03.01.2020

Genesis GV80 – prvé SUV luxusnej značky koncernu Hyundai

Prémiová automobilová značka Genesis pod krídlami koncernu Hyundai Motors, ukázala prvé oficiálne fotografie svojej novinky.

GV80 patrí k horúcim favoritom napriek tomu, že sa ako koncept ukázal ešte pred dvoma rokmi naživo – v roku 2017 na autosalóne v New Yorku. Genesis GV80 má prísť na trh ešte v tomto roku. Bude útočiť na zákazníkov BMW X5, alebo Mercedes-Benz GLE. Automobilka plánuje mať pod kapotou aj osemvalcový motor s objemom 5,0 litra. Takže ten prioritne nebude určený pre európsky trh. Má však prísť aj hybridná verzia a dokonca možno aj elektrický pohon.

Zdá sa, že sa noblesný večierok v podobe obrovského rozmachu modelov SUV pomaly, ale isto končí. Teda v Európe. Vďaka avizovaným poplatkom, s ktorými uvažuje ako prvá francúzska vláda. Chce na majiteľov SUV uvaliť poplatky až vo výške 50 miliónov eur. To by mohlo znamenať nielen súmrak nad týmto typom vozidiel, ale aj ich postupný zánik. Najmä ak sa pridá aj zvyšok Európy. Hyundai napriek tomu vo svojej prémiovej značke zamieril práve do prestížnych vôd SUV. Prečo sa Hyundai vydal takouto cestou?

Svoje modely totiž predáva hlavne v Ázii a V USA, nielen iba a výhradne v Európe. Tá nie je pupkom sveta, ako si mnohí eurokomisári naivne myslia. Svet naozaj nie je iba Európa, ktorá sa zmieta pod ťarchou prísnych emisných predpisov, ktoré nútia automobilky produkovať elektromobily. V konečnom dôsledku sú prínosom - iba v mieste spotreby. Inak nie sú vôbec ekologickejšie – ak sa zaráta celá výroba a následná recyklácia vozidiel a hlavne batérií. Genesis GV80 má byť model s hlavným určením pre domáci juhokórejský trh, hoci jeho hlavným poslaním je typicky severoamerický kontinent.

Napriek tomu všetkému trend obľúbenosti modelov SUV (zatiaľ) neutícha ani v Európe, napriek možným obmedzeniam pre ich majiteľov. Preto si ani Genesis podobne, ako ostatné veľké mená automobilového sveta, nemôže dovoliť nechať uniknúť stále obrovský dopyt po modeloch SUV. Takže hoci sme značku Genesis vnímali doteraz hlavne prostredníctvom sedanov a limuzín prémiového charakteru, ktoré prezentovali modely G70, G80 a G90, ani ona sa nevyhla tlaku konkurencie. No najmä neutíchajúcemu dopytu po veľkých autách s väčšou svetlou výškou a vyššou pozíciou sedenia. Záujem zákazníkov o luxusné SUV je taký enormný, že sa jednoducho nedá ignorovať. Preto je pre budúcnosť automobiliek doslova nevyhnutné ponúknuť na trhu aj modely SUV.

Genesis GV80 - štvrtý automobil značky

Číslo 80 v názve napovedá, že v rámci budúcich SUV modelov bude znamenať strednú triedu. To vytvára priestor pre vyšší (ale aj nižší) model. SUV modely Genesis budú mať doplnkové písmeno „V“, to sa vie už od predstavenia konceptu. Ten bol však v mnohých prípadoch odlišný od sériovej podoby. Písmeno „V“ znamená anglický výraz „Versatile“, čiže všestrannosť. Aj preto je v interiéri auta trojica radov sedadiel. Zatiaľ sa ale nevie, či bude sériová podoba GV80 šesť, alebo sedemmiestna. Koncept z roku 2017 mal pritom len štyri miesta – od palubnej dosky až do batožinového priestoru prebiehala mohutná stredová konzola.

Sériová podoba GV80 síce vychádza z konceptu, aj naň nadväzuje, ale opustila niektoré dizajnérske výstrelky. Iné sú hlavne predné aj zadné svetlá. Tie predné boli príliš malé a úzke pásy laserových a LED svetiel. Aj keď si charakter pásov si predsa len zachovali, na prvých fotografiách sériovej podoby sa zmenili na bežnejšie svetlomety.

Zmeny sú aj v interiéri. Obrovský displej, ktorý sa tiahol takmer cez celú šírku palubnej dosky nahradil menší. Inak (podľa nás pekne a hlavne rozumne) je navrhnutá aj stredová konzola. Namiesto robustného ovládača automatickej prevodovky bude v sérii kruhový ovládač, ktorý sa po naštartovaní vysunie zo stredovej konzoly. Interiér pôsobí jednoduchým dojmom a to hlavne vďaka minimalistickému dizajnu. Panel klimatizácie vyzerá, že je s plne digitálnym ovládaním, no má otočné ovládače teploty v jednotlivých zónach vetrania. GV80 zrejme bude mať digitálnu prístrojovú dosku.

Genesis, pričom nemáme na mysli iba najnovší model GV80, má pred konkurenciou obrovskú výhodu. Na rozdiel od mnohých tradičných európskych aj amerických výrobcov ho kryje obrovská vývojová a tiež finančná základňa koncernu Hyundai. Ten operuje na trhoch celého sveta, má vlastné oceliarne a navyše automobilová časť koncernu sa chystá na poriadnu zmenu, kde je slovo reorganizácia iba slabým odvarom chystaných zmien.. Preto sa napríklad Genesis GV80 nemusí úzkostlivo podriaďovať požiadavkám emisiami pobláznenej a decimovanej Európy. Preto chystá pomerne nečakané spektrum pohonu od benzínového štvorvalca cez benzínové motory V6 a V8, aj hybridné pohonné sústavy.

Najslabším benzínovým motorom bude 2,5-litrový preplňovaný štvorvalec s výkonom 221 kW (300 k) a krútiacim momentom 442 Nm. Na vrchol ponuky zasadne nový 3,5-litrový benzínový šesťvalec s výkonom 276 kW (375 k) a maximálnym krútiacim momentom 530 Nm. Konštruktéri avizujú, že platformu modelu pripravili aj na montáž elektrického pohonu.

Prekvapením má byť nový naftový radový šesťvalec s objemom 3 litre. Má nahradiť rovnako objemný vidlicový motor. Výkon tohto motora má byť 206 kW (280 k), má mať krútiaci moment 590 Nm a bude sa kombinovať s 8-stupňovou automatickou prevodovkou.

Sériový model by sa mal ukázať už v apríli 2020 na autosalóne v New Yorku. Hoci o cene sa zatiaľ nevie nič, nečakajte, že Genesis GV80 bude chcieť o priazeň zákazníkov bojovať cenou. To už dávno neplatí. Zaujme skôr výbavou, materiálmi, či kvalitou montáže a celkovým dojmom. Z tohto pohľadu nemusí byť snaha o záujem márna. Skôr naopak, ako začínajú presviedčať aj iné modely Genesis, ale aj Hyundai.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: Hyundai

Komentáre k článku