08.07.2019

PRVÁ JAZDA: Nová Škoda Superb so zmenenou tvárou a novými technológiami

Škoda Superb prešla faceliftom. Mal som tú česť okoštovať, čo to v prípade tohto auta znamená.

Stručne si to zopakujme. Najväčšími ťahákmi faceliftu sú plug-in hybridná verzia a full matrix Led svetlomety. Ani jedno som si pri prvých jazdách zrovna neužil. Na plug-in hybrid sa ešte čaká, no a za slnečného dňa sa veľmi nemohli predviesť ani nové svetlá. Zato som si vyskúšal nový prediktívny adaptívny tempomat. Prekvapil ma, dokáže naozaj veľa. Nielenže na základe údajov z navigácie a dopravného značenia dokáže preberať maximálnu povolenú rýchlosť na úseku – čo sa najmä v cudzine môže veľmi hodiť. Dokáže tiež prediktívne spomaliť napríklad pred kruhovým objazdom, či pred zjazdom z diaľnice. A čo je ešte zaujímavejšie, spomaľuje aj na základe uhlov zákrut, ktoré vás čakajú. Jeden zo zjazdov z diaľnice, ktorým som prechádzal bol ozaj prudko rezaný.

Auto ma na to najprv upozornilo a potom spomalilo natoľko, aby bola jazda týmto úsekom pohodlná a bezpečná. Hneď za tým nespomalilo pred kruháčom, aj keď všetky dovtedajšie kruhové objazdy predikovalo. Pravdepodobne to bol nový prírastok, či drobné zakopnutie. Nuž, nedá sa na auto plne spoľahnúť, ale o tom ani asistenti nie sú. Majú vám pomôcť zvýšiť bezpečnosť a plynulosť jazdy aj tam, kde to nepoznáte a to dokáže prediktívny adaptívny tempomat naozaj výborne. Okrem neho si Superb pribalil aj asistent zmeny jazdných pruhov schopný v prípade núdze prejsť cez niekoľko jazdných pruhov a odstaviť vozidlo na krajnici a niekoľko ďalších.

Noviniek je veľa v kabíne. Kým exteriér prešiel niekoľkými menšími zmenami ako úpravami svetlometov, či výraznejším odlíšením exteriéru jednotlivých výbav, v kabíne je hneď niekoľko zmien smerujúcich k vyššiemu pocitu kvality a prístupu k novším technológiám. Napríklad možnosť bezdrôtového nabíjania s „posilňovačom“ signálu, nové poťahy, farebné prevedenia a ambientné osvetlenie, či USB vstupy vpredu aj vzadu.

Škoda Superb je v našich končinách pojem, avšak pojem je čoraz väčší aj vo svete. Stačilo sa pozrieť na predaje druhej a tretej generácie. Kým z druhej generácie sa za sedem rokov životného cyklu predalo viac než 600-tisíc vozidiel, z tretej generácie sa len za polovicu životného cyklu predalo takmer toľko – viac než 500-tisíc áut. Žeby Superb dosiahol na milión predaných áut počas tretej generácie? Nuž facelift vykročil správnym smerom. I keď je konkurencia tvrdá, Superb je čoraz obľúbenejšou voľbou.

Predaje tohto automobilu tvorí z 82% predaj firmám, zvyšných 18% zákazníkov kupuje auto ako fyzická osoba. Bez ohľadu na to, kto auto kúpi, úžitok je z auta takmer vždy rovnaký. Reprezentatívne auto strednej triedy často využívané ako rodinný prepravník. Na začiatok ešte zopár štatistík. Napríklad počet dodaných áut za minulý rok bol 137 500 áut. Nudný údaj, no zaujímavé je, že v Česku sa predalo 7100 áut, čo je viac ako vo Francúzsku a Španielsku dokopy. No zároveň skoro toľko, koľko sa predalo v Turecku – 7700. Ani v Británii sa nepredalo výrazne viac – 8500 áut. Čo to hovorí? No najmä to, že ak si niekto v Česku kupuje auto strednej triedy, s najväčšou pravdepodobnosťou kúpi „domáci vúz“.

A ešte jeden údaj, ktorý ma na prezentácii zaujal. A síce podiel na predajoch jednotlivých výbav. Najviac Superbov sa predáva vo výbave Style 39,2%. Nasleduje Ambition – 27,2%. Základná výbava Active má podiel len 4,6%. Laurin a Klement i Sportline dosiahli 14,3 respektíve 14,7%. 68,4% predajov majú na svedomí naftové autá a 54% áut sa predá v karosérii kombi. Farby? Aj keď bola na prezentácii najfrekventovanejšou farbou novinárskych otázok farba Dragon Skin, najobľúbenejšie sú odtiene sivej... 24% čiernej Magic, 16% sivej Quartz, 14% sivej Business a 10% bielej Candy. Nuda? Veru nuda. Preto sme pre testovaciu jazdu s kolegom novinárom zvolili krásnu červenú metalízu. A Dragon Skin? Áno zostáva v ponuke, budete na ňu ale musieť čakať dlhšie ako na iné. Autá sa lakujú vo dvojiciach. Alebo si kúpte dve v rovnakej farbe. Pri flíte to nebude problém, no nie?

Pod červenou metalízou a dizajnom upraveným v štýle výbavy Sportline sa skrýval boleslavský poklad. Benzínový štvorvalcový turbomotor s označením 2,0 TSI s aktuálnym maximom výkonu 200 kW (272 k) a s maximom krútiaceho momentu 350 Nm. Spojený bol s novou 7-stupňovou automatickou DSG prevodovkou s „mokrými“ spojkami. Motor dostal pre novú emisnú triedu 6d Temp filter pevných častíc GPF, prišiel o 8 koníkov, no dostal novú prevodovku. Či je úbytok cítiť? A viete, že áno? Rozdiel je to asi ako keď prečešete kučeravú hlavu. Na hranici vnímateľna, tesne nad placebom, ale zdá sa že je. Necítiť však rozdielny vrchol výkonu, ako skôr opatrnejší ťah. Najviac ale cítiť čas, kým sa dvojspojka pripraví a pustí vám na kolesá plný výkon. Keď už som začal, poďme najprv na športovú jazdu. Tá je pri tomto motore celkom dôležitá.

Na rovinke je motor mimoriadne agilný, po prekonaní prvotného čakania na podradenie ukáže suverenitu a potenciál, aký sotva nájdete u francúzskych krásavcov. Motor má serióznu silu a predbiehanie s ním je nielen bezproblémové, ale zábavné. Chuť zrýchľovať je výrazná, nepasuje k nej sípavý a mierne ukričaný zvuk. Surovosť má, no človek by pri takej sile čakal hlbokejšie tóny. Nebudem ale dlho vzývať hlbšie tóny, veď najľahšia cesta je pridať tomu zvuk cez audiosystém a to sa mi prieči. Aspoň v tej podobe ako to poznáme pri Octavii RS.

Auto je aj s pohonom všetkých kolies prirodzene nedotáčavé a zo zákrut sa hrnie po nose. Pripojenie zadnej nápravy i elektronické diferenciály túto preferenciu značne tlmia a trocha zvyku umožní naozaj solídne prejazdy zákrut – na tak dlhé vozidlo. Široký ale budete, o tom potom. Väčším problémom pri výjazde je, že stlačenie plynu za apexom jednoducho nestačí. Kým sústava zobudí a niečo urobí, všetko kúzlo okamihu je preč. Dajú sa tam rátať sekundy. Tu sa najlepšie osvedčuje jazda s oboma chodidlami zapojenými. Brzdiť ľavačkou a už krátko pred samotnou zákrutou stlačiť plyn. Pomôže i ručné formulové podraďovanie pred zákrutou. Jedno či druhé, najlepšie však obe naraz vo vhodnej kombinácii urobia zo Superba na výjazde výrazné náčinie.

Adaptívne tlmiče sú naďalej silnou zbraňou tohto vozidla. Pri vhodne zvolených diskoch môžu pomôcť ako športovému zážitku, tak pohodliu. V komforte sa auto typicky kolíše v rytme cestných vĺn. I menšie diery dokáže odfiltrovať, pravda na našich extra rozbitých cestách ani adaptívne tlmiče nemusia byť dosť. V Rakúsku ale stačili na všetko.

V kabíne je naďalej enormne veľa priestoru na všetkých sedadlách. Posed za volantom i vedľa neho sú komfortné a príjemné, i keď náročnejším chrbticiam športové sedadlá nebudú vyhovovať. Obzvlášť nemožnosť nastaviť hlavovú opierku – to zas bude vadiť najmä vysokým. Kufor je či v prípade liftbacku, alebo v prípade kombi naďalej veľkou jaskyňou.

Po liftbacku vo verzii Sportline v tejto krásnej červenej farbe sme chceli presadnúť do nemenej pekného modrého kombi Superb Scout. Ten nám ale vyfúkli pred nosom a tak zostal tento biely navyše naftový Scout. Tak trochu nechcene sme sa dostali k verzii, ktorá sa bude dozaista tešiť veľkej oblube. Veď aj biela Candy patrí k najpredávanejším, i keď mne k Superbu, obzvlášť vo verzii Scout príliš nepasuje. Ale zas stále menej okukané ako odtiene sivej.

Dizajn Scouta sa vydaril. Nečakajte však, že Škoda má s týmto vozidlom v pláne konkurovať terénnym schopnostiam Volva V60, či V90 Cross Country. Spolu s Audi A6 Allroad sú preň z hľadiska terénnych schopností privysokou ligou. Scout totiž dostáva okrem plastového obloženia „iba“ paket ochrany podvozku pre zlé cesty a s ním o 1,5 cm zvýšenú svetlosť. To ho neochráni ani pred vyššími obrubníkmi. Stále je to ale dosť ochrany na to, aby sa človek s týmto jazvečíkom mohol odhodlať ísť na nespevnené poľno-lesné cesty. Pribaliť si určite treba opatrnosť, najmä ak je auto vybavené fajnovými diskami. Veľké terénne pokusy a besnenie pôjdu ruka v ruke s poškodením laku, diskov, či podvozkových komponentov. Avšak už druhá generácia Superbu a jej Scoutline dokázali so šikovným vodičom zdolať bez väčších starostí rozmlátené nespevnené cesty a s „plnohodnotným“ Scoutom to pôjde prinajmenšom rovnako ľahko.

Navýšenie svetlosti o 1,5 cm výrazne neovplyvní ani jazdné vlastnosti pri dynamických pokusoch na cestách, ani komfort na horších povrchoch. Najsilnejší naftový agregát s výkonom 140 kW si zatiaľ ešte nevyslúžil označenie Evo. Toto má v ponuke Superbu v súčasnosti len jeho slabší variant pripravený lepšie čeliť aktuálnej norme Euro 6d Temp. I keď sa internetovými diskusiami šírili rôzne fámy o tom, že okrem Kodiaqa dostane najvýkonnejší naftový štvorvalec aj Superb, minimálne zatiaľ sa tak nestalo, a tak 140 kW verzia zostáva najsilnejšou. Je to ale dobrý vrchol, ktorý autu veľkosti Superb plne postačuje.

Moja skúsenosť pred faceliftom bola, že auto so slabším motorom s manuálnou prevodovkou a pohonom iba prednej nápravy dokázalo pôsobiť živšie ako táto vrcholná verzia s automatom a pohonom oboch náprav. Ku Scoutu ale pohon všetkých kolies patrí. To bude z prvých dojmov zo Superba zatiaľ všetko.

Auto vyzeralo veľmi pekne aj predtým, teraz vyzerá ešte lepšie. Vnútorný priestor je vynikajúci, komfort jazdy tiež stojí za to, kvalita spracovania je viac ako slušná. Palubná doska i detaily vozidla, spolu s ovládacími prvkami pôsobí veľmi dobre. Ponuka motorizácii zostáva široká, na plug-in hybrid treba ešte pol roka počkať. Viac fotografií nájdete v galérii. 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku