2019-12-17 13:42:25
Renault Mégane RS Trophy
Renault Mégane RS Trophy EDC
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Renault Megane RS Trophy EDC – rýchlo, rýchlejšie, pohodlnejšie

Megane RS Trophy s automatickou dvojspojkovou prevodovkou je presne taký.

Možno ste takú debatu zažili aj vy. Sú to také tie krčmové reči. Dobré pivko, niekedy aj horšie, no hlavne niekoľko tvrdých hláv s jasnými favoritmi medzi autami typu hot-hatch. Ja som sa za posledných pár mesiacov takýchto debát zúčastnil niekoľkokrát. A zakaždým zastávam takmer úplne osamotený názor. Pravda, asi ide predovšetkým o (ne)vyberanú spoločnosť, no predsa som vo svojich sociálnych kruhoch skôr za vyhnanca a poloblázna. Pre mňa sú takí tí druhí. Rešpektujem aj ostatné autá. Megane RS (Trophy) je z môjho pohľadu top.

Zdroj: Ján Hargaš

Povedzme si úprimne, konkurencia je veľká a je skvelé, že je veľká. Každé jedno auto, ktoré možno označiť ako hot-hatch je vynikajúce, je zábavné a je naozaj tým najlepším, čo výrobca môže dnes ponúknuť. Spomeniem autá značky Cupra, spomeniem i30N, Volkswagen Polo GTi, Golf GTi TCR, Civic Type R, Focus ST, AMG A35, CLA 35, BMW M135i, Audi RS3 a viacerí ďalší. To sú autá, ktoré majú charakter, ktoré sú rýchle, ktoré sú pritom praktické a ktoré majú (prioritne) poháňanú prednú nápravu. Niektoré si konkurujú viac, niektoré menej, niektoré sú rýchlejšie, niektoré staršie, niektoré najnovšie, niektoré lacnejšie. Podstata zostáva zachovaná: veľa výkonu, výborné jazdné vlastnosti a priestranná kabína malého auta.

Zdroj: Ján Hargaš

Megane RS Trophy je typický hot-hatch. Praktická kabína typu hatchback, dostatok miesta pre dvoch až maximálne piatich pasažierov, priemerný kufor, veľa výkonu, samosvor, tvrdší podvozok... Renault Megane neponúka v inej karosárskej verzii – čo osobne považujem za slabinu, no ponúka toľko verzií, ktorými to vyvažuje.

Zdroj: Ján Hargaš

Testované auto bolo jedným z najschopnejších spomedzi modelov Megane RS a zároveň je novinkou. Veď Trophy s automatom nie je bežné a ani RS s automatom nie je nové. Nové nie je ani RS s piatimi dverami... Zato RS s výkonom 300 koní, so samosvorom Torsen medzi prednými kolesami a s dvojspojkovou EDC prevodovkou – to už nové je.

Otvorene píšem, že ja som fanúšik verzie Trophy s manuálom a test tohto auta mi to len potvrdil. Možnože by som si týmto tvrdením nebol taký istý, keby som najprv nemal v rukách verziu RS EDC, následne RS Trophy MT a až po nej RS Trophy EDC. Lebo po Trophy s manuálom som sa pri EDC jednoducho nudil a mal som pocit, že ma automat oberá o kus kontroly.

Zdroj: Ján Hargaš

Dobre, slovo nudil je naozaj silné... slovo. Ale vystihuje podstatu. Radšej obetujem pár desatín z výsledného času na okruhu, ako sa pri jazde babrať s pádielkami, respektíve nechávať všetko radenie na automat. Pritom pri Megane RS EDC so športovým podvozkom mi automat nevadil... Znie to komplikovane? Ani nie. Princíp je jasný. RS EDC áno, lebo je to skvelá prevodovka. Ale RS Trophy EDC, to asi nie.

Nazval by som to purizmus. Snaha o čistotu zážitku, o pocit z mechaniky o nefalšovanú radosť z jazdy, o prepojenie so strojom. Lebo Trophy je vďaka odlišnému nastaveniu precítenejšie auto ako štandardná verzia, ponúka intenzívnejší zážitok a verte, že nejde len o vyšší výkon. A tento emocionálnejší a zároveň intenzívnejší zážitok utlmovať automatom... Je to akoby ste vyrazili večer von, plánovali prežúrovať celú noc, potiahnuť až do rána, no pred odchodom si dali liek na spanie... U niekoho možno takýto kokteil zaberie, no rozumne to neznie.

Zdroj: Ján Hargaš

A pritom si uvedomujem, že existujú autá tohto typu, ktoré majú ešte lepšiu kulisu radenia ako RS.

Megane RS Trophy EDC je skvelé auto. Dvojspojková automatická prevodovka z neho robí pekelne rýchly stroj aj v prípade, že nie ste až taký dobrý „radič“. Pod plným plynom radí enormne rýchlo, preradenia sú plné zvuku a radosti. Tu sa ukazuje prečo je dvojspojková prevodovka taká dobrá voľba pre športové autá. Rýchlosť radenia, rozumnosť radenia. Tu sa automat s meničom nechytá a nechytá sa ani vodič s manuálnou skriňou.

Zo 60 na 100 km/h zrýchli Trophy EDC za 4,35 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 4,24. To v štandardnom režime a bez manuálneho podradenia. Ručné podradenie do správneho prevodu dokáže pružnosť zlepšiť v priemere o necelú sekundu. Verzia s manuálom dokázala pri zrýchlení zo 60 na 100 km/h na 2.stupni zrýchliť dokonca za 2,75 sekundy. Tieto časy dokazujú jedno: enormný výkon je dostupný kedykoľvek. 

Zdroj: Ján Hargaš

Rýchlosť je prítomná aj pri úbytku z nádrže pri športovej jazde. V priamom porovnaní oboch áut na rovnakej ceste v rovnaký okamih a pri rovnakom tempe, žerie verzia s automatom EDC o jeden a pol až dva litre viac ako verzia s manuálom. Pri vysokej dynamike. Pri bežnom tempe je rozdiel +0,5 litra benzínu pri verzii EDC. Priemer mi vyšiel 10,5. Keďže má Megane RS nádrž necelých 50 litrov – a je to Renault, neistota pri ukazovateli hladiny zostatkového paliva prichádza celkom rýchlo. Môj zážitok z krátkeho tripu v Rakúsku: na konci tripu, po prejazde posledným priesmykom som, narozdiel od verzie s manuálom, musel dotankovať. Nachádzali sme sa pár desiatok kilometrov od hranice, tak som tam dal za cca 10 eur. Kým sme došli k hranici, ukazovateľ zostatku paliva ukazoval to isté, čo pred tankovaním.

Zdroj: Ján Hargaš

Jazda je vďaka diferenciálu Torsen v kombinácii so systémom natáčania zadných kolies 4Control neuveriteľná. Auto v zákrutách takmer dosahuje priľnavosť a odhodlanie športových špeciálov. V zásade platí, že akokoľvek zle klopená zákruta, či nebodaj mokrý povrch, RS Trophy ňou prejde lepšie ako iné hot-hatche bez systému natáčania zadných kolies. I výkon na rovinke, i strieľanie do výfuku pri radení sú obdivuhodné. Manuál som mal radšej aj preto, že streľbu do výfuku bolo ľahšie ovplyvniť a bola intenzívnejšia než pri automate. Na druhú stranu, pri rýchlom radení robí výfuk tohto auta naozaj krásny zvuk.

Zdroj: Ján Hargaš

Obdivujem auto aj za pohodlné sedačky. Keďže sú úzke, vzadu sa zmestí i vyšší pasažier. Pritom ľahšie ako v bežnom Megane. Nastupovanie a vystupovanie na zadné sedadlá je ale ako do ponorky. Nič pre staršie kosti. Sedenie aj vpredu je naozaj nízke, športové. Posed za volantom je výborný aj vzhľadom na rozmiestnenie ovládacích prvkov. Batožinový priestor je priemerný a rodinu na týždennú dovolenku určite zbalíte lepšie do Civicu Type R, alebo do Focusu ST kombi, či Cupry kombi. Lepší je v tomto ohľade aj i30N Fastback.

Megane RS Trophy EDC je výborné auto a bola radosť jazdiť s ním. Kedykoľvek by som ho však vymenil za Trophy s manuálom. Lebo keď vrcholný hot-hatch, nech je to jazdný zážitok so všetkým. A neberiem ani argumentáciu pohodlnejšej jazdy po meste. Radenie v RS prebieha hladko a ani raz som v Trophy nebanoval, že mám manuál.

Zdroj: Ján Hargaš

Škoda však, že sa vplyvom emisných noriem tak výrazne zmenila cena i kvóty na tieto autá. Kým v čase realizácie testu to ešte nebolo zrejmé, v čase písania testu je jasné, že dostať sa budúci rok k RS-ku, ale i k ďalším hot-hatchom bude náročnejšie a drahšie. RS je pre rok 2020 o 4-tisíc eur drahšie v základnej verzii. Verzia Trophy tak štartuje na cene 35 990,- To je cena za Civic Type R. Ak by sa cena Type R zázračne nezdvihla, neviem neviem, či by pre mňa RS zostal na vrchole potravinového reťazca. Aktuálne stojí Type R od 36 590 – to veru už nie je taký veľký rozdiel.

Bude veľmi zaujímavé sledovať ako sa s týmito emisnými príkoriami vysporiadajú ostatní výrobcovia. Obávam sa, že hot-hatche už lacnejšie nebudú a kto si toho svojho nekúpi/neobjedná tento rok, budúci rok môže banovať. 8 z 10 bodov.

Zdroj: Ján Hargaš


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku