2019-04-14 14:15:00
Cupra Ateca
Cupra Ateca
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Cupra Ateca – ideálny mix pre športovo orientované SUV

Cupra Ateca je prvé športovo orientované kompaktné SUV, ktoré sa odvážilo plniť skutočné túžby svojich zákazníkov.

Cupra Ateca je prvým modelom mladučkej samostatnej značky Cupra. Tá medzičasom predstavila svoj nový a samostatný model. Zatiaľ v podobe konceptu s názvom Formentor. Kým sa ale Formentor stane realitou, Cupra ponúka slovenskému zákazníkovi aktuálne trojicu modelov. Atecu, Leon a Leon ST. Každý má svoje výhody a nevýhody, najväčší predajný úspech možno očakávať práve pri Cupre Ateca. Pritom je to z trojice áut najmenej športové vozidlo.

A to nie preto, lebo by nedokázalo poskytnúť výborný jazdný zážitok, to nie. Dôvod je očividný od prvého pohľadu na auto. Je to skrátka SUV. Viac o tom ale i o ďalších aspektoch Cupry Ateca nájdete v nasledujúcom VIDEOTESTE:

Základom pre Cupru Ateca je celkom ne-šokujúco SEAT Ateca. Atecu považujem za jedno z najvydarenejších kompaktných SUV na trhu. Vysoká univerzalita, prekvapivá priestrannosť, široká ponuka a dobre nastavené ceny i sympatický dizajn. To sú najsilnejšie stránky tohto modelu.

Či už túžite po úspornom naftovom motore, univerzálnom benzínovom motore alebo po mestskom vyvýšenom prenášadle, či nebodaj chcete Podkapotou Atecy silný naftový alebo benzínový motor, ponuka je dostatočne široká, aby vyhovela všetkým požiadavkám. A ak sa vám Ateca ako taká nepáči, je tu napríklad Škoda Karoq s iným obalom pre rovnaké auto.

Ostatné je len otázkou ceny a priorít pri doplnkovej výbave. Cupra Ateca nie je ani tak vrcholná motorizácia Atecy, tým je skôr motor 2,0 TSI s výkonom 190 koní. Cupra Ateca je čerešničkou na torte. Je exkluzivitkou, ktorá rozhodne nie je pre každého. No ten, kto si ju môže dovoliť a kto si ju bude môcť dovoliť živiť, dostane skutočne výborné a univerzálne vozidlo.

Zdroj: Ján Hargaš

Dizajn a príslušnosť k značke

„Sused a čo to máte za auto?“ Toto je otázka, ktorú budete ako majiteľ Cupry Ateca počúvať v rôznych formách a variáciách pomerne často. Druhá otázka, ktorá nasleduje po prvej sa môže dostaviť aj v podobe zmäteného výrazu a otázky: „Čo?“ To keď odpoviete, že je to Cupra Ateca.

Cupra Ateca je jedným aj druhým menom pomerne neznámym vozidlom pre našinca. Keď poviete SEAT Ateca, človek si ju hneď zaradí. Ale Cupra Ateca? Čo to do pekla je?

Vysvetľovanie vás časom omrzí. Rýchlo prejdete k jedinému účinnému spôsobu vysvetľovania: má to 300 koní. „Čoho? Koľko? Fíha?!“

Koniec konverzácie obvykle vyzerá takto: „Je to velice pjekné, velice.“

Zdroj: Ján Hargaš

Ateca je aj v tomto smere dobrým základom. Cupra posunula jej dizajn o malý kúsok bližšie k prémiovosti. Krásna sivá metalíza s „medenými“ detailmi, Full LED svetlá, veľké 19 palcové disky taktiež s medeným akcentom.

Na palube to až tak necítiť, no veľké logo Cupry na volante hovorí za všetko. Interiér je plný doplnkov, pôsobí kvalitne. Sedačky s alcantarou síce nevyzerajú tak exkluzívne ako škrupiny v iných športových autách podobných rozmerov (hot-hatch), no poskytujú solídne zázemie aj pre väčšie postavy. Bočné vedenie je solídne, ale iba priemerné a nedrží telo na mieste tak intenzívne ako v spomínaných najnovších hot-hatchoch. Pre SUV ale bohate postačujú.

Pôsobivejšie sú špeciálne anatomické škrupinové sedadlá patriace k doplnkovej výbave. Tie už vyzerajú ako vystrihnuté z prémiových športových automobilov. Stoja 1622 eur.

Zdroj: Ján Hargaš

V doplnkovej výbave sa rozhodne nestratíte. Cupra Ateca má toho veľa už v základe. Zaujímavé môže byť strešné okno, či balíky asistenčných systémov. Mňa tešil veľmi dobre pracujúci adaptívny tempomat schopný plynulo a rozumne reagovať pri bežnom diaľničnom tempe. Obzvlášť preto, lebo nemusel byť aktívny aj lane asisst. O riadenie sa tak staral vodič, udržiavanie odstupu, akceleráciu i brzdenie prebralo vozidlo. Takto je to veľmi príjemné. Nepotrebujem aby mi počítač mykal volantom.

Testovaný automobil mal aj vyhrievané čelné sklo. Osobne to nepovažujem za enormne dôležitú časť výbavy a radšej by som ušetril prostriedky a minul ich iným smerom. Rýchlejšie je stále naštartovať motor, zapnúť klimatizáciu, čelné sklo oškrabať dobrou škrabkou a vyraziť. Iné je, ak máte lenivé ruky a radšej necháte auto v chladnom počasí pár minút chrchlať zaparkované, vtedy vyhrievanie veci urýchli.

Zdroj: Ján Hargaš

Jazda

Jazdné vlastnosti Cupry Atecy sú tým najpozitívnejším a najsilnejším, čo auto má. Niežeby to bolo tvrdé ako peklo a snažilo sa to poprieť svoju prirodzenú SUV náturu. Práveže vôbec. To auto sa takmer výhradne spolieha na adaptívne tlmiče a ich široké pásmo nastavení. Auto nie je prinížené. Naďalej je to SUV schopné vyliezť aj na rozbité cesty, či nebodaj do ľahkého terénu. Aj devätnásťpalcové disky majú dostatočnú ochranu výškou bočnice pneumatiky, aby zvládli rozumné terénne zaobchádzanie bez ujmy. Pravda, bola by ich škoda.

Zdroj: Ján Hargaš

Práve disky sa starajú o mierne zníženie komfortu pruženia, no stále je to tak malé zníženie, až sa mi nechce veriť. Auto sa nehrá na hatchback, auto je hrdé, že je SUV a svojmu budúcemu majiteľovi prinesie športový status, silný motor, no pritom príjemne komfortný podvozok a tichú jazdu.

Aj keď sa všetci tvárime, že chceme športovať a že milujeme tvrdé podvozky, nikto si nekupuje auto za 40-tisíc preto, aby dennodenne trpel na našich cestách. Teda skoro nikto.

Jazdný zážitok je aj napriek príjemne komfortnému podvozku (v komfortnom režime) veľmi veľký a medzi kompaktnými SUV azda najväčší. Cupra v dobe písania testu nemala veľkú konkurenciu, priamu v podstate žiadnu. Iné to bude po príchode T-Roca R, či Tucsona N... Obe autá ale sľubujú znížený a pritvrdený podvozok. Pche...

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Jazda je podmanivá, zábavná a hravá. Dobre známe cesty si užije aj opatrný vodič, práve na nich môže posúvať vlastnú hranicu strachu. Isteže na zimných gumách nedosiahne taký jazdný výkon ako na športových letných, no i tak je na horskom priesmyku zábava.

Motor má v skutku dosť síl, aby aj SUV tejto veľkosti a hmotnosti posúval hore kopcom v solídnom tempe. Vďačí za to aj relatívne umiernenej hmotnosti Cupry. Jej 1,6 tony nie je také zlé, i keď v porovnaní s obdobným hot hatchom je celkom zreteľne ťažšia. Taký Leon Cupra má s predným náhonom o 184 kilogramov menej. Ale taký Leon Cupra ST s rovnakým motorom ako Cupra Ateca je ľahší len o 58 kilogramov. To je drobnosť v podobe napríklad sympatickej výskajúcej devy na sedadle spolujazdca. Isteže, ak sa budete na diaľnici snažiť trhnúť rýchlostný rekord, vyššia stavba automobilu bude prekážkou. Nie takou veľkou ako s motorom o stodesať koní slabším (najbližšia sériová verzia SEAT-u Ateca)

Pružnosť hovorí azda najlepšie, i keď nedokáže obsiahnuť širokú využiteľnosť motora. No ale poďme na to. Z 60 na 100 km/h zrýchli Ateca v režime komfort bez ručného podradenia a prípravy za 4,3 sekundy. Berte to ako najhorší možný údaj. Zhruba 1/3 tohto času zaberie reakcia na stlačenie plynového pedálu. Stačí si manuálne podradiť, či aspoň prepnúť do športovejšieho režimu a skracujete čas o desatinky. Len pripomeniem že hybridné športové Volvo XC60 T6 dosiahne v normálnom režime rovnaký čas. A to je auto minimálne dvakrát drahšie. A reálne nie o veľmi úspornejšie, i keď jednoznačne prémiovejšie. A ťažšie. Niežeby to bola rovnaká kategória, ale podobnosti badať. 

Zdroj: Ján Hargaš

Z 80 na 120 km/h v rovnakom režime bez prípravy zrýchli Cupra Ateca za 4,73 sekundy. Opäť vynikajúci čas. Vplyvom výšky a hmotnosti a s tým súvisiaceho prudko rastúceho odporu vzduchu nie je Cupra Ateca pri diaľničnom zrýchľovaní až tak oduševnená ako nižšie vozidlá s obdobným výkonom. Udržiavať, či dosahovať rýchlosti vysoko nad naše povolené úrovne jej ale nerobí veľký problém. Že si za to vypýta riadnu daň, to už je iná.

Nuž áno, spotreba Cupry Ateca je jej azda najväčšou slabinou. Lenže kto čaká športové SUV s nízkymi prevádzkovými nákladmi? Aha... ten čo si to kúpi v nafte... Ale uznajte, že to je trošku iný prípad.

Moja najlepšia spotreba počas testu? Absolútny rekord pri totálnom popieraní znaku vozidla bol za 7,9 l/100 km. Čiže áno, spotrebu je možné potlačiť aj pod 8 litrov, ale za akú cenu? No, za cenu jazdy po okresných cestách nie viac ako 90-tkou, využívaním brzdenia motorom a pri jazde po diaľnici nie viac ako 110 km/h a aj to získaných najmä dole kopcom.

Zdroj: Ján Hargaš

Toto je jazdenie predvýplatné, či predtankovacie. Netreba zabúdať, že Cupra Ateca si rada cucne aspoň z benzínu s oktánovým číslom 98. 95-ťka jej príliš nevonia, ale spapá aj tú.

Reálne jazdenie pri miernom a občasnom využívaní dynamiky vozidla bolo za 10 až 11 litrov. Oduševnené, no predsa len bezpečné jazdenie je za 12-13 litrov. Vyslovene športová jazda je za 15 až ∞.

Bežné jazdenie vodiča, ktorú si Cupru nekúpil náhodou bude teda znamenať jazdu na nádrž na úrovni 400 kilometrov. Často budete tankovať aj po 200 km, niekedy aj skôr... Stojí to za to? To je otázka na ktorú si musí odpovedať každý sám. Ak by ma neštvala spotreba a teda mal by som na auto tohto typu, našiel by som vynikajúceho spoločníka – voz aj koč. Ale najmä veľmi rýchly koč.

U mňa je to 7 z 10 bodov. Športové SUV bude vždy o kompromise medzi športovosťou a komfortom jazdy. Tu je ten kompromis najmenej bolestivý.

Ak si chcete pozrieť videotest vo vyššom rozlíšení na youtube, tu je link. 

Zdroj: Ján Hargaš

 

Technické údaje

Model: CUPRA Ateca 2.0 TSI 4Drive 7-DSG
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1984
Prevodovka: 7-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.):  221/5300-6500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 400/2000-5200
Maximálna rýchlosť (km/h): 247
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5,2
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 8,5-8,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4376/1841/1613
Rázvor náprav (mm): 2631
Objem batožinového priestoru (l): 485
Objem palivovej nádrže (l): 55
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1615
Užitočná hmotnosť (kg): 535
Rozmer pneumatík: 225/50 R18
Základná cenníková cena modelu: 42 990 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku