočné videnie na digitálnom prístrojovom štíte. Lenže ani tento testovací kúsok ho nemal, i keď v príplatkovej výbave je. Preň by som pokojne obetoval i nižšiu dávku pohodlia v porovnaní napríklad s Talismanom.

Pretože kvalitné svetlá majú obe autá, no funkčné nočné videnie iba jeden. Môj ponos nesmeruje ani tak k posedu za volantom, na ten si zvyknete rýchlo a je pohodlný aj pri dlhých trasách. Sťažujem sa na hranatý a krpatý volant. Nemá žiaden zmysel, okrem toho, že si vďaka nemu menej zakrývate digitálne budíky. Nepomáha pri dynamickej jazde, nepomáha pri manévrovaní v úzkych priestoroch a ešte sa ani veľmi nedá alternovať držanie volantu pri dlhej jazde. A nemyslím tým držanie jednou rukou a posed ležmo – to sa práveže dá. Skôr odloženie lakťov na lakťové opierky a zmena polohy za volantom pri mnohohodinových cestách – to už veľmi nejde.

Najciteľnejší a najvďačnejší vnem usporiadania i-cockpit súvisí s dizajnom. Môžete mávať rukami ako mlynské koleso, aj tak nepopriete, že dizajn je tým percentuálne najvýznamnejším faktorom pri výbere auta. A Peugeot má zvládnutý dizajn exteriéru a vďaka i-cockpitu a francúzskej posadnutosti detailami i dizajn interiéru. Darmo budete vyčítať absenciu main page menu infotainmentu. Tie klavírne tlačice, všetko to okolo – má to punc moderného emocionálneho dizajnu a moje bulvy sa z toho idú zakaždým pototo. No skrátka aj vizuálne... Navyše i na dotyk je to úplný automobilový raj.

Jazdné vlastnosti verzie liftback sú pre mňa miernym sklamaním. Mierim k podozrivému pohybu karosérie na nerovnostiach v zákrutách. Nie je to podvozok, je to konštrukcia. Liftback skrátka nie je tak tuhý ako kombi. Veľké veko kufra tiahnuce sa prakticky od C-stĺpika až po nárazník prirodzene oslabuje samonosnú konštrukciu o toľko viac, o koľko menej má liftback rovnej strechy (a výstuh). Neobával by som sa nejakého vädnutia konštrukcie, liftbacky toto riešia všetky a až na pár výnimiek sa vrzgoty neobjavujú. Touto úvahou smerujem skôr k mierne tvrdšiemu podvozku (niekde to treba vyvážiť). Aj testované SW GT bolo pohodlnejšie než GT Line. Pravda, svoj podiel viny na tom môže mať i ťažší naftový agregát, no tomuto by som neprikladal veľa viny. Podvozok je teda tvrdí, ale auto jazdí solídne a celkom zábavne. Kolesá sa držia vozovky s prekvapivým odhodlaním – na Peugeot a jazda s týmto autom je zábavná. Môže za to i doteraz preklínaný i-cockpit, strmšie riadenie i posed za volantom.

Hlavné je, že Podkapotou tróni aktuálne najsilnejší naftový agregát v ponuke značky Peugeot. 2,0 Blue Hdi s automatickou osemstupňovou prevodovkou tvoria dokonale zohranú dvojicu. Mám pocit, že kdekoľvek sa nový 8-stupňový automat objaví, tam robí dobré meno a zlepšuje celkový pocit z motorizácie. Dvojlitrový naftový štvorvalec bol v tomto prípade obdarený maximálnym výkonom vo výške 130 kW (177 k) a maximálnym krútiacim momentom 400 Nm. To umožňuje modelu 508 zrýchliť z 0 na 100 km/h za 8,3 sekundy. O 17 koní slabší variant toho istého motora s tou istou automatickou prevodovkou je len o zanedbateľnú desatinu pomalší a výraznejší rozdiel nenaznačuje ani rovnaká desatina pri šprinte na 1000 metrov s pevným štartom.

Pružnosť teda bude taktiež podobná. Zo 60 na 100 km/h zrýchlila v teste 508-čka za 6,2 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 7,4 sekundy. V oboch prípadoch pekné a plne postačujúce aj na ostrejšie predbiehanie na kratších voľných úsekoch.

Priemerná spotreba bola počas testu 5,7 litra nafty na 100 km. Tento údaj zahŕňal môj typický nájazd v pomere 50% diaľnic, 40% okresných ciest a 10% mestských presunov. Keď to porovnám s testovaným menším naftovým motorom s rovnakou prevodovkou v karosérii SW, silnejší motor bol o necelý liter úspornejší. Rozdiel ale pripisujem predovšetkým väčšiemu podielu diaľničných kilometrov v prípade testu 1,5 BlueHDI SW. Ak by sa podiel diaľnic vyrovnal, spotreba by bola takmer identická. Kým ale menší agregát už mal niekoľko tisíc kilometrov, tento čierny pašík mal na začiatku testu len 500 km. Môj odhad? Som si istý, že väčší motor sa s vyššou záťažou pri častom jazdení po diaľniciach vyrovná lepšie. Nielen pre objem, aj preto, lebo automat mu dovoľuje o cca 500 ot/min nižšie otáčky. Pri 135 km/h má dvojliter 2000 ot/min, 1,5 má cca 2500 ot/min.

Peugeot 508 GT Line je zaujímavým medzistupňom medzi solídnym Allure a nabombovaným GT. GT Line však nie je ideálnym kompromisom. Chcete GT ale chcete GT za menej? Tak presne pre vás je GT Line. GT si kúpte, keď ho chcete. Ak ho nepotrebujete, ideálnym kompromisom medzi cenou, výbavou a prestížou je Allure. 7 z 10 bodov.

 

Technické údaje

Model: Peugeot 508 Blue HDi GT Line
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1997
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 130/3750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 400/2000
Maximálna rýchlosť (km/h): 235
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,3
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,6-6,3
Dĺžka/šírka/výška (mm):

4750/1907/1420

Rázvor náprav (mm): 2793
Objem batožinového priestoru (l): 487
Objem palivovej nádrže (l): 62
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1683
Užitočná hmotnosť (kg): 517
Rozmer pneumatík: 235/45 R18
Cenníková cena modelu od 28 490 €
Cenníková cena modelu GT Line 2,0 180k AT 39 390 
Akciová cena modelu GT Line 2,0 180k AT 37 890  

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku