2019-11-18 11:55:00
Peugeot 208
Peugeot 208
Zdroj: Jozef Vydra

PRVÁ JAZDA: Nový Peugeot 208 je fešák za veľmi dobrú cenu

Peugeot vsadil na extravagantný štylistický dizajn. Tento smer mu prináša úspech.

Kým v strednej triede boduje s modelom 508, nová 208 doslova zažiarila medzi malými autami. Dávno tvrdím, že dizajn je veľmi subjektívna vec. Existujú všeobecné ideály krásy, ktoré sa páčia každému. Zvyšok je už na každého osobných prioritách. Myslím si však, že Francúzi aj tentoraz urobili zásah do čierneho.

Nová 208 je akoby predĺžením, či pokračovaním trendu, ktorý začalo SUV 3008. Mestské auto má byť zaujímavé, hravé a vzhľadovo svieže. V prípade nového Peugeota 208 to dokonale vyšlo. Vyzerá veľmi dobre a vytŕča z davu konkurencie. Pripomienka, na ktorú nezabudnite – ak sa preň rozhodnete, vyberte si žiarivé farby. Autu náramne pristanú.

Zdroj: Jozef Vydra

Už v základnej výbave, ktorá dostala označenie Like, nájdete klimatizáciu a rádio. Svietiace „pazúry“ v osvetlení majú až vyššie výbavy. Pre cenu elektrickej verzie Peugeot e-208 musíte ešte počkať niekoľko mesiacov. Elektromobil sa v predaji objaví až na jar budúceho roka. Aktuálne sú teraz benzínové motory aj naftový variant.

Peugeot 208 sa tvári sebavedome. Pri veľkej čelnej maske s chrómovanými detailmi necháva vyniknúť logo značky. Základná verzia svieti halogénovými žiarovkami. Predné full-LED reflektory pripomínajú zvarovo pôvodnú 208, majú ale výrazný svetelný podpis. Diódy nemajú funkciu „vyrezávania“ objektov pri svietení diaľkovými svetlami. Nevie to ani konkurencia v tomto segmente.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Zadná časť auta má jednoduché, minimalistické tvary. Napriek tomu vyzerá dobre. Čierny pás spája zadné svetlá a dodáva výrazný kontrast – nie pri čiernom laku. Zadné svetlá s 3D LED architektúrou majú už v základe tri segmenty pripomínajúce pazúry leva.

Podľa oficiálneho cenníka je štandardná základná cena hatchbacku 12 300 eur. Aj Peugeot však ponúka uvádzací bonus. Štartovaciu cenu tak dostal pod 11-tisíc. To je základ, z ktorého sa dá vyšplhať pomerne vysoko – všetko záleží na výbave a motorizácii. Na výber sú štyri motory (tri benzínové a jeden diesel), rovnaký je aj počet stupňov výbavy. Mali sme možnosť vyskúšať hlavne tie najvyššie a celú ponuku pohonov.

Zdroj: Jozef Vydra

Pri porovnaní s predchodcom je nový Peugeot 208 dlhý 4 055 mm (+ 93), na šírku má 1 745 mm (+ 6) a jeho výška je 1 430 mm (- 30). Rázvor 2 540 mm (+ 2 mm) vzhľadom na malé auto je pomerne veľkorysý. Priestor na batožinu má podľa normy VDA 265 liltrov + 44 l v priestore pre rezervu. Predchádzajúca generácia 208 sa chválila údajom 285 litrov. Ten sa však získal meraním „objemu vody“, teda ako by ste chceli urobiť odliatok celého priestoru. Podľa merania VDA sa umiestňujú kocky s dĺžkou strany 10 cm, teda s objemom 1 liter. „Na vodu“ by mala novinka 311 litrov + 95 v mieste pre rezervu.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Kabína je posunutá dozadu a necháva vyniknúť prednú časť auta, ktoré tak má vyváženejšie a športovejšie proporcie. Je prekvapujúco priestranná. Zaujali ma pohodlné veľké sedadlá kontrastujúce s trocha menej komfortným sedením vzadu. Vpredu pôsobí kabína vzdušnejšie.

Zadné dvere sú kratšie, nastupuje sa preto horšie, pred kolenami je miesta skromnejšie. Dozadu si sadne sám za seba aj vodič s výškou okolo 180 cm, dokonca aj ja s mojimi 191 centimetrami. No to už ale bolo na kolená úplne natesno. Pre nižších by to mohlo byť ešte v pohode. Trocha viac miesta bolo nad hlavou. Na mňa už dobiedzala strecha zboku aj zozadu. Troch dospelých na zadné sedadlá radšej nedávajte, nebudú cestovať komfortne. Pre dvoch je miesta dostatok a deti budú mať miesta dostatok.

Zdroj: Jozef Vydra

Interiér francúzskej novinky má však vzhľadom na svoju triedu dostatok vnútorného priestoru, aj originálne riešenia. Na dverách je viacero mäkčených plôch a tiež aj ambientné podsvietenie. Pripomína riešenie z veľkej 508-ky. Z nej si malý hatchback požičal tiež tvary palubovky, najmä členitej časti pred spolujazdcom.

Zdroj: Jozef Vydra

V základe má 208-ka analógovú prístrojovku s digitálnym displejom medzi prístrojmi. Po modernizácii vyzerá výrazne lepšie. Na displeji sa dá zobraziť aktuálna rýchlosť, netreba sledovať ručičku rýchlomera. Na centrálnej konzole tróni širokouhlý dotykový displej, cez ktorý sa nastavuje aj  klimatizácia. Testovacie autá v plnej výbave mali prekvapujúco iba jednozónovú automatická. Nastavovanie teploty pri manuálnej cez dotykový displej je všetko iné, len nie šťastné riešenie.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

V čom však konštruktéri a dizajnéri zabodovali, to je drobnosť, ale významná. Odložiť si smartfón? Áno, ale keď už, tak rafinovane. Pred radiacou pákou je schránka krytá dvierkami. Vyklápajú sa smerom von, k sedadlám. Na vnútornej ploche je malý výstupok, o ktorý opriete telefón – na výšku, či na šírku. Máte ho poruke, pritom nemusíte z neho nechať zrkadliť cez Android Auto, či Carplay napríklad Waze, ale iba nakuknúť na displej, keď treba. Jednoduchý, ale efektný a šikovný nápad pretavený do série.

Zvonka je 208 uhladený celok. Vo vnútri dominuje revolučný i-cockpit. V posledných pár rokoch tradične predmet sporu medzi obdivovateľmi a kritikmi. Prístrojový štít je vystrčený hore a malý sploštený volant naopak posadený výrazne dole. Toto riešenie zaberá objektívne viac miesta a hlavne za volantom sa niektorí cítia utláčaní. Je to vec osobných preferencií. Niekomu prekáža volant príliš nízko, ak si ho zdvihnete, nevidno na časť prístrojov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Treba laborovať s nastavením výšky volantu aj sedadla. Niekto si kompromis nájde, iný nie. Pre ďalších je to úplne presne vymodelované pre ich postavu. Ja som bol tak niekde uprostred, skôr bližšie k pocitu, že síce komplikovanejšie, ale si nájdem polohu za volantom. Takže ak si chcete 208-ku vybrať, najprv si ju vyskúšajte, či vám auto „sadne“ a ako sa v ňom budete cítiť nielen, ale hlavne za volantom.

i-Cockpit má ako najväčšiu novinku 3D digitálny prístrojový štít z dvoch displejov. Priamo pred sebou si môžete zvoliť zobrazenie navigácie, médií, ale aj údajov o jazde bližšie k očiam cez holografické 3D „budíky“. To nevedia ani omnoho drahšie autá. Animácia pri zobrazovaní jednotlivých údajov sa mi zdá ale trocha zbytočne pompézna. Zobraziť možno aj klasické „budíky“. Oči vodiča počas tmy šetrí režim Minimal, keď vám displeje „nevypália“ oči.

Z modelu 3008 je odpozerané základné ovládanie infotainmentu hardvérovými klavírovými tlačidlami. Sú hneď poruke a zjednodušujú komplikovanejšie ovládanie cez displej. Ešte že zostala hardvérovo nastavovaná hlasitosť nielen na volante, ale aj na centrálnom paneli.

Ako celok je však interiér kvalitný. Nič nestratil z povestného francúzskeho šarmu. Ak aj nie je vyslovene očarujúci, určite dokáže nadchnúť - okrem hlavice radiacej páky manuálnej prevodovky. Trocha sa pozabudla v čase a nesekunduje zvyšnej moderne. V rámci štýlu: menej je viac, by som privítal menší podiel vysokolesklého plastu. Prax ukazuje, že je dobrým lapačom odtlačkov a prachu.

Multifunkčný volant ovláda médiá a digitálnu prístrojovku. Tempomat sa naďalej ovláda pod páčkou smeroviek. Malý priemer volantu už nie je taký nezvyčajný, ale k mestskému kompaktu sa celkom hodí. Z asistenčných systémov ma zaujala najnovšia generácia systému na sledovanie jazdného pruhu. Upozorňuje, keď vybočíte z pruhu. No aj dosť výrazne a pomerne tvrdošijne sa snaží udržať vás v ňom. Môžete si tiež vybrať, či jazdíte radšej pri stredovej čiare, alebo ďalej od stredu. Dá sa to nastaviť...

Adaptívny tempomat (ACC) s funkciou Stop&Go možno využiť iba s osemstupňovou automatickou prevodovkou. Dvestoosmička vtedy dokáže v prípade potreby zastaviť. Ak nie na dlhšie ako 3 sekundy, vie sa aj plynulo rozbehnúť v kolóne. Inak opätovný rozjazd potvrdí pridanie plynu, alebo ťuknutie do hlavného tlačidla páčky tempomatu. S manuálnou prevodovkou funguje adaptívny tempomat po rýchlosť 30 km/h a nevyužíva asistenciu v dopravnej zápche.

Zlepšený podvozok a riadenie, v ktorom cítiť (v športovom režime) viac odozvy, prispeli k zlepšeniu jazdných vlastností v porovnaní s predchádzajúcou generáciou. Pri komfortnom móde už priame prepojenie riadenia s kolesami chýba a cítiť viac ako pracuje elektronický posilňovač. V uličkách a mestských podmienkach to však vyhovuje a s autom sa manévruje ľahko. Aj vďaka parkovaciemu asistentovi.

Z motorov sme najprv vyskúšali najvýkonnejší benzínový motor. Prepĺňanú 1,2 PureTech s výkonom 96 kW (130 k) sme mali s osemstupňovou  automatickou prevodovkou Aisin s meničom. Auto s ním jazdí úplne bez problémov, dynamicky a ľahko. Menej výkonný motor 74 kW (101 k) sa s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou neprejavoval o nič menej výrazne.

Na rad potom prišiel jeden a pollitrový diesel s prakticky rovnakým výkonom, ale vyšším krútiacim momentom. Na rozdiel od benzínových turbomotorov preniká v nižších otáčkach jeho hluk viac do kabíny. Zaberá zhruba tiež od 1800 otáčok, ale s väčšou razanciou. Počas jazdy sa s vyššou hmotnosťou vysporiadal celkom dobre, ale väčšiu záťaž nad prednou nápravou počas jazdy cítiť.

Prekvapením dňa bola jazda s najslabším atmosférickým motorom. Čakali sme, že sa papierových 55 kW (75 k) výkonu a 111 Nm v kombinácii s manuálnou päťstupňovou prevodovkou prejaví nevýrazne, chabo. No tento motor sa s úlohou popasoval veľmi dobre. Mínusom je síce horšie zrýchlenie, kde je jednotka podľa mňa výrazne „dlhá“ a na rozjazd potrebuje auto viac plynu, ale inak jazdila 208-ka pozoruhodne príjemne. Ostatné prevodové stupne dávajú autu solídnu dynamiku. Okrem päťky, ktorá je ekonomická a na udržanie rýchlosti.

Zdroj: Jozef Vydra

Samozrejme sme čakali, čo ponúkne najvýkonnejší pohon pod kapotou. Možno to nie je prekvapenie, že sa ním hrdí elektrická verzia e-208. Auto so spaľovacími motormi aj to elektrické je postavené na rovnakej platforme CMP resp. e-CMP. V prípade „elektriky“ sa podarilo hmotnosť dostať pod 1500 kg. To je na elektromobil veľmi slušné. Oproti ostatným modelom má aj zlepšenú aerodynamiku.

Elektrickú e-208 poháňa synchrónny elektromotor s permanentným magnetom. Od 3 637 do 10 000 otáčok za minútu dodáva autu výkon 100 kW (136 k). Krútiaci moment 260 Nm je k dispozícii od 300 do spomenutých 3 673 ot./min. Prevodovka je jednostupňová. Maximum rýchlosti je obmedzené na 150 km/h. Zrýchlenie z pokoja na 100-ku má zvládnuť za 8,1 s. Nepodarilo sa mi to vyskúšať, vozovka bola vlhká až mokrá a kolesá sa prešmykovali. Ešte okolo 100 km/h ale zaberá Peugeot pekne srdnato a bez váhania.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Energiu na jazdu zabezpečujú 50 kWh batérie umiestnené pod sedadlami. Vďaka nim má byť dojazd e-208 podľa výrobcu 340 km. Počas jazdy si možno vybrať tri režimy jazdy (Eco/Normal/Sport) a dve úrovne rekuperačného brzdenia. Pri prvej jazde v Eco móde displej avizoval dojazd 310 km. Prešli sme asi 15 kilometrov a po návrate svietil údaj o dojazde ešte 280 km. Takže čisto teoreticky, by to možno mohlo tak byť. Základný stupeň rekuperácie je jemný, vyšší stupeň už poriadne „dupe“ na brzdy. Objavil som však, že jazda bez návratu energie do batérie má príjemný benefit - e-208 dokáže (aj vďaka hmotnosti) dlho a plynulo „plachtiť“. Nestráca pritom veľmi rýchlosť. Podrobnejšie skúmanie bude na programe až počas klasického redakčného testu v budúcom roku.

Skúsil som si ešte druhé kolo s využívaním plnej dynamiky jazdy v športovom móde. Z dojazdu 300 km po jazde v štýle „rýchlo a zbesilo“ zostalo len niečo vyše 140 kilometrov. Takže jazdiť s elektromobilom si žiada celkom iný prístup, alebo „vyšťavené“ batérie... Mimochodom, Peugeot sa zaručuje, že ich kapacita neklesne pod 80 % počiatočného stavu počas ôsmich rokov, alebo 160 000 km. Batérie umiestnené pomerne nízko zabezpečujú autu nízke ťažisko. To s iným naladením podvozka zabezpečuje nielen dobrú stabilitu, ale aj dostatočný jazdný komfort.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

A čo dobíjanie? Existuje niekoľko možností. Zo siete dokáže auto prevziať maximálne 100 kWh. Na dobitie z 0 na 80 % si treba vyhradiť zhruba 30 minút. Po pripojení na bežnú verejnú rýchlonabíjačku s výkonom 50 kWh to ale trvá dvojnásobok. Výkonný domáci wallbox dobije auto za päť hodín. Nuž a ak zvolíte klasickú domácu sieť s 230 V rozvodom bude to trvať viac, ako by ste čakali - až 16 hodín.

Z malého, neveľmi nápadného levíčaťa vyrástol silný lev v segmente malých áut. Vyzerá veľmi dobre, tak aj jazdí, má širokú ponuku pohonov. Spolu je to potenciál, ktorý spôsobí konkurencii nepokojný spánok. Vyskúšal som totiž a môžem zodpovedne povedať, že malý mestský hatchback, ktorého rodisko je na Slovensku, v Trnave, prinesie nejednu vrásku na čele ostatným výrobcom. Nový Peugeot 208 príjemne prekvapil vo viacerých oblastiach. Na slovenský trh prichádza zároveň s atraktívnou uvádzacou cenou od 10 990 eur.

Základné technické údaje

Motor 1.2 PureTech 1.2 PureTech 1.2 PureTech 1.5 BlueHDi e-208
Zdvihový objem [cm3] 1199 1199 1199 1499 -
Výkon [kW/min] 55/5750 75/5500 96/5500 74/3500 100/-
Krútiaci moment [Nm/min] 111/2750 205/1750 230/1750 250/1750 260/-
Prevodovka 5M 6M/8A 8A 6M -
Pohotovostná hmotnosť [kg] 1023 1102/1133 1165 1126 -
Zrýchlenie 0-100 km/h [s] 14,9 10,9/11,9 8,7 11,4 8,1
Maximálna rýchlosť [km/h] 170 188 208 188 150

AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo