10.01.2020

TEST: Peugeot 508 SW 1,5 BlueHDi – elegancia v červenom

Peugeot 508 je jedným z najzaujímavejších prírastkov do strednej triedy.

Má štýl, má eleganciu, je svojský a má širokú paletu motorizácií. Pred pár dňami ste si mohli pozrieť a prečítať test verzie GT s benzínovým motorom THP. Dnešný test ide opačným smerom. K nafte a k najslabšiemu motoru v ponuke. Červený elegán s batohom mal Podkapotou naftový motor 1,5 BlueHDi s výkonom 96 kW. Motor bol kombinovaný s 8-stupňovou automatickou prevodovkou s meničom. Druhá najnižšia výbava sa volá Allure. I keď to nie je ani vrcholová GT a ani takmer vrcholová GT Line, Allure môže mať všetky podstatné prvky. Výbavy nad ňou sú skôr o prestíži a doplnkoch. Allure napríklad môže mať aj systém Night Vision, o ktorom som básnil v tomto teste.

V kabíne nájdete tú istú palubnú dosku, ten istý hranatý volant, skrátka i-cockpit. Toto usporiadanie má svoje výhody, má ale aj nevýhody. Počas prvých kilometrov sú citeľné najmä nevýhody. Malý volant je akýsi malý, obzvlášť pri manévrovaní na parkovisku. Navyše mi príde nízko položený. Viem, že ak by som ho dal vyššie, nebudem poriadne vidieť na prístrojový panel... Aj tak sa mi žiada zdvihnúť ho. Posed za volantom je jednoducho špecifický a nevyhovie každému. Obzvlášť nie vyšším postavám sediacim väčšmi spriamene. Tu si treba tak trošku „postpubertálne“ ľahnúť (každý správny juniorský majster sveta za volantom leží a drží ho jednou rukou...).

Aj napriek nutnosti posunúť sedadlo nižšie a ďalej do kabíny, za seba pohodlne umiestnim detskú sedačku typu vajíčko so sedením v protismere jazdy. Práve tá je priestorovo najnáročnejšia, no do 508 sa aj za vysokého vodiča zmestí. Za vysokého vodiča sa zmestí aj obdobne vysoký pasažier. 508 SW dodáva miesto štvorici vysokých pasažierov, prípadne sa odvezú aj piati, avšak dozadu treba umiestniť priestorovo menej náročných pasažierov. V kufri je miesta požehnane. Okresný prebor v objeme kufra síce 508 SW nevyhrá, no päťčlennej rodine na predĺžený víkend bohato stačí. Ak teda so sebou neberiete lyže, či detskú vaničku alebo batožinovo príliš náročnú polovičku. Lyže patria na strechu, detská vanička zostáva doma spolu s paštétami. Alebo si treba zadovážiť karavan, či rovno kamión. Sedenie vzadu je dobré, sedadlá ale nie sú polohovateľné. To v kombi ťažko nájdete. Skôr SUV.

Infotainment funguje dobre. Keď si uvedomíte, že systém nemá obrazovku hlavného menu, zato má klavírové tlačice s jednotlivými sekciami, začne sa vám s ním pracovať dobre. Mrzí ma skutočnosť, že mapa navigácie zrkadlenej zo smartfónu nevyužíva plnú uhlopriečku širokouhlého stredového displeja. Waze tak vyzerá trošku smiešne. Chcelo by to vyladiť. Konektivita je ale bezproblémová. Nabíjanie je bezdrôtové. CarPlay je ale drôtový. Konektor je klasické USB a ja som za to vďačný. Páči sa mi, že je skrytý v priestore pod stredovým panelom. Prvýkrát je to trošku rozpačité, neisté a tak trošku upachtené – myslím pripojenie kábla. Ale USB kábel tam nebudete pripájať každú chvíľu. Aspoň toľko nezavadzia.

Aj Full LED svetlá fungujú dobre. Automatické prepínanie diaľkových svetiel tiež. I keď sa na dlhej rovinke pred vami objaví auto, diaľkové vypne až keď sa priblíži na určitú hranicu. Radšej by som sa so svetlami hral sám, no zapínať ich treba dvojitým pritlačením páčky k sebe. Trošku otravné.

Menej otravné je umiestnenie tlačidla vypínajúceho Lane Assist. Poteší, že ho nahmatáte aj poslepiačky. Rovnako tak tlačidlo na deaktiváciu systému štart-stop. To sa z menu premiestnilo do lišty pod displejom. Našiel som ho však až pri treťom teste za sebou. Jednoducho preto, lebo som ho nevyužíval. Vypínanie a spúšťatnie motora prebieha hladko a rýchlo. Už roky im systém štart-stop funguje a ešte aj ja som si zvykol nevypínať ho. Zato Lane Assist budete chcieť vypnúť častejšie. To platí pri všetkých lajnových asistentoch. Sú skrátka otravní a to najmä na našich okresných cestách.

Naftový motor 1,5 BlueHDi robí dobrý dojem. Zdá sa dynamickejší, než v skutočnosti je. Dobrému pocitu prispieva 8-stupňová automatická prevodovka. Vďaka ľahšiemu stálemu prevodu sú všetky prevody pocitovo živšie. Pritom umožňujú autu jazdu na relatívne nízkych otáčkach aj na diaľnici pri rýchlostných limitoch. 130 km/h je cca 2500 ot/min. To je na 1,5-litrový štvorvalec ozaj pekné.

Motor sa vyznačuje typickým chrapotom, ochotou zrýchľovať hlavne v nižších rýchlostiach. Je solídne odhlučnený a ani pri dlhej jazde po diaľnici z neho človek nie je ohučaný. Pravda, 1,6 PureTech je tichší.

Priemerná spotreba sa ustálila na úrovni 6,5 litra nafty na 100 km. V tomto prípade však výraznejšie prevažovali jazdy po diaľnici. Vychádza to na takmer 70 % diaľničných presunov, 20 % jázd po okreskách, zvyšných desať percent ide na vrub jazdám po mestách a obciach. Pri mojom bežnejšom nájazde s cca 50% podielom diaľnic a 40% podielom okresných ciest by bola spotreba nižšia o viac než pol litra. Aspoň tak to bolo do momentu, kým som na diaľnici nestrávil dodatočných 400 km. Pri rýchlosti 130 km/h sa spotreba pohybuje okolo 7 litrov v závislosti od profilu cesty, poveternosti a celkovej hmotnosti vozidla.

Motor disponuje maximálnym výkonom 96 kW (130 k) a maximálnym krútiacim momentom 300 Nm. V spolupráci so šikovne navrhnutým automatom je to dosť, poteší najmä výraznejší krútiaci moment. Ako som už naznačil, viac autu pasujú kratšie zrýchlenia, obzvlášť v nižších rýchlostiach. Zo 60 na 100 km/h to zvládne bez prípravy a v štandardnom jazdnom režime za 8,25 sekundy. Nie zlé, ale ani obzvlášť dynamické. Horšie je to pri zrýchlení z 80 na 120 km/h, tam už stopky ukázali 10,96 sekundy. Nič moc.

Pravdou je, že som za celý týždeň necítil nedostatok výkonu, okrem práve uvedených testov pružnosti. Auto poteší rýchlejšou reakciou na prudké stlačenie plynového pedálu a poteší rýchlym radením. Dojem z pružnosti je tak lepší, než ukazujú čísla. Tie navyše môžete zlepšiť prípravou pred samotným zrýchlením. Športový režim ale veľa vody nenamúti.

Peugeot 508 SW v červenej farbe je kus krásneho auta. Mám pre červenú slabosť, to priznávam. A mám akúsi poľnohospodársku slabosť aj pre naftový motor, i keď sa jeho vlastníctvu celoživotne vyhýbam (chtiac, niekedy aj nechtiac). Mal by som ho doma dokonca radšej než GT-čko. Iste, bude za tým aj vyššia spotreba. V mojom teste to bolo o vyše 2 litre, no ak by sa podmienky vyrovnali, rozdiel by sa ešte zväčšil (narástla by spotreba benzínovej verzie).

Uvidíme, čo s cenami jednotlivých verzií modelu 508 urobí nová európska legislatíva, ak vyženie cenu benzínov vyššie, obzvlášť pri takto veľkom aute sa viac oplatí kúpiť naftový variant. Potom by som si ale už len lámal hlavu nad tým, či by mi stačila 1,5 BlueHDi, alebo by som predsa radšej kúpil slabší variant motora 2,0 BlueHDi. Cca 20 koní navyše nie je veľa, ale ani málo. Prevodovku by som nechal. Automat je to vynikajúci. Aj výbava by stačila. Allure možno doplniť o všetko podstatné a cena nemusí presiahnuť 40-tisíc. To znie rozpočtovo zodpovedne, no nie? 508 SW je jedným z najlepších áut v strednej triede. Je zaujímavé, má dušu, štýl a je novšie než zvyšok partie. 8 z 10 bodov pre túto verziu.

 

 

Technické údaje

Model: Peugeot 508 SW Blue HDi Allure
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1499
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 96/3750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 300/1750
Maximálna rýchlosť (km/h): 208
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,1
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 4,8-5,5
Dĺžka/šírka/výška (mm):

4778/1907/1420

Rázvor náprav (mm): 2793
Objem batožinového priestoru (l): 530
Objem palivovej nádrže (l): 62
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1602
Užitočná hmotnosť (kg): 598
Rozmer pneumatík: 235/45 R18
Cenníková cena modelu SW 28 290 €
   

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku